[FreeNAS]Error bij mounten van RAID5-array

Pagina: 1
Acties:

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:27
Ik heb nu in een VMWare VM even FreeNAS geïnstalleerd en daar dan 4 SCSI schijven aan gehangen tesamen met 2 of 3 IDE's.

De installatie van FreeNAS ging vlot, het is de allereerste keer dat ik met FreeNAS of met een FreeBSD-afgeleide werk. Wat weet ik daarvan? Dat het een UNIX-variant is, zover ik kan zien deelt het een beetje het filesysteem van Linux, het gebruikt UFS als standaard bestandssyteem, je kan packages installeren en FreeNAS is voorzover ik kan lezen een van de degelijkste NAS-distro's die er bestaat.

Ik heb op mijn VM de laatste stable versie geïnstalleerd.

Ik heb volgende stappen gedaan die beschreven staan in het filmpje, en ik heb na veel puffen en blazen de schijf gemount gekregen (althans ik heb het commando kunnen geven), maar nu staat daar "failed", met als optie "retry". Daarvoor kreeg ik altijd de foutmelding: Wrong partition type or partition number. Maar met een mount als Old Software Raid lukte het wel...

Is er ergens een manier om te weten te komen waarom die mount failed? Of weet iemand zo wat hiervan de oorzaak kan zijn? Ik hoop dat ik uiteindelijk FreeNAS kan overzetten op een simpel PC'tje om daar dan ook wat van bij te leren, maar als het zo moeilijk gaat durf ik er mijn belangrijke gegevens ook niet op te zetten uit schrik dat ik later in de penarie zit als er eens een disk failed...

Dus: een beetje motivatie en hulp bij dit probleem zou alvast welkom zijn, het lijkt me een interessant iets, dat FreeNAS, maar ik zoek nog compleet mijn weg en bots nu tegen een probleem dat ik niet zo direct kan oplossen.

[ Voor 4% gewijzigd door HyperBart op 02-11-2009 09:55 ]

Verwijderd

De ontwikkeling van FreeNAS is inmiddels gestopt. De ontwikkelaar van FreeNAS komt binnenkort met een nieuwe versie gebaseerd op Debian.

Je zou op deze versie kunnen wachten. Je zou ook zelf een FreeBSD installatie kunnen beginnen en daar iets van NFS/Samba op zetten. FreeBSD is een erg stabiel besturingssysteem en de disk uitlities zijn naar mijn idee ongeëvenaard. Iets in de trant van RAID-0 on-the-fly encrypten over het netwerk is bijvoorbeeld peanuts in FreeBSD.

Verder kun je met mount -v meer informatie krijgen. Verder kun je ook altijd nog even in je syslog kijken (dmesg of in /var/log).

• HyperBart
Ik heb nu even een SSH gestart naar de FreeNAS, ik ben met FreeBSD nog niet zo bekend zoals al gezegd, ik probeerde nu de log file te cat'ten zoals onder Linux, maar ik geraak er niet met sudo, dat kent ie niet...

(ik doe een sudo, wnt anders krijg ik een permission denied)

Van mount -v krijg ik volgende output:
/dev/ad0s1a on / (ufs, local, soft-updates)
devfs on /dev (devfs, local)

[ Voor 13% gewijzigd door HyperBart op 02-11-2009 11:09 ]

• HyperBart
Ik heb voorlopig even de plannen opgeborgen om met FreeNAS door te gaan...

Ik ga even wachten op de debian release, en als het ooit nodig is lees ik op mijn gemak de handleiding wel eens door. Spijtig, want het kriebelt een beetje, maar de hardware (schijven en mobo met sata-aansluitingen) ontbreekt hier even om er verder mee te "prullen" ;)

Verwijderd

De reden dat sudo niet werkt is omdat sudo standaard niet geïnstalleerd staat (dit is onder Debian meende ik by-default ook zo). Je kunt zelf sudo installeren, anders zul je of als root moeten inloggen of met su jezelf opwaarderen tot root (maar hiervoor moet je wel in de wheel groep zitten).

FreeBSD is even wennen als je er nog nooit mee hebt gewerkt. Maar het is zo flexibel dat het naar mijn idee echt 1 van de beste systemen is. Zeker voor grote systemen/bedrijven is FreeBSD ideaal.