• Enzo Dizono
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17-05-2022
Afbeeldingslocatie: http://bipmistry.files.wordpress.com/2008/08/mamiya_logo.jpg

Het middelgrote Mamiya topic

Ik heb gemerkt dat er op GOT toch een aantal Mamiyagebruikers zijn en dus leek het mij tijd om eens een behoorlijk topic aan dit prachtmerk te wijden. Het zal niet een heel druk topic worden, maar dat is ook niet zo heel erg. Overigens is dit topic ook handig voor de mensen die een middenformaat camera overwegen en nog niet weten waar ze moeten zoeken.

Mamiya werd in 1940 opgericht en is met name bekend om zijn middenformaatcamera's. Het japanse bedrijf heeft echter ook kleinbeeldcamera's gemaakt en was op dat vlak zelfs redelijk inovatief. Ik zal hieronder de belangrijkste productlijnen van Mamiya beschrijven.

35mm Camera's:
Tussen 1949 en 1984 heeft mamiya diverse kleinbeeld toestellen in het assortiment gehad. De fabriek ondersteunt deze toestellen niet meer en het aanbod accessoires en lenzen is wat kleiner dan voor merken als Nikon, Canon (FD) en Pentax. Toch zijn met name de laatste modellen best interessante camera's. Mamiya was bijvoorbeeld een van de eerste bedrijven die een electronische ipv mechanische verbinding had tussen lens en body (Mamiya ZE). De modellen ZE, ZE-2, ZE-X en ZM zijn de modellen die nog best meekunnen als halfautomatische analoge spiegelreflexen.

Afbeeldingslocatie: http://herron.50megs.com/ZE.jpg
Mamiya ZE

De 645 serie
Waarschijnlijk is de 645 de meest bekende camera van Mamiya en ook nu wordt deze succesvolle serie nog steeds voortgezet. De eerste 645, ook wel M645 genoemd is een prima camera voor hen die willen beginnen met middenformaat fotografie. Van deze camera bestaan een simpelere versie, de 645J of Junior en een camera met een snelste sluitertijd van 1/1000 ipv 1/500, de M645 1000s. Deze camera's zijn via marktplaats of ebay nog goed en voordelig te vinden. Dit is de eerste serie 645 camera's. Accessoires zijn onderling uitwisselbaar.

De 2e serie bestaat uit de 645 Super, Pro en Pro TL. De super kwam halverwege de jaren 80 en voegde wat intressante opties toe aan het concept van de 645. De camera was een geheel modulair systeem met losse magazijnen, losse zoekers en verschillende (motor)winders. De lenzen zijn hetzelfde als voor de originele 645. Wel kwamen er verbeterde versies van de lenzen uit met de toevoeging M. Deze zijn te herkennen aan hun geheel zwarte uiterlijk en het ontbreken van het zilveren randje voorop de lens. De Super werd opgevolgd door de Pro, een modernere camera die over het algemeen ook als betrouwbaarder wordt gezien. Extra opties bood de camera niet of nauwelijks (iemand een verschil?). De Pro werd op zijn beurt midden jaren 90 weer opgevolgd door de Pro TL welke TTL meting voor flitsers toevoegde. Verder bleef het toestel gelijk.

In 2000 kwam de Mamiya E, feitelijk een instap MF-camera met de zelfde functionaliteit als de originele 645 met lichtmeterprisma. De camera heeft een vaste zoeker, geen verwisselbare magazijnen en minder functies. Indertijd een redelijk populaire instapper, maar tegenwoordig een minder gewilde occassion. Kan intressant zijn als alternatief voor een M645 maar is door zijn relatief jonge leeftijd vaak te duur. Doorsparen voor een Super of Pro (TL) is dan ook het advies.

