Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:00

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
Hey,

ik wilde met behulp van een optische kabel in Windows 7 DTS audio afspelen via de soundcard op mijn moederbord (MSI DKA790-GX), maar bij afspelen via welk mediaprog dan ook blijf ik ruis horen. Als ik in de geluidsinstellingen van windows DTS geluid test, werken de testgeluiden prima over alle boxen, dus het lijkt me dat DTS wel correct werkt. Toch vind ik het vreemd dat ik daar nergens 5.1 instellingen kan regelen, en ook in het tooltje van de driver (Realtek HD Audio Configuratie) zijn nergens instellingen voor 5.1 te vinden.

Het lijkt dus overal te werken alleen niet in programma's ;)
Heeft iemand een idee wat ik fout doe/hoe ik het voor elkaar kan krijgen?

Alvast dank!

[ Voor 4% gewijzigd door DeNachtwacht op 01-11-2009 15:12 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
Is er niemand die een idee heeft?

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08-09 11:33
Gekke vraag, maar heb je het al in Windows Media Player 12 al geprobeerd (de standaard versie in Windows 7).

Dan moet je wel het een en ander instellen.

-Ga eerst naar options->devices. Selecteer speakers en klik op properties.
-Onder het kopje 'Sound playback' Vind je 'Select audio device'. En kies daar digital out.

Nu zou je iig in WMP geluid moeten hebben. Voor programma's als VLC en MPC zijn er ergens ook van dit soort instellingen.

(Als dit het probleem is, is het wel gek dat de programma's niet de standaard output instellingen van je geluidskaart over nemen, terwijl de windows geluidstest dit blijkbaar welk doet.)

~ Mijn prog blog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
roy-t schreef op maandag 02 november 2009 @ 18:14:
Gekke vraag, maar heb je het al in Windows Media Player 12 al geprobeerd (de standaard versie in Windows 7).

Dan moet je wel het een en ander instellen.

-Ga eerst naar options->devices. Selecteer speakers en klik op properties.
-Onder het kopje 'Sound playback' Vind je 'Select audio device'. En kies daar digital out.

Nu zou je iig in WMP geluid moeten hebben. Voor programma's als VLC en MPC zijn er ergens ook van dit soort instellingen.

(Als dit het probleem is, is het wel gek dat de programma's niet de standaard output instellingen van je geluidskaart over nemen, terwijl de windows geluidstest dit blijkbaar welk doet.)
Dit heeft dus helaas geen effect, ik kan ook nergens in windows zelf aanvinken dat ik 5.1 geluid wil, hij ziet alleen dat ik via een optische aansluiting werk.. ook in bijv TotalMediaTheatre 3 krijg ik alleen ruis als ik hem instel op 5.1 kanalen.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy-t
5.1 DTS geluid wat van een DVD komt heb je vaak een extra (betaalde) licentie voor nodig. Programma's als VLC hebben hier gelukkig geen last van. Wel zou je overal gewoon stereo geluid moeten kunnen krijgen.

Kun je eventjes een headsetje / ander boxje op je geluidskaart aansluiten (op de gewone manier) en dan na het instellen kijken of hier wel geluid van komt. Misschien kan het geluid gewoon niet gedecodeert worden.

(Welke media spelers heb je geprobeerd, en wat voor geluid wil je afspelen, werkt ook geluid van bijvoorbeeld youtube of 1 van de standaard wavjes uit windows niet?).

~ Mijn prog blog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
roy-t schreef op maandag 02 november 2009 @ 18:50:
5.1 DTS geluid wat van een DVD komt heb je vaak een extra (betaalde) licentie voor nodig. Programma's als VLC hebben hier gelukkig geen last van. Wel zou je overal gewoon stereo geluid moeten kunnen krijgen.

Kun je eventjes een headsetje / ander boxje op je geluidskaart aansluiten (op de gewone manier) en dan na het instellen kijken of hier wel geluid van komt. Misschien kan het geluid gewoon niet gedecodeert worden.

(Welke media spelers heb je geprobeerd, en wat voor geluid wil je afspelen, werkt ook geluid van bijvoorbeeld youtube of 1 van de standaard wavjes uit windows niet?).
2.0 geluid werkt overal prima. Via Windows Media Player, Winamp en Arcsoft TotalMedia Theatre krijg ik bij het afspelen van DTS CD's ruis, maar bij VLC kan ik de bestanden wel afspelen. Alleen: helaas niet in 5.1 maar in 2.0.

Als ik via de rechtermuisknop op de volumeknop ga naar Afspeelapparaten/Realtek Digital Output/Eigenschappen/Ondersteunde Indelingen, dan kan ik daar zowel Dolby Digital als DTS met succes testen; en alleen daar krijg ik daadwerkelijk 5.1 geluid. Ga ik dan echter naar de tab Geavanceerd, dan kan ik nergens meer dan 2 kanalen instellen. Er lijkt dus ergens een systeeminstelling te zijn die 5.1 uitgave blokkeert, terwijl hij wel weet dat ie het kan (het werkt immers in testen bij Ondersteunde indelingen)

[ Voor 21% gewijzigd door DeNachtwacht op 02-11-2009 19:16 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
Updaten naar de nieuwste Realtek HD driver heeft ook geen effect :(

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy-t
Heb je misschien ergens in je realtek configuratie util zoiets als dit?
Afbeeldingslocatie: http://i33.tinypic.com/2lo6cf4.png
(note is geen realtek, maar heb alleen mijn eigen voor handen).

Weet je zeker dat voor je geluidskaart daar 'system input' en 'system output' op 5.1 staan?

Verder moet je bij VLC vaak eerst een ander audio-track en of audiokanaal van het medium kiezen voordat je als apparaat 5.1 kunt kiezen. (VLC kiest helaas altijd standaard het stereo kanaal). (dat doe je ook via de rechtermuis). (note bij audiokanaal staat soms onterecht stereo, toch kun je dan bij apparaat 5.1 kiezen).

Misschien kom je zo weer iets verder? Verder heb ik zelf geen ervaring met optisch-uit en externe receivers enzo dus misschien zie ik nu dingen niet. (Misschien een modje vragen of dit ook/beter kan in audio en hifi).

[ Voor 7% gewijzigd door roy-t op 02-11-2009 22:27 ]

~ Mijn prog blog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
Ik ben weer een stapje verder; als ik koptelefoons inplug (dus via analoge jack) krijg ik in mijn realtek tooltje ook de tab Speakers te zien, en kan ik ook 5.1 als optie geven. Maar: dit is dus voor de koptelefoon :(

het toont wel aan dat het tooltje via de optische kabel niet ziet dat er iets surround-igs aan verbonden is, wat mijns inziens nogal stom is aangezien volgens mij iedereen die een optische kabel gebruikt dat doet omdat het een makkelijke manier voor surround sound is. Zijn r hier meer mensen met Realtek HD chips die aangesloten zitten via een optische kabel?

[ Voor 8% gewijzigd door DeNachtwacht op 03-11-2009 13:22 ]

youtube.com/@hisrep

Pagina: 1