[Windows 7] file sharing en benaderen - vraagt wachtwoord

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-05 22:01
Beste Tweakers,

In volgende topic xbox (niet 360) icm PC heb ik mijn probleem bij netwerken geplaatst en het i.r.m. xbox gebruikt. Na meer lezen kom ik erachter dat het eerder hier thuis hoort onder Windows Clients.

Het probleem:
Ik wil de bestanden op mijn PC streamen naar mijn XBOX. Voorheen met XP werkte alles prima, nu loopt ik tegen problemen aan. De XBOX ziet mijn PC, maar vraagt om username en wachtwoord.

Zelf gevonden:
[bron] Jag in "[win 7] B1 en rc1 netwerk zonder homegro..."
fortfort schreef op maandag 11 mei 2009 @ 19:06:
Ook de oplossing is er :), beetje vaag lijkt mij namelijk een bug dat er niet zonder wachtwoord geshared kan worden, maar goed het werkt.

Windows 7 rc1 en beta 1 werken niet zonder wachtwoord. Zorg dus dat er met wachtwoord wordt gewerkt, (computer ook herstarten) en maak een account aan op de host computer met de zelfde naam, en kies een wachtwoord.

dus:
server. met account admin, user1, user2 etc met user1 etc een wachtwoord
client, login moet gelijk zijn aan userx

Mooie is dat het dan ook voor mac werkt! succes
Oplossing
Bovenstaande is al vanaf maandag 11 mei 2009 19:06, ik heb pas een nieuwe versie van Windows 7 (nu een week). Ik kan nergens versie of build vinden. Wat ik wel zie: Win7 x64 RTM. Ik heb nog niet geprobeerd met accounts te werken omdat ik verwacht dat die 'bug' van toen, nu wel verholpen zouden zijn.

Ik wil gewoon mijn administrator account gebruiken, zonder wachtwoord en dat Win7 meteen doorstart naar Windows zonder mezelf in te loggen (Dit doet hij nu wel). Als ik met accounts ga werken ben ik bang dat het niet meer werkt zoals ik wil. Ook wil ik helemaal geen wachtwoord of username in moeten voeren op mijn xbox, ik wil dat het gewoon als vanouds werkt, simpel en snel.

Iemand tips voordat ik gebruik MOET gaan maken van accounts etc? Ik doe het liever niet, maar wat moet dat moet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 19137

Je weet dat je onder 'n ander account moet werken en nooit onder Administrator ? Al is het alleen maar zodra dit profiel corrupt is je onder Administrator nog kan werken en het eea kan rechtzetten enz.

Dat geld ook voor clients, gewoon 'n account naam aanmaken (PC naam bv) en daar 'n wachtwoord aanhangen en maak 'n homegroup aan en voeg alle gebruikers (PC's) daar aan toe. Vervolgens rechtsklik je gewoon op de desbetreffende map en je kiest voor Share met homegroup, alleen lezen of lezen/schrijven.

Voor je XBOX zou ik zeggen; Windows MediaCenter. Kwestie van configureren en je kan naar je XBOX streamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartena
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-04 06:19
Tijdens de installatie heb je als het goed is een gebruikers-account aangemaakt waarmee je werkt. De "Administrator" heeft een onherkenbaar wachtwoord, vergelijkbaar met hoe het "root" account in Ubuntu een wachtwoord heeft. De eerste gebruiker echter is een Administrator op de computer, dus daarmee kun je eventueel het Administrator account van een bekend wachtwoord voorzien. (Ik doe dat ook met root op Ubuntu).

Vanuit je XBox kun je echter ook met je huidige account aanloggen, dus zegmaar machinenaam\gebruikersnaam als de gebruiker, en dan je standaard wachtwoord.

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa
Anoniem: 19137 schreef op maandag 02 november 2009 @ 18:04:
Je weet dat je onder 'n ander account moet werken en nooit onder Administrator ? Al is het alleen maar zodra dit profiel corrupt is je onder Administrator nog kan werken en het eea kan rechtzetten enz.

Dat geld ook voor clients, gewoon 'n account naam aanmaken (PC naam bv) en daar 'n wachtwoord aanhangen en maak 'n homegroup aan en voeg alle gebruikers (PC's) daar aan toe. Vervolgens rechtsklik je gewoon op de desbetreffende map en je kiest voor Share met homegroup, alleen lezen of lezen/schrijven.

