• jansentim1979
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-01 10:42
Omdat mij kabelprovider caiway het nodig vind te stoppen met het altijd werkende, storingsvrije analoge signaal, ben ik genoodzaakt om naar alternatieven te kijken. Ik heb nu gewoon een ouderwetse platte tv en kijk analoog. Hierbij heb ik een panasonic harddiskrecorder. Die kan ik dus ik de prullenbak gooien volgend jaar.) correct???

Nu wil ik een nieuwe tv kopen met ingebouwde HD decoder) tips??. Dan kan ik nog steeds niet opnemen. Ik heb dan , als ik in HD kwaliteit wil opnemen een Humax iHDR-5050C nodig heb ik begrepen. Maar dat is ook weer een decoder die in mijn tv zit. Het ontgaat mij even het nut van een decoder in je tv als je alsnog een apart decoder met harde schijf moet aanschaffen. Mij concrete vragen zijn.

1. Kan je de decoder van de tv gebruiken en alleen de Humax iHDR-5050C gebruiken om op te nemen. Zo zit je namenlijk niet de hele tijd met mijn tv kastje open, staat zo ongezellig

2.Kan je met de Humax iHDR-5050C ook niet HD kanalen opnemen omdat Caiway nog niet alles in HD zal opnemen

3. Is het miss beter om nog een jaartje te wachten, caiway stop 10okt 2010 met analoog en er kunnen dingen veranderen in de tussentijd

Groet Tim

• basset
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-12 15:43
1- Ja
2-Ja
3- Kan ik niet voor je beslissen, maar ik zou een jaar wachten als je alles al hebt zoals het werkt naar tevredenheid.

Het vervelende van de huidige DVB-c Tuners/hdd recorders, is dat er geen dvd speler in zit. Misschien komen die volgend jaar wel, want ik kan me voorstellen dat er behoefte aan is.

Hop,hop,hop!

• jansentim1979
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-01 10:42
Inderdaad met een blueray speler zou het zaakje compleet zijn en ben ik weer voor een jaar of 8 klaar.

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17-12 07:25

mace

Sapere Aude

3. Nee, zoveel gaat er echt niet meer veranderen in een jaar.

[ Voor 10% gewijzigd door mace op 02-11-2009 16:14 ]

• Subpy
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 04-11 11:39
Het lijt er overigens op dat Caiway en ook Rekam ook DVB-T over cable gaan doen... Dus niet alleen DVB-C..
http://www.digitalekabelt...ij_caiway_als_alter.shtml

Werpt mogelijk een ander licht op de zaak ;)

• mace

mace

Sapere Aude

DVB-T over cable, het slechtste idee van 2009. :z

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-12 12:05

job

Zo stom is het niet.
Het idee erachter is dat er de afgelopen jaren vrij veel tv's zijn verkocht met ingebouwde dvb-t tuner, maar zonder dvb-c tuner.
Stop je met analoog, maar zet je een aantal zenders over naar dvb-t, dan bespaar je wel ontzettend veel bandbreedte (in 1 analoge zender kan je tig digitale stoppen) en kunnen ze hun gewonnen bandbreedte gebruiken voor extra HD-zenders en internet bandbreedte.

[ Voor 14% gewijzigd door job op 03-11-2009 17:07 ]

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-12 23:02
Daarvoor stoppen ze ook met de analoge zenders; om extra ruimte op de kabel te maken voor extra zenders en HD-TV (zou vanaf medio november niet RTL 4,5,7, SBS6, Veronica en Net5 in HD worden uitgezonden :? ).

Ik heb mijn TV uitgezocht vanwege de DVB-C (HD) ontvanger.
Ik kan nu zonder extra kastje de digitale zenders ontvangen en straks ook die nieuwe HD zenders :)
Enkel voor opnemen moet ik iets vinden.

Ik kan me voorstellen dat het uitzenden van DVB-T via de kabel wel voor een beperkte groep handig kan zijn. Toen ik mijn TV kocht (2 jaar geleden) was het de enige merk die DVB-C had. Maar bijna elk merk had wel een DVB-T ontvanger. Dus die mensen kunnen dan 'digitaal' via de kabel kijken. Misschien hoeft Caiway daar niet eens een extra signaal voor te versturen, enkel de verwijzing naar het originele signaal ;)

let the past be the past.

• mace

mace

Sapere Aude

SPee schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 17:16:
Misschien hoeft Caiway daar niet eens een extra signaal voor te versturen, enkel de verwijzing naar het originele signaal ;)
Huh, hoe bedoel je dat?

DVB-T en DVB-C is niet compatibel met elkaar.

• Subpy
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 04-11 11:39
job schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 17:05:
Zo stom is het niet.
Het idee erachter is dat er de afgelopen jaren vrij veel tv's zijn verkocht met ingebouwde dvb-t tuner, maar zonder dvb-c tuner.
Klopt. Ik ben met mijn DVB-T TV en Tuner in mijn MediaCenter redelijk in mijn nopjes met dit voornemen. Ben blij dat ik opdeze manier niet verplicht wordt nieuwe tuners voor mijn MCE te kopen, en voor de TV een losse decoder te gebruiken..

