Externe harde schijf aansluiten usb1 ipv usb2

Pagina: 1
Acties:

• Zwier10
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 10-05-2022
Hallo!

Ik heb een vraag, korte tijd geleden heb ik een harde schijf gekocht (western digital)
Maar nu is het probleem dat hij niet herkend wordt op een al wat oudere computer met windows xp.
Als ik hem probeer aan te sluiten, komen er meldingen dat het apparaat sneller kan werken als
deze op een usb2 poort wordt aangesloten, maar op deze computer zitten geen usb2poorten.
als ik dan naar 'deze computer' ga, zie ik nergens de externe schijf staan. Dan loopt de computer ook een beetje vast, en als ik dan de stekker eruit haal, komtie opeens te voorschijn en gelijk weer weg.

Hoe kan ik deze harde schijf als nog laten werken?
(Op nieuwere computers doet hij het wel gewoon, dus daar ligt het niet aan)
Kunnen jullie me helpen?

• Klunssmurf
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Een USB 2.0 highspeed kaartje inbouwen...voor minder dan 10,= kan je ze nieuw kopen.

• Zwier10
hmm er is dus geen instelling of iets dat je kan veranderen dat die schijf het als nog moet gaan doen?
heb geen verstand van kaartjes inbouwen of iets dergelijks namelijk ,,

Maar als het dan toch zo moet, welk kaartje moet ik hebben dan, het gaat om een kaartje voor de dell dimension 4600

Kunnen jullie me helpen?

[ Voor 29% gewijzigd door Zwier10 op 02-11-2009 11:32 ]

Verwijderd

Zwier10 schreef op maandag 02 november 2009 @ 10:59:
hmm er is dus geen instelling of iets dat je kan veranderen dat die schijf het als nog moet gaan doen?
heb geen verstand van kaartjes inbouwen of iets dergelijks namelijk ,,

Maar als het dan toch zo moet, welk kaartje moet ik hebben dan, het gaat om een kaartje voor de dell dimension 4600

Kunnen jullie me helpen?
Je wil echt geen externe harde schijf gebruiken via USB1, ook al zou het werken, Mijn mobiele telefoon heeft een USB1 interface die ik kan gebruiken om bijvoorbeeld mp3tjes over te zetten maar dat is zo-verschrikkelijk-traag dat het geheugenkaartje eruit halen en een cardreader gebruiken veel minder ergerlijk is. Ik zou je echt aanraden een USB2 kaartje erin te zetten. Dan kan je ook gelijk eens vlot grote bestanden op een geheugenstick ofzo zetten.

Het zou goed kunnen dat je computer een beetje vastloopt omdat hij dingen als schijfgrootte enzo allemaal probeert te communiceren over die trage USB1 poort. Als ik mijn telefoon inplug is het ook allemaal trage bende. (Hoewel natuurlijk nooit uit te sluiten valt dat er nog een tweede issue is, maar dan nog blijft bovenstaand verhaal van kracht).

Een PCI kaartje erin zetten is niet zo heel ingewikkeld. Je moet even weten dat je jezelf statisch moet ontladen om te voorkomen dat er per ongeluk schade ontstaat (want je kan chips er mee beschadigen). Dat kan door een ongelakt deel van je kast vast te pakken of even het aardedingetje bij een stopcontact aan te raken als jouw stopcontacten die hebben (NIET de twee gaatjes dus!).
Daarnaast moet je gewoon voorzichtig doen; wat kracht zetten gaat meestal wel maar het zijn delicate onderdelen, dus niet te veel. Ook met een schroevendraaier kan je makkelijk uitschieten en schade veroorzaken, dus rustig aan doen en geen haast is het devies. Het is een beetje als met een kind; als je onvoorzichtig doet kan je het stukmaken maar anders is er niets aan de hand :)
Verder is het gewoon een kwestie van erin prikken, schroefje vastdraaien en eventueel drivers installeren, maar ik neem aan dat je dat wel kunt.

Je moet, aangezien je oudere hardware hebt, een PCI-kaartje hebben. Daarin heb je verschillende merken en verschillende types, maar als je een PCI-kaart hebt met USB2 uitgangen zit je eigenlijk wel goed. Je kan ook nog overwegen een kaart te nemen met extra andere uitgangen, zoals Firewire, zodat je die in de toekomst ook kan gebruiken. Veel winkels zullen dit soort kaarten voeren, win informatie in maar laat je niet te veel aansmeren, want heel veel hoeft het niet te kosten (tussen de 10 en 20 euro). Ze zullen zit soort kaarten waarschijnlijk hebben bij Mycom, Dixons, Vobis en Dynabyte.

PCI USB2 kaart
PCI USB2 en FireWire combo kaart

Het installeren is zoals gezegd niet zo ingewikkeld. Dit filmpje laat goed zien wat er komt kijken bij het zelf installeren (het filmpje gaat over een Wireless netwerkkaart maar verder is het precies hetzelfde). Mocht het filmpje nog niet genoeg zijn moet je gewoon even Googelen op 'PCI kaart installeren'.
Mocht je er echt geen vertrouwen in hebben om het zelf te doen kan je het altijd laten doen, maar dan betaal je waarschijnlijk meer aan installatiekosten dan aan de kaart zelf.

