mailserver e-mail archiveren/organiseren

Pagina: 1
Acties:

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
Ik heb een mailserver draaien. Mdaemon. Deze 'genereert' MSG files. De (ong. 50) users gebruiken IMAP om de server te benaderen. So far geen klachten. De mailserver wordt door users ook als een soort CRM gebruikt; mailtjes van en naar klanten worden allemaal bewaard. Zo langzamerhand loopt dit de spuigaten uit (ja, ja we zijn bezig met een ander systeem, maar dat is er nog niet).

Ik wil de boel opschonen, het gaat om tienduizenden mailtjes, ook uit het verleden dus. Ik wil deze mailtjes uit de actieve IMAP sessies hebben (vanwege de hoeveelheid en het feit dat het geheel daardoor langzamer wordt).
Wil (en kan) ze dus naar een aparte folder structuur verplaatsen, als een soort van backup dus. Met een proggie SecondCopy kan ik files verplaatsen die ouder zijn dan een bepaalde datum. So far, still good.

Nu staan er dus duizenden mailtjes/msg files elders (en worden dus niet meer in IMAP sessies geladen), maar hoe 'benader' ik nu deze files? Deze files hoeven niet regelmatig bekeken te worden, maar er moet wel een mogelijkheid zijn deze wél te bekijken en met name een handige zoekfunctie is essentieel.

• kaajee
Ok, laat ik het anders formuleren of een ander licht op deze materie schijnen.
Wat ook een aardige optie zou zijn, zou een soort van offline email client kunnen zijn:
Ik verplaatst alle 'te archiveren'/oude mailtjes naar een aparte folder structuur (gewoon met behoud van de huidige folders enzo) en ik laat een (andere) email client deze folders met inhoud inlezen.

Weet iemand of zoiets mogelijk is en zo ja op welke manier e/o met welk programma?

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02-02 10:57

r0b

*.msg kan gewoon door Outlook geopend worden; dus sleur & pleur ze op een netwerkschijf?
Of moet het met behoud van rechten?
Ik hoor ook veel goeds over GFI MailArchiver; is dat wellicht iets? Ik weet zo alleen niet of dit samenwerkt met MDaemon

[ Voor 104% gewijzigd door r0b op 03-11-2009 21:41 ]

• kaajee
Ja, Outlook weet ik, maar in principe wordt Outlook niet gebruikt. Zou wel kunnen hoor, maar dan nog. Ik heb eens even gekeken naar Outlook, stel dat ik een nieuwe folder aanmaak op een folder op een netwerkschijf (bijv. \OudeMail\User1\2008), daar sleur&pleur ik dan alle email uit 2008 van User1 naartoe.
Ik zou dan graag willen dat ik die specifieke folder in Outlook kan openen en dan daarin kan zoeken/kijken/lezen. Deze optie zie ik niet zo 123 in Outlook.

(GFI heb ik bekeken, maar is te complex voor onze organisatie en dus too much eigenlijk. Lijkt ook niet lekker te werken met onze mailserver)

[ Voor 4% gewijzigd door kaajee op 06-11-2009 09:51 ]

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:24

TheVMaster

Moderator WOS
Eh..je hebt een mailserver draaien? Hoezo zou dit thuishoren in WOS?

Move ->> WSS

• kaajee
Ja, kan ook, alleen leek mij dit meer een client issue dan een server (hoe kan de client het 'mail archief' benaderen) Maar goed dit is ook goed, maakt mij niet uit uit welke hoek een oplossing komt.......... :9
Pagina: 1