Afbeeldingslocatie: http://www.adorama.com/images/product/US_MMC645EVP.JPG
Mamiya 645E

Eind jaren 90 kwam er de 645 AF op de markt, een autofocus versie van de 645. Tegelijk werden er ook een aantal autofocus objectieven aangeboden. De manuele lenzen bleven bruikbaar maar uiteraard zonder autofocus. Het systeem is minder modulair dan de Super/Pro (TL). De camera heeft een vaste grip en prisma en een waist level finder behoort dus niet meer tot de mogelijkheden. Er kwamen verschillende versies op de markt, momenteel zijn we bij de AFD III. Deze camera's zijn ook geschikt voor digitale achterwanden en momenteel is er zelfs een 645 camera op komst die enkel met voor digitale fotografie geschikt is.

De manuele lenzen voor de Mamiya zijn over het algemeen goed te vinden voor zeer schappelijke prijzen. De AF lenzen zijn een stuk duurder maar evengoed niet belachelijk geprijst in vergelijking met de professionele lenzen van Canon en Nikon.

De RB/RZ 67
Een maatje groter dan de 645 is de RB/RZ67. Deze camera's bieden een groter beeldformaat (6x7) en een kantelbaar magazijn (de camera hoeft dus zelf niet gedraaid te worden tussen portret en landschap). De RB stamt uit 1970 en is volledig manueel, de RZ kwam in 1982 maar de RB bleef leverbaar en is dat nog steeds! Deze camera's hebben hun eigen objectieven en accessoires.

Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2181/2142828680_72fdca38d1.jpg
Mamiya M645 en RB67

Twee-ogen.
Mamiya heeft ook twee-oog camera's gemaakt, de zogenoemde C camera's. Dit waren professionele TLR's met verwisselbare lenzen en zoekers. De verschillende camera's waren de C2, C3, C22, C33, C220 en C330. Deze lijn is gevoerd tot 1994 toen de laatste versie van de C220 uit productie ging. Ook deze toestellen zijn volledige manueel en door hun gunstige prijsstelling mooie instappers in de wereld van middenformaat.

Afbeeldingslocatie: http://www.butkus.org/chinon/mamiya/mamiya_c220/mamiya20.jpg
Mamiya C220

Mamiya 6 en 7
In de jaren 90 kwam Mamiya met middenformaat meetzoekers, de 6 (6x6) en de 7 (6x7). Deze meetzoekers staan bekend om hun uitstekende kwaliteit lenzen. Wel zijn deze camera's en bijbehoordende lenzen goed aan de prijs, met prijzen die op het niveau van de analoge leica's liggen.

Afbeeldingslocatie: http://www.marcobrivio.com/Site/Gear/mamiya-7.jpg
Mamiya 7

Welke Mamiya moet ik kopen?
Bedenk goed wat je zoekt in een camera. De M645 en C220 zijn leuke instappers voor vriendelijke prijzen. Je raakt de body's vaak voor dezelfde prijs kwijt als waarvoor je ze kocht. Voordeel van de M645 is dat je steeds iets verder kunt uitbreiden naar meer lenzen en betere body's. Wil je een groter formaat dan 6x4,5 dan is de RB67 of als je wat meer te besteden hebt de RZ67 een prima optie. Wel zijn deze toestellen erg zwaar en is een statief vaak erg handig. Bedenk wel dat deze camera's door gewicht en omvang minder geschikt zijn voor straatfotografie dan een M645. Wil je je overigens echt focussen op straatfotografie dan zijn de Mamia 6 en 7(II) de beste opties. Goed aan de prijs maar je krijgt er ook zeker wat voor terug. Voor een meetzoeker redelijk aan het formaat maar evengoed zeer handzaam en redelijk onopvallend. De lenzen zijn zoals eerder gezegd zeer goed van kwaliteit.

Heb je nog iets toe te voegen of te verbeteren aan deze informatie, stuur mij dan een DM en ik zal deze informatie dan zo snel mogelijk invoegen of verbeteren. Voor de rest, happy shooting!

