Online katana's kopen

Pagina: 1
Acties:
  • 3.342 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erazzzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04:03

Erazzzer

Fear me, I'm German!

Topicstarter
Van vroeger kan ik me nog herinneren dat er een topic over swordsonline was, maar deze kan ik niet meer vinden, daarnaast bestaat 80% van de online shops die in dat topic stonden niet meer, vandaar dat ik maar een nieuwe start.

Nu heb ik op globalgear.com.au een katana gezien die mijn interesse gewekt heeft, echter heb ik nog nooit zoiets online besteld. Mijn vraag is dus eigenlijk, kent iemand deze webshop en hoe zit het eigenlijk met het invoeren van zwaarden. Is dit legaal? Zo ja, ook geslepen, of mag dat weer niet? Waar moet je nog meer rekening mee houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:30

Wish

ingwell

Uit het douane forum (http://www.infodouane.nl/forum/):
De Nederlandse douane hanteert als invoerbeleid, naast de indeling van voorwerpen in de nomenclatuur, de bijzondere wetgeving zoals deze hier te lande, dan wel in Europa geldt.

Wij houden ons dus aan de Wet Wapens en Munitie (wwm). Als de wwm de invoer verbiedt (categorie I), dan laten wij de daar genoemde voorwerpen niet toe. Als invoer consentplichtig is (Cat. II en III) dan laten wij de daar genoemde voorwerpen alleen toe mits het consent wordt overgelegd. Voor verder vervoer dient dan nog wel een vervoersvergunning te worden overgelegd!

Formeel vallen zwaarden onder cat. IV, sub 2, tenzij het een zwaard is dat evt. ook in te delen valt onder cat. I, sub 4 -blanke wapens die uiterlijk gelijken op een ander voorwerp dan een wapen - of evt. cat. I, sub 7 - andere door Onze Minister aangewezen voorwerpen die een ernstige bedreiging van personen kunnen vormen of die zodanig op een wapen gelijken, dat zij voor bedreiging of afdreiging geschikt zijn (zie hiervoor de regeling wwm).

Voor cat. IV geldt dat het zwaard niet voorhanden mag worden gehouden door iemand jonger dan 18 jaar (art. 26, lid 5 wwm) en dat het niet mag worden gedragen (art. 27 wwm) tenzij er een verlof of vergunning voor is.

Onder dragen wordt mede verstaan het voor direct gebruik beschikbaar hebben. Ligt het zwaard onverpakt en direct gebruiksklaar in je kofferbak dan wordt dit gezien als dragen.

De taak van de douane richt zich enerzijds op de plaats van binnenkomst Nederland en wij laten een zwaard van cat. IV toe als wordt voldaan van de wwm (18 jaar en verpakt). Hiernaast kun je ons ook in het binnenland tegenkomen. Als wij daar controles instellen - vaak voor de wet BPM of de wet op de accijns - en daarbij het zwaard tegenkomen, gaan ook wij conform de wwm ermee om. (we laten toe wat toegelaten is en treden repressief op als dit nodig is).

Leidend in dit geheel is de afdeling bijzondere wetten van de regiopolitie. Als wij twijfels hebben aan het wel of niet toelaatbaar zijn, laten wij ons ook daar informeren. Het is wellicht zinvol om (een afbeelding van) jouw zwaard door hen te laten determineren.
en hier nog een antwoord: klik

[ Voor 3% gewijzigd door Wish op 02-11-2009 23:10 ]

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erazzzer

Erazzzer

Fear me, I'm German!

Topicstarter
Oke, wat ik er uit kan halen, het is dus legaal, mits het als verzamelobject bedoelt is.

Ik was niet van plan het zwaard in het uitgaansleven te gebruiken, maar om thuis als kunstobject te bewaren, dus dat lijkt me oke.

Nu nog de ervaring met de webshop. ZIjn die er? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spitie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Spitie

Ondertitel

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muramasa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11:32
Het is inderdaad legaal om een zwaard te importeren (heb het zelf ook gedaan voor iaido en aikido). Ik heb mijne destijds uit Japan gehaald.