Het zal niet de kwalitijd geven van DVB-C maar dat moet ik nog even kijken.. Het is voor mij nu de vraag of het kwaltijds verschil (en de kanalen die toch niet gekeken worden) 160-300 euro waard zijn :+

[ Voor 3% gewijzigd door Subpy op 04-11-2009 09:33 ]

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:52

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Viel me op dat ik ook die brief had gekregen, enkel ik zit in het Rekam gebied waar ik niet eens analoog van Caiway ontvang. Grappig genoeg blijven die 15 zenders completer dan huidige aanbod van Rekam :P

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Joolee
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Ik zit ook in deze situatie. Zelf heb ik een Samsung LN32A450 waar volgens mij de juiste decoder in zit maar als dat niet het geval is dan doe ik het wel zonder TV, dat kijk ik toch haast nooit. Heb de TV gekocht om aan te sluiten aan m'n laptop.

Helaas hebben mijn huisgenoten nog een oude beeldbuis TV staan, echt behoefte aan een extra afstandsbediening en nog een kastje erbij is er niet. Ook staat er in de woonkamer nog een nieuwe DVD/HDD recorder welke weggegooid kan worden wanneer analoog eruit gaat.

Ik begrijp dat Caiway de analoge televisie eruit gaat gooien omdat dat een heleboel bandbreedte gebruikt maar zijn er dan geen betere mogelijkheden dan zo'n losse decoder?

We wachten wel tot volgend jaar oktober, eens zien wat de Caiway aan kan bieden aan mensen die nog niet over zijn :z

[ Voor 8% gewijzigd door Joolee op 04-11-2009 09:50 ]

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-12 23:02
Huh, hoe bedoel je dat?

DVB-T en DVB-C is niet compatibel met elkaar.
Je hebt het signaal dat verwijst naar de diverse beschikbare kanalen en je hebt die kanalen (de TV zender).
Nu nemen die laatste de meeste ruimte in.

Als je het met DVB-T voor elkaar krijgt om naar diezelfde kanalen te wijzen, bespaar je op die bandbreedte.
Geen idee of dat mogelijk is, maar misschien is dat met passen en meten te doen.
Dat is nu aan de kabelaar om te testen :)

let the past be the past.

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-12 22:24

qless

...vraag maar...

SPee schreef op woensdag 04 november 2009 @ 11:47:
[...]

Je hebt het signaal dat verwijst naar de diverse beschikbare kanalen en je hebt die kanalen (de TV zender).
Nu nemen die laatste de meeste ruimte in.

Als je het met DVB-T voor elkaar krijgt om naar diezelfde kanalen te wijzen, bespaar je op die bandbreedte.
Geen idee of dat mogelijk is, maar misschien is dat met passen en meten te doen.
Dat is nu aan de kabelaar om te testen :)
Nee de modulatie van DVB-T is totaal anders dan C. Zal ze een extra kanaal kosten maar wel erg klantvriendelijk!

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

• Bec80
  • Laatst online: 08-01 20:25
Ik ga maar weg bij caiway. :'(

Ben een van de weinig (15% zegt caiway) niet nog geen digitale TV heeft van ze. Maar je verwacht dat ze je tegemoet komen om toch over te stappen. Nee hoor je moet gewoon 80euro dokken voor een decorder en een card. 4 jaar geleden toen ik nog op m'n zelf woonde kreeg iedereen een decorder+card voor nop.
En ook nieuwe klanten van caiway kregen het voor niks.

en eind november 09 houden ze nog maar 15kanalen over, waar geen discovery en eurosport bij zitten (de 2 kanalen waar ik het meest naar kijk.

schiet lekker op :(

• svdvlist2
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Subpy schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 16:53:
Het lijt er overigens op dat Caiway en ook Rekam ook DVB-T over cable gaan doen... Dus niet alleen DVB-C..
http://www.digitalekabelt...ij_caiway_als_alter.shtml

Werpt mogelijk een ander licht op de zaak ;)
Ook hier nog een analoge televisiekijker via Rekam (CAIW). Alleen hier geen storingsvrij analoog signaal (eerder erg veel ruis). Destijds wel de aanbieding gehad om over te stappen op digitaal, maar had absoluut niet de behoefte om nog een kastje + afstandsbediening erbij te krijgen. Heel veel TV via de kabel kijken we toch niet (DVD-speler & HDX1000)

Gisteren erachter gekomen dat je met een ingebouwde DVB-T tuner ook digitaal kan ontvangen via Rekam/CAIW (slechts 18 zenders). Onze TV (Sony 32V2500, 2,5 jaar oud) beschikt hier wel over en ik moet zeggen dat het digitale beeldkwaliteit in ons geval een heel stuk beter is dan het analoge. Met name de RTL's en SBS6 zijn veel en veel beter geworden. EN dit met één groot voordeel, geen extra kastje & afstandbediening! Verder heb je ook geen insteekmodule nodig, gewoon de televisie naar digitale zenders laten zoeken!

