Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RainerSGF
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 29-03 10:07
Hallo,

Gisteren was ik van plan om op een nieuw systeem de laatste
versie van debian te installeren. Daartoe wou ik dus een bootable linux-cd branden
met debian erop. Ik heb dit geprobeerd op een Windows Vista-systeem met Nero
en CDBurnerXP...maar na enkele pogingen lukt me dit nog steeds niet.

Tot nu toe heb ik dus een iso-bestand (net-install versie) van de laatste debian 5-versie.
Reeds las ik info omtrent de 'El torito'-standaard en heb ik geprobeerd om
een boot-bestand (xxx.ima) in te stellen met CDBurnerXP en samen met het iso-bestand
te branden. Resultaat is echter dat het nieuwe systeem waarop debian moet
geïnstalleerd worden, telkens 'reboot and Select proper Boot device or Insert Boot Media in selected Boot device and press a key'' weergeeft. Nochtans staat de cd-rom speler als 1ste boot-device.

Meer informatie omtrent het nieuwe systeem:
- moederbord: Asus M4A785TD-M EVO
- processor: AMD Phenom II X4 945
- voeding: be quiet pure power 300W
- cd-rom speler 1 (ingesteld als 1ste boot-toestel): Philips DVDR1640
- cd-rom speler 2 (LTN403)

Wat doe ik verkeerd? Iemand die mij de stapsgewijze oplossing(-en) kan uitleggen?

Systeem - I'm learning, I learn it from a book :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Gewoon Nero opstarten. Optie "burn image" oid kiezen, selecteer je iso en de drive die je cd kan branden en klaar. De iso is by default al bootable :)

/edit:
Afbeeldingslocatie: http://johnbokma.com/mexit/2007/01/05/nero-startsmart-burn-image-to-disc.png
Zoiets dus :)

/edit2: gaat het om het booten van de cd? Mocht het niet meteen lukken om de cd als eerste boot device te krijgen, kan je dit nog altijd tijdens het booten doen. Het verschilt per moederbord, (bijv. iets als F8), maar dat komt 9/10 keer ook in beeld tijdens de POST ("Press [key] to choose boot options" bijvoorbeeld).

[ Voor 65% gewijzigd door mithras op 01-11-2009 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:24

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
Brand je de .iso op de cd als image, of brand je hem erop als bestand?

Aka, wat zegt je explorer als je de schijf in de cdrom drukt, laat die een debia.iso file zien, of een normale directory structuur?

Je hoeft namelijk helemaal niets speciaals te doen om hem bootble te maken, hij is al bootable, maar je moet hem wel als een image branden, en niet als een file.

Als ik het zo zie kan dat programma prima iso's burnen: http://cdburnerxp.se/pages/screenshots/burn-iso.png

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RainerSGF
OK, daarbij heb ik nu al iets bijgeleerd (had ik in het begin echt als bestand gebrand).

Maar helaas, ik krijg nu na terug een nieuwe cd (cd-r) te hebben gebrand (+schijf afgesloten na branden) terug identiek dezelfde melding.

Iemand nog raad om dit op te lossen?

[ Voor 8% gewijzigd door RainerSGF op 01-11-2009 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 289377

Ik vraag me echt af wat jij doet. Een image op de manier die mithras aangeeft zou namelijk niet fout mogen/kunnen gaan. Een iso bestand is een image van een CD. Oftewel als je een willekeurig brand programma deze image geeft dan weet hij precies hoe hij dit moet branden. Je hoeft hem dus ook niet met allerlei omwegen duidelijk te maken dat hij bootable moet zijn, deze informatie is al aanwezig in het image bestand.

Het enige waar je dus op moet letten is dat je het bestand niet als zodanig op een CD brand, maar dat je je brand programma verteld dat hij een image moet branden. Hoe dit moet heeft mithras net aangegeven.

Weet je zeker dat de ISO geen fouten bevat, misschien kun je hem nogmaals downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fikkie_84
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-05 23:43
RainerSGF schreef op zondag 01 november 2009 @ 15:48:
OK, daarbij heb ik nu al iets bijgeleerd (had ik in het begin echt als bestand gebrand).

Maar helaas, ik krijg nu na terug een nieuwe cd (cd-r) te hebben gebrand (+schijf afgesloten na branden) terug identiek dezelfde melding.

Iemand nog raad om dit op te lossen?
Je kan altijd een usb installatie overwegen.
Gewoon het programma unetbootin downloaden, iso selecteren, usb stick selecteren en je hebt een bootable usb-stick.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blonde Tux
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 30-04 14:58

Blonde Tux

Advertentieboer

http://www.ghanja.be/freeware/burncdcc.htm

Heel simple programma, wat zijn werk perfect doet.
3 keer klikken en je bent klaar.

Heet zand zand omdat het tussen zee en land ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RainerSGF
een feit is ook dat indien ik een Ubuntu live-cd in de cd-rom speler plaats, deze wel
meteen boot en geen problemen geeft.

Nu twijfel ik eraan om nog eens een cd te branden (mits ik er al enkele heb gehad :'( ),
zodat ik een volgende keer niet nogmaals hetzelfde tegenkom en nog een cd-r
wat verspilt heb voor niets (alhoewel het geheel maar een goeie 131MB groot is).

Het debian 5 iso-bestand downloadde ik hier (zie kleine cd's / AMD64). Laatst heb ik dit bestand nog eens opnieuw gedownload (maar aldus nog niet
opnieuw gebrand)

Iemand nog suggesties zodat ik eindelijk een succesvolle boot en installatie zou
kunnen beginnen? (of raden jullie het toch aan nogmaals de moeite te doen een
cd-r een laatste maal te branden?)

(Zelf zit ik nu plots nog te denken aan eventueel het te proberen via een bootable usb-stick.
Iemand anders daarmee nog ervaringen?)

[ Voor 7% gewijzigd door RainerSGF op 01-11-2009 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WPN
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-04 23:30

WPN

gebruik het programma wat Fikkie_84 zegt.... dat zou de truuk moeten doen voor jou lijkt me, met stick heb je ook nog wat snelheids winst tov cd

een usb bootable stick vind ik zelf zeer makkelijk... makkelijk te maken met de gegeven tools en het is makkelijk te updaten met een nieuwe iso download zonder dat je een nieuwe cd hoeft te gebruiken (hoewel een livecd natuurlijk gewoon op een cdrw gebrand zou moeten worden) en een usb stick is sneller dan een cd

[ Voor 52% gewijzigd door WPN op 01-11-2009 20:42 ]

Als ik denk zoals ik dacht, dan doe ik zoals ik deed, als ik doe zoals ik deed, dan denk ik zoals ik dacht! Cogito Ergo Sum

Pagina: 1