Traagheid Raid 5

Pagina: 1
Acties:

• dujour
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-02 11:33
Mijn raid 5 configuratie is traag met het schrijven naar de disken. De nieuwste drivers heb ik al geïnstalleerd en ik heb het ook getest met de oude drivers en met de driver wat standaard in Windows zitten.
Ook heb ik de bios van het moederbord ook geupdate.

Hieronder even de spec's:
Moederbord: MSI P7NGM-Digital
Processor: Intel Core2Quad E8400
Geheugen: 4Gb Ocz Gold
Chipset: Nforce 730i
Aantal schijven in raid: 3
Type schijven: WD Caviar Green 1.0 TB 32 MB Cache

Dit zijn de testresultaten wat ik van CrystalDiskMark krijg:

--------------------------------------------------
CrystalDiskMark 2.2 (C) 2007-2008 hiyohiyo
Crystal Dew World : http://crystalmark.info/
--------------------------------------------------

Sequential Read : 172.026 MB/s
Sequential Write : 8.209 MB/s
Random Read 512KB : 51.208 MB/s
Random Write 512KB : 6.910 MB/s
Random Read 4KB : 0.962 MB/s
Random Write 4KB : 0.256 MB/s

Test Size : 100 MB
Date : 2009/11/01 15:48:07

Het schrijven gaat toch veel te traag? Ik heb de schijven al getest met een WD test tool.
Ik weet niet meer waarom dit zo traag gaat, misschien iemand van jullie een idee?

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-01 23:32

Nvidiot

notepad!

RAID 5 in Windows is over het algemeen vrij treurig qua schrijfsnelheid helaas :(

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:18

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Je gebruikt RAID5 op de onboard controller naar ik aanneem? Aangezien je geen RAID controller noemt. Van een derglijke controller mag je gewoon niet te veel verwacht. Alle pariteit berekeningen worden afgehandeld door de CPU. Verglijk het met een degelijke RAID5 controller deze zijn vaak het dubbele of zelfs drie maal zo duur als een gemiddeld moederbord en dat is niet voor niets. Dergelijke controllers hebben hardwareaan boord welke de rest van he systeem ontlast. Je hebt ook wel ook wel hardware asist controllers, dan wordt de CPU nog gebruikt voor pariteits berekeningen, maar er zit dan wel ondersteunende logica op de kaart, dit ontbreekt bij de "goedkope" controllertjes welke op hetmoederbord aanwezig zijn.

Een dergelijke onboard controller moet je gewoon niet gebruiken voor performance.
Nvidiot schreef op zondag 01 november 2009 @ 16:01:
RAID 5 in Windows is over het algemeen vrij treurig qua schrijfsnelheid helaas :(
Dat is onzin met een goed RAID5 controller draait Windows XP/Vista/7 ook prima. Of je moet een in Windows software matig opgebouwd RAID5 bedoelen.

[ Voor 17% gewijzigd door _Dune_ op 01-11-2009 16:04 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
De raid configuratie, is deze in Windows gemaakt (software raid) of met een software raid controller op het moederbord ? (dit staat nergens namelijk)

[ Voor 10% gewijzigd door analog_ op 01-11-2009 16:04 ]

• dujour
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-02 11:33
Sorry, was ik vergeten erbij te vermelden. Ik gebruik idd de raid controller van het moederbord.
Vandaar ik ook het chipset vermelde.