Waar op te letten bij aanschaf van een 2e hands Mamiya?
Mamiya heeft zich de laatste decenia vooral gericht op de professionele gebruiker, dus ga er van uit dat de meeste toestellen ook professioneel gebruikt zijn en dus best wel eens "op" kunnen zijn. Belangrijk is dus het toestel goed te controleren voordat je tot aanschaf overgaat.

Voor de lenzen geldt hetzelfde als voor lenzen van andere merken: is het glas mooi schoon, focust de lens soepel. De staat van de lak van de lens toont ook vaak hoe de lens is gebruikt. Het ontbreken van electronica (de AF lenzen niet meegenomen) maakt de lenzen erg duurzaam. Let bij lenzen met een centraalsluiter natuurlijk ook op de sluiter. De precisie van de sluitertijden is moeilijk na te gaan, maar met het blote oog is wel te zien of het mechaniek soepel loopt en of tijden van een halve of een hele seconde bij benadering kloppen. Check ook even hoe soepel het diafragma loopt.

Dan de camera's. Een C-serie TLR is het gemakkelijkst. Feitelijk kan daar niet zoveel aan stuk. Enkel de balg kan lichtlekken vertonen. Ga in een donkere kamer staan en schijn met een zaklamp in beide lensopeningen. Gaatjes zijn zo snel gevonden. De RB/RZ en 645 camera's hebben een stoffen sluitergordijn. Ook deze kun je controleren op lichtlekken, al is dat lastiger te zijn. Klap de spiegel op (kan niet bij elk model) en schijn wederom met een zaklamp naar binnen. Ook nu zou je geen lichtlekjes moeten zien. Doe dit zowel in opgewonden als in ontspannen toestand, een toestel heeft 2 gordijnen! Kijk of de lichtseals nog goed zijn, alle knoppen nog functioneren en de electrische componenten het nog doen. Ook hier zijn de sluitertijden moeilijk op het oog te controleren maar wederom zijn een halve en een hele seconden bij benadering een redelijke graadmeter. Ook hier vertelt de staat van de buitenkant van het toestel veel over het gebruik en de vorige eigenaar.

Met de Mamiya 6 en 7 en de RB/RZ heb ik zelf geen ervaring maar met bovenstaande punten is redelijk na te gaan in wat voor staat een toestel is. Belangrijkste regel is "twijfel je, koop het toestel dan niet"

[ Voor 13% gewijzigd door Enzo Dizono op 02-11-2009 13:40 ]

www.jessekraal.nl

• Enzo Dizono
Ik zal mij ook gelijk maar even melden met mijn eigen spullen:

-Mamiya 645 Pro en Pro TL met de volgende lenzen: 35/3.5, 45/2.8, 50/4 shift, 55/2.8, 80/2.8N, 150/3.5N en de nodige losse accessoires.
-Mamiya C220 met 80/2.8 lens en wat accessoires.

Vooral de 645 Pro (TL) vind ik een onwijs fijne camera, redelijk handzaam, veelzijdig en betaalbaar!

www.jessekraal.nl

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-01 15:48
Mooie TS. Wat ik als mamiya nitwit graag zou zien:

- wat past er, qua glas, nou op wat?
- is er 3rd party spul?
- waarop te letten bij aanschaf 2e hands?
- waar kan je terecht voor film? En wie ontwikkelt het nog?

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Een 645M was mijn eerste middenformaat, heel fijn ding en vooral de schachtzoeker was erg prettig :)

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• Enzo Dizono
Goede punten Wijnands! Ik zal er wat mee doen in de TS, al kan ik over sommige dingen kort zijn. 3rd party spul is er niet (op digibacks na...), film is nog bijna bij elke fotoboer te krijgen en te ontwikkelen, zelfs de hema ontwikkeld het.

