PCI-E Sata Controller

Pagina: 1
Acties:

• Viper72
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Hi,

Ik wil graag met behulp van een extra PCI-e SATA Controller-kaart twee LG Sata optical drives gaan aansturen. RAID in deze is dus niet noodzakelijk, gewoon een sata-controller met 2 interne poorten.

Op het mainbord (Intel DX58SO / ICHR10) heb ik 6 sata-connnecties tot mijn beschikking, deze worden straks ingericht met een Raid 0 ssd-set (2x Vertex Turbo 30Gb), plus een Raid 0 Sata-set (2x Raptor 74 Gb).

Uiteraard heb ik al gezocht naar specs, merken etc. Graag zou ik wat bevindingen willen vernemen tot een juiste keuze van SATA-controller.

New Build in Progress

• Viper72
  • Niet online
Ik heb inmiddels een Addonics AD2SA3GPX1 kaart in bestelling staan, welke is gebaseerd op de Silicon Image Sil 3132 Controller.

Meer info : http://www.addonics.com/p..._controller/adsa3gpx1.asp

Ook blijken er al drivers te zijn voor Windows 7 zowel 32- als 64-bit, welke momenteel alleen gebruikt worden icm optical drives en non-raid setups, dus zeer netjes lijkt me. (en dit was dan ook net de bedoeling) :)

Zie hier de drivers en info : http://www.siliconimage.c....aspx?pid=32&cat=3&ctid=2

Ik kijk uit naar verder installatie :)

[ Voor 3% gewijzigd door Viper72 op 03-11-2009 22:05 ]

New Build in Progress

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-01 06:54

Wiethoofd

Broadcast TOM

Het lijkt me beter voor de prestaties als je je 2x vertex op de dedicated raidcontroller aansluit, de optical drives kunnen dan prima op het mobo.

Verder is 2x optical, 2x vertex raid en 2x raptor raid 6x sata, dus zou je het ook zonder controller af kunnen...

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• Viper72
  • Niet online
Wiethoofd schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 22:07:
Het lijkt me beter voor de prestaties als je je 2x vertex op de dedicated raidcontroller aansluit, de optical drives kunnen dan prima op het mobo.

Verder is 2x optical, 2x vertex raid en 2x raptor raid 6x sata, dus zou je het ook zonder controller af kunnen...
Thanks for the comments ;) Ben het zeker met je eens. Echter als ik de Vertex ssd's op een dedicated raid-controller wilde hebben, had ik daarvoor uitgeweken naar bijvoorbeeld Adaptec of Promise, in het wat hogere segment. Ik denk dat de onboard ICHR10 prima geschikt is voor de Vortex ssd's en de Raptors.

Had ook inderdaad alle sata-componenten op de ICHR10 kunnen aansluiten, echter ik wilde dit nu scheiden van elkaar. Intel gaf aan dat dit een goed punt was.

Ik kan altijd nog eens overstappen naar bijvoorbeeld een 4-poort sata raid kaart, eerst s ff kijken hoe dit bevalt.

New Build in Progress

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12-02 11:01

M2M

medicijnman

waarom scheiden? zo'n optical drive vreet maximaal 20 MB/s. Je vertex ongeveer het 10-voudige. Die optical drives zullen de chipset echt niet veel belasten. Daarnaast kan de chipset een veelvoud aan van wat je er momenteel op aansluit. (en hoe gaf intel aan dat dit een goed punt was?)

-_-

• Viper72
  • Niet online
M2M schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 22:30:
waarom scheiden? zo'n optical drive vreet maximaal 20 MB/s. Je vertex ongeveer het 10-voudige. Die optical drives zullen de chipset echt niet veel belasten. Daarnaast kan de chipset een veelvoud aan van wat je er momenteel op aansluit. (en hoe gaf intel aan dat dit een goed punt was?)
Goed punt idd. Als ik de (sustained) datatransfer-rates van de huidige LG BD Drive neem kom ik tussen de 22 en 28 MB/s uit.

Echter ik wilde voor deze keer de optical drives op een aparte controller. Intel gaf aan dat het een goed idee was het zo op te zetten.

Toch ontlast je naar mijn mening, hoe weinig het misschien ook is, de onboard controller.

New Build in Progress

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12-02 11:01

M2M

medicijnman

het is uiteraard helemaal je eigen keus om er nog een extra controller bij te zetten :). En de southbridge ontlast je misschien wel / misschien niet. Je hebt nu namelijk een PCI-E controller gekozen. De kans bestaat dat die controller met de rest van het systeem, direct via de northbridge van je moederbord communiceert. Het kan ook zo zijn dat die controller via de southbridge (ICH10R) communiceert. Dan schiet je er dus vrij weinig mee op.

sterker nog, zie hier:
Afbeeldingslocatie: http://www.lostcircuits.com/cpu/intel_i7/x58-block.gif

de PCI-E x1 sleuven lopen via de southbridge. Dus als je je ICH10R wilt ontlasten, zul je je controller in een van de PCI-E 16x sloten moeten drukken.

Maar dan nog een klein vraagje. Hoe heeft intel aangegeven dat je beter een extra controller kunt gebruiken voor je nieuwe configuratie? Staat dat in het boekje van je moederbord, of heb je iemand van intel aan de telefoon gehad?

-_-

Pagina: 1