Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Koeling HTPC - Hardeschijf 49 graden

Pagina: 1
Acties:

• vanputten80
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 29-11 20:25
Onlang heb ik de JCP-MI-105 gekocht. Daarin geplaatst een Intel MITX board, samen met met een 2,6GHZ processor. Verder 2 geheugen dims van 1GIG en 1 Maxtor 1 TB schijf.

Mijn probleem is dat de HD bijna 50 graden wordt. Verder is het in het systeem overal ongeveer 40/43 graden. Dit was hoger, maar ik heb een klein tussen schot geplaatst tussen de voeding en het moederbord. Nu blaast de warmte van de voediging direct naar buiten. Dit scheelt ruim 5 graden door het gehele systeem. Ik heb tal van fan posities geprobeer, maar het lukt me niet om het goed te koelen.

In het open gedeelte van de voeding, welke je ziet op het plaatje heb ik tussen schot geplaatst, verder direct ernaast zit de processor, deze zuigt lucht aan. Nu heb ik aan de andere kant (tegenover de voeding) en fan geplaats wat naar buiten blaast, maar de hd wordt nog 49 graden.

Op dit plaatje zie je goed hoe de kast eruit ziet, echter otbreekt bij de rechts de voeding.

Hebben jullie een idee?

• Kadett
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:01
Die 50 graden zou geen probleem moeten zijn.

Wat je eventueel kan proberen is een smalle 120mm fan (bijvoorbeeld een Scythe Slip Stream Slim) zelf zo te plaatsen dat hij bovenop de HDD blaast. Zal je wel een doe-het-zelf constructie voor moeten verzinnen.

[ Voor 17% gewijzigd door Kadett op 01-11-2009 20:24 ]

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:22
ik zie uberhaupt geen casefans klopt dat? dus alleen psu als outtake? Je kunt eventueel nog een klein fannetje daar achter je hdd proppen.

edit: ik zie op google ook roosters aan de boven en zijkant. Als je er nou eentje aan de bovenkant en aan de achterkant doet krijg je een mooie luchtstroom ook daar.
Of je haalt het schotje weer weg en plaatst een fan alleen boven de hdd. Dan krijg je een luchtstroom van links naar rechts. Ook wel goed voor het mobo. Kun je het best wel even de rest van de roosters afdekken.

[ Voor 58% gewijzigd door Craven op 01-11-2009 20:40 ]

• vanputten80
Craven87 schreef op zondag 01 november 2009 @ 20:35:
ik zie uberhaupt geen casefans klopt dat? dus alleen psu als outtake? Je kunt eventueel nog een klein fannetje daar achter je hdd proppen.
Dat klopt. Ik heb nu achter de HD een fan van 6cm zitten, deze blaast uit de kast. Echter wil dit niet helpen. Ik kan aan de achterkan nog enkele kleine fans plaatsen, maar gaat dit werken? Er kan nergens van voren uit lucht aan gezogen worden.

En volgens mij zuigt de fan van de cpu lucht aan...

[ Voor 5% gewijzigd door vanputten80 op 01-11-2009 20:42 ]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:25
Als je nou een ventilator achter je HDD zet (desnoods een beetje schuin zodat de kap dicht past) en die op je HDD laat blazen dan word hij wel koeler denk ik.

En het zou natuurlijk ook kunnen dat je een redelijk warme schijf hebt....

• Craven
ik zie dat je de optical drive niet gebruikt. Kan het rackje daarvan eruit? Dan zou je er eventueel nog een heatsink op kunnen plakken. Heb ik ook nog wel voor je liggen. Of je monteert er zown dunne fan op zoals Kadett noemde.

• vanputten80
Craven87 schreef op zondag 01 november 2009 @ 20:45:
ik zie dat je de optical drive niet gebruikt. Kan het rackje daarvan eruit? Dan zou je er eventueel nog een heatsink op kunnen plakken. Heb ik ook nog wel voor je liggen. Of je monteert er zown dunne fan op zoals Kadett noemde.
Het plaatje wat je ziet is niet mijn pc. Het rackje kan eruit. Ik zal even jou tips proberen van de lucht stroming van links naar rechts, met enkele roosters af plakken.

En wat voor heatsink zou je hebben?

Edit;
Het tussenschotje weggehaald, en en fan geplaatst die lucht van achter in blaast op de hd, Roosters aan de zijkant afgeplakt. Even kijken wat hij gaat doen.

[ Voor 13% gewijzigd door vanputten80 op 01-11-2009 21:05 ]

• Craven
Shop waar ik hem gekocht heb heeft hem niet meer. Was een heel simpel gevalletje. Heatsink over de hele oppervlakte van de hdd (bovenkant). Ongeveer 1 cm dik, kon je met bijgeleverde heatstrip die plakte erop douwen. Zal er morgen even foto van maken.

• vanputten80
Dankjewel!
Gisteren avond heb ik aan de zijkant de roosters afgeplakt, en een deel aan de bovenkant. Er wordt nu van achter lucht op de hd geblazen en dan door naar de andere kant waar het via de voeding de kast verlaat.
Hij heeft gisteren een uur aangestaan en de hd lijkt minder warm te worden.
Ik heb een Maxtor HD, ik las dat deze over het algemeen wat warmer worden? Kan iemand dat bevestigen?

• Craven
in mijn ervaring wel. Maar goed de laatste keer dat ik een maxtor in handen had was in de tijd dat 40gb veel was. Dus tsja... Maarrr moet ik nog die foto van die heatsink maken of zeg je "lama hangen"?

• vanputten80
Ik probeer even jou eerdere suggesties.. Wacht maar even! dank voor je hulp tot zover

• vanputten80
Ik heb nu de volgende temperaturen na 3 a 4 uur draaien.

SYSTIN: 43
PCUTIN: 24
AUXTIN: 46 (Wat is dit eigelijk?)
Core0: 40
Core1: 39
Hdd: 36

Volgens mij is dit wel acceptabel. Ik ga dit even volgen, dan ben ik weer helemaal blij! Dank

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:25
36 graden is zeker acceptabel

• Craven
dat is idd wel te doen. Mijn downloadbakkie heeft 2 samsung f1 1tb schijfjes. Draaien allebei rond die temp.
Pagina: 1