[wrt54gl + openWRT] dnsmasq: no address range available

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 107960

Topicstarter
Ik heb onlangs een wrt54gl router aangeschaft om hier het internet verbinden te verzorgen. Nu is het instellen daarvan gelukt en werkt het ding uitstekend, maar er is nog een klein dingetje waar ik me aan stoor en wat ik niet opgelost heb kunnen krijgen.

De wrt54gl router maakt verbinding met het internet over een PPPoE verbinding en zit zelf aangesloten op het netwerk van mijn universiteit, die het internet voor ons huis levert. De router is geflashed met open-wrt, aangezien daarmee flink wat meer mogelijk is dan met de standaard firmware. Openwrt gebruikt DNSMasq als DHCP server om IP's uit te delen om het netwerk en staat ingesteld om IP's uit te delen op het interne netwerk.

De log van de router zit echter vol met de volgende mededelingen:
daemon.warn dnsmasq[***]: no address range available for DHCP request via eth0.1

Aangezien eth0.1 de WAN interface voorstelt op de router, geeft dit aan dat er een DHCP request van het 'buiten' netwerk op de WAN interface komt, waarna dnsmasq vervolgens (terecht) meldt dat hij geen IP's aan het externe netwerk uitdeelt. Dit klopt inderdaad, maar ik wil graag dat dnsmasq de hele WAN interface negeert en deze meldingen dus niet genereert. Overigens staat in de webinterface van OpenWRT (luci) al dat de WAN interface genegeerd wordt, echter zie ik dat niet terug in de arguments waarmee dnsmasq gestart wordt.

Ik heb via google nog geen oplossingen kunnen vinden, op een twijfelachtige IPTable rule na, die gewoon de DHCP poort negeert op de WAN, wat ook weer niet de bedoeling is. Kan iemand mij hiermee helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 107960

Topicstarter
kickje!