RAID1 werkend krijgen met Debian server

Pagina: 1
Acties:

• dbzokphp
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:49
Ik ben bezig met het instaleren van een nieuwe webserver. Deze server heeft ook RAID aan boord met 2 hotplug harddisks, alleen werkt het volgens mij softwarematig. In de specs van me server staat:
4port SATA RAID (0,1,10)

Nu heb ik tijdens de Debian installatie (debian-503-amd64-netinst.iso) de RAID instellingen toegepast. (ik heb deze tutorials gebruikt voor de installatie met RAID: Deze en deze

Maar na de installatie werkt alles goed en apache draait ook goed.

Nu heb ik 2 problemen:
1. Als de server aan staat en ik haal schijf 2 eruit, dan blijft de server ook gewoon draaien. Maar als ik schijf 1 ipv 2 eruit haal, dan doet ie het niet meer, altans als ik een pagina probeer te openen van de server krijg 403 error en kan ik geen bestanden meer op de server zelf openen.

2. Als ik boot zonder schijf 2 blijft ie het doen (hij geeft uiteraard wel altijd netjes aan als een schijf eruit is). Maar als ik boot zonder schijf 1 dan start ie niet op en krijg ik een zwart scherm..

Wie weet hoe dit kan?
Ik hoop dat ik het duidelijk heb uitgelegd, als er informatie ontbreekt hoor ik het wel.

• Tags NL
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15-01 16:52

Tags NL

Harmful or Harmless?

je hebt dus de disken niet via de Raid-Controller in Raid-1 gezet maar met Debian?

https://powershellisfun.com

• dbzokphp
Ja klopt. Had ik het anders moeten doen?

• LightStar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-01 10:15
yup je moet in de bios van het moederbord aangeven dat je je sata controller als Raid controller wil gebruiken.

• Tags NL

Tags NL

Harmful or Harmless?

dbzokphp schreef op maandag 02 november 2009 @ 23:14:
Ja klopt. Had ik het anders moeten doen?
Een array maken via je controller is wel beter dan softwarematig AFAIK, zowieso zit je met Grub en /boot. (Mijn Linux kennis is maar beperkt hoor)

• dbzokphp
Ok. Maar als ik dat doe, ziet ie m in de Debian installatie dus als 1 hdd?

• DJ-Promo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09:48
Ja.

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-01 23:32

Nvidiot

notepad!

Dat zou ik afraden, ondersteuning van onboard raidcontrollers in Linux is niet geweldig. Grote kans dat je linux installatie gewoon 2 losse disks ziet in plaats van 1 losse.

Probeer dit anders eens: http://linux-raid.osdl.org/index.php/SATA_RAID_Boot_Recipe

Die pagina bevat de officiele FAQ van de linux-raid implementatie :)

Probleem #2 komt waarschijnlijk omdat de bootloader niet op beide schijven staat. De link hierboven vertelt hoe je dat op moet lossen :)

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

• dbzokphp
Ok. Wat ik hieruit begrijp is dat ik Debian dus op 1 harddisk moet instaleren, en na de installatie pas de partities moet kopieëren naar de 2e harddisk.. Heb ik dat goed?

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16:14

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Onder Debian kun je bij het installeren direct een RAID 1 software array aanmaken, dat is wat je wilt.

Maak eerst partities aan en markeer die als RAID volume. Daarna krijg je een nieuwe optie waarmee je RAID configs kunt maken.

Debian is vette shit wat dat betreft. Je kunt RAID zelfs automatisch preseeden.

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

-={Fred_Perry}=- schreef op maandag 02 november 2009 @ 23:22:

Een array maken via je controller is wel beter dan softwarematig AFAIK, zowieso zit je met Grub en /boot. (Mijn Linux kennis is maar beperkt hoor)
Niet mee eens, softwarematig is veel beter dan een goedkope RAID controller. En met goedkoop bedoel ik alles wat je onboard hebt, hoe duur je moederbord ook is. Alleen als je een losse RAID kaart hebt van meer dan honderd euro is het waarschijnlijk dat die kaart beter is dan de software-raid van Linux.

Onboard controllers hebben het vervelende probleem dat als je moederbord stuk gaat je ook de data op je hardeschijven kwijt bent tenzij je precies hetzelfde moederbord kan kopen. Met software-raid maakt het niet uit, iedere computer kan je schijven lezen.
Voor de performance hoef je het ook niet te laten. Onboard kaartjes hebben zelf geen processor maar maken gebruik van je CPU, net als bij software raid.

Met /boot hoef je niks bijzonders te doen, maar het is wel verstandig om grub op allebei je schijven te installeren, anders kan hij niet meer booten als je grub schijf stuk gaat.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• Tags NL

Tags NL

Harmful or Harmless?

CAPSLOCK2000 schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 13:02:
[...]

Niet mee eens, softwarematig is veel beter dan een goedkope RAID controller. En met goedkoop bedoel ik alles wat je onboard hebt, hoe duur je moederbord ook is. Alleen als je een losse RAID kaart hebt van meer dan honderd euro is het waarschijnlijk dat die kaart beter is dan de software-raid van Linux.

Onboard controllers hebben het vervelende probleem dat als je moederbord stuk gaat je ook de data op je hardeschijven kwijt bent tenzij je precies hetzelfde moederbord kan kopen. Met software-raid maakt het niet uit, iedere computer kan je schijven lezen.
Voor de performance hoef je het ook niet te laten. Onboard kaartjes hebben zelf geen processor maar maken gebruik van je CPU, net als bij software raid.

Met /boot hoef je niks bijzonders te doen, maar het is wel verstandig om grub op allebei je schijven te installeren, anders kan hij niet meer booten als je grub schijf stuk gaat.
Ik ging er misschien te makkelijk vanuit dat het een server was met een fatsoenlijke Raid-Controller waardoor dit een betere optie zou zijn.(dbzokphp: Wat voor hardware betreft het eigenlijk?)

Ben het met je eens dat het vervelend is om vast te zitten aan het model controller op je board, een losse kaart is dan wel wat makkelijker omdat die mee te nemen is naar een andere server.

• dbzokphp
Ja maar via de Debian software had ik het al gedaan en daar lukte het niet mee zoals ik in m'n startpost schreef. Hij vind mij Raid arrays wel, en werkt ook allemaal goed. Alleen zodra ik schrijf 1 eruit haal kan ik eigenlijk dus niks. (tevens had ik ze beide bootable gemaakt)
Kan het met formateren te maken hebben? Dat ik ze eerst handmatig moet formateren met bijv. DBAN boot disk?

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:59

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move PNS > NOS

Tijd voor een nieuwe sig..

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Post de inhoud van /proc/mdstat eens.

Hoe heb je die schijven bootable gemaakt? Heb je expliciet grub op allebei de schijven geinstalleerd?

Snapt je BIOS nog van welke schijf hij moet booten als de eerste schijf ontbreekt?

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Pagina: 1