Macbook versus macbook pro

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jizzaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14-04 22:50
Voorlopig zit ik nu op een dell xps die wel zijn tijd heeft gehad.

Nu ben ik al een tijdje nieuwsgierig naar de mac en zou ik graag overstappen.
Uit eigen ervaring met een 17" logge en zware computer zou ik graag nu naar een 13" macbook/macbook pro gaan.

Maar daar knelt nu net het schoentje.

Als ik kijk op de apple store en meerbepaald bij de verschillen tussen macbook en macbook pro 13" zie ik maar weinig verschillen.
Hier allemaal te zien: http://store.apple.com/be...y/macbook?mco=MTA4MTU1NjE En dan rechts onder op vergelijk specificaties klikken.

Het prijsverschil: 929 voor de mac 1149 voor de macpro, dus 230€ verschil
Scherm is hetzelfde
Processor is hetzelfde
Graka is hetzelfde
Memory is hetzelfde
Batterij is hetzelfde
Ingebouwde camera is zelfde

De macbook heeft zelf 90 gig meer dan de macbook pro(wel die van 1149 dus!)
Dan heb je een klein verschil dat de macbook geen sd card heeft en geen fire wire.
macbook pro heeft een verlicht toetsenbord, wat een macbook niet heeft
en de omkleding is ook lichtjes anders, maar blijft beide unibody. Of is dit wel werkelijk een groot verschil?

Nu is mijn vraag: hoe kan het dat die macbook pro 13" goedkoopste versie 230€ duurder is dan de macbook, en dat er maar zo weinig verschillen opzitten? (en dan nog wetende dat de macbook meer gig harde schijf heeft)

Zijn er grote verschillen tussen die 2 qua gebruiksgemak/ prestaties die in dit overzicht van de apple store niet aan bod komen?

Want zoals ik het nu zie zou ik met gemak een macbook kopen en 230€ besparen voor iets die quasi gelijk is aan de macbook pro.

Graag jullie mening hier omtrend. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Die behuizing kost heel wat geld hoor. + dat het een apple is waar dat de toegevoegde kostprijs * 2 wordt gedaan voor de consument ;)

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:17
Kennelijk ben je niet overtuigd door de Unibody behuizing?

Loop eens een winkel binnen die Apple's verkoopt, kun je met je eigen ogen zien en voelen waarom de meeste MacBook gebruikers liever een Unibody hebben dat een plastic behuizing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 27-05 22:50

r0b

De 'goedkope' MacBook is van plastic, de MBP een brok aluminium.

Plus verlicht toetsenbord (wat wel érg fijn is 's avonds), geen plastic bezel om het display heen; imho is het hele pakket van de MBP gewoon beter, wat voor mij de 230 EUR zeker rechtvaardigd. :)

Wel zijn de verschillen tussen MB en MBP sinds de laatste MB update behoorlijk geslonken, dus dat zal inderdaad bij de volgende MBP update wel weer recht getrokken worden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jizzaa
Als ik als student 230€ kan besparen, en er nog meer gig voor krijg op mijn harde schijf, dan stel ik mij zwaar de vraag of ik dit bedrag wil neertellen enkel voor de behuizing.

Morgen neem ik de proef op de som en stap ik wel nog eens een switch binnen.

Over die update van de mbp, wanneer zou die er naar schatting komen?

[ Voor 12% gewijzigd door Jizzaa op 02-11-2009 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragileM64
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17:19
Ik moet zeggen dat het verschil in prijs nu ook niet echt te rechtvaardigen is. De macbook heeft juist een upgrade gehad en tot voor kort was het verschil tussen de macbook en macbook pro 13,3 inch véél groter. (ander scherm, trager geheugen etc...)

De behuizing van de macbook pro vind ik wel erg goed. Ik weet dat met de vorige macbooks wel eens problemen waren ivm met haarscheurtjes maar ik weet niet of dit nog met de huidige reeks is.

Q6700 @ 3400Mhz | 2*2GB | Ati 4870 512MB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackLabel01
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-06 22:11
Probeer de nieuwe MacBook met plastic unibody maar eens uit in de winkel. Wat mij meteen opviel was dat de zijde waar je je handpalmen op rust, van glad plastic is, dit zorgt voor een plakkerige sensatie na een tijdje typen. Dan vond ik dit bij de oude witte MacBook een stuk beter, al had je daar weer het nadeel dat de behuizing verkleurde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkstar
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01-2023

Darkstar

BSOFH

Het fijnste aan de MacBook Pro vind ik net dat solide gevoel. Je hebt echt de indruk dat het ding best een stootje kan verdragen en dat geeft best wel vertrouwen in het product. En ja, uiteraard moet je er nog steeds zorgzaam mee omspringen, maar het voelt gewoon degelijker dan een plastic behuizing.

Zoals hierboven al vermeld zijn er nog wel meer zaken die 'leuk' zijn t.o.v. de gewone MB zoals het verlichte toetsenbord etc. Het scherm zou bij de MBP ook beter zijn, maar daar durf ik me zelf niet over uit te spreken.

