Telenet Digicorder 10.x.x.x IP behouden via Wifi?

Pagina: 1
Acties:

• kobekes
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-10-2022
Beste Netwerkkenners,

Ik heb hier in België een digitale TV-decoder van Telenet (Digicorder) die rechtstreeks met een UTP-kabel moet aangesloten worden aan de kabelmodem omwille van de interactieve diensten.
Dit zou niet draadloos kunnen omdat de Digicorder een 10.x.x.x IP nummer moet krijgen, wat dus een ander IP is als de dynamische internet IP van Telenet, zoals 84.x.x.x.

Maar dat kan blijkbaar wel draadloos ... met Apple-apparatuur ;-)

Telenet levert bij een installatie standaard een switch (D-Link DES-1005D) waaruit een UTP-draad naar de Digibox gaat en een andere naar het meegeleverde Wifi access point (D-Link DWL-G700AP) voor de computers.
Via een tip op een ander forum heb ik deze twee toestellen al kunnen vervangen door mijn Airport Extreme (dual band) van Apple. Door deze in brugmodus te plaatsen geeft hij blijkbaar het 10.x.x.x IP nummer door aan de Digicorder en kan ik aan 802.11-n snelheid surfen met mijn Mac.
Als je nu aan de digicorder een Airport Express (versie -n) plaatst zou hij het 10.x.x.x IP draadloos overnemen indien je hem instelt als:
"Verbind met draadloos netwerk" -> Kies jouw netwerk
Vink aan "Sta Ethernet-clients toe"
Jammer genoeg heb ik enkel een 802.11-g Airport Express waar je geen ethernet clients kan toestaan.

Maar door de Airport Extreme te plaatsen heb ik nu wel een ongebruikte switch en access point!

Nu is mijn vraag (eindelijk): Kan ik het acces point zodanig instellen dat hij het IP adres 10.x.x.x doorgeeft aan mijn digicorder? Dus dat hij zich gedraagt zoals de Airport Express -n als in het voorbeeld?

Of wil er iemand een Airport Express -n ruilen voor een gloednieuwe switch en een -g access point? ;-)

(*) Telenet zelf stelt een oplossing voor met een Powerline, waarbij je netwerksignaal over het stroomnetwerk gaat a.d.h.v twee adapters. De beelden zelf gaan via de coax-kabel, de utp dient dus enkel voor de interactieve diensten.