Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb een oude pc die ik wil gaan gebruiken als mediaspeler en pimp deze wat op :P
Er zit een Aopen AK 73 (A)-V moederbord in (http://www.aopen.nl/products_detail.aspx?auno=212).
voorzien van een AMD Athlon XP1800 cpu.
Nu heb ik voor weinig een AMD Athlon XP 2600 cpu op marktplaats gekocht en wil deze hierin zetten.
Deze cpu heeft een clocksnelheid van 2,08 GHz en een bussnelheid van 333 MHz.
Nu vraag ik me echter af of deze cpu wel op dit moederbord kan :? en zo ja is het dan een kwestie van 1:1 overzetten of komt hier meer bij kijken?

Heeft iemand antwoord hierop ?

Gr Ad

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 05-02 18:24
cpu uit dezelfde lijn is meestal gewoon erin doen en klaar, als je ineens naar intel gaat of wat dan ook dan is een windows herinstallatie vaak nodig, maar ik vermoed dat dat niet het geval is.

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
thijszor schreef op maandag 02 november 2009 @ 20:01:
cpu uit dezelfde lijn is meestal gewoon erin doen en klaar, als je ineens naar intel gaat of wat dan ook dan is een windows herinstallatie vaak nodig, maar ik vermoed dat dat niet het geval is.
als je op de link van de fabrikant drukt, dan zie je dat het bord een FSB van 266 MHz max ondersteund, je nieuwe cpu heeft een FSB van 333, de vraag is maar of je moederbord dus op 333 kan lopen, anders loopt die cpu dus behoorlijk ondergeklokt.

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Verwijderd

Topicstarter
nedernakker schreef op maandag 02 november 2009 @ 20:07:
[...]

als je op de link van de fabrikant drukt, dan zie je dat het bord een FSB van 266 MHz max ondersteund, je nieuwe cpu heeft een FSB van 333, de vraag is maar of je moederbord dus op 333 kan lopen, anders loopt die cpu dus behoorlijk ondergeklokt.
Dit had ik ook gezien en vraag me daarom af of dit dus wel kan.
Kan het kwaad als de cpu onderklokt loopt ,wat ga ik daarvan merken.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17:24

M2M

medicijnman

Verwijderd schreef op maandag 02 november 2009 @ 21:35:
[...]

Dit had ik ook gezien en vraag me daarom af of dit dus wel kan.
Kan het kwaad als de cpu onderklokt loopt ,wat ga ik daarvan merken.
minder performance, dat is een ding. Als het werkt teminste. Maar misschien zijn er in de bios wel instellingen te vinden waarmee je je FSB tot 333 MHz op kunt pompen. In dat geval is het geen probleem meer :) (wel even opletten met koeling van je northbridge)

-_-

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
het hele punt is waarschijnlijk dat die nieuwe cpu als hij niet op 333 kan en dus op 266 loopt waarschijnlijk net zo hard loopt als je vorige cpu.. weet niet exact wat de kloksnelheid daar van is..

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Verwijderd

Topicstarter
M2M schreef op maandag 02 november 2009 @ 21:38:
[...]

minder performance, dat is een ding. Als het werkt teminste. Maar misschien zijn er in de bios wel instellingen te vinden waarmee je je FSB tot 333 MHz op kunt pompen. In dat geval is het geen probleem meer :) (wel even opletten met koeling van je northbridge)
Enig idee hoe???
Ben niet zo heel thuis in deze materie :?

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Dit heeft eigenlijk weinig met overclocking te maken, dus zet ik deze even door naar Processors, Moederborden & Geheugen :)

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Ik geef je weinig kans dat dit gaat werken. De chipset is een KT133A. Die zijn nou niet echt befaamd om hun compatibility met nieuwere core types dan de Palomino.
Jouw 2600+ is waarschijnlijk een Thoroughbred-B of zelfs een Barton.
Het is vaak zelfs zo dat je zonder fatsoenlijke BIOS update, je een Palomino niet eens lekker werkend krijgt. Nou heb jij er al een op zitten, dus dat zit wel snor, maar iets moderners dan dat? ik zie het somber in...
nedernakker schreef op maandag 02 november 2009 @ 22:18:
het hele punt is waarschijnlijk dat die nieuwe cpu als hij niet op 333 kan en dus op 266 loopt waarschijnlijk net zo hard loopt als je vorige cpu.. weet niet exact wat de kloksnelheid daar van is..
Ik heb het even voor je nagerekend. het verschil is een halve multiplier in het voordeel van de 2600+, dus je zou er dan effectief 1900+ oid van maken.

Edit:
Ik zou persoonlijk gaan kijken of ik ergens een nForce2 chipset bord kan vinden.
Er zijn opzich zat van die planken gemaakt, vooral de Asus A7N8X serie was erg populair.
Die bordjes lusten meteen ook 400Mhz bus, en als je XP2600 heel toevallig multiplier unlocked is, kan je heel erg leuk met de bus snelheid gaan prutsen en opschroeven naar 400Mhz.
Tbredjes willen meestal wel lekker klokken namelijk.

[ Voor 18% gewijzigd door McKaamos op 03-11-2009 12:23 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:42
Ik kwam dit lijstje tegen:

http://swe.aopen.com.tw/t...estFunction=494&Model=331

Dit is weliswaar de pro versie van je bord maar de chipset is hetzelfde. Zover ik kan zien wordt de door jou gekochte CPU niet ondersteund.

Vaag trouwens dat er van het bewuste bord nergens een supportlist voor cpu's te vinden is. Minpuntje voor Aopen...

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:35

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Dat het niet officieel ondersteund wordt is niet echt gek... Het heeft namelijk een niet-ondersteunde bus. Als je de spullen toch al hebt, zou ik het er gewoon inprikken, en gaan met de banaan. Werkt het, dan kun je verder knutselen (FSB wat omhoog, kijken of dat goed werkt), of er een andere mamaplank inschroeven.

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Pagina: 1