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragileM64
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17:19
Darkstar schreef op maandag 02 november 2009 @ 19:48:
Zoals hierboven al vermeld zijn er nog wel meer zaken die 'leuk' zijn t.o.v. de gewone MB zoals het verlichte toetsenbord etc. Het scherm zou bij de MBP ook beter zijn, maar daar durf ik me zelf niet over uit te spreken.
Ik denk dat het scherm nu ook hetzelfde is gezien ze nu ook LED panels in de nieuwste macbook gebruiken en de resolutie komt ook overeen.

Q6700 @ 3400Mhz | 2*2GB | Ati 4870 512MB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanx
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18-06 21:49
Plastic schijnt best snel te krassen, vooral bij de USB poorten.

Ik las zoiets op de gizmodo of engadget review. Ik vind het wel lastig hoor €230 meer betalen puur en alleen vanwege de looks. Je gebruikt het natuurlijk heel vaak, maarja wat had je anders gedaan met die €230...

Succes :) Ik wacht op de volgende generatie MBP's met de back2school actie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 2356

Daar zal wel snel weer een verschil in komen denk ik, las al dat in Jan. de updates aan de pro lijn worden verwacht..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimsaint
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:58
Ik ben nu van de "oude" macbook naar de nieuwe MPB geswitched.
Mijn zusje heeft nu een nieuwe macbook, en ik blijf erbij... een MB is geweldig, maar een MPB is gewoon perfect. Dat voel je al meteen bij het aanpakken. Die alubody voelt aan alsof het niet kapot te krijgen is.
Ik heb de duurdere versie gekocht (2.53Ghz en 4GB geheugen) maar toch zou ik me niet genaaid voelen al had ik de goedkopere versie, die 230 euro duurder is dan een macbook, gekocht. Het verlichtte toetsenbord is iets waar ik lang op heb gewacht en volgens mij is hij ook lichter dan de witte MB. Althans... zo voelt het.

Maar ik heb sterk het vermoeden dat er voor de kerst nog een MBP update komt, waarin ze sowieso de opslag gelijk trekken. Ik gok ook op 4GB standaard en wellicht nog wat nieuwe foefjes...

Tenslotte heb ik me niet echt verdiept in de schermen, maar meen hier en daar gelezen te hebben dat de MBP een beter scherm heeft.

[ Voor 9% gewijzigd door pimsaint op 03-11-2009 12:50 . Reden: zowieso naar sowieso ]

[Crypto.com Visa Card & App] GoT topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 30-05 09:11
De MBP heeft idd een beter scherm, kan ej ook naast elkaar in de store vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Alleen dat verlichte toetsenbord is al 230€ waard. :+

Zonder gekheid, ga ze allebei een keer vasthouden en aanraken bij een APR, deze keuze kun je beste zelf maken. Ik zou weer blind voor de MBP gaan in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18-06 18:13
@plmsaint, het is sowieso, niet zowieso. (ooit zal heel de wereld het goed typen :))

Er komt volgens Apple zelf geen update voor kerst uit van welk product dan ook!
Dat toetsenbord ga je nooit gebruiken, want je typt immers blind mag ik hopen voor je. Het zat op mijn eerste mbp een 5 jaar geleden, maar het is nutteloos. Blijft de behuizing over. Dat is een kwestie van smaak. Ik vind zelf de witte macbook gewoon mooi. Omdat hij mooi wit is. Maar smaken verschillen. De pro is ook gewoon mooi. Maar of het de 230 euro extra waard is.....

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimsaint
carpebios schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 00:52:
@plmsaint, het is sowieso, niet zowieso. (ooit zal heel de wereld het goed typen :))
Er komt volgens Apple zelf geen update voor kerst uit van welk product dan ook!
Dat is niet helemaal juist. Die dude van Apple liet (ik geloof tegenover engadget) weten dat er dit jaar geen nieuwe producten meer zouden worden gelanceerd. Later heeft hij dit recht laten zetten met "de line-up voor de feestdagen dit jaar is al bekend". Hmmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Groovy
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-12-2021

Mr_Groovy

Designlapp

Macbook:

I/O
* MagSafe power port
* Gigabit Ethernet port
* Mini DisplayPort
* Two USB 2.0 ports (up to 480 Mbps)
* Audio in/out
* Kensington lock slot
Input
Built-in full-size keyboard with 78 (U.S.) or 79 (ISO) keys, including 12 function keys and 4 arrow keys (inverted “T” arrangement)

Macbook Pro:
I/O
* MagSafe power port
* Gigabit Ethernet port
* One FireWire 800 port (up to 800 Mbps)
* Mini DisplayPort
* Two USB 2.0 ports (up to 480 Mbps)
* SD card slot
* Audio in/out
* Kensington lock slot
Input
Built-in full-size backlit keyboard with 78 (U.S.) or 79 (ISO) keys, including 12 function keys and 4 arrow keys (inverted “T” arrangement)

En het is natuurlijk van Alu ;).

