Home-made GPS car-tracking

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 20084

Topicstarter
Hallo allen,

Ik had geen idee welk forum ik hiervoor het beste kon openen, want het omvat zowel GSM (WinMobile), laptop, GPS en programmeer items...
Afijn...

Waar zit ik op te broeden
Ik wil een 'black-box' maken welke ik in de auto kan verstoppen. Deze 'black-box' bevat een GPS ontvanger en maakt zijn locatie om de zoveel tijd bekent.

Wat voor mogelijkheden zou ik hebben
  • Een mini-PC (e.g. oude netbook) met GPS-muis en GSM-module (met tel. abonnenement).
  • Bovenstaande maar dan alleen met data-abonnenment
  • Een oude SmartPhone met WinMobile 6.x en geintegreerde GPS + tel. abonnement
  • Een oude SmartPhone met WinMobile 6.x en geintegreerde GPS + data abonnement
  • (new)Dedicated GPS tracker met SMS/GPRS mogelijkheid, en deze eventueel modden?
Brainstormen
  • Mini PC'tje. Standaard componenten, standaard ontwikkelomgeving.
    Nadeel: valt groter uit en wellicht lastiger weg te werken. Makkelijker om GPS module ergens anders weg te werken.
  • Oude GSM (SmartPhone)
    Lekker klein, qua stroomverbruik ook uitstekend. GPS module wat laster om ergens anders te verbergen. Bluetooth lijkt me niet handig ivm stroomverbruik alsmede dat van buiten een BT device te detecteren valt.
    Ontwikkelomgeving moet voor WinMobile zijn.
  • Telefoon abonnement
    Het idee met tel. abonnement is dat je een SMS naar je toestel stuurt. Hierin staat het 06-nummer + tijdsduur+interval van GPS info. Nu zal automatisch gedurende het tijdsduur en interval via SMS worden verzonden.
  • Data abonnement - Server oplossing
    Het idee is om een permanente data-link open te hebben staan (de goedkoopste, dus laagste bitrate). Nu kan ik twee kanten op: op hij implementeerd een web-server met web-pagina waarin de GPS data staat. Wil ik de positie weten, dan ga ik met een webbrowser naar IP-adres van de 'blackbox' (via e.g dyn-dns)
  • Data abonnement - Client oplossing
    Een andere oplossing is dat de 'blackbox' zelf om de zoveel tijd een externe website bezoekt, waarbij hij zijn GPS data ook doorgeeft.
  • Dedicated GPS tracker
    Met wat zoeken viel me op dat er vrij veel GPS-trackers worden aangeboden. Veel werken met ontvangen SMS commando om dan een SMS terug te sturen. Hiermee kan je dan eventueel ook GPRS aanschakelen om een 'real-time' GPS feed te creeeren. Deze feed wordt dan naar een server gestuurd waar je vervolgens met de browser alles kunt volgen. Ik heb al modules gezien van rond 150 euro. Voordeel is dat deze veel robuuster zijn qua uitvoering en vaak ook kleiner.

=> Kennen jullie een versie hiervan waar ik eventueel ZELF de server locatie (dus de data-stream destination) kan aanpassen zodat ik niet afhankelijk ben van een derde partij?
Hebben jullie hier zo wat ideeen over en/of suggesties?

Alvast bedankt,
Eize

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 20084 op 02-11-2009 16:31 . Reden: Dedicated GPS tracker toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09-07 17:50

Youk

Volvo For Life

Ik zou niet kiezen voor de server oplossing. Waarom? Stel de wagen wordt gestolen en wordt ergens gestockeerd waar de gsm verbinding weg valt. Dan kan je dus niet meer gaan kijken naar je webserver in de wagen. Als er gewoon vanuit de wagen om de X tijd een update naar een website/email/sms-bericht/whatever gebeurt dan heb je toch steeds de laatste status van voor het afbreken van de verbinding.

Nadeel in geval van smsjes of emails is dat je constant gegevens binnen krijgt ook al staat de wagen nog steeds netjes op zijn parkeerplaats. De client mode lijkt me dus de meest geschikte om mee te vertrekken.

Wat hardware betreft, een smartphone waar je misschien via kabel nog een apparte gps muis aan kunt hangen zou wel handig zijn. Toestel is inderdaad klein om weg te werken en heeft ook nog een batterij. Wanneer de accu van de wagen wordt afgekoppeld kan dit nog steeds een signaal doorgeven. Je kan misschien hierop een trigger maken. Accu afkoppelen = gegevens doorsturen.

