Tweede crash binnen 5 maanden - hoe verder?

Pagina: 1
Acties:

• hemiparo
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
In juni heb ik 2 harde schijven van Seagate gekocht. Het betreft de 1.5 TB Desktop External Drive (P/N: 9SF2A6-500). Een van deze schijven is na een paar maanden gecrashed. Via Seagate aangemeld voor reparatie en ondertussen ook vervangen. Jammer van de tijd maar balen van de date. Ook is er niet zomaar even plek om 1.5 TB op te slaan.

Nu is de vervangende harde schijf ook gecrashed! Ik heb dus geen vertrouwen meer in de kwaliteit van Seagate en ben op zoek naar een andere (externe) hdd. Voorheen had ik 500 GB schijven van Toshiba die het tot nu toe altijd goed gedaan hebben.

Wat is wijsheid? Ik weet dat niemand 100% zeker kan zeggen met die en die harde schijf heb je haast geen problemen maar dat de schijf die ik nu heb in nog geen half jaar al 2x gecrashed is lijkt me ook een beetje te veel van het goed.

Ik gebruik de harde schijf voor het bewaren van mijn home-video's (nothing kinky :)). De originele opnames staan nog op DV tape dus er is nog geen directe ramp maar het gaat me sowieso weer veel tijd kosten. Is een interne schijf zoveel beter dan een externe of heb ik gewoon 'pech' gehad?

Mocht ik een nieuwe externe hdd kopen wil ik graag iets met software om de schijf te controleren, nu heb ik van Seagate SeaTools gekregen maar die gaat niet verder dan : scanning for supported drives. please wait...

• Mr.Qips
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:41
Het is niet helemaal duidelijk wat je met dit topic wil. Wil je weten waarom de twee schijven in korte tijd kapot gingen? Of wil je weten hoe je je data het best kan opslaan? Het lijkt nu alsof je vooral je frustraties kwijt wil.

De schijven kunnen ook door je pc kapot zijn gegaan; bijvoorbeeld door een brakke voeding. Controleer eens of er rare spanningen op de molex-connectors staan.

Om je data beter veilig te stellen, kan je twee dezelfde schijven in je pc in een raid-opstelling zetten waarbij ze elkaar mirroren. Zo heb je je data altijd veilig, als een van beide schijven uitvalt.

• hemiparo
  • Niet online
Sorry... idd een beetje 'aaaarrrggh' topic. Niet echt constructief dus.

Ik heb idd gedacht aan een raid-opstelling maar dan heb ik dus niet het gemak van portable. Dus eigenlijk geen optie. Doordat ik vaak films mee wil nemen moet het portable zijn.

Ik ben dus eigenlijk op zoek naar een betrouwbare externe hdd. Zoals eerder aangegeven is 100% nooit mogelijk maar ik weet niet of er ondertussen al iets is wat aangeeft dat de schijf defect is/aan het raken is.

Heb gekeken naar de opmerking over de voeding van de pc. Zou kunnen maar andere harde schijven werken wel goed en ook eenzelfde Seagate draait zonder problemen. Door deze snelle tweede crash durf ik het echter niet meer aan met Seagate...

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-02 08:34

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Mr.Qips schreef op maandag 02 november 2009 @ 19:25:
Het is niet helemaal duidelijk wat je met dit topic wil. Wil je weten waarom de twee schijven in korte tijd kapot gingen? Of wil je weten hoe je je data het best kan opslaan? Het lijkt nu alsof je vooral je frustraties kwijt wil.

De schijven kunnen ook door je pc kapot zijn gegaan; bijvoorbeeld door een brakke voeding. Controleer eens of er rare spanningen op de molex-connectors staan.

Om je data beter veilig te stellen, kan je twee dezelfde schijven in je pc in een raid-opstelling zetten waarbij ze elkaar mirroren. Zo heb je je data altijd veilig, als een van beide schijven uitvalt.
Hij heeft het over externe schijven, dus brakke voeding zou dan de externe voeding moeten zijn waarschijnlijk.
Of ze moeten via eSATA en een molex aan de PC hangen, dat vermeldt de TS helaas niet.
Dus even vraag voor de TS: Hoe zitten de schijven verbonden met de PC?

2 externe schijven van 1.5TB verbonden dmv eSATA in RAID1 zou een mooie oplossing kunnen zijn.
Verder hier trouwens eigenlijk best goede ervaringen met Seagate. Nou zijn dat allemaal wel <1TB exemplaren, maar toch. Merkwaardig.
Hoe worden ze verder gebruikt? Puur er aan om wat op te zetten en dan afkoppelen? Of staan ze in een standby modus waar ze mogelijk regelmatig van op spinnen?

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• hemiparo
  • Niet online
Schijf wordt via USB aangesloten op mijn PC. Helaas heeft de Seagate geen aan/uit switch dus wordt de hdd idd vaak aan het spinnen gezet. De schijf zelf wordt niet intensief gebruikt maar misschien dat het spinnen mede verantwoordelijk is voor snel verval... aan de andere kant zou dat eigenlijk toch ook niet mogen?

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
Externe schijven zijn vaak slecht gekoeld,
Zelf heb ik meerdere externe voor backup, daar zijn maar enkele met ventilator, wat wel veel beter is.(in de zomer worden ze heel erg heet).

Indien je de schijf regelmatig gebruikt, bouw hem dan intern in, dan heb je ook meer snelheid. En gebruik de externe als backup, wat je toch moet doen, want alles gaat snel defect.
Wat had je gedacht van bliksem en je hebt je externe eraan hangen!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-02 08:34

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

hemiparo schreef op maandag 02 november 2009 @ 20:09:
Schijf wordt via USB aangesloten op mijn PC. Helaas heeft de Seagate geen aan/uit switch dus wordt de hdd idd vaak aan het spinnen gezet. De schijf zelf wordt niet intensief gebruikt maar misschien dat het spinnen mede verantwoordelijk is voor snel verval... aan de andere kant zou dat eigenlijk toch ook niet mogen?
Dat de harddisk aan het spinnen is mag geen probleem zijn. Ik doelde op opspinnen. Dus het veelvuldig in standby gaan en vervolgens weer opstarten van de schijf. Veel spindown en spinup cycles is namelijk tamelijk belastend voor zo'n ding, en dat zou de snelle uitval kunnen verklaren. Maar puur spinnen (als in constant draaien) is totaal geen issue, daar zijn die dingen immers voor gemaakt.

Hij gaat dus niet in een standby modus waar hij regelmatig uit wordt wakker gemaakt door het systeem?

Als het verder een schijf is die bedoeld is om backups naar te maken dan is simpelweg afkoppelen als deze niet nodig is aan te raden, zoals jan99999 hierboven ook al zegt, om legio redenen (per ongeluk verwijderen, eventuele virusinfectie, spanningspieken, <insert Murphy>).

[ Voor 13% gewijzigd door Ultraman op 02-11-2009 21:09 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• hemiparo
  • Niet online
Juist wel het opspinnen... als de hdd een tijdje niet wordt gebruikt hoor je hem duidelijk 'afslaan' en gaat het lampje ook uit. Als de schijf dan weer benaderd wordt gaat het lampje aan en hoor je hem weer 'opstarten'.

De schijf is bedoeld als opslag en niet specifiek voor backup van een interne hdd. Gewoon als extra schijfruimte dus. Maar wil wel graag de data mee kunnen nemen, daarom dus een externe hdd...
Pagina: 1