Waar je wel op moet letten is dat er nog BTW en invoerheffing overheen komt, vooral de zwaarden die jij hebt uitgezocht op die site van GlobalGear (massaproductie merk-zwaarden) kun je meestal ook gewoon in Nederland kopen. Als je het rekensommetje maakt kom je meestal net zo duur uit als importeren en heb je veel minder kans dat er iets mis gaat (verzending, douane, etc.).

Knives and Tools verkoopt volgens mij in Nederland die zwaarden van die merken ook (in ieder geval de Hanwei zwaarden, de rest die op GlobalGear is toch niet van dusdanige kwaliteit dat je ze helemaal uit Australie laat overkomen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reaper.JA2
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11:59
Heb destijds ook een zwaard laten bestellen bij Ryan Sword.
Hoewel de site er vaag uit ziet, zijn de zwaarden in perfecte staat aangekomen.
Met een onwijs gave zak om het zwaard én een standaard (voor..€6 extra volgens mij?).

Mijns inziens zijn dit echt prima zwaarden en de prijs is niet extreem hoog.
Gezien het om een kunstobject gaat voldoet een bot zwaard neem ik aan?
Deze zijn vanaf ~€50 verkrijgbaar en zijn stoer.
Foto's zijn op aanvraag verkrijgbaar ;)

Succes ermee! :P

"Improvement. It is the goal of life search" - Carl "Reaper" Shepards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erazzzer

Erazzzer

Fear me, I'm German!

Topicstarter
Foto's graag!! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muramasa
Reaper.JA2 schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 13:49:
Mijns inziens zijn dit echt prima zwaarden en de prijs is niet extreem hoog.
Gezien het om een kunstobject gaat voldoet een bot zwaard neem ik aan?
Deze zijn vanaf ~€50 verkrijgbaar en zijn stoer.
Foto's zijn op aanvraag verkrijgbaar ;)
De kwaliteit van zwaarden van 50 euro is eigenlijk echt om te huilen, de zwaarden zelf worden gemaakt van roestvrij staal in plaats van carbonstaal, de hamon (de lijn op het lemmet) wordt met een vijlmachine aangebracht waar dit normaal door verhitting en snelle afkoeling van klei op het zwaard wordt gemaakt, de tskua (het handvat) past soms niet goed om het zwaard waardoor er speling tussen zit, wat werkelijk levensgevaarlijk voor jezelf is als je er iets praktisch mee wenst te doen. Dat zijn nog maar enkele gebreken die dit soort zwaarden vertonen.

@ TS:

Het lijkt misschien leuk om voor 50 euro een 'katana' te kopen, maar dat valt dan geen kunstobject te noemen, het is namaak dat leuk oogt voor de leek. Ik zou nog even doorsparen en dan een item kopen dat mooi én goed is (voor de prijs die je wilt uitgeven).

Google maar eens op Sword Forum International, daar kun je erg veel informatie vinden over zwaarden (zowel japans als europees).

Welke katana was je van plan te kopen als ik mag vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erazzzer

Erazzzer

Fear me, I'm German!

Topicstarter
Ik ben een leek en het moet leuk zijn om naar te kijken. Ik ga er niet mee zwaaien, ik ga me er verder niet in verdiepen en ik wil er niet veel geld voor uitgeven.

Op de Ryansite heb ik wel een mooi exemplaar gezien:
http://www.ryansword.com/...duct_info&products_id=117

Wat zijn ongeveer de shippingcosts?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:30

Wish

ingwell

http://www.ryansword.com/index.php?main_page=shippinginfo

Dus autocalculatie als je gaat shoppen.

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erazzzer

Erazzzer

Fear me, I'm German!