[ Voor 51% gewijzigd door Mr_Groovy op 03-11-2009 15:02 ]

Macbook Pro 15" Late 2013, iPhone 7+ 128gb, iPad Pro, Canon M3, Tamron 18-200, Canon 22 @2.0, Canon 11 -22, Nintendo Switch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 317160

De verschillen zijn al veel aangegeven, daarom zal ik ingaan op de ervaring en niet zo zeer de specs.

Ik heb gisteren de nieuwe macbook binnengekregen. Hij gaat een aluminium macbook (vlak van voordat ze pro's werden) vervangen die terug moet naar de baas.

Kort gezegd komt het er op neer dat de MBP beter is, maar dat de MB wat mij betreft meer dan goed genoeg is in alle aspecten! Door de update is de omgang heel erg hetzelfde (zelfde trackpad, toetsenbord (behalve backlit) en scherm) en ook de prestaties zijn hetzelfde voor mijn gevoel. Daarom is het het prijsverschil niet waard in mijn ogen.

Ik heb nu het gevoel dat ik een goede deal heb. Voor minder dan 900 euro kan ik een macbook gebruiken en OS X (en ik kreeg ook nog studentenkorting en korting op een printer!). Dat voelt heel aangenaam. Ik vind 250 euro besparen nog altijd veel, ook al heb je het geld.

Dus, als je door de specs niet overgehaald wordt... zou ik voor de macbook gaan. Maar, zoals gezegd, ga wel eerst in de winkel kijken zodat je weet waar je tussen kiest.

Als je specifieke vragen hebt, zeg het gerust. Ik wil voorkomen dat ik hier te veel zit te ouwehoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17-06 10:53
Ik zou persoonlijk, in tegenstelling tot hierboven, voor de MBP gaan :)
Die alu body is gewoon een stuk steviger en degelijker !
Zelf heb ik een MBP 15", en vooral de backlit is handig, handiger dan je denkt !
Zit je een beetje in een duistere ruimte, dan gaat het automatisch aan, wat een stuk makkelijker typt !
Plus dat een Aly body net iets meer kan weerstaan dan plastic :) !

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DayteX
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14-02-2024
Ook ik kan bevestigen dat het scherm van de MBP een stuk beter is dan die van de MB. Zo is de MBP ook gecertificeerd als zijnde 'kleurecht' (welk keurmerk dat precies is weet ik zo even niet) en dit is met name handig voor grafisch designers. Ikzelf vind het met name contrastrijker, duidelijker en minder flets dan het scherm van de MB. Ook is aluminium ten zeerste aan te raden. Mogelijk kun je als student met Surfspot het verschil van 230 euro terugbrengen naar 100 euro o.i.d. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remko.me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17-01-2024
http://store.apple.com/be...y/macbook?mco=MTA4MTU1NjE - belgie
http://store.apple.com/nl...y/macbook?mco=MTAyNTM5ODc - nederland

In BE is hij 929 euro en in NL 899... dat lijkt me toch niet erg netjes? Waar zou dat aan liggen dan?

Bekijk mijn site: Remko.me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jizzaa
Danku alvast voor alle uiteenlopende reacties.

Ik denk dat ik ook vooral de mening volg van timgte.
Zoieso zou ik het belachelijk vinden om 230€ meer te betalen voor de looks.

En het scherm van de mb en mbp is wel degelijk hetzelfde volgens de store.

Dringend tijd dat ik echt eens langs een switch ga.

Die macbook krijgt toch men voorkeur, want die heeft een grotere harde schijf.
Wat de behuizing betreft, is mss mooier, qua stevigheid: voor een mac draag je zoieso zorg.
Enige wat jammer is die verlichting, moet wel handig zijn, maar al dat geld daarvoor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jizzaa
Chrones schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 20:31:
http://store.apple.com/be...y/macbook?mco=MTA4MTU1NjE - belgie
http://store.apple.com/nl...y/macbook?mco=MTAyNTM5ODc - nederland

In BE is hij 929 euro en in NL 899... dat lijkt me toch niet erg netjes? Waar zou dat aan liggen dan?
19% btw ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remko.me
Jizzaa schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 20:33:
Danku alvast voor alle uiteenlopende reacties.

Ik denk dat ik ook vooral de mening volg van timgte.

Dringend tijd dat ik echt eens langs een switch ga.

Die macbook krijgt toch men voorkeur, want die heeft een grotere harde schijf.
Wat de behuizing betreft, is mss mooier, qua stevigheid: voor een mac draag je zoieso zorg.
Enige wat jammer is die verlichting, moet wel handig zijn, maar al dat geld daarvoor...
Ik zelf heb hiervoor een macbook zonder verlichting gehad, en vind het eigenlijk niks fijner met verlichting nu ik dat heb is het mooi meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remko.me
Owja, jeetje.. (I'm feeling stupid!) :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• me_mrtn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11-06 09:01
Ik heb zowel de oude MacBook White als de MacBook Pro Mid 09, en afgaande op mijn ervaringen met de vernieuwde MacBook zal ik daar niet voor kiezen. Het plastic komt wat knulliger over en in de Store was het één kras al kras. Niet dat mijn MacBook White krasloos is (jammer genoeg). De kwaliteit van een Alu Unibody is gewoon véél beter. Ik zou het geld erbij doen, je krijgt er later spijt van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyritZz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-06 13:41
Als ik moest kiezen tussen metalen behuizing/verlicht toetsenbord, en 230 euro in m'n zak steken + 90GB extra dan was mijn keuze direct gemaakt.