Voor je XBOX zou ik zeggen; Windows MediaCenter. Kwestie van configureren en je kan naar je XBOX streamen.
-Ik werk onder de accountnaam: Username
-Ik heb daar geen wachtwoord voor aangemaakt, dat vind ik niet nodig.
-Kan in een Homegroup van Win7 ook een XBOX opgenomen worden? Ik heb namelijk gelezen dat het alleen voor Win7 PC's onderling is.
-Op mijn XBOX staat XBMC )ook een mediacenter)

Is het perse nodig om een wachtwoord in te stellen en via HOMEGROUP te werken?
maartena schreef op maandag 02 november 2009 @ 20:03:
Tijdens de installatie heb je als het goed is een gebruikers-account aangemaakt waarmee je werkt. De "Administrator" heeft een onherkenbaar wachtwoord, vergelijkbaar met hoe het "root" account in Ubuntu een wachtwoord heeft. De eerste gebruiker echter is een Administrator op de computer, dus daarmee kun je eventueel het Administrator account van een bekend wachtwoord voorzien. (Ik doe dat ook met root op Ubuntu).

Vanuit je XBox kun je echter ook met je huidige account aanloggen, dus zegmaar machinenaam\gebruikersnaam als de gebruiker, en dan je standaard wachtwoord.
-Tijdens de installatie heb ik wel een gebruiker aangemaakt - "Gebruiker", maar geen wachtwoord.
-Hoe zou ik het nu dus moeten schakelen bij gebruikeraccounts om het goed te maken? Er staat ook nog een administrator account in, deze met rust laten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartena
  • Laatst online: 27-04 06:19
Geef de "Gebruiker" een wachtwoord. Zonder wachtwoord kun je volgens mij geen bestanden delen en/of benaderen sinds Windows Vista.

Je kunt altijd Autologon configureren met het wachtwoord zodat je toch zonder inloggen kunt starten.

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Domme vraag maar zolang je netwerk niet openstaat naar de rest van de wereld, waarom enable je niet het guest-account op je PC, zet je NTFS-rechtenpermissies voor Everyone/Guest/Anonymous op je share en probeer je het nogmaals?

[ Voor 3% gewijzigd door MAX3400 op 11-11-2009 20:33 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowLord
  • Laatst online: 17:35
MAX3400, dat werkt trouwens maar gedeeltelijk. Ik heb zelf ook een netwerkshare tussen twee Windows 7 machines (en niet Win7, dus homegroup is geen optie) en die die sharebaar gemaakt voor 'Everyone', dus inclusief Guest.

Je kan nu idd zonder wachtwoord data sharen. Echter, zal Windows 7 nog steeds om een gebruikersnaam en wachtwoord vragen aan de client. Vul gewoon wat willekeurigs in als gebruikersnaam en laat het wachtwoord leeg. Daarna werkt sharing wel.

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Shadowlord, daarom noemde ik ook expliciet de user ANONYMOUS erbij. Dat is bij thuis ook de enige die lekker zonder gedoe werkt voor het aanspreken van NFS-shares over het netwerk.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowLord
Ook dan zal Windows 7 nog steeds om een gebruikersnaam en wachtwoord vragen, ook al maakt het dan niets meer uit wat je daarvoor invult.

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa
maartena schreef op woensdag 11 november 2009 @ 20:30:
Geef de "Gebruiker" een wachtwoord. Zonder wachtwoord kun je volgens mij geen bestanden delen en/of benaderen sinds Windows Vista.

Je kunt altijd Autologon configureren met het wachtwoord zodat je toch zonder inloggen kunt starten.
Dit is duidelijk, ga ik morgen proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa
MAX3400 schreef op woensdag 11 november 2009 @ 20:33:
Domme vraag maar zolang je netwerk niet openstaat naar de rest van de wereld, waarom enable je niet het guest-account op je PC, zet je NTFS-rechtenpermissies voor Everyone/Guest/Anonymous op je share en probeer je het nogmaals?
Dit begrijp ik niet helemaal

-Ik enable Guest
-waar kan ik NTFS rechten op mijn share instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa
ShadowLord schreef op woensdag 11 november 2009 @ 21:12:
MAX3400, dat werkt trouwens maar gedeeltelijk. Ik heb zelf ook een netwerkshare tussen twee Windows 7 machines (en niet Win7, dus homegroup is geen optie) en die die sharebaar gemaakt voor 'Everyone', dus inclusief Guest.
Wat is het verschil?

• ShadowLord
Omdat Windows 7 via de 'homegroup' ook dingen kan delen, maar alles wat niet Windows 7 is kan daar geen wijs uit. Aangezien ik ook computers heb waar Windows 7 niet op staat is de homegroup voor mij geen alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa
ShadowLord schreef op donderdag 12 november 2009 @ 03:18:
[...]

Omdat Windows 7 via de 'homegroup' ook dingen kan delen, maar alles wat niet Windows 7 is kan daar geen wijs uit. Aangezien ik ook computers heb waar Windows 7 niet op staat is de homegroup voor mij geen alternatief.
Oh, nu begrijp ik wat je bedoelt. Ik dacht dat je wel 2 windows 7 PC's had en dat dat ongelijk is aan win7 PC's...