Rekam info: De eerste 18 zenders zijn ook met een televisie met DVB-T tuner of met
een aparte DVB-T ontvanger te ontvangen.
(pagina 2, onder het zenderoverzicht)

[ Voor 8% gewijzigd door svdvlist2 op 10-11-2009 13:13 ]

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Bec80 schreef op maandag 09 november 2009 @ 15:13:
Ben een van de weinig (15% zegt caiway) niet nog geen digitale TV heeft van ze. Maar je verwacht dat ze je tegemoet komen om toch over te stappen. Nee hoor je moet gewoon 80euro dokken voor een decorder en een card. 4 jaar geleden toen ik nog op m'n zelf woonde kreeg iedereen een decorder+card voor nop.
En ook nieuwe klanten van caiway kregen het voor niks.
De eerste kregen wij ook gratis, 2de heb ik zelf moeten aanschaffen. Ik zit bij Rekam, dus moest je per TV een aparte kaart en abbonnement hebben. Leuk als je dan het volledige pakket heb (28 euro?), uit nood dus maar ook 2de abbonement genomen (basic pakket).

Komen ze dit jaar doodleuk met actie voor 2,50 in de maand kan je een 2de card krijgen bij je huidige abbonement, dus voor 30 euro kon ik volledige pakket kijken op 2 TV's. Mooi dus niet dat ze dan ook maar iets compenseren van de maanden dat je dus 2x abbonnement betaalde :/

Zeker als je in het Rekam gebied zit, is het nonstop kastje-muur gebeuren tussen die 2.

Maarja, alternatieven voor TV of internet zijn er dus niet (naja, digitenne...)

[ Voor 3% gewijzigd door SinergyX op 10-11-2009 13:19 ]

Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:44
Misschien is het dan mogelijk om ziggo of upc op het caiway signaal te krijgen:
zie http://www.techzine.nl/ni...rijgen-op-kabelmarkt.html

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Die hoop heb ik al ruim een jaar geleden opgegeven, nieuws over de 'vrijheid van keuze' was mij al bekend.

Ze hebben het simpel ingedekt, mensen hier hebben keuze voor (analoog) Rekam of (digitaal) Caiway en zelfs nog digitenne. Keuze genoeg toch? :P

• htca
  • Laatst online: 18:39
Flauwekul dat ze stoppen met analoge TV. 85% is niet 85% van alle apparatuur....

Verwijderd

htca schreef op woensdag 18 november 2009 @ 13:52:
Flauwekul dat ze stoppen met analoge TV. 85% is niet 85% van alle apparatuur....
Huh ??

• htca
In de berichtgeving reppen ze over 85% van hun klanten die digitaal kijken. Echter in verreweg de meeste gevallen is alleen het hoofdtoestel van het digitale signaal voorzien dmv de dtv ontvanger. Als je uitgaat van 1,7 televisies per huishouden (al jarenlang het gemiddelde) en minimaal 1 opname apparaat dat alleen de analoge signalen slikt kom je op een heel ander getal dat ongeveer rond de 40% ligt. Het verhaal van TS is exemplarisch en is in vele gevallen aan de hand.
Denk verder even aan hele bejaardenhuizen, verzorgingshuizen etc. Al die mensen zitten echt niet te wachten op een extra kastje met afstandbediening (om nog maar te zwijgen van de vrijwilligers en mensen die er werken...).
Teruglezend is het niet flauwekul dat ze stoppen, maar de 85% die ze beweren is op vele manieren te interpreteren.

• mpkossen
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15-11-2022
Het is inderdaad een zure actie van Caiway, des te meer omdat nieuwe klanten wel een gratis digital ontvanger krijgen, en huidige analoge klanten (die dus Discovery, NGC, etc. verliezen per 30 november) niet. Volgens de klantenservice een veelgehoorde klacht (overigens ook erg druk bij de klantenservice op dit moment).

Ik heb zelf als alternatief Digitenne geprobeerd, maar dat is extreem storingsgevoelig. Ik zou op het balkon van mijn appartement een soort constructie moeten bouwen om een buitenontvangen twee meter van m'n balkom af te krijgen, om ook maar 50% ontvangst te hebben (binnen is het 0%, bij het raam).

Ik ben nu op zoek naar een goedkope digitale ontvanger, omdat ik besloten heb toch bij Caiway te blijven (ik heb geen keus, omdat Caiway hier de enige op de kabel is...). Caiway vs Digitenne: Caiway is dan de lesser of two evils.

• htca
mistermartin75 schreef op woensdag 02 december 2009 @ 11:51:
Het is inderdaad een zure actie van Caiway, des te meer omdat nieuwe klanten wel een gratis digital ontvanger krijgen, en huidige analoge klanten (die dus Discovery, NGC, etc. verliezen per 30 november) niet. Volgens de klantenservice een veelgehoorde klacht (overigens ook erg druk bij de klantenservice op dit moment).
Het duurde dan ook een week voordat ik een nietzeggende standaard antwoordemail kreeg op mijn gedetailleerde vragen....
Ik, als tweaker, heb er echt niet zo'n problemen mee om met de tijd mee te gaan, maar ik ben ook het technisch geweten van een groot deel van mijn familie en vrienden/kennissen en als ik zie hoe veel relatief jonge apparatuur afgeschreven gaat worden de komende maanden, met al het ge**** daarbij, word ik daar op voorhand niet vrolijk van. Zeker niet omdat je de afgelopen jaren echt niet over de TV's met DVB-C tuner bent gestruikeld (nog steeds niet trouwens). Sterker, gisteren viel de folder van een elektronica keten op de mat; daarin lcd's met analoge tuner, dvd recorder met analoge tuner....
Anyway, de consumentenbond is er ook op gedoken nu, evenals een aantal politieke partijen. Wellicht dat het iets uitmaakt.