Meteen voor die gewone Macbook gaan. De metalen behuizing voelt steviger aan, maar het is echt niet dat een gewone Macbook bij het minste of het geringste kapot gaat. Er wordt eerder in het topic nog genoemd dat plastic sneller krast... so what? Het is toch een product dat bedoeld is om te gebruiken, dan komen er inderdaad gewoon krassen op.

Verlicht toetsenbord ziet er verder fancy uit, maar als je blind kunt typen is het totaal niet nodig.

Ik heb zelf nu een Macbook Pro, maar alleen omdat ik die van de baas heb gekregen voor m'n werk. Privé zou ik nooit zo'n apparaat kopen.

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DayteX
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14-02-2024
Jizzaa schreef op maandag 02 november 2009 @ 16:17:
Als ik als student 230€ kan besparen, en er nog meer gig voor krijg op mijn harde schijf, dan stel ik mij zwaar de vraag of ik dit bedrag wil neertellen enkel voor de behuizing.

Morgen neem ik de proef op de som en stap ik wel nog eens een switch binnen.

Over die update van de mbp, wanneer zou die er naar schatting komen?
Als student wordt het verschil kleiner. Heb je niet alleen al eens de edu store op de apple site aangevinkt? En je kan in meeste gevallen nog meer korting krijgen via surfspot:
https://www.surfspot.nl/S...urnUrl=%2fSURFspot%2fTask

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0b

r0b

XyritZz schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 20:43:
Verlicht toetsenbord ziet er verder fancy uit, maar als je blind kunt typen is het totaal niet nodig.
Verrekte handig als je in bed / een donkere kamer een filmpje aan het kijken bent hoor.

Het komt er gewoon op neer: ja, er zijn verschillen. nee, die zijn - zeker nu - niet groot, dus besluit voor jezelf of je het het geld waard is, of niet. Er zijn altijd voor een tegen-standers, en alle voor of na-delen zijn nu wel genoemd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Groovy
  • Laatst online: 02-12-2021

Mr_Groovy

Designlapp

XyritZz schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 20:43:
Als ik moest kiezen tussen metalen behuizing/verlicht toetsenbord, en 230 euro in m'n zak steken + 90GB extra dan was mijn keuze direct gemaakt.
Je vergeet de Firewire + SD Slot ;)

Macbook Pro 15" Late 2013, iPhone 7+ 128gb, iPad Pro, Canon M3, Tamron 18-200, Canon 22 @2.0, Canon 11 -22, Nintendo Switch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jizzaa
DayteX schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 21:14:
[...]

Als student wordt het verschil kleiner. Heb je niet alleen al eens de edu store op de apple site aangevinkt? En je kan in meeste gevallen nog meer korting krijgen via surfspot:
https://www.surfspot.nl/S...urnUrl=%2fSURFspot%2fTask
Ben van Belgïë dus veronderstel dat deze korting niet van toepassing is voor mij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dlmh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-06 11:22

dlmh

Lo-Fi

De Macbook krast, de Macbook Pro deukt.. net wat je wilt...

Ik ben inmiddels met m'n 4e Powerbook/Macbook Pro (12" PB -> 17" MBP -> 15" uMBP -> 13" uMBP) aanbeland, en ALLE vorige modellen hadden op een gegeven moment wel een (klein) deukje in de behuizing, zonder dat ik bewust ergens tegen aan ben gestoten.

Toch zou ik blind voor een MBP gaan, de "feel" van dit product is gewoon vele malen beter dan een Macbook. Bovendien vertoonden de Macbooks veel meer defecten dan MBP's, dat moet bij de nieuw uMB nog maar blijken...

“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?” - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

De alu MBP is echt een ramp qua solide/robuustheid. de UTP-in was al heel snel ingedeukt (hoe geen idee - maar als je ziet hoe dun het materiaal erboven is dan is het niet zo raar) en één keer van een tafel afvallen en de laptop verbuigt. Nu staat alu ook bekend om zijn slappe eigenschappen, dus dat hele verhaal dat ik al een aantal keer in deze topic heb gelezen over robuustheid van een MBP is gewoon zwaar onzin. Ik ga er nog een MB bijkopen, nieuwe witte versie, die is volgens mij echt een stuk steviger/robuuster dan de MBP's, hands down.

