Toon posts:

Interverbinding laat regelmatig steekjes vallen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
De casus: oorspronkelijk hadden wij verbinding via een Speedtouch 780 (met de dubieuze stikker "KPN Experiabox ST780" er op) met als Planet Internet als provider. Deze modem begon echter vreemd gedrag te vertonen: af en toe viel de verbinding van IE/Firefox met het internet weg, terwijl internetverbindingen als online radiostations wel werken, online gewoon te spelen was en berichten via live messenger gewoon te ontvangen waren. Ook hoorde ik af en toe een klik (relais?) in de modem, waarna deze zich opnieuw op begon te starten, zonder dat hier iemand aan heeft gezeten. Dit leek allemaal volstrekt willekeurig te gebeuren, al nam de frequentie van deze gebeurtenissen wel toe. Mijn conclusie uit deze waarnemingen: "ding is naar z'n grootje".

Ik dacht dus slim te zijn door een andere modem te pakken en de Speedtouch hierdoor te vervangen. De nieuwe modem is een Sitecom DC-224. Dit leek helemaal goed te gaan: de modem start niet meer opeens opnieuw op en alle verbindingen lijken goed te werken.
Echter: ik heb het idee dat er iets niet helemaal goed is. Het is namelijk zo dat ik op geen enkele computer betrouwbaar internet heb. Een online spel is zonder problemen te spelen, maar ik ervaar een aantal problemen:
1) Live messenger lijkt niet alle berichten te ontvangen of te versturen. Het punt is dat ik wel aangemeld ben, de meeste boodschappen wel ontvang/kan versturen, maar met regelmaat boodschappen zonder enige waarschuwing simpelweg niet ontvang/kan versturen.

2) Browsers als IE laden wel de websites die ik bezoek, maar regelmatig 'met fouten op deze pagina'.

3) Youtubefilmpjes worden met enige regelmaat niet meer geladen, waarbij de boodschap 'an error occured' verschijnt. De pagina verversen wil wel helpen.

Gebaseerd op deze verschijnselen zou ik de hypothese stellen dat niet alle datapakketjes op de juiste wijze door de modem zelf afgehandeld worden.

Mijn oplossingen tot nu toe in chronologische volgorde:

- De modem hardware-matig resetten.

- De modem software-matig resetten.

- De firmware opnieuw installeren (was reeds up to date).

Voorlopige resultaten: geen verandering in de waargenomen problemen. Internet blijft instabiel functioneren.

Nu is mijn vraag dan ook: heeft iemand enig idee in welke richting dit probleem kan liggen? Zijn er wellicht mensen met hetzelfde/een vergelijkbaar probleem?

• Tags NL
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 05-02 16:52

Tags NL

Harmful or Harmless?

Ik neem aan dat dit een ADSL verbinding is? Zo ja, dan zou ik eens de bekabeling bekijken en de afstand vanaf je hoofdaansluiting tot het modem (wat niet te lang moet zijn). Heb je al eens met de Helpdesk van Planet/KPN gebeld?

https://powershellisfun.com

Verwijderd

Topicstarter
De bekabeling zelf heb ik inderdaad nagekeken, voor zover dat mogelijk is (alle verbindingen in de meterkast) tot en met de daadwerkelijke verbinding naar de pc's/laptops. Hier heb ik geen onregelmatigheden in kunnen vinden/meten. De hoofdaansluiting is al jaren hetzelfde. Ik heb het vermoeden dat de lengte van de aansluiting geen probleem is; de aansluiting van alle modems vóór de bovengenoemde twee was altijd perfect, tot zij door ouderdom de geest gaven.

Het gaat inderdaad om een ADSL verbinding. Ik heb de helpdesk nog niet gebeld, omdat ik dat in het verleden wel eens gedaan heb, en hun professionaliteit/kennis nogal bedenkelijk vind (al is dat een heel andere discussie, natuurlijk!). Daarom wil ik liever eerst kijken of er meer mensen zijn met die probleem en of er fouten in mijn redenaties zitten.