[ Voor 4% gewijzigd door Enzo Dizono op 02-11-2009 13:28 ]

www.jessekraal.nl

• Enzo Dizono
stukje over aanschaf is toegevoegd!

www.jessekraal.nl

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:39

sapphire

Die-hard pruts0r

Geweldig Enzo !
Zat me toevallig gisteren nog te bedenken dat eht mooi spul is (oa. wat op DPZ voorbij komt ;) ) maar dat ike r de ballen verstand van heb :P
Mooi vers leesvoer, thanx :)

Gabriël AM5

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03-2025

qadn

Pinnacle of Perversion

Ik meld mij ook maar als gebruiker.

Ik heb een Mamiya RB67 systeem met 65mm, 90mm en 150mm lens (plus L-greep, zoekers, etc)
Niet heel handzaam maar prima uit het handje te gebruiken met zo'n L-grip vind ik).

Onze eigen Simon had nog een Mamiya 7 geloof ik.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

• Enzo Dizono
Overigens was ik voor een vriend opzoek naar een C220 maar die gaat waarschijnlijk toch voor een 645. Nu krijg ik een c220 met 80/2.8 aangeboden voor 125, en dat is echt heel voordelig. Hier toevallig iemand met intresse???

@qadn: Weet jij misschien iets meer te vertellen over de RB/RZ. De lenzen zijn volgens mij niet uitwisselbaar toch? En hoe zit het met zoekers enzo?

www.jessekraal.nl

• qadn

qadn

Pinnacle of Perversion

Mjah het is een moeilijk verhaal, dingen zijn deels wel en deels niet uitwisselbaar.
RZ lijkt heel veel op RB, maar dan met electronische koppeling En de lens-mount is hetzelfde, maar met een groter diameter exit-pupil gat ding.

Uhm, kortom ik weet het niet precies, behalve dat er wel wat uitwisseling mogelijk is.

De zoekers zijn in ieder geval wel uitwisselbaar, met verlies van functies ;)
(RB spul doet niet electronisch koppelen op RZ en een RZ zoeker op een RB ook niet want de RB is totaal mechanisch)

Volgens mij pasten filmmagazijnen ook een beetje.
Lenzen zou ik niet durven zeggen.

Maar de tweedehandsmarkt voor beide is gezond, dus haal gewoon hetgeen wat van toepassing is? :D

[ Voor 37% gewijzigd door qadn op 02-11-2009 14:21 ]

• Enzo Dizono
Er zit ook een klein verschil tussen de magazijnen van een Super en een Pro. Weet iemand of deze uitwisselbaar zijn. Van Pro naar Super zou sowieso moeten kunnen, maar andersom? Een vriend van mij wil een set met een Super kopen, om dan vervolgens mijn 2e pro body te gaan gebruiken. Het enige verschil wat ik kan zien aan de magazijnen is een blauwe schuif ipv een rode en een paar knopjes die iets anders zijn.

Afbeeldingslocatie: http://blog.fibrowalls.com/content/07_mamiya645_3.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img.2dehands.be/f/normal/64422786_3-mamiya-645-pro-tl-lenzen-acc.jpg
Super vs Pro

www.jessekraal.nl

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-01 15:48
Vind ik net dit in de inbox: http://www.fotoapparatuur...erwanden-van-mamiya/5591/

Mamiya heeft vier nieuwe digitale achterwanden aangekondigd. Het gaat om een 22, 28, 33 en 56 megapixel middenformaat achterwanden. De nieuwe DM achterwanden leggen beelden vast met 16 bits per kanaal, hebben een dynamisch bereik van 12 f/stops en zijn compatibel met een groot aantal camera systemen.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• Enzo Dizono
Jammer dat die dingen niet meer compatible zijn met de manuel focus toestellen van Mamiya. Over een jaar of 2/3 zal de aaschaf van een al dan niet gebruikte achterwand best een aardige optie kunnen zijn.

www.jessekraal.nl

• qadn

qadn

Pinnacle of Perversion

Mjah niet echt interesant.