[ Voor 7% gewijzigd door Wilf op 04-11-2009 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11:17
Wilf schreef op woensdag 04 november 2009 @ 12:36:
De alu MBP is echt een ramp qua solide/robuustheid. de UTP-in was al heel snel ingedeukt (hoe geen idee - maar als je ziet hoe dun het materiaal erboven is dan is het niet zo raar) en één keer van een tafel afvallen en de laptop verbuigt. Nu staat alu ook bekend om zijn slappe eigenschappen, dus dat hele verhaal dat ik al een aantal keer in deze topic heb gelezen over robuustheid van een MBP is gewoon zwaar onzin. Ik ga er nog een MB bijkopen, nieuwe witte versie, die is volgens mij echt een stuk steviger/robuuster dan de MBP's, hands down.
Als je ze van tafel laat vallen dan zal een plastic laptop of niets hebben of breken/barsten. Een aluminium / metalen laptop zal sneller deuken, maar niet breken :) Het is maar waar je voorkeur ligt. Maar ik heb een alu Macbook gehad en alweer een aantal maanden een 13" MBP gehad en ik ben zeer te spreken over het aluminium unibody ontwerp. Daarvoor overigens ook al een 15" MBP. Dat model had een kleine deukje, maar bij het nieuwe unibody ontwerp nog niets...

Het grote nadeel van de witte Macbook is dat het zo enorm besmettelijk is. Bij de nieuwe Macbook's is dat eigenlijk alleen maar erger geworden.

[ Voor 4% gewijzigd door Hoedje op 04-11-2009 13:38 ]

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 180023

De grootste reden om een MacBook Pro te nemen ipv een Macbook zou voor mij de firewire poort zijn. Als je bv. een externe geluidskaart gebruikt of veel waarde hecht aan de snelheid van gegevensoverdracht bij een externe harde schijf ofzo heb je echt die poort nodig. Ik vind USB toch een beetje schraal, ik snap ook niet waarom ze die poort weggelaten hebben hoor, er is zoveel (powered via) firewire tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

@ Hoedje: het is een bijzettafeltje van 40 cm hoog en hij viel net ongelukkig op een metalen voorwerp van 20 cm hoog, dus de uiteindelijke val was 20 cm. Een polyurethaan (dacht ik?) laptop had echt geen schade gehad...

@ maatren: dat is dan ook de reden waarom ik een MBP voor mijn werk heb; ik heb een prof geluidskaart op FiWi. Waarom weggelaten? Het meeste consumerspul is gebaseerd op USB; alleen pro spul gebruikt nog FiWi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0b

r0b

Hoedje schreef op woensdag 04 november 2009 @ 13:37:
[...]
Dat model had een kleine deukje, maar bij het nieuwe unibody ontwerp nog niets...
Mijn zakelijke MBP is een oud model alu MBP en daar verwacht ik (ik heb er nog geen *klopt af*) inderdaad wel deukjes op de gebruikelijke plaatsen; hoekjes, bij de i/o poorten, etcetera, maar als ik dat alles naloop bij m'n prive 15" unibody MBP zijn al die delen een behoorlijk stuk steviger en is er eigenlijk nergens meer een 'los plaatje alu dat makkelijk deukt'.

[ Voor 4% gewijzigd door r0b op 04-11-2009 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-05 11:57

Digistorm

tenax moderator pomorum

Wilf schreef op woensdag 04 november 2009 @ 15:55:
@ Hoedje: het is een bijzettafeltje van 40 cm hoog en hij viel net ongelukkig op een metalen voorwerp van 20 cm hoog, dus de uiteindelijke val was 20 cm. Een polyurethaan (dacht ik?) laptop had echt geen schade gehad...

@ maatren: dat is dan ook de reden waarom ik een MBP voor mijn werk heb; ik heb een prof geluidskaart op FiWi. Waarom weggelaten? Het meeste consumerspul is gebaseerd op USB; alleen pro spul gebruikt nog FiWi.
Apple gebruikt poly-carbonaat, dat onder andere als tussenlaag in kogelvrij glas gebruikt wordt. Het is wat duurzamer dan wat men voor de gemiddelde budget laptop gebruikt.
Bron.

Unum systema ad eos omnes regendos... | Macbook Pro 15" hi-res - Core i7 2635QM (2 GHz) / 8 GB / 160 GB SSD / Radeon 6490M | iPhone 3GS 16GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carlhendrix
  • Laatst online: 18:23
Ik heb in juni een early 2009 13,3"MB gekocht ( nét voordat alle Unibody's MBP's werden). Ik heb mijn MB toen voor 1099 gekocht met 250 GB i.p.v de originele 160 GB & met 4 GB DDR3 ram i.p.v de originele 2 GB (DDR 3?) ram.