Maar je hebt 2 windows 7 PC's EN PC's met andere OS'en :+
ik ga vanmiddag/zondagmiddag of maandagmiddag de oplossingen proberen. Keep you updated.

[ Voor 7% gewijzigd door Alfa op 13-11-2009 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:07
maartena schreef op woensdag 11 november 2009 @ 20:30:
Dit is wel mogenlijk hoor.

Bij lokaal beveiligingsbeleid/beveiligingsopties moet je dan de optie 'gebruik van lege wachtwoorden beperken tot aanmelden op de console' uitschakelen.
Ook de wachtwoord optie bij de netwerkinstellingen voor het bestanden delen uitzetten.

Hierna kunnen ook gebruikers zonder wachtwoord bij de gedeelde bestanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa
The_Doman schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 21:51:
[...]

Dit is wel mogenlijk hoor.

Bij lokaal beveiligingsbeleid/beveiligingsopties moet je dan de optie 'gebruik van lege wachtwoorden beperken tot aanmelden op de console' uitschakelen.
Ook de wachtwoord optie bij de netwerkinstellingen voor het bestanden delen uitzetten.

Hierna kunnen ook gebruikers zonder wachtwoord bij de gedeelde bestanden.
Wellicht een eind verder in de tijd, maar gezien de drukke november/december maand ben ik er nu weer intensief mee bezig. In mijn volgende bericht post ik mijn bevindingen en problemen.

Wat betreft de instellingen van de PC zijn ze eenvoudig te maken (wachtwoord en autologon). Maar de instellingen voor apparaten zoals de xbox helaas niet. Want ik ben met de xbox die via crosslink op mijn PC aangesloten zit wel zover gekomen dat hij mijn PC en werkgroep ziet, maar hij vraagt nog steeds om username en password. Ondanks dat dit niet aanstaat bij bestanden delen. Ik heb een username MET wachtwoord insteld nu. Die gegevens vul ik in de XBOX in, maar hij blijft om een username vragen. Concreet zegt de XBOX: "Geef gebruikersnaam voor smb://POWERPC/".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa
Ik heb mijn vraag inmiddels ook op een engels niet-technisch forum staan, daar heb ik het verhaal in het engels geplaatst. Ik neem aan dat mensen die op tweakers komen redelijk tot goed engels kunnen lezen/begrijpen, vandaar dat ik hieronder in het engels uitweid.

Het probleem dat de XBOXen de PC niet ziet is opgelost. Het is nu alleen nog een grote kwestie om met windows7 te kunnen communiceren en te streamen. Ik zou graag een aantal directe concrete aanwijzingen hebben om de boel hier werkend te krijgen :)

Ik heb voor de handigheid even een schets gemaakt van ons netwerk thuis. Lekker amateuristisch met Visio2007.

Afbeeldingslocatie: http://www.avelegio.net/forums/attachment.php?attachmentid=195&stc=1&d=1262784826

The router's settings are:
LAN IP
IP Address : 192.168.0.99
IP Subnet Mask : 255.255.255.0
DHCP Server
Start IP : 192.168.0.100
End IP : 192.168.0.200

The PC settings are:
Wireless LAN-adapter voor Wireless Connection:
Beschrijving. . . . . . . . . . . : U.S. Robotics Wireless 802.11g PCI
DHCP ingeschakeld . . . . . . . . : ja
IPv4-adres. . . . . . . . . . . . : 192.168.0.101(voorkeur)
Subnetmasker. . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Standaardgateway. . . . . . . . . : 192.168.0.99
DHCP-server . . . . . . . . . . . : 192.168.0.99

Ethernet-adapter voor LAN-verbinding:
Beschrijving. . . . . . . . . . . : Realtek RTL8168C(P)/8111C(P) Family PCI-E
IPv4-adres. . . . . . . . . . . . : 192.168.1.3(voorkeur)
Subnetmasker. . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Standaardgateway. . . . . . . . . : 192.168.1.0

The XBOX 1 settings (wired directly to router):
IP Address : 192.168.0.154
Standard Gateway: 192.168.0.99

The XBOX 2 settings (wired direct to PC via Crosslink):
IP Address : 192.168.1.0
Standard Gateway: 192.168.0.1

*Knip* - gegevens, prima, maar een copy/paste van een engels forum als trap is wat overdone.

[ Voor 27% gewijzigd door alt-92 op 06-01-2010 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Log vanaf je Xbox in met PCNAAMwaarjenaartoewil\user?

Of je zorgt dat de gast account weer wordt gebruikt (want die is juist hiervoor).

* alt-92 trekt maar weer eens et standaard plaatje tevoorschijn hoe netwerkshares en authenticatie met Windows PC's verloopt..

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/c8nKqtaDzhWt5PJtm51H8IyZ/full.png

[ Voor 13% gewijzigd door alt-92 op 06-01-2010 19:31 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa
alt-92 schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 19:30:
Log vanaf je Xbox in met PCNAAMwaarjenaartoewil\user?

