Scherm aan andere PC gebruiken als 2e scherm

Pagina: 1
Acties:

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:39
Beste NOS-users,

Enkele weken geleden heb ik remote X (xinit -> ssh met X optie) ontdekt, allemaal erg leuk :) Maar het is daarbij voor zover ik kan zien niet mogelijk om de schermen die aan de remote host hangen te gebruiken, en ik ben benieuwd of dit wel mogelijk is.

Mijn setup/idee:
Aan mijn PC heb ik mijn TV hangen, en nu is mijn vraag of/hoe het mogelijk is om vanaf mijn laptop beelden op die TV te toveren via mijn PC. Dus dat mijn laptop een extra scherm heeft en dat hij weet dat dat scherm aan mijn PC hangt (als zijnde TwinView setup, alleen is een scherm niet lokaal beschikbaar)

Gezien de inrichting van Xorg lijkt mij dit wel mogelijk, maar enkele snelle zoektochten op Google lijden mij alleen maar richting remote X oplossingen, maar niet hoe ik een extern scherm kan aanspreken.

Hopelijk kunnen jullie mij een eind in de goede richting wijzen :)

• PatrickH
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:01
Ik heb een poosje geleden wat zitten stoeien met XDMX, ik heb het toen helaas niet aan de praat gekregen. Misschien heb jij meer geluk..

• icyx
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

icyx

chown -R us ./base

Als ik het zo lees is Synergy wel wat voor je :)

When you think you’ve succeeded / but something’s missing / means you have been defeated / by greed, your weakness.

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Met Synergy ga je geen beelden van je laptop op de PC/TV krijgen. Je kunt er wel de PC mee bedienen met de muis en tobo van je laptop.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

• RobertMe
@Pheidotting
Ziet er goed uit, ik ga er eens mee stoeien, ik zal proberen bij te houden wat ik gedaan heb zodat ik het hier kan posten als ik eruit kom

@Icyx
Synergy kon ik al (gezien, nog nooit geprobeerd) maar dat is toch meer een (softwarematige) KVM switch? Ook handig, en zal ik ook nog wel eens een keer mee gaan spelen, maar niet wat ik nu zoek. Wat ik nu wil is bv. in bed liggen met de laptop en vervolgens beelden op mijn TV kunnen toveren.

edit:

In het vervolg iets sneller typen/niet zo lang stoppen met typen... Herko_ter_Host was me al voor

[ Voor 10% gewijzigd door RobertMe op 01-11-2009 15:37 ]

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-12-2025

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

De definitie Remote is zeer breed (zeker voor linux)
PC heeft een tweede scherm TV
Daar moeten alle processen draaien. geen proces op de laptop met TV als display lijkt mij.
Maar je laptop moet wel dat scherm kennen voor user input.

dual screen PC
en x11vnc laptop. ?

>.< >.< >.< >.<

• RobertMe
Wat ik in de inleiding noem is dat de KDE instance die op mijn PC draait word weergegeven op mijn laptop. Dat zijn deze stappen (op laptop, in terminal als X uit is):
xinit
ssh -X <username>@<ip pc>
startkde

Wat ik nu wil is dat ik vanaf mijn laptop dingen kan weergeven op m'n PC scherm, als zijnde een dual head setup hetzelfde als 2 schermen aan dezelfde PC hangen.

Intussen heb ik al iets, en dat is dat ik beeld van op mijn laptop kan laten zien op het PC scherm. Dit ging uiteindelijk nog redelijk makkelijk:
Op de PC (kan in X sessie):
Open xterm
ssh -X <username>@<ip laptop>
export | grep DISP (laat een regeltje zien met declare -x DISPLAY="localhost:10.0")

Op de laptop (heb nu in terminal nog niet getest of dat ook werkt als er gewoon een X sessie open staat):
xinit
DISPLAY=localhost:10.0 opera (localhost:10.0 is dus mijn pc scherm, zoals de output van export | grep DISP ook liet zien, en dus ook echo $DISPLAY laat zien op m'n PC)

En dan verschijnt er dus een opera venster op m'n PC scherm. Dit wil ik dus uitbreiden naar een volledige KDE sessie die in dual head setup werkt (wat met xdmx moet kunnen zoals pheidotting aangaf)

Note:
In mijn verhaal ben ik over gestapt op scherm van PC, uiteindelijk zou dit dus TV moeten worden. In mijn huidige situatie heb ik op mijn PC een scherm en de TV aangesloten, maar de TV is niet bekend (staat niet in Xorg vermeld, in mijn huidige setup is er dus maar één display waarop beeld komt, alsof de TV niet is aangesloten) In de uiteindelijke situatie hoeft het ook niet zo te zijn dat ik nog los/apart mijn PC scherm kan gebruiken, want die situatie zal (voorspel ik nu) toch niet voor komen. Waar ik met deze setup bijvoorbeeld aan zat te denken was op de laptop een DVD afspelen die op de TV word weergegeven, en intussen met laptop in bed zitten te MSN'en of iets dergelijks, de PC zelf word dan dus niet gebruikt.
Pagina: 1