Volvo Classic Club Belgium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SysRq
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:49
Let er ook op dat je componenten tegen continue trillingen moeten kunnen. Ik weet niet of normale pc-hardware dat altijd zo leuk vind. Verder ben ik het eens met m'n bovenbuurman, client oplossing is betrouwbaarder.

Je zou misschien ook nog voor een sms-achtige oplossing kunnen kiezen?

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Daar kunt je prima het WM programma Where Is My Phone voor gebruiken.

Als je de telefoon in de auto legt (ff stroomkabeltje er heen) dan kun je dat nummer smsen met een speciale code en dan krijg je een google maps link, met actuele snelheid. Een goedkope oplossing als je nog een PPC hebt liggen.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
SysRq schreef op maandag 02 november 2009 @ 12:29:
Let er ook op dat je componenten tegen continue trillingen moeten kunnen. Ik weet niet of normale pc-hardware dat altijd zo leuk vind...
Zoiets is met wat gezond verstand relatief eenvoudig op te lossen: alles wat groot genoeg is om mee te gaan trillen zet je vast (met silicontenkit, smeltlijm,...), zorg dat alles stevig vastgeschroefd zit en voorzie eventueel extra steunpunten. Een auto is goed afgeveerd, het zal slecht moeten gaan voor je dingen zal zien lostrillen, dus eventjes nadenken en overkill voorzien waar je twijfelt is voldoende.

Voor het apparaat zelf: een seriëel aansluitbare GPS muis, een seriëel aansluitbare GSM module en een microcontroller volstaat eigenlijk al (als ik het goed lees zou dit setje zelfs stand-alone kunnen werken als je je scriptje erin krijgt). Mocht je me niet geloven, iemand is je voor :*)
Naargelang je wensen kan je dan dingen inprogrammeren als het op gezette tijden doorzenden van locatie naar een server, eventueel afhankelijk van stilstand/beweging,...

[ Voor 31% gewijzigd door naftebakje op 02-11-2009 20:16 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Wil je het maken "omdat het kan" of met een andere reden? Want je kunt ze kant en klaar voor 100€ ofzo kopen. (dealextreme bijv. )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08:54
Data abonnement - Client oplossing Een andere oplossing is dat de 'blackbox' zelf om de zoveel tijd een externe website bezoekt, waarbij hij zijn GPS data ook doorgeeft

lijkt me het makkelijkst. Als je dat ding gewoon een url kan laten doen ben je er, iets van

http://server/gps.php?device=locator1&date&time&latitude&longitude

Dat bv bij beweging om de 5 sec en je krijgt het zo in een database.

Alleen moet je goed opletten met verkeer. Zo'n simpele query is slechts een paar bytes, maar in de kleine letters staat dat ze het vaak per blok van 20 of 50kbyte aftikken... en dan gaat je traffic ineens heel hard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09-07 19:25

Aapje

Opel-beun
Hehe, ik ben op dit moment zelf ook bezig met zo'n project :)

Ik heb een MDA Vario, Een device met BT, Wifi e.d. daaraan gekoppeld een GPS BT ontvanger. De BT GPS-Muis is direct ingeschakeld zodra er stroom opstaat. En de MDA Vario krijgt ook stroom zodra het contact ingeschakeld word.

Daarvoor ben ik een Windows Mobile programma aan 't schrijven die reageert op de events van de oplader connectie.

Zodra hij op de oplader zit, reageert hij door Wifi, en BT, en GSM module te activeren. En door tegelijk te gaan GPS-loggen.

Ook bepaald daarmee hij binnen GPS range zit van een Wifi AP waar hij kan op verbinden. Zodra hij verbinding met een Wifi AP heeft moet ie de GPS log-file uploaden en kloar.

