Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ha mede tweakers,

Ik heb een vraag cq probleem,

Ik heb op het werk een computer/brander die gegeven weg kan zetten op schijf,
Maar het programma vereist een image (kopie) van de te branden data, daar kom ik vooralsnog niet onderuit,

Het probleem in nu dat het maken van die image ongeveer 90 seconden kost, dat is het overpompen van de data van schijf A naar B (5Gig), en ondertussen freesed het programma tot de data is overgezet.

Die tijd wil ik verkorten, nu zat ik te denken aan 2 SSD schijfen, maar die zijn duur en hebben nog maar weinig ruimte.

Een goedkopere optie lijkt mij 2x 4 sata schijven van 500Gig in Raid 0 te zetten (Samsung F3 @ 40euro ps),
Die schijven hebben op zich al een lees/schrijf snelheid van ongeveer 130 MB p/s, dan zouden dus 4 van die schijven in Raid 0 een theoretische snelheid moeten halen van 1/2GB p/s. gaat dat lukken ?

Wat voor Raid controller heb ik daar voor nodig ? ik zie prijsverschillen van 40 euro to 700 euro,
het liefst zo goedkoop mogelijk natuurlijk.

Ik weet dat Raid 0 onveilig is voor data, maar dit gaat puur om werk schijven, er word niks op opgeslagen,

Mijn vraag is dus, ga ik die snelheid halen, of is er een beter optie ?
En welke goedkope Raid controller moet ik daar voor gebruiken ?

Alvast bedankt,

Mr. Raid 0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

130MB/sec is alleen de topsnelheid he ;) niet constant, alleen aan de buitenste ring.
Verder is RAID0 ongeveer 60 tot 70% efficient, dus houd een gemiddelde snelheid van 90MB/sec per disk aan, maal 4 is 360MB/sec maal 0.7 is ongeveer 250MB/sec.

Ik zou trouwens geen spinpoints in RAID zetten. Zijn in het verleden nog wel eens problemen mee geweest. Voornamelijk de F1 serie.
Een setje WD Caviar Black of Seagate Barracuda 7200.12 disks zijn denk ik een beter idee.

Wat betreft controller heb je niet zo gek veel nodig voor RAID0. Een controller van een paar tientjes is zat, en als je een onboard controller hebt voldoet dat 9 uit 10 keer ook.

RAID0 is gewoon datasplitsen door het naar verschillende disks te sturen. Komt verder geen rekenwerk aan te pas dus heb je geen dure controller met eigen CPU en RAM nodig. Als je RAID5 wil gaan draaien komen dergelijke controllers pas om de hoek kijken.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxxi
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-04 19:18
Raid0 betekend dus ook alles kwijt als er 1 schijf crasht.

Btw zelf gebruik ik onboard Intel Matrix Storage Support.

Hiermee kan je een partitie raid 0 maken, en een andere raid 1.
Op dezelfde twee schijven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-09 14:40

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Ram Drive geen optie?

Prik 8 GB extra geheugen in die bak, maak een RAM-drive aan en klaar. Lijkt me nog goedkoper dan schijven en een Raid controller aanschaffen. Aangezien er geen data op wordt opgeslagen maakt het ook niets uit dat je RAM drive weer "leeg" is na een herstart.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B