Toon posts:

S/PDIF aansluiting

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Situatie:
Video: Pc is via dvi to hdmi op de tv zodat ik hd films erop kan kijken.
Audio: Reciever van mijn 2.0 set :p zit nu op de geluidskaart van mijn pc.
3.5mm --> 2tulp, die 2 tulpen in de reciever.

Aangezien ik een home cinema set ga kopen wil ik mij goed voorbereiden en als ik het goed begrijp is digital geluid (5.1/6.1/7.1) alleen mogelijk als je via een digitale uitgang van je pc naar je reciever laat gaan.

Ik dacht eerst dat ik geen digitale uitgangen had maar ik heb aan de achterkant gekeken en ik blijk een digital I/O te hebben en een SPDIF-OUT. Hier de foto's van de apparaten:

Geluidskaart: Creative soundblaster audigy 4
Moederboord: Asus P5W DH Deluxe waarin een realtek onboard geluidskaart zit.

Geluidskaart: (foto niet zelf gemaakt, maar dit is de mijne):
Afbeeldingslocatie: http://c1.neweggimages.com/BizIntell/item/29/102/29-102-004/29-102-004_1.jpg

Moederboord: --> Afbeeldingslocatie: http://img223.imageshack.us/img223/1720/sdpif.png

Heb ik wat aan deze poorten? Kan ik hierop mijn reciever aansluiten(en daarop dus boxen) en 5.1 geluid krijgen? Dus gewoon beste geluid?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2009 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-10 23:59

Wiethoofd

Broadcast TOM

Je kunt met een verloopje naar Mini-toslink je Digital I/O gebruiken en een S/PDIF kabel op je reciever aansluiten.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:50
Plaatje van je moederbord werkt niet. Is het dezelfde als deze:

Afbeeldingslocatie: http://www.techspot.com/articles-info/11/images/image_06.jpg

?

Die aansluiting derde van links is een optische uitgang, en daar kun je 5.1 mee krijgen ja.

Maar ik denk wel dat je die losse geluidskaart die je in je post laat zien eruit moet halen, omdat je onboard geluidskaart waarschijnlijk nu is uitgeschakeld doordat die kaart erin zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterMann
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-10 23:43
Of gewoon een S/PDIF-kabel kopen en die Audigy eruit slopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yellowneck
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yellowneck

Dure hobby....:\

Het witte poortje dient tevens als digitale uitgang, danwel in 3,5mm vorm. Je kunt een 3,5mm naar Tulp adaptertje halen zodat je gewoon een ('digitale') tulpkabel kunt gebruiken om het geheel digitaal aan te sluiten op je receiver.

Fotogear: Canon EOS RP | Canon 400D + BG-E3 | RF 24-105mm F4.0L | 50mm F1.8 | 17-40mm F4.0L | 70-200mm F4.0L | 100mm F2.8L Macro | 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Yep dat is hem, heb het plaatje aangepast.
Ik kan kiezen tussen de realtek hd chip en mijn geluidskaart via windows instellingen.
Top dat bijde poorten dus blijkbaar gebruikt kunnen worden.

Zit er nog een verschil in de poorten? Of is het enige verschil zoals Wiethoofd aangaf dat ik een converter moet gebruiken bij mijn geluidskaart om hem in mijn reciever te stoppen? Dit zorgt niet voor kwaliteitsverlies?

Ik heb de geluidskaart toevallig net pas geinstalleerd (hij was 3 jaar ingeplugged maar wist niet dat ik hem had en heb vandaag pas de drivers geinstaleerd |:( )
Ik gebruik liever mijn geluidskaart dan de onboard kaart sinds mijn headset waarschijnlijk beter geluid geeft op de creative geluidskaart dan de onboard geluidskaart.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2009 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Verwijderd schreef op zondag 01 november 2009 @ 18:23:
Of is het enige verschil zoals Wiethoofd aangaf dat ik een converter moet gebruiken bij mijn geluidskaart om hem in mijn reciever te stoppen? Dit zorgt niet voor kwaliteitsverlies?
Digitaal is digitaal, het is meer de kwaliteit van de kabel die je gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:18
Gewoon de geluidskaart van de ASUS P5W DH Deluxe gebruiken. Ik zat ook met dit probleem (had dit moederboard en een Audigy liggen) en heb toen gekozen voor de onboard kaart, geen spijt van gehad. Op mijn Homecinemea kan ik het verschil niet horen.