Wat me vooral aantrekt aan 6x7 is de grootte van het negatief in een verpakking die nog enigsinds handelbaar is. De grootste aangekondigde sensor is nog niet eens fullframe 645.

• qadn

qadn

Pinnacle of Perversion

Enzo Dizono schreef op maandag 02 november 2009 @ 15:54:
Jammer dat die dingen niet meer compatible zijn met de manuel focus toestellen van Mamiya. Over een jaar of 2/3 zal de aaschaf van een al dan niet gebruikte achterwand best een aardige optie kunnen zijn.
Wel als je een RB hebt ;) Maarja, dan heb je er nog niet veel aan. Alsof je een een 4/3 sensor in een fullframe Nikon zet.

• JEPEM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 26-01 22:40
Dan nog de prijzen voor digi achterwand, de P45 begint pas bij € 14.999. Daar kan ik nog wel wat rolletjes voor schieten. Ik ben nog op zoek naar een sponsor, iemand?
Oh ja, ik werk met de RZ 67.

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07-2025
leuk topic, Enzo, maar ik denk vooral interessant voor Mamiya eigenaren. Want waarom zou je je als mogelijke middenformaat koper laten beperken tot alleen Mamiya?

• Enzo Dizono
Beperken hoeft niet, maar als beginner gelijk een hasselblad aanschaffen zal denk ik niet snel gebeuren. Wat blijft er over? een Bronica ETRS, een Kiev? Als je daartussen twijfeld kun je die vraag gerust hier stellen of naar een forum gaan wat een specifieker topic heeft (middenformaat topic op DPZ of manualfocus.org)

Ik heb echter gemerkt dat Mamiya nog best populair is onder (beginnende) middenformaat schieters.

[ Voor 13% gewijzigd door Enzo Dizono op 02-11-2009 18:21 ]

www.jessekraal.nl

• photofreak
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23-11-2025
Enzo Dizono schreef op maandag 02 november 2009 @ 18:20:

Ik heb echter gemerkt dat Mamiya nog best populair is onder (beginnende) middenformaat schieters.
gebruiken veel middenformaat gebruikers er eentje meet een digitale achterwand, of juist nog veel anoloog digitale chterwand is nou niet echt wat je goedkoop kan noemen.

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Mamiya 7II. De bikkelcam. Meer toegevoegde waarde heb ik niet aan dit topic, tenzij er vragen zijn ;)

Trouwens, de 6 en 7 zijn geen cams die aan te raden zijn om zomaar te overwegen, te duur en te onhandig. Koopadvies voor 99% vd fotografen is negatief, tenzij je 'm echt wil.

|>

• qadn

qadn

Pinnacle of Perversion

En je weet wel wanneer je hem wil ;)

Ik zou de RB of RZ ook niet aanraden.

Een oude 645 of C220/C330 is een veel beter beginpunt denk ik.

Verwijderd

Mooi topic. Ik vraag me toch concreet af voor hoeveel je nu een beginnersset in huis hebt, en of je de foto's eventueel zelf kan ontwikkelen en inscannen als je al het materiaal al hebt voor 35 mm film. met een beginnersset bedoel ik dus een 645 met een "rolletje" of 2, en 2 lenzen.

• Enzo Dizono
Naja, op marktplaats staat nu een c220 met een 80mm lens die je voor 125 mag hebben. Da's een zeer veelzijdig toestel waar je ook zonder andere lenzen nog wel even mee voort kunt. Door zijn lange balg kun je macroopnames maken met minimale scherpstelafstand van >20cm. Voor mijn Mamiya M645 met 80 en 150 mm lens en cds prisma betaalde ik vorig jaar 120 euro, maar heb ik pas voor 200 verkocht. Dat laatste is dan ook een goed richtbedrag voor een m645 beginnersset denk ik. Rolletjes zijn gemiddeld tussen de 3 en 6 euro per stuk.