2 maanden later kocht een vriendin van mij de 13,3" unibody MBP. Wij hebben ze toen naast elkaar gezet, en het verschil was ( naast het feit dat zij 2 Gb DDR3 ram had) nihil, behalve dat zij een cardreader en FW poort heeft. Dus Als je tegen een Early 2009 aanbieding loopt , gewoon doen.. Heb je toch je Unibody alleen niet het woordje "Pro" achter "MacBook"

[ Voor 0% gewijzigd door carlhendrix op 05-11-2009 16:03 . Reden: 13,3" vergeten toe te voegen ]

[PSN: carlhendrix] | Steam ID : n3w_w4rri0r |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
En dat ga je merken als je hem weer wilt verkopen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cum Grano Salis
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16:54
Koop je een laptop om weer te verkopen?

Gaude et aude

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkstar
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01-2023

Darkstar

BSOFH

In eerste instantie uiteraard niet, maar een hogere doorverkoopwaarde kan een mogelijk argument zijn om het ene model te kiezen boven het andere. Uiteraard zal dit niet voor iedereen gelden, maar het lijkt me waarschijnlijk dat er heel wat mensen zijn die om de x aantal jaren een nieuwe willen aanschaffen en hun oude dan van de hand willen doen voor een mooi prijsje.

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scenix_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2024
Bij een mac laptop is de doorverkoopwaarde over het algemeen vele malen hoger dan "standaart" laptops van bijvoorbeeld ASUS. Dit heeft denk ik voornamelijk te maken met het stukje design wat er in een apple zit en de bewezen betrouwbaarheid van apple machines.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimsaint
Die unibody macbook heeft toch een nét iets betere verkoopprijs dan een witte macbook. Door de korte tijd dat hij in het assortiment zat wordt hij hier en daar al 'limited edition' genoemd. En dat verkoopt altijd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bozzo
  • Niet online

bozzo

gedoe & zooi

Is het nu niemand opgevallen dat het verschil tussen 1149 en 929 geen 230 is maar 220? Er is daarnaast al het nodige gezegd over studentenkortingen waardoor het prijsverschil nog weer anders kan zijn. Ook heeft MyCom sinds vandaag een aanbieding - voor diezelfde 1149 - van de 13.3 MBP (2MB extra geheugen en eveneens een 250GB schijf, overigens in een beperkt aantal zaken verkrijgbaar).

[ Voor 4% gewijzigd door bozzo op 05-11-2009 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 317160

bozzo schreef op donderdag 05 november 2009 @ 20:28:
Is het nu niemand opgevallen dat het verschil tussen 1149 en 929 geen 230 is maar 220? Er is daarnaast al het nodige gezegd over studentenkortingen waardoor het prijsverschil nog weer anders kan zijn. Ook heeft MyCom sinds vandaag een aanbieding - voor diezelfde 1149 - van de 13.3 MBP (2MB extra geheugen en eveneens een 250GB schijf, overigens in een beperkt aantal zaken verkrijgbaar).
We hebben het toch over een Macbook van 899 en een Macbook Pro van 1149? (250 verschil)

Of begrijp ik nou iets verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:30
Gister in de mediamarkt de nieuwe macbook even gebruikt maar wat een glibberig stukje plastic is dat zeg. Geen spijt van dat ik niet even heb gewacht in ieder geval. Zou ten alle tijden weer voor de 13" MBP gaan. Dat plastic is echt super glad en in de zomer zal dat volgens mij flink wat zweet opleveren op je polsen. Touchpad voelt doordat het plastic is ook wat minder solide aan, al klikte die wel wat soepeler in mijn (korte) beleving (gebruik dat zelf nauwelijks en heb touch-klik - of hoe heet dat - aanstaan).

• Mosaics.Ruled
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15:44
SerialThrillaZ schreef op woensdag 04 november 2009 @ 12:30:
De Macbook krast, de Macbook Pro deukt.. net wat je wilt...

Ik ben inmiddels met m'n 4e Powerbook/Macbook Pro (12" PB -> 17" MBP -> 15" uMBP -> 13" uMBP) aanbeland, en ALLE vorige modellen hadden op een gegeven moment wel een (klein) deukje in de behuizing, zonder dat ik bewust ergens tegen aan ben gestoten.

Toch zou ik blind voor een MBP gaan, de "feel" van dit product is gewoon vele malen beter dan een Macbook. Bovendien vertoonden de Macbooks veel meer defecten dan MBP's, dat moet bij de nieuw uMB nog maar blijken...
Ik moet helaas inderdaad bevestigen dat de alu's deuken, heb tot nu toe enorm voorzichtig gedaan met m'n MBP, maar er zitten toch wel al een paar deukjes in. Op zich geen ramp, maar ik ben een HP laptop gewend die alleen krassen kreeg :P
Ik zou overigens ook niet voor een normale MacBook gaan, heb juist een Pro gekocht omdat ik van 't hele plastic gedoe af wou zijn. Nu zullen de MacBooks misschien 'wat minder buigzaam' zijn dan m'n oude HP of een Acer, toch heb ik liever dat beetje extra stevigheid aangezien ik toch veel reis met m'n laptop. De extra's: firewire gebruik ik niet, maar die SD-Card reader is wel enorm handig voor me. Het verlichte toetsenbord is echt ideaal, ook al kan je blind typen. Kan nu al niet wachten als ik over ongeveer 2 jaar een nieuwe ga uitzoeken :9 :D

Anoniem: 80673

Digistorm schreef op woensdag 04 november 2009 @ 19:20:
[...]