• mpkossen
Consumentenbond? Politiek? Heb je links naar materiaal, ben nieuwsgierig.

Verwijderd

Hoewel ik er van baal, heb wel wat beters te doen dan dit allemaal uitzoeken, is het natuurlijk ook vooruitgang. Het valt mij mee hoe snel Caiway nu is gekomen met HD tv, dat is zeker de moeite waard!

Maar nu; wat heb ik nodig om HD te kijken, zonder 179 euro voor een decoder te betalen bij Caiway? Dat moet toch goedkoper en beter kunnen. Ik zou dan ook graag kunnen opnemen met hetzelfde kastje. Bestaat zoiets? Een DVB-C tuner met HD decoder en harddisk om op te nemen???

Ik heb een Plasma zonder DVB-C of -T tuner.

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Met martin75 :) Ik lees hier veelal puur de 'problemen' om een 2de kastje te moeten gebruiken, naast de huidige TV afstandbediening. Combi-afstandbediening en dat is ook weer opgelost. Mijn primaire probleem blijft toch Rekam, zelfs met al die humax, samsung of whatever decoders, opnemen van andere zender kan ik simpelweg niet.

• htca
mistermartin75 schreef op woensdag 02 december 2009 @ 15:46:
Consumentenbond? Politiek? Heb je links naar materiaal, ben nieuwsgierig.
Gemeente Maassluis heeft op initiatief van het CDA een brief gestuurd om het stopzetten van analoog op te schorten. In de krant (AD rotterdam) stond van de week dat de Consumentenbond zich er ook tegenaan gaat bemoeien (exacte tekst weet ik niet meer).

• mpkossen
Heb net lekker 2 samsung kastjes besteld, over twee dagen hier, problem solved. Komende jaren kan ik weer vooruit. Uiteindelijk zat dit er vroeg of laat aan te komen, dan nu maar investeren. Ik heb zelfs de mazzel dat ik 1 samsung TV heb, dus met een samsung decoder heb je alsnog maar 1 afstandbediening nodig!

Hoe vervelend dit ook is, denk ik dat als je nu niet naar digitaal gaat maar bij caiway weg, je uiteindelijk toch nog gedwongen wordt naar digitaal te gaan (even los van Digitenne) bij welke kabelprovider dan ook. Uitstel van executie eigenlijk.

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 00:16
Ik snap dat mensen hier moeite mee hebben. Dit hebben ze ook paar jaar geleden gedaan via de lucht toen werd ook analoog op zwart gezet. Daar hoor je niemand meer over.

Volgend jaar gaat de analoog kabel eruit. Ik denk dat de meeste mensen dan wel een decoder of een nieuwe tv hebben. Caiway moet ergens mee beginnen. En wij moeten ook met de tijd mee.

Ze kunnen wel via DVB_T uitzenden je heb dan nog steeds een decoder nodig.

Ik heb zelf een HD decoder maar sinds gisteren heb je meer zenders en ook meer HD zender en dat voor 15,95 per 2010. Alle andere kabel bedrijven hebben dat niet voor die prijs.

• htca
Evertt schreef op woensdag 02 december 2009 @ 19:17:
Ik denk dat de meeste mensen dan wel een decoder of een nieuwe tv hebben.
Dit bestrijd ik, TV's van 1 of 2 jaar oud hebben echt niet allemaal een DVB tuner (T of C). Toen ik 2,5 jaar geleden mijn LCD kocht, waren er welgeteld 0 TV's met een DVB-C tuner. Om over opname apparatuur nog maar te zwijgen. Er waren slechts een klein aantal TV's met een DVB-T tuner. Voor een TV kan ik een DTV-kastje nog wel billijken, maar om je analoge DVD/harddiskrecorder te voorzien van een kastje tbv opname is denk ik een ramp.
Mensen kopen TV's echt niet om na 3 jaar weg te gooien. Hele volkstammen kijken nog met veel plezier naar hun Sony Black Triniton.

Verwijderd

[b]Bestaat zoiets? Een DVB-C tuner met HD decoder en harddisk om op te nemen??
Ja dus! Jammer dat niemand me even kon helpen, dus ik heb er een uurtje googelen aan gewaagd en er ging een wereld voor me open.

Dit weekend een Humax 5050 gekocht. Wat een vooruitgang! Nu de publieke en RTL's in HD, gweldig mooi! En dus ook opnemen, op pauze zetten etc. Erg tevreden.

Aan de ene kant dus arrogant van Caiway om dit door onze neus te boren. Maar aan de andere kant ook weer blij mee, want HD is echt de moeite waard.

