Hallo allen,
Ik had geen idee welk forum ik hiervoor het beste kon openen, want het omvat zowel GSM (WinMobile), laptop, GPS en programmeer items...
Afijn...
Waar zit ik op te broeden
Ik wil een 'black-box' maken welke ik in de auto kan verstoppen. Deze 'black-box' bevat een GPS ontvanger en maakt zijn locatie om de zoveel tijd bekent.
Wat voor mogelijkheden zou ik hebben
Alvast bedankt,
Eize
Ik had geen idee welk forum ik hiervoor het beste kon openen, want het omvat zowel GSM (WinMobile), laptop, GPS en programmeer items...
Afijn...
Waar zit ik op te broeden
Ik wil een 'black-box' maken welke ik in de auto kan verstoppen. Deze 'black-box' bevat een GPS ontvanger en maakt zijn locatie om de zoveel tijd bekent.
Wat voor mogelijkheden zou ik hebben
- Een mini-PC (e.g. oude netbook) met GPS-muis en GSM-module (met tel. abonnenement).
- Bovenstaande maar dan alleen met data-abonnenment
- Een oude SmartPhone met WinMobile 6.x en geintegreerde GPS + tel. abonnement
- Een oude SmartPhone met WinMobile 6.x en geintegreerde GPS + data abonnement
- (new)Dedicated GPS tracker met SMS/GPRS mogelijkheid, en deze eventueel modden?
- Mini PC'tje. Standaard componenten, standaard ontwikkelomgeving.
Nadeel: valt groter uit en wellicht lastiger weg te werken. Makkelijker om GPS module ergens anders weg te werken. - Oude GSM (SmartPhone)
Lekker klein, qua stroomverbruik ook uitstekend. GPS module wat laster om ergens anders te verbergen. Bluetooth lijkt me niet handig ivm stroomverbruik alsmede dat van buiten een BT device te detecteren valt.
Ontwikkelomgeving moet voor WinMobile zijn. - Telefoon abonnement
Het idee met tel. abonnement is dat je een SMS naar je toestel stuurt. Hierin staat het 06-nummer + tijdsduur+interval van GPS info. Nu zal automatisch gedurende het tijdsduur en interval via SMS worden verzonden. - Data abonnement - Server oplossing
Het idee is om een permanente data-link open te hebben staan (de goedkoopste, dus laagste bitrate). Nu kan ik twee kanten op: op hij implementeerd een web-server met web-pagina waarin de GPS data staat. Wil ik de positie weten, dan ga ik met een webbrowser naar IP-adres van de 'blackbox' (via e.g dyn-dns) - Data abonnement - Client oplossing
Een andere oplossing is dat de 'blackbox' zelf om de zoveel tijd een externe website bezoekt, waarbij hij zijn GPS data ook doorgeeft. - Dedicated GPS tracker
Met wat zoeken viel me op dat er vrij veel GPS-trackers worden aangeboden. Veel werken met ontvangen SMS commando om dan een SMS terug te sturen. Hiermee kan je dan eventueel ook GPRS aanschakelen om een 'real-time' GPS feed te creeeren. Deze feed wordt dan naar een server gestuurd waar je vervolgens met de browser alles kunt volgen. Ik heb al modules gezien van rond 150 euro. Voordeel is dat deze veel robuuster zijn qua uitvoering en vaak ook kleiner.
=> Kennen jullie een versie hiervan waar ik eventueel ZELF de server locatie (dus de data-stream destination) kan aanpassen zodat ik niet afhankelijk ben van een derde partij?
Alvast bedankt,
Eize
[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 20084 op 02-11-2009 16:31 . Reden: Dedicated GPS tracker toegevoegd ]