Apple gebruikt poly-carbonaat, dat onder andere als tussenlaag in kogelvrij glas gebruikt wordt. Het is wat duurzamer dan wat men voor de gemiddelde budget laptop gebruikt.
Bron.
polycarbonaat is geen stof.

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

Kan de MBP voor 1006 euro krijgen ( Die normaal 1150 kost ) Maar er komen als het goed is rond februari weer nieuwe uit. Is het verstandig om te wachten? :) Omdat dit wel een hele mooie prijs is

[ Voor 10% gewijzigd door souljah1h op 12-11-2009 17:56 ]

• enzoronald
  • Laatst online: 11-06 00:20
souljah1h schreef op donderdag 12 november 2009 @ 17:55:
Kan de MBP voor 1006 euro krijgen ( Die normaal 1150 kost ) Maar er komen als het goed is rond februari weer nieuwe uit. Is het verstandig om te wachten? :) Omdat dit wel een hele mooie prijs is
Zatt in het zelfde schuitje als jij. Nu die actie bij dixons zodat ie 1006 euro opgehaald kan worden. Ik heb er voor gekozen om hier over 10 min de deur uit te lopen om em toch maar te gaan halen :) Ligt al 1 voor mij achteruit.

• souljah1h
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

enzoronald schreef op donderdag 12 november 2009 @ 18:12:
[...]

Zatt in het zelfde schuitje als jij. Nu die actie bij dixons zodat ie 1006 euro opgehaald kan worden. Ik heb er voor gekozen om hier over 10 min de deur uit te lopen om em toch maar te gaan halen :) Ligt al 1 voor mij achteruit.
Zat er 10.6 bij? als je de coupon code : 25EURNTBKZNX gebruikt krijg je nog eens 25 euro korting!

Totaalbedrag : 981.23 EUR :p niet slecht al zeg ik het zelf. Van die 25 euro kan ik mooi een sleeve kopen.

Edit: Mm nu niet meer te bestellen? zou ik dan de laatste hebben gekocht

[ Voor 26% gewijzigd door souljah1h op 12-11-2009 20:50 ]

• enzoronald
souljah1h schreef op donderdag 12 november 2009 @ 19:13:
[...]

Zat er 10.6 bij? als je de coupon code : 25EURNTBKZNX gebruikt krijg je nog eens 25 euro korting!

Totaalbedrag : 981.23 EUR :p niet slecht al zeg ik het zelf. Van die 25 euro kan ik mooi een sleeve kopen.

Edit: Mm nu niet meer te bestellen? zou ik dan de laatste hebben gekocht
uiteindelijk is het niet gelukt bij de dixons omdat ze daar de factuur niet op bedrijfsnaam konden zetten. Vervolgens voor hetzelfde geld bij de mediamarkt gekocht.
Staat wel 10.6 op trouwens :)

• souljah1h
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

enzoronald schreef op donderdag 12 november 2009 @ 20:58:
[...]

uiteindelijk is het niet gelukt bij de dixons omdat ze daar de factuur niet op bedrijfsnaam konden zetten. Vervolgens voor hetzelfde geld bij de mediamarkt gekocht.
Staat wel 10.6 op trouwens :)
Hoe heb je het bij de Mediamarkt geregeld dan?

Edit: Nu wel weer te bestellen @ dixons :/

[ Voor 5% gewijzigd door souljah1h op 12-11-2009 21:10 ]

• enzoronald
souljah1h schreef op donderdag 12 november 2009 @ 21:08:
[...]

Hoe heb je het bij de Mediamarkt geregeld dan?

Edit: Nu wel weer te bestellen @ dixons :/
Daar kon ik em dus ivm laagste prijsgarantie meenemen voor dezelfde prijs en daar doen ze wel aan factuur op bedrijfsnaam. Prima service !

offtopic: dit is vanaf m'n nieuwe macbook pro getypt : Ben verliefd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:50
Als gebruiker van zowel de plastic en de unibody MacBook kan ik zeggen dat de unibody zeker mijn voorkeur heeft. Het alu voelt prettiger aan en er zit 0,0 speling in het ding na een half jaar intensief gebruik, wat ik van de plastic MB niet kon zeggen. De unibody is gebouwd als, nou ja, 1 brok alu, en dat merk je gewoon. Ik heb de oude MB nog zonder backlight tobo en dat mis ik toch wel, dus ik zou zeker zeggen dat dat en de degelijkheid het extra geld waard zijn. Het SD slot mis ik nu wat minder maar ik vermoed dat ik daar ook snel niet meer zonder zou kunnen.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 88064

Wat en nuttelose discussie.

Bij aanschaf van een computer/laptop gaat het niet om welke beter is tegen over de andere, maar juist van belang is waar jij hem voor gaat gebruiken en aan de hand daarvan maak je een keuze.

