Kleuren tooltip aanpassen in OpenOffice 3.1 i.c.m. KDE

Pagina: 1
Acties:

• Beuzelarij
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Ik gebruik een donker kleurenschema in KDE. OpenOffice 3.1 is nu zodanig aangepast dat het het standaard-kleurenschema van het systeem overneemt. Dat gebeurt behoorlijk goed, maar niet perfect.

Vele kleurinstellingen kun je vervolgens in OpenOffice 3.1 zelf nog veranderen/optimaliseren via Extra → Opties → OpenOffice.org → Vormgeving

Zo krijg je standaard bij een donker kleurenschema ook een donkere achtergrond met lichtere letters. Dat vind ik qua interface fijn, vandaar dat ik het natuurlijk ook zo heb ingesteld :P , maar in een werkblad vind ik dat minder fijn. Goed, dat kun je volgens bovenstaande methode dan keurig omdraaien.

Nu is er echter het probleem dat het kleurenschema van de tooltips (tekstje dat weergegeven wordt zodra je boven een button gaan hangen) niet op die manier aangepast kan worden. Ik kan het althans niet vinden.
Merkwaardig daarbij is dat dat enkel in OpenOffice een probleem vormt. Bij andere applicaties in mijn systeem die de systeemkleuren overnemen worden tooltips correct getoond: Lichte achtergrond met donkere tekst. Bij OpenOffice is dat echter een lichte achtergrond, met een nog net iets lichtere tekst. Lastig te lezen dus, vandaar dat ik dat graag zou aanpassen. Het lijkt dus dat enkel OpenOffice een steekje laat vallen bij het overnemen van de systeemkleuren.

Het heeft geen zin om aan de systeemkleuren te rommelen lijkt me, omdat die bij andere applicaties dus wel goed staan, en binnen OpenOffice kan ik niet vinden hoe ik het kleurenschema van de tooltips kan aanpassen. Weet iemand een oplossing?

• Beuzelarij
  • Niet online
Kickje

Zou iemand die een donker kleurenschema draait onder KDE (Kubuntu) anders even willen controleren of het probleem zich ook bij hem/haar voordoet? De achtergrondkleur van de tooltip wordt bij mij wel keurig overgenomen van het systeem, de tekstkleur van de tooltip echter niet. Deze is bij mij enkel bij OpenOffice wit, en dat steekt dus nauwelijks af tegen de lichte achtergrondkleur.

Als dat probleem zich bij anderen ook voordoet, dan lijkt het probleem dus een bug in de integratie van OpenOffice in KDE te zijn. Doet het probleem zich bij anderen niet voor, dan heb ik zelf waarschijnlijk toch ergens iets verkeerd ingesteld.

Ik stel het op prijs als iemand dus even zou willen nakijken of tooltips in OpenOffice onder KDE met een donker kleurenschema goed leesbaar zijn of niet.

• Beuzelarij
  • Niet online
/me Met binnenkant voet geef ik nog eens een voorzichtig kickje

Ik zou het zeer op prijs stellen als iemand (liefst met een donker "theme" onder KDE) even zou willen kijken of de kleuren van de tooltips onder OpenOffice overeenkomen met die van de tooltips in de rest van het systeem.

• har0
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10-02-2022
Nope, bij mij blijvne de kleuren van de tooltip gewoon de licht blauwe

[ Voor 3% gewijzigd door har0 op 23-11-2009 15:42 . Reden: typo ]

• Beuzelarij
  • Niet online
har0 schreef op maandag 23 november 2009 @ 15:41:
Nope, bij mij blijve de jkeuren van de tooltip gewoon de licht blaiwe
Dus exact hetzelfde als bij andere applicaties? Gebruik jij op jouw systeem nog gewoon de standaard kleuren?
Op mijn systeem geeft enkel de tekstkleur in de tooltip van OpenOffice problemen. Is die bij jouw hetzelfde als in andere applicaties?

• Beuzelarij
  • Niet online
In de tussentijd door blijven wroeten, en tot de volgende ontdekking gekomen:

Kies ik een ander donker kleurenschema, bijvoorbeeld Obsidian Coast, dan worden de kleuren ook door OpenOffice keurig overgenomen. Inclusief de tooltip-tekst. openoffice.org-kde lijkt dus gewoon goed te functioneren.

Kies ik echter mijn gewenste donkere kleurenschema, Wonton Soup, dan worden alle kleuren door OpenOffice goed overgenomen, behalve de kleur van de tooltip-tekst. Terwijl die op alle andere applicaties wél goed zijn.

Weet iemand misschien wáár ik verder zou kunnen zoeken, of welk bestand ik eventueel zou moeten aanpassen?

• Sallin
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Blijkbaar moet je de configuratiebestanden van Wonton Soup aanpassen. Misschien dat je hier http://www.kde-look.org/ informatie kan vinden over hoe je dat moet doen. Ze hebben daar een knowledge base en een forum.

Een manier van aanpakken kan zijn:
Vergelijk de Wonton Soup configuratiefiles met die van een schema dat wel goed werkt.
Pas de Wonton Soup files aan (nadat je een backup van je oude files hebt gemaakt).
Kijk of het werkt.

[ Voor 35% gewijzigd door Sallin op 03-12-2009 10:36 ]

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

• Beuzelarij
  • Niet online
Sallin schreef op donderdag 03 december 2009 @ 10:35:
Blijkbaar moet je de configuratiebestanden van Wonton Soup aanpassen. Misschien dat je hier http://www.kde-look.org/ informatie kan vinden over hoe je dat moet doen. Ze hebben daar een knowledge base en een forum.
Ik heb daar natuurlijk al rondgesnuffeld, maar kon niets relevants vinden. Sowieso is het natuurlijk raar dat het net bij die ene applicatie fout gaat. Daarom zocht ik het eerder in openoffice.org-kde, maar bij andere kleurenschema's wordt alles wel correct overgenomen.
Een manier van aanpakken kan zijn:
Vergelijk de Wonton Soup configuratiefiles met die van een schema dat wel goed werkt.
Pas de Wonton Soup files aan (nadat je een backup van je oude files hebt gemaakt).
Kijk of het werkt.
Ik ga daar eens naar kijken. Ik vermoed dat het probleem zit in de combinatie van zo'n configuratiefile met openoffice.org-kde. Dat iets net niet wordt overgenomen door openoffice.org-kde, bijvoorbeeld omdat in die configuratiefile iets net wat anders staat, waardoor andere applicaties het misschien wel correct overnemen, maar openoffice.org-kde niet.
Pagina: 1