[MB] Accu kapot na 16 maanden. Garantie & contactgegevens.

Pagina: 1
Acties:

• Mei
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-10-2024
Vorig jaar juni/juli heb ik een MacBook aangeschaft, waarvan de accu begin dit jaar dood was. In februari is deze door een AASP zonder problemen en kostenloos vervangen. Nu begint de accu echter weer kuren te vertonen (hij laadt niet meer volledig op) en was ik even aan het kijken waar ik nu moet aankloppen voor garantie. De AASP wil hem niet meer kostenloos vervangen, want zij hebben geen wettelijke verplichtingen. Ik heb de MacBook immers bij Apple aangeschaft. Apple heeft op de site wel enkele contactgegevens staan, maar die zijn voor andere producten en services. Telefoonmiepen kennende word ik op die manier niet verder geholpen. Voor problemen zoals de mijne word ik naar een AASP verwezen, maar die hoeven mij dus niet verder te helpen.

Twee vragen:
1) Hoeveel wettelijke garantie zit er op accu's? Volgens mij is dat 2 jaar (bij Postbus 51 gevonden net), maar ik kan niets expliciets vinden. De sites van de overheid, justitie en de EU kunnen mij niets concreters vermelden dan dat we een leuke wet Koop en Garantie hebben die consumenten beschermt.
2) Op welke manier kan ik contact met Apple opnemen om om een nieuwe accu te vragen, mits ik daar wettelijk inderdaad recht op heb?

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-01 13:44
Ik denk niet dat je dit gaat redden. Over het algemeen zit er maar 6 maanden garantie op een accu.

• Flappiewappie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:50

Flappiewappie

Hier nog meer

Mei schreef op maandag 02 november 2009 @ 13:56:
Vorig jaar juni/juli heb ik een MacBook aangeschaft, waarvan de accu begin dit jaar dood was. In februari is deze door een AASP zonder problemen en kostenloos vervangen. Nu begint de accu echter weer kuren te vertonen (hij laadt niet meer volledig op) en was ik even aan het kijken waar ik nu moet aankloppen voor garantie. De AASP wil hem niet meer kostenloos vervangen, want zij hebben geen wettelijke verplichtingen. Ik heb de MacBook immers bij Apple aangeschaft. Apple heeft op de site wel enkele contactgegevens staan, maar die zijn voor andere producten en services. Telefoonmiepen kennende word ik op die manier niet verder geholpen. Voor problemen zoals de mijne word ik naar een AASP verwezen, maar die hoeven mij dus niet verder te helpen.

Twee vragen:
1) Hoeveel wettelijke garantie zit er op accu's? Volgens mij is dat 2 jaar (bij Postbus 51 gevonden net), maar ik kan niets expliciets vinden. De sites van de overheid, justitie en de EU kunnen mij niets concreters vermelden dan dat we een leuke wet Koop en Garantie hebben die consumenten beschermt.
2) Op welke manier kan ik contact met Apple opnemen om om een nieuwe accu te vragen, mits ik daar wettelijk inderdaad recht op heb?
telefonisch, misschien zijn ze coulant ivm. een 2e keer. infeite heb je nu weer 6 maanden garantie op je nieuwe accu dus zit je er maar een paar maandjes overheen.

Maar wat tegen je werkt is dat het 2x gebeurt en het haast dus een andere oorzaak moet hebben, heb je al eens bij jzelf gekeken mbt. slijtage van de accu? elke dag een cycle? of juist nooit een cycle? half opladen? dat soort dingen. Inprincipe moet het allemaal kunnen natuurlijk maar zou jammer zijn als je nu weer een nieuwe accu krijgt en over 8 maanden weer met het zelfde zit.

Hier staat wat

• FragileM64
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07:24
Mei schreef op maandag 02 november 2009 @ 13:56:
Vorig jaar juni/juli heb ik een MacBook aangeschaft, waarvan de accu begin dit jaar dood was. In februari is deze door een AASP zonder problemen en kostenloos vervangen. Nu begint de accu echter weer kuren te vertonen (hij laadt niet meer volledig op) en was ik even aan het kijken waar ik nu moet aankloppen voor garantie.
Bij nieuwe macbooks is het normaal dat hij niet altijd tot 100 procent terug oplaad. Je moet maar eens even googlen op dit. Natuurlijk is het iets anders wanneer hij gewoon niet oplaad of in de heflt stopt.