Zwart wit ontwikkelen is vrijwel hetzelfde als met kleinbeeld. De meeste ontwikkeltankjes kun je ook voor 120 formaat film gebruiken. De meeste filmscanners kunnen echter geen 120 formaat aan, enkel wat flatbeds en dedicated scanners zijn geschikt.

[ Voor 19% gewijzigd door Enzo Dizono op 02-11-2009 23:21 ]

www.jessekraal.nl

• simon
  • Nu online
Ik zou met een m645/m645j beginnen, de rest van 't mamiya arsenaal is snel duur, vergeet de scanner en de lichtmeter alleen niet :)

|>

• Enzo Dizono
Tjah, het is maar net wat je duur noemt? Ik had een zeer complete Pro (TL) set met 2 body's, 4 lenzen, 3 magazijnen, pola back, 2 tussenringen, prisma zoeker en wat batterijen voor 500 euro. Daar heb je net een Canon 450D met kitlens voor...

www.jessekraal.nl

Verwijderd

200 euro zou ik nog zien zitten. Ik zal het nooit dagelijks gebruiken, en eerder voor mijn artistieke dagen. Ik zal eens rondzien, of in de vriendekring eens horen of er niemand is die er nog 1 weet staan. Moest er hier iemand zijn toestel voor een redelijke prijs wegdoen hoor ik het natuurlijk ook graag.

• Enzo Dizono
wat zoek je voor type?

Vandaag trouwens een lezing gehad van Vesselina Nikolaeva, onwijs toffe documentaire foto's over Bulgarije (waar ze oorspronkelijk vandaan komt). Gemaakt met een Maiya 7 II, en ik denk dat zij bij 1% van die mensen hoort die een Mamiya 6 of 7 moeten/willen hebben.

HIer 2 foto's uit haar boek School #7:

Afbeeldingslocatie: http://www.ecb.int/events/cultural/photoaward/2008/shared/img/080901_0901.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.ecb.int/events/cultural/photoaward/2008/shared/img/080901_0902.jpg

Valt me op dat het toch wel een fijn formaat is, dat 6x7

Heb zelf het boek Simply a Line gekocht maar daar kan ik geen goede foto's van vinden op internet. Zeker een aanrader om eens wat van na te kijken.

[ Voor 94% gewijzigd door Enzo Dizono op 03-11-2009 19:39 ]

www.jessekraal.nl

Verwijderd

Ik heb jarenlang veel plezier gehad van m'n C220, en zit stiekem te kijken naar een mooie Mamiya of Pentax 645 omdat die dingen steeds betaalbaarder worden "voor erbij". Maar ja, ze worden niet zomaar steeds betaalbaarder...
Maar daarna? De film zelf ontwikkelen of door een lab laten doen kan natuurlijk nog steeds (al zou ik niet weten waar ik nu nog een flesje Rodinal kan halen), maar m'n doka heb ik al jaren geleden opgedoekt.
Inscannen is dan de enige optie, en voor kleinbeeld kan ik dan beschikken over een mooie Nikon scanner (als in: die mag ik zo nu en dan een weekendje lenen), maar hoe doen jullie dat met 645, 6x6 en 6x7?

• Enzo Dizono
Ik kan het gelukkig op school doen. Dat scheelt echt een hoop. Ontwikkelen kan ik zelf (zwart/wit) of anders een zaakje in amsterdam dat kleur in het uur doet.

Ontwikkelbenodigdheden en zwartwitfilm is goed te krijgen via http://www.fotofilmfabriek.nl

Overigens vandaag een RF645 gekocht. Een bronica ja.. een Mamiya 7 werd me te duur.

www.jessekraal.nl

• qadn

qadn

Pinnacle of Perversion

Rodinal haal je inderdaad bij de fotofilmfabriek :) (ik altans).

Verder inscannen op de V700 ;)

Enzo ik wil! ;)

• Enzo Dizono
Zo, maar eens even een schopje tegen dit mooie topic.