Slecht zijn die onboard kaarten niet meer, volgens mij zijn ze zelfs gemeen goed tegenwoordig. Zelfs voor mijn HTPC gebruik ik de onboard kaart van het moederbord (GA-MA78GPM-DS2H). Voor de meeste streams stuurt hij het naar de receiver en encode de receiver het, behalve voor AAC (ondersteund de receiver niet).

[ Voor 33% gewijzigd door Jumpman op 01-11-2009 18:30 ]

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
En het verschil op de headset is er ook niet tussen de geluidskaarten? Heb een nieuwe headset besteld (Sennheiser HD595). Ik vermoed dat ik daar wel verschil merk tussen de onboard en geluidskaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Het kan zijn dat je Audigy wel een nieuwere versie van EAX ondersteund, maar als het een Realtek HD Audio chip is zal er nauwelijks verschil zijn, en wat is er zo lastig aan even stekkertjes omdrukken en testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de kabels niet + mijn cinema set nog niet + mijn headset nog niet + mijn geluidskaart doet het voor de helft niet (ander probleem wat ik nu probeer te fixen) dus kan niks zelf testen atm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Je weet nu dat je alles aan kunt sluiten, dus zodra de boel binnen is moet je prima alles kunnen testen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Yellowneck schreef op zondag 01 november 2009 @ 18:21:
Het witte poortje dient tevens als digitale uitgang, danwel in 3,5mm vorm. Je kunt een 3,5mm naar Tulp adaptertje halen zodat je gewoon een ('digitale') tulpkabel kunt gebruiken om het geheel digitaal aan te sluiten op je receiver.
Dat is toch een mono tulpje?

Ik dacht dat ik deze moest hebben:

http://www.elektronica-online.nl/?content=190

Afbeeldingslocatie: http://www.elektronica-online.nl/productimages/278.jpg

Klopt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:28

FeaR

In GoT we trust

Verwijderd schreef op maandag 02 november 2009 @ 00:05:
[...]
Dat is toch een mono tulpje?

Ik dacht dat ik deze moest hebben:
[afbeelding]

Klopt dit?
S/PDIF is er in twee smaken:
  • Optisch (toslink)
  • Coaxiaal
Als je via een optische kabel alles aan wilt sluiten dan heb je inderdaad die adapter/verloopstekker hebben waar jij naar linkt. Als je digitale coax wilt gebruiken dan kom je wel bij een RCA (tulp) aansluiting uit. En dat is het adaptertje waar Yellowneck naar linkt :)

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yellowneck
  • Niet online

Yellowneck

FeaR1986 schreef op maandag 02 november 2009 @ 00:08:
[...]

• Optisch (toslink)
  • Coaxiaal
Als je via een optische kabel alles aan wilt sluiten dan heb je inderdaad die adapter/verloopstekker hebben waar jij naar linkt. Als je digitale coax wilt gebruiken dan kom je wel bij een RCA (tulp) aansluiting uit. En dat is het adaptertje waar Yellowneck naar linkt :)
QFT!

En wat betreft onboard of geluidskaart. Als je ook nog de analoge aansluitingen gaat gebruiken (voor je Sennheiser headphone), dan zou ik gewoon de geluidskaart erin laten zitten.
Als je em gaat verkopen vang je er toch zo goed als niks voor en de geluidskwaliteit is waarschijnlijk wel wat beter als de onboard geluidskaart, al is het misschien niet merkbaar met een hoofdtelefoon.
M.a.w.: anders ligt je geluidskaart ook maar stof te vangen :P

Fotogear: Canon EOS RP | Canon 400D + BG-E3 | RF 24-105mm F4.0L | 50mm F1.8 | 17-40mm F4.0L | 70-200mm F4.0L | 100mm F2.8L Macro | 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ah oke, duidelijk.

Ik ga dan voor optisch, omdat mijn moederboord ook optische aansluiting heeft en ik dus het op allebei kan aansluiten indien nodig is.