[ Voor 6% gewijzigd door FragileM64 op 02-11-2009 16:24 ]

Q6700 @ 3400Mhz | 2*2GB | Ati 4870 512MB

• wasted247
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-12-2025
Wat hier boven gezegd wordt beaam ik overigins, op een accu zit (normaal gesproken) 6 maanden garantie, gezien het toch onder de noemer gebruiksartikelen gaat. Accu's slijten nu eenmaal, hoe hard dit gaat is van het gebruik afhankelijk.

[ Voor 4% gewijzigd door wasted247 op 02-11-2009 16:26 ]

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08:59
En een schopje richting SF. Aangezien het duidelijk om de meer juridische kant gaat.

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

• Mei
Hoeveel garantie zit er wettelijk op? Is die 6 maanden over het algemeen wat fabrikanten aanbieden of wat de EU zegt dat ze moeten geven?
Flappiewappie schreef op maandag 02 november 2009 @ 16:19:
[...]

telefonisch, misschien zijn ze coulant ivm. een 2e keer. infeite heb je nu weer 6 maanden garantie op je nieuwe accu dus zit je er maar een paar maandjes overheen.

Maar wat tegen je werkt is dat het 2x gebeurt en het haast dus een andere oorzaak moet hebben, heb je al eens bij jzelf gekeken mbt. slijtage van de accu? elke dag een cycle? of juist nooit een cycle? half opladen? dat soort dingen. Inprincipe moet het allemaal kunnen natuurlijk maar zou jammer zijn als je nu weer een nieuwe accu krijgt en over 8 maanden weer met het zelfde zit.
Ja, klopt. CoconutBattery zegt dat de batterij nog maar nauwelijks is versleten. Wat echter het rare is, is dat OS X aangeeft dat de batterij gewoon niet tot 100% van zijn capaciteit oplaadt. Ergens tussen de 90% en 100% stopt hij met laden en op dat percentage blijft hij hangen. Nog geen ramp, maar ik wil graag even weten wat ik kan doen als het erger wordt.
FragileM64 schreef op maandag 02 november 2009 @ 16:24:
[...]

Bij nieuwe macbooks is het normaal dat hij niet altijd tot 100 procent terug oplaad. Je moet maar eens even googlen op dit. Natuurlijk is het iets anders wanneer hij gewoon niet oplaad of in de heflt stopt.
De MacBook is dus niet nieuw en ruim een jaar oud. Deze accu heb ik in februari dit jaar nieuw opgehaald bij de AASP omdat mijn oude volledig dood was na goed een half jaartje.

Verwijderd

Accu laadt niet volledig op: is dat niet gewoon een geval waarin je de accu moet calibreren, of heb je dat stilzwijgend al geprobeerd?
Tot hoeveel % laadt hij dan op 90% ->100%, en hoeveel autonomie heb je dan?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 02-11-2009 19:49 ]

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-01 18:25

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Dat een accu na meer dan een half jaar iets onder de 100 zakt als je nog nooit sinds de aanschaf de fuel gauge gecalibreerd hebt is niet vreemd. Elk ontladings en opladingscycle sluipt er wat onnauwkeurigheid in die meting waardoor 100% van de meter niet overeen komt met 100% van de accu.
Bovendien slijten Li-ion accu's ook naarmate je ze gebruikt en behandeld. Je geeft helaas niet aan hoe de accu precies belast wordt. Zaken die iig slecht zijn voor Li-ion accu's is vaak onder de 20% lading duiken (dus lang gebruik) en de accu altijd geheel opgeladen in de warme laptop houden.

Ik weet niet hoe Apple Macbooks omgaan met het kalibreren, dus dat laat ik even over aan de heren die daar meer verstand van hebben. Maar dat je ladingsindicator tussen de 90 en 100 aangeeft als zijnde "vol" (niet verder laden) is niet vreemd als er over de periode van 6 maanden nooit calibratie heeft plaatsgevonden.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Mei
Autonomie == accuduur? Meestal met een volle accu toch minimaal wel 4 uur, maar vandaag ging mijn accu gevoelsmatig toch wel heel snel leeg. Heb geen fatsoenlijke test gedaan though.

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Met "autonomie" bedoeld disco stu het onafhankelijk van externe spanningsbronnen gebruik maken van de laptop, dus werken op accustroom.

[ Voor 13% gewijzigd door Ultraman op 02-11-2009 20:04 ]

• Mei
Ultraman schreef op maandag 02 november 2009 @ 19:57:
Dat een accu na meer dan een half jaar iets onder de 100 zakt als je nog nooit sinds de aanschaf de fuel gauge gecalibreerd hebt is niet vreemd. Elk ontladings en opladingscycle sluipt er wat onnauwkeurigheid in die meting waardoor 100% van de meter niet overeen komt met 100% van de accu.
Bovendien slijten Li-ion accu's ook naarmate je ze gebruikt en behandeld. Je geeft helaas niet aan hoe de accu precies belast wordt. Zaken die iig slecht zijn voor Li-ion accu's is vaak onder de 20% lading duiken (dus lang gebruik) en de accu altijd geheel opgeladen in de warme laptop houden.