Zojuist op ebay voor zo'n 45 euro inclusief een Mamiya 645 naar Canon EOS adapter gekocht. Lijkt me vooral voor in de studio namelijk best fijn om ook mijn Mamiya lenzen te kunnen gebruiken, daar heb ik toch niet zoveel aan lichtsterkte maar vooral aan optimale scherpte. Overigens hoop ik ook een mooi telelens van Mamiya op de kop te tikken die ik dan ook op mijn Canon zou kunnen gebruiken.

Afbeeldingslocatie: http://i7.ebayimg.com/02/i/000/9b/9c/32ed_3.JPG

www.jessekraal.nl

• qadn

qadn

Pinnacle of Perversion

Ooh nice :) Maken ze dat ook voor Nikon F mount en RB lenzen?
(gok van niet, zou een balg nodig hebben ;) )

• simon
  • Nu online
Omdat we toch plaatjes posten,

Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2641/4113074896_4154c49185.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3170/3082604397_ba6433703c.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3220/3083384840_7431841fce.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3039/2954890858_9367b64656.jpg

allemaal mamiya 7 pics, hopelijk maak er meer en meer.

|>

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07-2025
ik betwijfel of die Mamiya lenzen scherper zijn dan primes van Nikon of Canon. Met name die RB67 lenzen staan niet bepaald bekend om hun scherpte (en andere goede optische kwaliteiten)...

@ simon, die eerste vind ik mooi qua toon en compositie. die tweede en derde vind ik met name qua toon niet zo aangenaam. die vierde vind ik met name een leuk geintje voor een keer (of je moet het de volgende keer beter toepassen).

Verwijderd

simon schreef op maandag 23 november 2009 @ 16:00:
Omdat we toch plaatjes posten,

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

allemaal mamiya 7 pics, hopelijk maak er meer en meer.
In de hoeken zijn de foto's wat donker. Klopt dat?

• qadn

qadn

Pinnacle of Perversion

ja

• simon
  • Nu online
Ja, omdat de meerderheid wide open is (f/4) en ik dat niet erg storend vind.

|>

• Nickeyboy
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 21-01 20:01
Ik wist niet eens dat dit topic bestond :D!
Wat fijn! Zelf een trotse bezitter van een M645.

Verwijderd

Een goededag,

ik ben zelf een M645 gebruiker en ben aan het overwegen om een Rb67 aan te schaffen. Ik ben alleen in het bezit van een Arsat 30mm fisheye met adapterring en wil deze lens graag blijven gebruiken met de Rb67. Is dit mogelijk? Moet ik dan alleen een nieuwe adapterring aanschaffen en zo ja, welke??

Ach, film blijft gewoon leuker om mee te schieten....

• simon
  • Nu online
Wat voor adapter ring is het? Volgens mij zijn die Arsat lenzen voor de op kievs..

|>

Verwijderd

Klopt het dat de (tweedehands) prijs van de M645 rond de 400 - 500 euro ligt? De prijsindicatie in dit topic is 200 euro (wel enige tijd terug al...). Ik kan alleen maar M645 camera's vinden van rond de 400 euro, is dit redelijk?

Alvast bedankt voor een reactie!

• Nickeyboy
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 21-01 20:01
Ligt natuurlijk aan welk type M645 aangeboden wordt. Ik denk niet dat een gewone M645 400,- euro hoeft te kosten. Welk type zoek je?

Verwijderd

Het maakt me op zich niet zo veel uit, ik heb nog vrijwel geen ervaring met middenformaat camera's, dus het hoeft geen Pro of Super te zijn. Liever niet de 1000s, die zijn inderdaad wel goedkoop te vinden. (is er naast marktplaats nog een andere plaats waar camera's te vinden zijn, zonder dat het meteen een winkel is waar ze per definitie duurder zijn?)
Pagina: 1