Oplossing van nog geen 40,- euro :P

Edit:

Ben overigens ook bezig om dit ding te koppelen aan m'n alarm. Zodat hij de GSM module start + een sms met locatie opstuurt :P

[ Voor 8% gewijzigd door Aapje op 03-11-2009 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
DJSmiley schreef op maandag 02 november 2009 @ 20:36:
...Alleen moet je goed opletten met verkeer. Zo'n simpele query is slechts een paar bytes, maar in de kleine letters staat dat ze het vaak per blok van 20 of 50kbyte aftikken... en dan gaat je traffic ineens heel hard.
Dan kan je beter om het kwartier de afgelegde weg van het afgelopen half uur gaan doorsturen, met een resolutie die je blok zo goed mogelijk vult, en dan heb je meteen ook backup als er een pakketje weg zou vallen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 20084

Topicstarter
naftebakje schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 16:06:
[...]
Dan kan je beter om het kwartier de afgelegde weg van het afgelopen half uur gaan doorsturen, met een resolutie die je blok zo goed mogelijk vult, en dan heb je meteen ook backup als er een pakketje weg zou vallen.
Dank voor alle input !
On internationale fora en een verkoper van bestaande kant-en-klare tracker adviseren met klem om bij GPRS gebruik (voor realtime tracking) gebruik te maken van flatrate abonnement. Zo betaal je maar een vast bedrag en je neemt dan een flatrate met de laagste bit-rate (je bent immers helemaal niet geinteresseerd in het zo snel mogelijk binnenhalen van data).

Oh en voor diegene die geinteresseerd zijn in kant en klare producten:
Doe eens een search op "GPS TK102". Die TK102 is een GPS/GPRS tracking kastje welke zeer betaalbaar is. Deze kent twee modes: SMS en GPRS mode. In SMS bel je de tracker, hij hangt direct op en stuurt jou een SMS met positie gegevens. In GPRS mode stuurt hij de data (zelf interval instellen) naar een server. Hij is ook bruikbaar op enkele gratis online tracking websites, zodat je niet zelf de real-time tracking data hoeft te verwerken maar meteen je webbrowser kunt pakken. het probleem hierbij namelijk is dat deze producten met een IP-adres werken en geen namen (geen DNS resolving).

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 20084 op 04-11-2009 07:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-07 23:56

Engineer

Software

.

[ Voor 119% gewijzigd door Engineer op 14-10-2018 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LieveNiels
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 31-03 09:51

LieveNiels

On Fire

Voor diefstalbeveiliging zou ik gewoon voor de Dealextreme oplossing gaan: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.28710

Ben je voor minder dan 50 euro klaar, prepaid simkaartje er in (Om de 3 maanden even met 5 euro opwaarderen) en je kunt wanneer het nodig is via sms opvragen waar je auto is. Apparaatje is makkelijk weg te werken, wat wil je nog meer.

Wil je al je auto's ritten loggen voor de fun en gewoon omdat het kan, dan zou ik gewoon zo'n locatie logger in je auto neerleggen. Kun je om de zoveel tijd dat apparaatje aan je pc hangen en alles eens even rustig nalezen.

Wil je real time kunnen kijken waar je auto is terwijl je er zelf niet in zit (ik zou niet weten waarom eigenlijk, lekker privacygevoelig als je niet zelf aan het rijden bent) dan zou ik gewoon voor dat Dealextreme kastje gaan, maar dan met t-mobile web'n'walk erin voor 9,95 per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-07 23:56

Engineer

Software

.

[ Voor 112% gewijzigd door Engineer op 14-10-2018 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saffie_time
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-07 00:02

Saffie_time

Why use this? 42!

@ Engineer:
Ik weet toevallig dat deze systemen al geruime tijd op de markt zijn. Een jaar of 4 geleden voor een postbezorgend bedrijf gewerkt die de post met busjes vervoerde.
Hierin zat een blackbox die zeer goed weggewerkt was (2x3 cm).
Ik kon op een website inloggen en realtime zien waar welke auto (op kenteken met welke chauffeur) stond of reed op dat moment.
Kosten per auto --> 3,5 euro per maand per kenteken/auto.

Mocht je het dus willen ontwikkelen om dit te realiseren dan ben je dus helaas aan de late kant..

If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordofWhatever
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-07 23:22

LordofWhatever

Uuhhh....?

Toevallig zijn vrienden van de studentenzeilvereniging waar ik ook zeil bezig met een soortgelijk systeem om onze klipper te tracken. Zie de Euros Wiki voor een uitgebreide beschrijving.
Ze hebben simpelweg een oude Nokia met een prepaid data-abo genomen, en daar een GPS-muis en een microcontroller op aangesloten. De telefoon stuurt elke 5 minuten o.i.d een logje met posities naar de server.

Onderbuiken zijn voor bier, niet om mee te denken.

Pagina: 1