Ik heb wat gegoogled en de conclusie die ik eruit kon trekken was eigenlijk geen, sommige zeiden dat coax beter is, andere zeiden dat er geen verschil was. Wat is jouw mening hierop? Enige grote nadeel van optisch is geloof ik dat de afstand niet te lang mag zijn, dit is niet relevant bij mij gezien de afstand maar 4-5 meter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giem
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:05
Wiethoofd schreef op zondag 01 november 2009 @ 18:25:
[...]

Digitaal is digitaal, het is meer de kwaliteit van de kabel die je gebruikt.
Zoals je zegt, digitaal is digitaal, dus de kwaliteit kabel maakt niks uit.. hoogstens in degelijkheid niet in geluids kwaliteit, maar daar is een heel ander topic voor..

Gewoon de goedkoopste optische kabel kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yellowneck
  • Niet online

Yellowneck

Giem schreef op maandag 02 november 2009 @ 00:54:
[...]

Zoals je zegt, digitaal is digitaal, dus de kwaliteit kabel maakt niks uit.. hoogstens in degelijkheid niet in geluids kwaliteit, maar daar is een heel ander topic voor..

Gewoon de goedkoopste optische kabel kopen.
Inderdaad!
Coaxiaal is in veel gevallen goedkoper, zeker bij langere lengtes. Dus misschien is coaxiaal "verstandiger"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bumpy_NL
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08:44
Optisch is ook niet echt duur. 7,50 (dollar) Voor 5m optisch bij DealExtreme.

[ Voor 6% gewijzigd door Bumpy_NL op 02-11-2009 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21-09 21:21
Daarnaast heb je met optische aansluitingen het voordeel dat de kabel geen brom kan veroorzaken als gevolg van een aardlus. :)

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giem
Dadona schreef op maandag 02 november 2009 @ 14:29:
Daarnaast heb je met optische aansluitingen het voordeel dat de kabel geen brom kan veroorzaken als gevolg van een aardlus. :)
En dat kan met coaxiaal dus ook niet..

Dat zou hooguit met een analoog signaal kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:57
Ik heb af en toe wel een brom hoor. :) En ik heb m'n laptop zelfs digitaal aangesloten (op een receiver).

Af en toe als ik muziek luister en de muziek uitzet, dan houd ik over de m'n speakerset een rare toon. Als ik dan vervolgens de map waar de muziek in staat afsluit, dan is de rare toon weg. Geen idee wat het is, maar het komt maar zeer zelden voor. Net genoeg om het me te herinneren. ;)

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giem
LuPo schreef op maandag 02 november 2009 @ 15:36:
Ik heb af en toe wel een brom hoor. :) En ik heb m'n laptop zelfs digitaal aangesloten (op een receiver).

Af en toe als ik muziek luister en de muziek uitzet, dan houd ik over de m'n speakerset een rare toon. Als ik dan vervolgens de map waar de muziek in staat afsluit, dan is de rare toon weg. Geen idee wat het is, maar het komt maar zeer zelden voor. Net genoeg om het me te herinneren. ;)
Dat kan echt van alles zijn, waarschijnlijk brakke geluidskaart/software, maar niet je kabel.. door invloed van buiten kan je digitale signaal nooit gaan brommen.. hij kan of weg vallen, of het goed doen, maar nooit gaan brommen door invloed van buitenaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FeaR1986 schreef op maandag 02 november 2009 @ 00:08:
  • Optisch (toslink)
  • Coaxiaal
Optie 3:

Je kunt eventueel de interne I/O van je geluidskaart gebruiken en deze op je videokaart aansluiten, zodat geluid ook via de HDMI kabel gaat. Echter niet alle videokaarten en/of receivers ondersteunen dit.

Situatie:
PC > HDMI > Receiver > HDMI > TV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:28

FeaR

In GoT we trust

Verwijderd schreef op maandag 02 november 2009 @ 17:58:
[...]
Optie 3:

Je kunt eventueel de interne I/O van je geluidskaart gebruiken en deze op je videokaart aansluiten, zodat geluid ook via de HDMI kabel gaat. Echter niet alle videokaarten en/of receivers ondersteunen dit.
Mja... al is die "optie 3" toch wel want anders dan de "smaken" die ik bedoelde, maar goed :+

Overigens ook een kleine Titelchange naar "S/PDIF aansluiting" aangezien er eerst "SDPF" stond.
Thanks Voodoo O+

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1