Topicstarter
Ja, Netherlands staat daar neit bij, heb hem al gemailed. Sterker, ik heb geprobeerd de order te plaatsen, maar bij deliveryoptions krijg ik een blank scherm...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:03

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik zit ook al heel lang op een setje van die zwaarden te azen. Ik heb alleen 1 eis: ik wil dat ze geslepen zijn:) Vaak hebben ze ze wel bij die japanse winkels enzo, maar dan zijn ze zo bot dat je het eigenlijk net zo goed een platte ijzeren staaf kunt noemen ipv een zwaard :/

Dus als iemand mij kan vertellen waar ik ze WEL scherp geslepen kan krijgen, dan graag :)

Het is niet dat ik er iemand mee om zeep wil helpen, maar een zwaard is een zwaard en geen platte staaf met een heft ;) Ik zal hooguit eens kijken hoe scherp ie is op een boomtak.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flitzer
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
The Eagle schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 23:37:
Dus als iemand mij kan vertellen waar ik ze WEL scherp geslepen kan krijgen, dan graag :)
Van de organisator van de Samenkopen actie: The Samurai Workshop
Was indirect ook al te vinden in een reactie hierboven.
Ik weet niet of alles al up-and-running is, maar de actie op SamenKopen was een succes en die zwaarden zijn zeker erg scherp (of naar wens bot).
Je kunt daar ook terecht voor een traditionele slijpset als het nog niet scherp genoeg is.
Er staan daar een paar hele mooie katana's _/-\o_ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seth_Chaos
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Als je het enkel als kunst object in je woonkamer gaat zetten zou ik geen getemperde katana kopen zoals morgoth88 opperd. Het is zonde van het zwaard en het geld. Het behoud zijn waarde niet tenzij het een traditioneel vervaardigde katana of tachi is en die beginnen in de duizenden euro´s. Kijk anders eens op http://www.handmadesword.com Zij hebben zowel goedkope film replica´s, bruikbare zwaarden voor kendo en andere budo, en traditioneel vervaardigde handgemaakte zwaarden die niet voor museum stukken onder doen. Uiteraard heeft dat laatste zijn prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muramasa
Seth_Chaos schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 23:48:
Als je het enkel als kunst object in je woonkamer gaat zetten zou ik geen getemperde katana kopen zoals morgoth88 opperd. Het is zonde van het zwaard en het geld. Het behoud zijn waarde niet tenzij het een traditioneel vervaardigde katana of tachi is en die beginnen in de duizenden euro´s.
Klopt, de echte nihonto (katana's gemaakt in Japan door de smeden daar met een speciale staalsoort, tamahagane) zijn erg prijzig, die beginnen bij € 10.000. Die behouden hun waarde ten alle tijden mits goed verzorgd.

Ik moet zeggen dat als mensen een geslepen zwaard zoeken, de Hanwei/Paul Chen zwaarden een goede optie zijn, niet te duur, zien er leuk uit zonder al te veel toeters en bellen. De Practical Plus Elite (review hier) zou denk ik wel een goede optie zijn voor TS en The Eagle. Zijn ook redelijk waardevast als je ze 2e hands doorverkoopt, dat kan met die zwaarden van 50 euro niet, geen hond die dat wil hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Four
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Four

I void warranty

Morgoth88 schreef op woensdag 04 november 2009 @ 10:53:
[...]

Klopt, de echte nihonto (katana's gemaakt in Japan door de smeden daar met een speciale staalsoort, tamahagane) zijn erg prijzig, die beginnen bij € 10.000. Die behouden hun waarde ten alle tijden mits goed verzorgd.
En mits deze door meesters is gemaakt. Zowel het vervaardigen van het staal is meester werk, het maken van het zwaard en zelfs het slijpen is meester werk. Mocht je deze eisen stellen aan je zwaard, ga je idd in de 10k+ zoeken, maar heb je idd wel iets.

adress van matsuoka iemand :)

dwyslexy != luiheid !! Taalpuristen sla uw slag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erazzzer

Erazzzer

Fear me, I'm German!

