Toon posts:

Constante BIOS failures Gigabyte EX58...?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier, heb me aangemeld omdat ik vaak (en zo vanochtend weer) een error code krijg waar ik ondanks Google niet echt goed hoogte van krijg. En hier zijn vast mensen die me precies kunnen vertellen wat er aan de hand is :)

Het gaat om het volgende: ik krijg erg vaak, vanochtend de derde of vierde keer al, een vastloper bij het booten van Vista Ult x64. Dat Knight Rider ding onder 'Micro$oft Corp' stopt zelfs, het hele systeem hangt. Als ik dan reset weet ik al hoe laat het is: jawel, wederom een prachtige BIOS checksum error! Ik heb dan wel DualBIOS en HPA, en het komt ook elke keer wel weer goed, dat is het probleem niet. Ik heb echter al 23 jaar een computer, en ik heb nog NOOIT een bios error gehad, en nu dus vier keer in krap tien maanden. Ondanks het feit dat het systeem zichzelf keurig herstelt en ook elke keer keurig vertelt wat het precies aan het doen is tijdens het herstelproces (wat goed is voor m'n hart en bloeddruk, ik schrik me steeds dood als ik die error krijg en begin zelfs letterlijk te zweten) ben ik dit een beetje zat. Het is ook niet zo goed voor m'n vertrouwen in "m'n bak" ;)

Dus... is er iemand hier die weet wat het probleem is, en of ik dit in de toekomst kan voorkomen of iig verminderen? Vind 4 bios failures in 10 maanden nl. absurd veel. En ik schrik me steeds te pletter haha. Zou het helpen om dat HPA uit te zetten? Nou ja, ik hoor het wel van jullie denk ik.

Sys specs:
i7-920 D0, still @ stock speed
Gigabyte EX58-UD5P, bios versie F7
6GB Kingston HyperX 1600Mhz @ stock 1066Mhz
Club 3D Radeon HD4870 1GB OC edition, driver 9.10
SB Xfi
Intel ICH10 RAID0 array
Vista Ultimate x64 SP2

Verwijderd

Gebruik je ook echt degelijk de dualbios/hpa? Anders gewoon uitknallen als dat het probleem is.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, het is nu inmiddels bijna 1 jaar later...

Hopelijk is er nu wel iemand die hier het e.e.a. over kan zeggen.

Zie hierboven, met de volgende aanvullingen:

Met Win7 komen bootfailures minder vaak voor, het aantal BIOS checksum errors is gedaald naar 0. Het probleem met opstarten blijft echter aanwezig, niet zo heel vaak (ca 1 op 40 boots). Windows Repair dingetje van Win7 kan nooit een probleem vinden. Dus altijd gewoon resetten en Windows normaal starten. 39/40 kans op succes.

Vanochtend was het weer eens raak. Snel resetten (heb niet zoveel tijd voordat ik moet gaan werken 's ochtends :P haha) maar drukte per ongeluk 2x snel achter elkaar op reset knop. Toen begon ie te zeuren over overklok frequenties (milde 3.2 ghz) terwijl ie daar 'n jaar op heeft gedraaid.

Maar goed, het gaat dus nog steeds over die 1/40 failboot. Is er hier dan echt niemand met een idee wat dit kan zijn?

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik neem aan dat je je bios inmiddels wel al eens vaker geupdated hebt en er de laatste biosversie op staat, en dan natuurlijk binnen Win7 ook alle laatste drivers geinstalleerd hebt voor zowel moederboard, videokaart en de soundblaster.

Er vanuit gaande dat je dat allemaal gedaan hebt kan je ook eens proberen de X-fi kaart in een ander slot te zetten hetgeen bij mij voorheen al eens een probleempje opleverde op een Asus board. Ander aandachtspuntje kan de voeding zijn dat die niet helemaal optimaal werkt maar dat zou ik als laatste optie eigenlijk bekijken.

Verder eigenlijk de standaardprocedure volgen die je kan vinden in Hangen en Opstartproblemen troubleshooter .

Verwijderd

Topicstarter
Roel1966 schreef op woensdag 27 oktober 2010 @ 19:53:
Ik neem aan dat je je bios inmiddels wel al eens vaker geupdated hebt en er de laatste biosversie op staat, en dan natuurlijk binnen Win7 ook alle laatste drivers geinstalleerd hebt voor zowel moederboard, videokaart en de soundblaster.
Affirmative.
Er vanuit gaande dat je dat allemaal gedaan hebt kan je ook eens proberen de X-fi kaart in een ander slot te zetten hetgeen bij mij voorheen al eens een probleempje opleverde op een Asus board.
Is het proberen waard. Bedankt. :)
Ander aandachtspuntje kan de voeding zijn dat die niet helemaal optimaal werkt maar dat zou ik als laatste optie eigenlijk bekijken.
Ja, denk dat ik die maar gewoon vervang wanneer ik 'n nieuwe videokaart koop.

Verwijderd

je RAM Modules al eens getest ??
Anders denk ik dat 1 van de 2 biossen niet lkkr is ...
HPA uit ja ...
Hoor graag je bevinding.

En een jaar lang niks horen :S Ook ik heb dit wel eens hier :S

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2010 20:36 ]

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
Misschien is het probleem je dualbios die je raid 0 beschadigd.
Je dualbios maakt een copie op je harde schijf, en overschrijft op het einde van 1 schijf je raid 0.

Opstart probleem.
-Andere voeding proberen.
(je lijst van hardware zijn geen harde schijven te vinden en geen voeding, en de voeding is het belangrijkste van de hele pc).
-Auto overclock in de bios uitzetten, bios varieert de cpu snelheden, zet dit vast.

[ Voor 44% gewijzigd door jan99999 op 12-12-2010 21:35 ]

Pagina: 1