Ik weet niet hoe Apple Macbooks omgaan met het kalibreren, dus dat laat ik even over aan de heren die daar meer verstand van hebben. Maar dat je ladingsindicator tussen de 90 en 100 aangeeft als zijnde "vol" (niet verder laden) is niet vreemd als er over de periode van 6 maanden nooit calibratie heeft plaatsgevonden.
Hij doet het nu ineens deze week en heeft het nog nooit eerder heeft gedaan. Ik weet dat accu's slijten en dat de capaciteit afneemt, maar waar het hier om gaat is dat hij volgens de meter niet eens op zijn volle huidige capaciteit komt met opladen.

Het gebruik is behoorlijk intensief. Veel op de accu werken, halve accu's ook weer volladen, maar in het weekend ook hele dagen aan de lader i.v.m. gebruik. CoconutBattery zegt dat de huidige capaciteit 99% van de oorspronkelijke is, dus daar ligt het probleem niet. Hij laadt gewoon niet op tot zijn huidige capaciteit.

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Mei schreef op maandag 02 november 2009 @ 20:00:
hij volgens de meter niet eens op zijn volle huidige capaciteit komt met opladen.
Kan het probleem dat niet bij die specifieke meter liggen?
Is die meter ook recent gekalibreerd? Want als dat niet zo is dan kan het zo zijn dat die meter een fout/oud maximum bevat, wat je dus niet meer haalt.

Verwijderd

Mei schreef op maandag 02 november 2009 @ 20:00:
Hij doet het nu ineens deze week en heeft het nog nooit eerder heeft gedaan. Ik weet dat accu's slijten en dat de capaciteit afneemt, maar waar het hier om gaat is dat hij volgens de meter niet eens op zijn volle huidige capaciteit komt met opladen.
Plausibele hypothese: accu verliest na verloop van tijd capaciteit, bv van 20 eenheden energiedichtheid naar 19 eenheden energiedichtheid. De regelelektronica beschouwt initieel 20 eenheden als max en stelt dit gelijk aan 100%. Door slijt zit de accu dus al bij 19 eenheden aan zijn max waarop hij stopt met laden. De elektronica ziet dat als 95%, en op dat percentage zal de accu dus (zoals je het ziet) stoppen met laden.
Door te calibreren zal de elektronica kijken wat momenteel de accu z'n maximale capaciteit en minimale capaciteit is en deze punten opnieuw instellen als respectievelijk 100% en 0%. In het voorbeeld zal 19 eenheden dan gelijk gesteld worden aan 100%, waardoor je de accu pas weer zal zien stoppen met laden op 100%. De percentages tussenin worden geinterpoleerd rekening houdend de variatie in verbruik (en eventueel met nog vaste meetpunten tussenin, afhankelijk van hoe ver de technologie gaat).
Kortom wat hier staat:
Boodschap is dus: calibreren! (als je dat nog niet gedaan hebt).
Dit wordt aangeraden om de maand (bij nauwelijks/geen volledige ontladingen) of om de 3 maanden (bij wel regelmatige volledige ontladingen.
Overigens lijkt het me straf dat je bij 4u autonomie (tijd op accu) al direct aan garantie denkt (tenzij het ervoor 10u ofzo was.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 02-11-2009 23:02 ]

• Mei
Ik denk aan garantie, omdat als dit hikje een voorbode van een dode accu blijkt te zijn, ik dan gelijk weet waar en hoe ik moet aankloppen voor vervanging. Dit omdat ik mijn laptop praktisch elke dag gebruik, Daarnaast is het natuurlijk volledig mijn probleem als ik mijn recht tot het uiterste en op een zeikerige manier wil uitoefenen :+

Verwijderd

Een hele discussie hier, maar uiteindelijk gaat het hier om calibreren (wordt meermalen genoemd, maar niet uitgevoerd??).
Als volgt, in je energiebeheer instellen dat de laptop pas uitgaat bij 0% en niet op 10% of iets dergelijks. De laptop compleet laten leeglopen. Daarna volledig opladen, liefst laptop uit, en volledig doorladen (bijv. 's nachts). Volgende morgen kijk hoe het percentage is. Desnoods procedure herhalen.
Gewoon doen dus!
Succes!
Pagina: 1