• ArChie
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
htca schreef op donderdag 03 december 2009 @ 09:50:
Dit bestrijd ik, TV's van 1 of 2 jaar oud hebben echt niet allemaal een DVB tuner (T of C). Toen ik 2,5 jaar geleden mijn LCD kocht, waren er welgeteld 0 TV's met een DVB-C tuner. Om over opname apparatuur nog maar te zwijgen.
Zoals gewoonlijk ligt de waarheid ergens in het midden. Niet alle TV's hadden een DVB-C tuner en ook klopt het niet dat er helemaal geen TV's waren met een DVB-C tuner. Ik ben mij gaan interesseren in digitale TV vanwege een TV met DVB-C tuner en Common Interface (CI) slot die ik in 2005 zou gaan aanschaffen en op dat moment bleken er al drie TV merken te zijn met één of meerdere modellen die beschikten over een DVB-C tuner. In de loop der jaren zijn er alleen maar meer merken bijgekomen. Bij Sony zitten de DVB-C tuners al sinds de 3000 modellen series in een groot deel van de TV's en ook bij een aantal andere merken blijken ze aanwezig te zijn zodra je tegen de TV vertelt dat die in Zweden of Frankrijk staat. In die landen doen de kabelbedrijven namelijk niet moeilijk over DVB-C tuners in TV's en in geval van Frankrijk is het zelfs verplicht. Onder die andere merken vallen bepaalde modellen van Philips, Panasonic en Samsung. Toch niet de minste merken. Hier in Nederland wordt dat echter verborgen omdat de kabelbedrijven het niet willen dat jij van apparatuur met een CI slot gebruik maakt.

• Johannn
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-04-2024
Verwijderd schreef op zondag 06 december 2009 @ 15:52:
Ja dus! Jammer dat niemand me even kon helpen, dus ik heb er een uurtje googelen aan gewaagd en er ging een wereld voor me open.

Dit weekend een Humax 5050 gekocht. Wat een vooruitgang! Nu de publieke en RLT's in HD, gweldig mooi! En dus ook opnemen, op pauze zetten etc. Erg tevreden.

Aan de ene kant dus arrogant van Caiway om dit door onze neus te boren. Maar aan de andere kant ook weer blij mee, want HD is echt de moeite waard.
Ik vind het vreemd dat je bij Caiway een kastje moet kopen om op te kunnen nemen. Terwijl je bij UPC een kastje met een ingebouwde recorder in bruikleen krijgt.

Wij nemen nu anoloog op, maar als ze straks geen analoog meer uit zenden hebben we een probleem.

Always Look On The Bright Side Of Life!

• ArChie
  • Niet online
Johannn schreef op zondag 06 december 2009 @ 18:25:
Ik vind het vreemd dat je bij Caiway een kastje moet kopen om op te kunnen nemen. Terwijl je bij UPC een kastje met een ingebouwde recorder in bruikleen krijgt.
Bij UPC krijg je niets in bruikleen, je huurt daar een ontvanger. De uitvoeringen met ingebouwde HDD voor opnames zijn gemiddeld zo'n 5 euro duurder per maand dan de uitvoeringen zonder HDD, terwijl het kanalen en Video On Demand pakket gelijk blijft tussen de uitvoeringen. Ook is de ontvanger met HDD van UPC volledig dicht getimmerd zodat je geen opnames van de HDD kan copieren.

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Bij Ziggo was het dacht ik enkel voor nieuwe abbonnee's, dus voor de zekerheid neem ik nu nog geen HD pakket in de hoop dat caiway er nog ene leuke actie van maakt :P

• htca
ArChie schreef op zondag 06 december 2009 @ 16:05:
[...]
Niet alle TV's hadden een DVB-C tuner en ook klopt het niet dat er helemaal geen TV's waren met een DVB-C tuner.
...
Bij Sony zitten de DVB-C tuners al sinds de 3000 modellen series in een groot deel van de TV's en ook bij een aantal andere merken blijken ze aanwezig te zijn zodra je tegen de TV vertelt dat die in Zweden of Frankrijk staat.
Laat ik het zo zeggen, ik ben er niet over gestruikeld bij de bruingoedleveranciers in de afgelopen jaren. De tip van vertellen dat je TV in Zweden of Frankrijk staat ken ik nog niet, ga ik proberen vanavond op mijn LG-LCD in de woonkamer van 3 jaar oud en mijn akai LCD in de slaapkamer van net een jaar (maar ben bang dat ik achter het net ga vissen).

• ArChie
  • Niet online
htca schreef op maandag 07 december 2009 @ 15:06:
Laat ik het zo zeggen, ik ben er niet over gestruikeld bij de bruingoedleveranciers in de afgelopen jaren.
Klopt het aanbod was beperkt. Ik heb er destijds nog een lijstje van bijgehouden in het volgende topic:
Overzicht TV's met ingebouwde digitale kabel ontvanger
De tip van vertellen dat je TV in Zweden of Frankrijk staat ken ik nog niet, ga ik proberen vanavond op mijn LG-LCD in de woonkamer van 3 jaar oud en mijn akai LCD in de slaapkamer van net een jaar (maar ben bang dat ik achter het net ga vissen).
Van LG en Akai is mij niet bekend dat die toen ook modellen uitbrachten met DVB-C tuner en standaard DVB CI slot.

• htca
ArChie schreef op maandag 07 december 2009 @ 17:17:
[...]

Klopt het aanbod was beperkt. Ik heb er destijds nog een lijstje van bijgehouden in het volgende topic:
Overzicht TV's met ingebouwde digitale kabel ontvanger

[...]

Van LG en Akai is mij niet bekend dat die toen ook modellen uitbrachten met DVB-C tuner en standaard DVB CI slot.
Ongenuanceerd: het aanbod was zeer beperkt. Zelfs nu als ik in de plaatselijke It's, kijkshop, Mediamarkt en kleinere shops binnenwandel staan daar (nog) TV's zonder digitale tuners (om nog maar te zwijgen over opname apparatuur, mijn DVD recorder heeft een DVB-T tuner, maar de DVD recorder van de buren van een paar jaar oud is volgend jaar afgeschreven). Overigens vind ik DVB-T geen goede vervanger van DVB-C, het is zichtbaar minder van kwaliteit.
Vwb mijn eigen TV's: ik heb inderdaad pech....