Topicstarter
Nogmaals, ik wil geen duur ding. Wat interesseert het mij nou of dat ding waardevast is? Ik koop er eentje voor 100 euro en na 4 jaar vind ik hem niet meer mooi, dan gaat hij op het grof vuil.

En kwaliteit? Als hij er goed uit ziet, dan vind ik het best, zwaaien doe ik er toch niet mee.

Historie/kunst? Mij interesseert het echt helemaal niets waar dat ding vandaan komt, of wie het gemaakt heeft. Ik vind een katana er gewoon mooi uitzien.

Het zwaard in bovengenoemde link van Ryansword vind ik dus erg mooi. Echter heb ik nog geen reactie op mijn mail gehad en ordering lukt niet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reaper.JA2
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11:59
_O- geniaal

Ik kan het voor je navragen maar dat wordt pas zaterdag.."
Foto's heb je vanavond in je PB oke?

"Improvement. It is the goal of life search" - Carl "Reaper" Shepards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Erazzzer schreef op woensdag 04 november 2009 @ 12:06:
Nogmaals, ik wil geen duur ding. Wat interesseert het mij nou of dat ding waardevast is? Ik koop er eentje voor 100 euro en na 4 jaar vind ik hem niet meer mooi, dan gaat hij op het grof vuil.

En kwaliteit? Als hij er goed uit ziet, dan vind ik het best, zwaaien doe ik er toch niet mee.
Maar hij moet wel geslepen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erazzzer

Erazzzer

Fear me, I'm German!

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 04 november 2009 @ 13:58:
[...]

Maar hij moet wel geslepen zijn?
Nou, het is geen vereiste, maar het moet natuurlijk nog wel een beetje op een zwaard lijken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:03

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Als het je toch alleen maar gaat om een leuk ding voor aan de muur, waarom dan zo ingewikkeld doen om 'm in het buitenland te halen? Kijk eens bij http://www.knivesandtools.com/nl/ct/japanse-zwaarden.htm zou ik zeggen :?

[ Voor 6% gewijzigd door Orion84 op 04-11-2009 16:07 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erazzzer

Erazzzer

Fear me, I'm German!

Topicstarter
Het aanbod in het buitenland is groter, waardoor de kans om een mooier exemplaar te vinden groter is. Plus de prijs speelt weleens mee, al maakt dat niet heel veel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalechinees
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21-04 15:02
Ik denk dat mensen wie hun eerste zwaard kopen niet meer dan 100-150 euro moeten uitgeven. Ongeacht of het bedoeld is voor display of voor 'backyard slashing'. Voor zo'n 200 kun je al een (redelijk) goed zwaard kopen. Zwaarden uit china en dumpshops hebben over het algemeen een slechte kwaliteitscontrole. Gebroken handvaten, gelijmde onderdelen en loszittende bladen komen regelmatig voor. Helaas wordt hier door gewoon 0% garantie op gegeven.

Waar vooral van weg moet blijven zijn RVS zwaarden (RVS is niet magnetisch dus gemakkelijk te testen). Door de chemische toevoeging van Chroom wordt het staat te hard waardoor een groot oppervlak als een zwaard snel zal breken. Tenzij je eerst flink wat boeken over nihonto doorspit heb je in het begin totaal geen idee waar de kwaliteitspunten van een goed zwaard zou moeten zitten. Geloof me, ik heb ook in die situatie gezeten. Enkele jaren, zwaarden en tientallen boeken later kom ik nog steeds dingen tegen die ik moet opzoeken.

offtopic:
Ik vond dit topic ineens tussen m'n google analytics stats ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijl Vos
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 11-05 11:58
Ik heb echt hele mooie zwaarden gezien op alie expres. Deze zijn echter geslepen. Kan ik deze gewoon online probleemloos bestellen? Het gaat hier om Chinese zwaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Een topic na (bijna) 16 jaar kicken met een ongerelateerde vraag is niet de bedoeling. Ik doe dit topic op slot.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.