Of je zorgt dat de gast account weer wordt gebruikt (want die is juist hiervoor).
Ik zal het beiden gaan proberen, bevindingen post ik morgen hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa
Ik heb beide geprobeerd, helaas geen resultaten. Om deze kwestie concreter te maken heb ik een video geupload met wat ik zie en doe. Ik post de link zometeen.

http://www.youtube.com/watch?v=v-11NIwtBYs

Ik log in met mijn account en een ander account:
un: Alfa ww: appelbanaan
un: Gebruiker: ww: <geen>

het blijft vragen om un en ww voor SMB://POWERPC/

Bij het gast account inschakelen kom ik erachter dat deze al ingeschakeld is. Zie dit plaatje (ik kon het plaatje hier niet fatsoenlijk uploaden)

ik snap het plaatje wat je gegeven hebt wel, alleen lijkt het voor mijn xbox niet op te gaan...

[ Voor 54% gewijzigd door Alfa op 07-01-2010 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Je zal echt <PCNAAM>\alfa als username moeten gebruiken. Alleen Alfa is niet genoeg.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa
Wederom bedankt voor je reactie! Maar helaas, hij blijft vragen om username + password.

Ik vul in:
un: powerpc\alfa
ww: appelbanaan (heb ik nu ingesteld voor alfa account)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

En is Alfa een account die op powerPC staat, en je wil vanaf je XBox connecten naar PowerPC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa
alt-92 schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 15:15:
En is Alfa een account die op powerPC staat, en je wil vanaf je XBox connecten naar PowerPC?
Alfa is mijn gebruikersaccount die op powerPC staat en ik wil inderdaad vanaf mijn XBox connecten naar powerPC. (Dit laatste om mijn filmpjes e.d. te zien, die heb ik op een aparte Harde Schijf staan die in powerPC zit).

Als ik op 'afmelden' klik en ik moet mezelf inloggen staat er Alfa en moet ik het wachtwoord appelbanaan invoeren. Dus voor zover kloppen de logingegevens wel.

[ Voor 16% gewijzigd door Alfa op 07-01-2010 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryforhelp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-05 00:08
Het plaatje van je netwerktopologie werkt niet, want je mag waarschijnlijk niet hotlinken vanaf dat forum.

Wat ik begrijp heb je de xbox nou twee keer bedraad aangesloten, een keer op de router en één keer met een cross-cable naar de pc toe?

Kun je niet gewoon die pc ook in de router pluggen en moeilijk gedoe met een crosscable vermijden, dat is nogal achterhaald namelijk.

Kleine zonnepaneleninstallateur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa
cryforhelp schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 17:17:
Het plaatje van je netwerktopologie werkt niet, want je mag waarschijnlijk niet hotlinken vanaf dat forum.

Wat ik begrijp heb je de xbox nou twee keer bedraad aangesloten, een keer op de router en één keer met een cross-cable naar de pc toe?

Kun je niet gewoon die pc ook in de router pluggen en moeilijk gedoe met een crosscable vermijden, dat is nogal achterhaald namelijk.
Het zijn 2 xboxen, één die op zolder staat (mijn kamertje) en één die beneden bij de televisie staat.
Er loopt geen UTPkabel naar zolder, daarom heb ik een WLAN PCI adapter in mijn PC. Om mijn mediabestanden niet direct van PC middels HDMI naar de TV te krijgen, maak ik gebruik van de mediacenter van mijn Xbox, die bestanden op mijn PC kan lezen. (ofja, nu dus niet :+ )

@Alt92, hier staat de user Alfa niet tussen, wellicht heb je iets aan dit plaatje:
Klik hier

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijken/2253566.htmlschijnbaar mag er niet gehotlinked worden vanaf plaatjesupload.nl - is er een ander goed alternatief wat jullie gebruiken, die wel gehotlinked mag worden?

[ Voor 10% gewijzigd door Alfa op 07-01-2010 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa
Bump

Alt92, heb je nieuwe ideeën om mij vooruit te helpen? Iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Wat als je een account gebruikt die wél op je Windows 7 machine aanwezig is om verbinding te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa
Ik zal een extra account aanmaken en proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa
Ik heb een extra account met wachtwoord aangemaakt, resultaat is hetzelfde

Bij 'lusrmgr.msc' is alfaxbox wel te zien.

Wel opvallend is dat als ik nu via uPnP ga kijken, via mijn hoofdaccount 'Gebruiker', dat ik dan wel in de videos kom die in "Mijn Documenten" staan. Ik voel dat we een stapje verder zijn.

Ik heb wederom een nieuwe video geupload op youtube.

Hier is de link http://www.youtube.com/watch?v=5ahrnlUoAhE
Pagina: 1