Daarnaast zijn wij nog tweakers, met andere woorden wij letten er meer op. De gemiddelde TV kijker heeft daar in de afgelopen jaren echt niet op gelet.

In ons lokale sufferdje verschijnen bijna wekelijks klachten van mensen die het oneens zijn met Caiway, maar geen alternatief geboden krijgen.

• paulzurrr
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17-12 22:01
Zou iemand me kunnen wijsmaken was ik het beste kan doen?

Ik heb een LG tv type 37LG5000, dit een Full HD tv.
Nu kan ik via de ingebouwde DVB-T (CI-type) tuner digitaal ontvangen via de tv kabel.
Dit zijn 18 zenders.
Kan ik als ik een CI+ Cam module koop van Caiway ook HD zenders kijken?
Er zit namelijk wel zo'n PCMCIA Card Slot in te tv...

Of moet ik dus een kastje kopen om HDTV te kunnen kijken?

Alvast bedankt!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Dit weekend een Humax 5050 gekocht. Wat een vooruitgang! Nu de publieke en RTL's in HD, gweldig mooi! En dus ook opnemen, op pauze zetten etc. Erg tevreden.

1 blik in de auto/hifi kant van het forum, meteen al 2 topics met DVB-C in het onderwerp ;)

Nog even deze week uitzitten en ik ga ook de 5050 halen.

• ArChie
  • Niet online
paulzurrr schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 15:44:
Zou iemand me kunnen wijsmaken was ik het beste kan doen?

Ik heb een LG tv type 37LG5000, dit een Full HD tv.
Nu kan ik via de ingebouwde DVB-T (CI-type) tuner digitaal ontvangen via de tv kabel.
Dit zijn 18 zenders.
Kan ik als ik een CI+ Cam module koop van Caiway ook HD zenders kijken?
Er zit namelijk wel zo'n PCMCIA Card Slot in te tv...
Nee, dat kan niet. Een CI(+) CAM is geen digitale ontvanger in PCMCIA kaartvorm. Het soort signaal dat een apparaat kan ontvangen wordt bepaald door het type digitale tuner in het apparaat. Zeg maar het deel van de TV waar de COAX signaal kabel ingaat. Caiway doet nu iets vreemds door de signaal transmissie norm die is afgesproken voor digitale TV via aardse zendmasten (DVB-T) ook op de kabel te plaatsen terwijl voor die kabel een andere signaal transmissie norm is afgesproken voor digitale TV, namelijk DVB-C. En die normen zijn niet onderling uitwisselbaar. Een DVB-T tuner kan niets met een DVB-C signaal op een bepaalde frequentie op de kabel en omgekeerd geldt hetzelfde.

In de praktijk betekent dit dat Caiway de 18 kanalen die via DVB-T te ontvangen zijn dus twee keer op de kabel zet. Eén keer volgens de DVB-T signaal norm en één keer volgens de DVB-C signaal norm. Alfhankelijk van de capaciteiten van de tuner in de TV kan je dan een bepaalde signaal soort oppikken.
Of moet ik dus een kastje kopen om HDTV te kunnen kijken?
Ja, daar zal het op neer komen als er in jouw TV geen DVB-C tuner zit aangezien Caiway de HDTV kanalen via de DVB-C signaal norm doorgeeft en niet via de DVB-T signaal norm.

• paulzurrr
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17-12 22:01
Bedankt voor dit antwoord!

Het is me nu duidelijk :)
Maar eens kijken naar een HDTV kastje als alternatief dan ;)

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Is het ook 100% zeker dat DVB-T blijft? Meen me te herinneren dat ze ergens in de zomer dit hadden toegevoegd als 'test'.

• ArChie
  • Niet online
SinergyX schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 16:58:
Is het ook 100% zeker dat DVB-T blijft? Meen me te herinneren dat ze ergens in de zomer dit hadden toegevoegd als 'test'.
Tja, dat is nu het vreemde van dit besluit van Caiway. In feite halen ze met de doorgifte van een DVB-T signaal zich dezelfde problemen op de hals als ze nu ook tegenkomen met het afschakelen van het analoge signaaal. Hoe lang ga je nu als kabelbedrijf namelijk nog door de de doorgifte van dit vreemde signaal type op de kabel? Ze communiceren via hun website tegenwoordig wel dat er ook een DVB-T signaal is als vervanging van het analoge signaal, dus zomaar even het DVB-T signaal weghalen gaat nu niet meer. Daar zullen ze toch weer de klanten over moeten gaan inlichten zodat die klanten bij uitschakeling van het DVB-T signaal in de toekomst alsnog de mogelijkheid krijgen om een ander type ontvanger aan te schaffen.

Het klinkt allemaal dus wel leuk zo'n DVB-T signaal op de kabel, maar het wordt er allemaal niet duidelijker op en in feite creëren ze weer een probleem voor de toekomst.

• Wimlem
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-12 08:25
[...]

Mijn ouders willen waarschijnlijk ook z''n apparaat aanschaffen. Kan jij mij vertellen of deze de free to air zenders kan ontvangen? Zie op sommige sites staan dat het niet kan.