O ja, kijk even van tevoren of je zo'n PCI slot vrij hebt :) Waarschijnlijk wel want je hebt er drie, maar het is beter even van tevoren te kijken :P

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 02-11-2009 12:14 ]

• Zwier10
ok duidelijk!! harstikke bedankt!! Die links die je gaf, passen die kaartjes in mijn computer? want dan kan ik ze gelijk bestellen!

[ Voor 15% gewijzigd door Zwier10 op 02-11-2009 12:44 ]

Verwijderd

Als ik de specificaties van jouw computer erbij zoek passen die kaarten inderdaad, net zoals in vrijwel alle andere non-laptop pc's. Let wel, je hebt maar een van de twee nodig, niet allebei. Het was alleen even om aan te geven dat je ook nog kan kiezen om er andere poorten bij te nemen.

Je kan de kaarten bestellen maar ik zou even een lokale computerwinkel binnenlopen. Ik vind MyCom persoonlijk heel prettig, die zijn relatief goedkoop voor een fysieke winkel en ze doen niet moeilijk over ruilen als je compatibiliteitsproblemen hebt. Bovendien is het zonde zoveel geld aan verzendkosten te betalen op zo' n klein bedrag.

Succes, rustig aan en laat even weten hoe het afloopt :)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 02-11-2009 16:56 ]

• Zwier10
Thanks! Ik ga morgen gelijk even langs mycom, er zit er hier een in de buurt!
Maar welke kaart raad je aan dan?
Hou je op de hoogte!

• i7x
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-01 01:53

i7x

Emoji fan 👽🦑🦋🍓

Gewoon de USB (eerste link halen) als je geen FireWire gebruikt (waarschijnlijk niet). De kaart pas vrijwel zeker in je PC. Gewoon even de zijkant open schroeven en de kaart in je moederbord steken.

Verwijderd

Edit: ik vind het wel een beetje gek dat in de specificaties die ik kan vinden van een Dell Dimension 4600 er wel USB 2.0 poorten op lijken te zitten. Het tekstballonnetje in Windows lijkt juist weer een indicatie dat je USB 1 hebt. Het kan natuurlijk dat jouw PC om één of andere reden afwijkt van standaardspecificaties, maar weet je zeker dat er geen USB 2 poorten op zitten?

Check het voor de zekerheid anders even volgens deze methode. Zoals het stukje dus al zegt, het gaat er om of het woordje enhanced ergens in het aangegeven rijtje staat. Staat dat er wel tussen dan heb je dus wel USB 2.0 poorten, staat dat er niet tussen heb je ze niet.

Origineel bericht:
i7x schreef op maandag 02 november 2009 @ 19:02:
Gewoon de USB (eerste link halen) als je geen FireWire gebruikt (waarschijnlijk niet). De kaart pas vrijwel zeker in je PC. Gewoon even de zijkant open schroeven en de kaart in je moederbord steken.
Ik gebruik FireWire alleen om zelfgemaakte opnames van bijvoorbeeld een camcorder naar de computer over te kunnen zetten om ze daarna te editen (je kan FireWire nog voor andere dingen gebruiken maar als ik het zo in mag schatten zal jij dat niet zo snel doen). Als je dat ook wil kunnen zou ik voor het tweede kaartje gaan, als je daar niet in geïnteresseerd bent zou ik voor de eerste gaan.

Ik zou zeggen, doe bij MyCom je verhaal (computer merk en typenummer, harde schijf werkt niet lekker, computer geeft aan dat apparaat sneller zou zijn op USB 2, wil graag USB 2 poorten) en ze zullen je naar mijn ervaring goed helpen.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 02-11-2009 21:43 ]

• Zwier10
Nou je bent geweldig!! Ik kwam er dus achter dat die usb2 poort nog geen stuurprogramma had geinstalleerd ofzo? Er stond een vraagteken voor dus ik klikte erop, toen ging die het installeren en toen kwam er bij een usb 'Enhanced' te staan. Nu plug ik die harde schijf er in en hij doet het gewoon!! :*)

Super bedankt voor je tips!! _/-\o_

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-12-2025
externe schijven op USB1 werken wel hoor, alleen heb je het probleem dat grote schijven een grote fat tabel hebben en Windows die wil checken voor je er op kan
bij een grote schijf kan het best voorkomen dat je een kwartiertje geduld moet hebben voor ze tevoorschijn komt in verkenner (en uiteraard gaat de dataoverdracht ook traag)

Verwijderd

Zwier10 schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 09:54:
Nou je bent geweldig!! Ik kwam er dus achter dat die usb2 poort nog geen stuurprogramma had geinstalleerd ofzo? Er stond een vraagteken voor dus ik klikte erop, toen ging die het installeren en toen kwam er bij een usb 'Enhanced' te staan. Nu plug ik die harde schijf er in en hij doet het gewoon!! :*)

Super bedankt voor je tips!! _/-\o_
Hè jammer, had eigenlijk wel gehoopt dat je toch nog een beetje zelf moest knutselen :P

Nee, maar tof dat het zo gelukt is zonder kosten te hoeven maken. Ik vond het al zo raar dat je USB 1 poorten leek te hebben op dat model. En geen dank natuurlijk, stiekem is het als tweaker natuurlijk ook best leuk zoiets op afstand op te lossen :)

Veel plezier met je harde schijf!
Pagina: 1