Als jij bijvoorbeeld hem alleen voor huis tuin en keuken doeleinden gebruikt dan is die 200 eurie meer prijs voor een MBP het zeker niet waard.

Dat vindt ik altijd zo jammer dat er meer gekeken wordt naar ghzen, gb's enz. terwijl je voor huis tuin en keuken gebruik al die ghzen enz helemaal niet nodig hebt.

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 88064 op 18-11-2009 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Jizzaa schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 20:33:

Fout, de pro heeft een beter scherm.
Ik heb zelf de uni macbook en mijn vriendin de uni macbook pro. Zij heeft een veel betere kijkhoek en vollere kleuren.
Alleen al het scherm is de moeite om wat meer geld neer te tellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jizzaa
Wootism schreef op woensdag 18 november 2009 @ 20:29:
[...]

Ik heb zelf de uni macbook en mijn vriendin de uni macbook pro. Zij heeft een veel betere kijkhoek en vollere kleuren.
Kijk even op de apple store en je zal zien dat het hier gaat over een nieuwe versie van de macbook ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-06 14:34
souljah1h schreef op donderdag 12 november 2009 @ 17:55:
Wil je een nieuwe Apple kopen, kun je altijd beter wachten. En dan lig je ineens onder de zoden, en dan had je nog alleen maar die Dell XPS. :+
Alle Apple modellen hebben er last van dat ze in een klap wat zakken in waarde, zodra er een upgrade of nieuw model uitkomt. Het is net als met nieuwe auto's, zodra je de showroom uit rijd, zegt je buurman: 'Over 7 maanden komt toch die nieuwe Golf uit?' en als je dan 7 maanden wacht, kun je het 'oude' model voor wat minder geld meenemen. En dan zegt je buurman: "Heb jij een nieuwe Golf? Te Gek! Oh, wacht, je hebt een nieuwe ouwe!".
Of er komt een nieuw model, of de specs worden ge-update, of er komt een nieuwe OSX aan, er is altijd reden om te wachten. Maar in de praktijk zul je zien dat weinig mensen op dat moment gaan voor het iets oudere model.

Edit: hier nog niet genoemd, maar ik vind het een vooruitgang dat de nieuwe witte macbook ook unibody is. Ik vind echter de ronde vormen in het design erg vrouwelijk. Je moet het maar mooi vinden.

[ Voor 8% gewijzigd door autoreverse op 20-11-2009 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EgoPro
  • Laatst online: 09-06 15:11

EgoPro

Time is an illusion.

Wootism schreef op woensdag 18 november 2009 @ 20:29:
[...]

Ik heb zelf de nieuwe MB en mijn vriendin heeft de laatste MBP ik heb ze hier nu naast elkaar staan en moet zeggen dat het scherm van de MBP wel een heel stuk mooier is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fishlip
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09-06 20:34
Ik lees hier veel over dat de MBP deukt.. Ik heb een MBP late 2006 en die liet ik vorige week van de trap vallen (hoe dat ging is een beetje ingewikkeld) en hij stuiterde van boven naar beneden... Toen ik hem oppakte en open deed ging hij gewoon verder :-o.. Ik heb bij de DVI poort een klein deukje, en bovenaan bij de sluiting... Ik weet niet of ik enorm geluk heb gehad, maar die dingen zijn echt ontzettend stevig! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRvDijk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-06 16:50
Voor de mensen die de FP nog niet gelezen hebben: reviews: De goedkoopste MacBook en MacBook Pro getest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

@ Fishlip: die van jou is van onverwoestbaar materiaal (titanium) en die van mij is van aluminium. Er is een reden waarom aluminiumfolie niet van titanium wordt gemaakt ;)

edit:
Pardon, die was ook al van aluminium lees ik net... maar wel een stuk dikker en vierkanter zo te zien.

[ Voor 25% gewijzigd door Wilf op 23-11-2009 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EgoPro

EgoPro

Time is an illusion.

Interessant om te horen dat de reviewer geen verschil tussen de schernen meldt. Ik heb gisteravond beide systemen (let op: MBP 15" zonder glossy scherm, en mijn MB 13" met glossy scherm) naast elkaar gehouden en vooral met de "finding nemo" achtergrond van apple zie ik verschil en met name als ik naar de vissen kijken (oranje dus) de MBP lijkt veel diepere kleuren te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj71
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12-05 09:29
Maar dan vergelijk je dus wel een mat scherm met een glossy scherm, het lijkt me niet verbazingwekkend dat die er anders uitzien. Welke versie van de MBP 15-inch was dat, het nieuwste model (juni 2009) of een ouder model?

[ Voor 26% gewijzigd door jj71 op 23-11-2009 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EgoPro

EgoPro

Time is an illusion.

De MBP is 2dagen oud en de MB 3 weken. Klopt inderdaad dat het niet helemaal een goede vergelijking is, ik ben zelf nooit zo'n fan van die glossy schermen alhoewel die van de MB niet heel storend is zelfs niet met lichtinval van achteren.
Pagina: 1