Kan er direct een smartcard ingezet worden of moet er nog een cam module ingezet worden?

SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier

• asmi
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Tonnetje schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 19:01:
Mijn ouders willen waarschijnlijk ook z''n apparaat aanschaffen. Kan jij mij vertellen of deze de free to air zenders kan ontvangen? Zie op sommige sites staan dat het niet kan.
Met de 5050 heb je geen smartcard nodig om de FTA-kanalen te kunnen ontvangen
Kan er direct een smartcard ingezet worden of moet er nog een cam module ingezet worden?
Er is geen aparte cam nodig, de smartcard kan er direct in.

• asmi
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
ArChie schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 17:23:
Het klinkt allemaal dus wel leuk zo'n DVB-T signaal op de kabel, maar het wordt er allemaal niet duidelijker op en in feite creëren ze weer een probleem voor de toekomst.
Met dat "probleem" zal het wel loslopen, voor die paar DVB-T zenders is veel minder capaciteit nodig dan voor de analoge kanalen.

• basset
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-12 15:43
Gewoon naar DVB-C. Die DVB-T is leuk, maar er is behoorlijk kwaliteitsverschil tussen DVV-C en DVB-T vind ik. DVB-T via Rekam.Caiw is veel minder scherp.

Jammer dat ze niet een Humax 5050C met ingeboude dvd speler hebben....Ik wil best een HD ontvanger, maar dan moet ik naast de Recorder weer een extra dvd speler kopen. Nu kost die de wereld niet, maar de ruimte is beperkt in de kast en ik wordt gek van alle kabels.

Hop,hop,hop!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Dvd speler heb ik mijn PS3 als oplossing :)

De 5050 komt hopelijk morgen hier ook binnen.

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:25

Dido

heforshe

Misschien een domme vraag, maar het duizelt me een beetje, en duidelijke informatie over CI+ CAM's vind ik lastig te vinden.

Ik woon in Pijnacker, waar de "Stichting Kabel Pijnacker" de kabel verzorgt. Uiteraard is er niet bijster veel technische informatie over dit wererldbedrijf te vinden :P
Op mijn vraag of de ZIGGO CI+ CAM zou werken om hun digitale televisie te ontvangen kreeg ik als antwoord dat ik de CAIWAY CAM kon kopen (op een specifiek adres in het dorp).

Is er nu inderdaad zo'n verschil tussen verschillende CI+ CAMS, of werkt een ziggo-gecertificeerde CAM ook gewoon voor CAIWAY?

Wat betekent mijn avatar?

• ArChie
  • Niet online
Dido schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 15:24:
Is er nu inderdaad zo'n verschil tussen verschillende CI+ CAMS, of werkt een ziggo-gecertificeerde CAM ook gewoon voor CAIWAY?
Zowel Ziggo als Caiway maken gebruik van Irdeto als Conditional Access System (CAS) met een extra CAM key om te voorkomen dat je andere apparatuur met Irdeto Conditional Access Module (CAM) kan gebruiken dan de apparaten die je van deze twee kabel bedrijven mag gebruiken. De CI+ CAM moet geschikt zijn voor het Irdeto CAS van deze twee kabelbedrijven, en aangezien ze hetzelfde Irdeto CAS gebruiken met dezelfde CAM key werkt de Irdeto CI+ CAM "van" Ziggo ook bij Caiway en omgekeerd. Er is wel één maar, bij de CI+ CAM's die voor Ziggo worden uitgegeven in een pakket zit ook een Ziggo smartcard en daar heb je niets aan in het Caiway gebied. Die smartcard van Ziggo maakt het Ziggo CI+ CAM pakket zo'n 30 euro duurder dan de CI+ CAM die in Caiway gebied wordt uitgegeven omdat die wordt geleverd zonder Caiway smartcard.

Je kan dus beter de CI+ CAM in Caiway gebied kopen.

• Dido

Dido

heforshe

ArChie schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 20:21:
Die smartcard van Ziggo maakt het Ziggo CI+ CAM pakket zo'n 30 euro duurder dan de CI+ CAM die in Caiway gebied wordt uitgegeven omdat die wordt geleverd zonder Caiway smartcard.

Je kan dus beter de CI+ CAM in Caiway gebied kopen.
Dank je voor je duidelijke antwoord! Ik vermoedde al zoiets, maar via ziggo of caiway vond ik alleen informatie over ziggo resp. caiway - en vooral niet iets als typenummers van die cam's of zo.

Wat betreft die prijs - dat was net waarom ik het vroeg. FOKA levert een ziggo cam zonder smartcard voor 50 euro, en er is sowieso meer keus in "ziggo" cams dan "caiway" cams, kennelijk omdat de ziggo-certificatie "strenger" is, dus meer het vermelden waard.

