Toon posts:

Vraag over koeling v.e. Athlon

Pagina: 1
Acties:
  • 100 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Athlon 600 en nog een hele boel andere zooi in een midi tower zitten. Probleem is: de boel wordt erg warm. Als ik de kast eraf haal blijkt er vooral van de Athlon erg veel warmte af te komen.
Kan je dit verbeteren met een zwaardere koeler? Er zit nu namelijk volgens mij een 'cheapo' koeler op. Verder blaast de koeler volgens mij tegen m'n videokaart aan wat ook niet echt een goed effect heeft op de stabiliteit. Is dat altijd zo?

Hoop dat iemand wil reageren of doorverwijzen naar een topic die ik gemist heb over dit onderwerp...

DiGiSTORM.

Verwijderd

Op mijn Athlon (700@700) zit een zware heatsink met 2 fans. Dat houd de zaak rond de 30 graden (koe dus 100% belasting). Zolang je geen last hebt van onverklaarbare crashes of rookintwikkeling zou ik het lekekr zo laten (tenzij je wil gaan overclocken).

Waarschijnlijk wordt je videokaart heter als de lucht de van de CPU afkomt tijdens een 3d spel, dus daar heb je alleen maar voordeel van. Dit gebeurt bij alle moederborden die hun AGP bus niet erg taktisch hebben zitten. Bij mij heb ik er geen last van.

• Mini-me
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
"...Waarschijnlijk wordt je videokaart heter als de lucht de van de CPU afkomt tijdens een 3d spel, dus daar heb je alleen maar voordeel van..."
Volgens mij kun je toch echt beter koude lucht langs je videokaart laten gaan dan warme lucht...Hoe kun je voordeel hebben als er warme lucht langs je videokaart komt?

Verwijderd

Wat hij bedoelde was als de videokaart heter wordt dan de CPU, de (warme)lucht van de CPU toch koeler is dan de videokaart zelf. Dus meer koelt dan zonder koeler....

De vraag is alleen of de videokaart wel warmer is dan de cpu....

Verwijderd

Reken maar van misschien!!! ;) :)

Nee geintje, de chip van een videokaart kan toch wel zo'n 60o worden, een cpu ligt meestal rond de 50o (meen ik). Maar de luchtstroom die door de CPU heen in gegaan is niet meteen ook 50o, maar bijvoorbeeld 30o. Een chip van 60 graden koelen met lucht van 30 graden heeft wel nut, maar die lucht gaat natuurlijk weer langs de andere (niet-chip) kant. Of het dan nog nut heeft is de vraag...

Nouja, hoe meer air-flow hoe beter zullen we maar zeggen.