Van de lokale electroboer in het dorp verwacht ik niet meteen concurerende prijzen, vandaar dat ik wou weten in hoeverre m'n keus beperkt was :)

• ArChie
  • Niet online
Dido schreef op zaterdag 12 december 2009 @ 00:13:
Wat betreft die prijs - dat was net waarom ik het vroeg. FOKA levert een ziggo cam zonder smartcard voor 50 euro, en er is sowieso meer keus in "ziggo" cams dan "caiway" cams, kennelijk omdat de ziggo-certificatie "strenger" is, dus meer het vermelden waard.
Ziggo "certificatie" is wat Caiway "validatie" noemt:
http://www.caiway.nl/site...rde_televisies_Caiway.pdf

"Certificatie" heeft niets met mogelijkheden en/of beperkingen van een CI+ CAM of een apparaat met CI+ slot te maken. Het is een sales term van Ziggo zonder inhoud, want je mag er geen rechten aan ontlenen en het geeft je ook geen garantie dat de CI+ apparatuur probleemloos werkt. Ziggo doet zich voor als een één of ander keurings/certificatie instituut, maar in de praktijk rommelen ze maar wat aan omdat ze geen goede specificaties hebben waaraan een door Ziggo "gecertificeerd" apparaat moet voldoen en de benodige kennis bij het Ziggo personeel ontbreekt om apparatuur goed te kunnen keuren/certificeren. Vandaar dat iedere ontvanger en/of CI+ apparaat nog steeds bugs blijkt te bezitten bij introductie waarvan je als consument alleen nog maar mag hopen dat ze die ooit gaan oplossen.

Er is ook nog een echt CI+ certificaat nodig dat gebruikt wordt voor de authenticatie van CI+ CAM en apparaat met CI+ slot zodat beide apparaten weten dat ze elkaar kunnen vertrouwen. Dat certificaat wordt uitgedeeld door de CI Plus LLC organisatie en krijgt een fabrikant pas nadat is aangetoond dat het CI+ apparaat zich houdt aan de bepalingen zoals vastgelegd in de CI+ specificaties. Alleen met zo'n CI+ certificaat mag een fabrikant het CI slot een CI+ slot noemen en het CI+ logo voeren. Zonder CI+ certifcaat werkt de boel niet.

Ziggo mag zich graag interessanter voordoen dan ze zijn, maar een Ziggo "certificaat" heeft dus totaal niets met CI+ certificaat te maken. Ziggo "certificeert" apparatuur om er voor te zorgen dat die apparatuur overweg kan met de afwijkingen van Ziggo op het DVB signaal en om een aantal aanvullende functionele eisen van Ziggo te laten implementen die er bijvoorbeeld voor zorgen dat je geen baas meer bent over de basis kanalenlijst van het apparaat. Ze zijn echter zo bang voor claims van hun klanten dat ze niet eens achter de garantie durven te staan die hun "certifcaat" plakkertje zou moeten geven. Vandaar dat ze allerlei disclaimers plaatsen over CI+ om maar vooral hun eigen verantwoordelijkheid te kunnen ontlopen. Caiway heeft het darom iets handiger geformuleerd, zij noemen Ziggo "gecertificeerd" daarom Caiway "gevalideerd" wat een iets minder officiele lading heeft. Het gaat echter om dezelfde door Ziggo "gekeurde" apparatuur met CI+ slot.

Er zijn overigens twee merken Irdeto CI+ CAM's in de omloop, namelijk een SMiT Irdeto CI+ CAM en een Neotion Irdeto CI+ CAM. In theorie zouden exact hetzelfde moeten zijn, maar zoals met alle hardware en firmware zullen er natuurlijk kleine afwijkingen in zitten door implementatie verschillen. De Neotion Irdeto CI+ CAM schijnt bijvoorbeeld iets sneller te zijn met het authenticeren, maar had in het begin weer wat meer last van interactie problemen met apparatuur met CI+ slot.
Van de lokale electroboer in het dorp verwacht ik niet meteen concurerende prijzen, vandaar dat ik wou weten in hoeverre m'n keus beperkt was :)
De CI+ CAM gaat in de Caiway shops voor 49 euro over de toonbank. Lokale winkeliers in Caiway gebied zouden dezelfde prijs moeten rekenen.

• Dido

Dido

heforshe

Nogmaals, bedankt voor het heldere en verhelderende verhaal! :)

M'n TV is gecertificeerd en gevalideerd :P dus dat zou het probleem niet mogen zijn.

[ Voor 42% gewijzigd door Dido op 12-12-2009 10:35 ]

Verwijderd

Is het wel zeker dat Caiway op 101010 analoog uitschakelt?

Er is volgens een schrijver op een website geheime informatie waaruit blijkt dat Caiway na 101010 gewoon doorgaat met analoge doorgifte omdat teveel mensen hun abonnement opzegden:

http://www.deweekkrant.nl...A_a_recta_watermanagement

Het gaat dan om deze tekst geschreven door Jeroen:

Saillant detail overigens, Caiway heeft onder druk moeten besluiten om in bepaalde gemeenten het analoge signaal niet van de kabel op te halen op 10-10-10, omdat teveel abonnees in een aantal gemeenten opzegden.
Natuurlijk wordt dit ernstig stil gehouden door Caiway, maar ik weet al waar ik deze informatie mét bewijs straks wél terug ga vinden:

Weet iemand hier meer van?

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

En kijk eens waar hij naar linkt? Zonder enige vorm van bron en het zo'n manier verwoord, pure reclame voor zijn eigen website.
deze informatie mét bewijs straks wél terug ga vinden

Verwijderd

Bij ons in Krimpen wordt pas analoog volledig uitgeschakeld op 15 december 2012.

Ik hoop dat dan gelijk de codering van het basispakket afgaat.
Pagina: 1