Toon posts:

Harde schijf kwijtgeraakt bij computerzaak, tips?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Voor een reparatie (het vervangen van de voeding) heb ik mijn computer ingeleverd bij een computerzaak in Wageningen.
Mijn computer (zo'n 4/5 jaar oud) is doorgestuurd naar het hoofdkantoor voor deze reparatie.
Mijn vader heeft de computer opgehaald bij Wageningen en naar mijn huis in Utrecht gebracht.
De computer doet het niet en ik snap niet waarom, dus ik bel de Helpdesk van Wageningen.
Zij zeggen: "je kunt beter de computer brengen naar ons filiaal in Utrecht brengen dan terug naar Wageningen."
Dus ik stap met mijn computer in de bus en aangekomen bij de zaak in Utrecht constanteert de medewerker dat er geen harde schijf in zit. Hij zegt: "Dit heb ik nog nooit meegemaakt!"
Hij geeft mij een bewijs met: 'harde schijf weg?!' en neemt mijn computer in.
Hij belooft dat zijn collega de volgende ochtend Wageningen belt, want Wageningen zit op dat moment dicht. Na een week hoor ik dat zowel Wageningen als het hoofdkantoor geen harde schijf heeft gevonden.
Die week was ik natuurlijk nog eerder langs gekomen/ had opgebeld, want dit is natuurlijk te gek voor woorden! Een medewerker zei: "ja, misschien ligt ie in een container.
Ik zei: "jullie mogen mijn harde schijf wissen, want dat staat in de kleine letters, maar zoek maken is heel iets anders!" Dat zijn persoonsgegevens die op zo'n harde schijf staan. Ik krijg nog een ander telefoontje van een medewerker die vraagt of mijn vader soms de harde schijf eruit heeft gehaald om mijn gegevens te bewaren ofzo. Ik antwoord dat mijn vader 67 is en daar absoluut geen kaas van heeft gegeten!
Ik krijg een telefoontje van de zaak en de medewerker zegt dat de computer klaar staat met een nieuwe harde schijf erin. Ik ga naar de zaak toe en ik zeg dat ik graag wil dat ze de computer thuis komen brengen, want ik heb zoveel heisa gehad: 1 ik ben twee keer naar de zaak geweest, omdat zij een fout hebben gemaakt.
2 ik heb ze verschillende keren gebeld
3 ik heb een week zonder computer gezeten, zonder mijn schuld
Ze willen de computer niet bij mij thuis brengen, omdat het niet kan met verzekeringen.
De nieuwe harde schijf heb ik dus vergoed gekregen, maar het ergste vind ik dat Wageningen en het hoofdkantoor zeggen dat ik de computer zonder harde schijf heb ingeleverd. Ze hebben dat nagevraagd bij medewerkers. 'Een onderzoek' noemen ze het...
Ik wil nu de filliaalmanager spreken, zei ik. Dan krijg ik als antwoord "die zegt hetzelfde als ik".
Toen zei ik: "dan ga ik een klacht indienen".
Ik vind het echt een schande. Net of ik zelf zo'n harde schijf eruit schroef als ik mijn computer inlever.
Ik zou niet eens kunnen zeggen hoe lang en breed dat ding is. Ik heb het gevoel dat ik gewoon van het kastje naar de muur gestuurd wordt, omdat ik nu eenmaal toch weinig van computers af weet.

Via de website wil ik nu een klacht indienen.
1) Hebben jullie tips hoe ik dat het beste kan aanpakken?
2) Wat kan er met mijn harde schijf zijn gebeurd?
3) Kan iemand iets met mijn (persoons)gegevens op mijn harde schijf?
4) Als je een voeding vervangt, heb je de harde schijf dan nodig of niet?

Misschien is dit niet het goede topic, moderator, wil je 'm anders op de goede plaats zetten?

• theuser
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 03-01-2025
Hallo Amy25,

Erg vervelend maar waar mensen werken worden fouten gemaakt.
Zeker een klacht indienen, naar mijn mening hadden ze eigelijk een uitzondering moeten maken en de werkende computer bij jou thuis af moeten leveren.

2. Heb je wel dezelfde computer terug gehad of zelfde type van een andere klant?
Het kan zijn dat door de defecte voeding ook de harddisk is gesneuveld of andersom ( HDD defect waardoor voeding ook defect).
In dit geval zou de HDD door het bedrijf vernietigd moeten worden en een nieuwe in rekening gebracht worden.
De HDD kan nog ergens liggen maar ik acht die kans vrij klein omdat voor het vervangen van de voeding de HDD niet verwijderd hoeft te worden.

3. dat hangt er van af hoe je persoons gegevens op HDD staan maar helaas is bij 99,9% van de gebruikers geen enkele beveiliging (encryptie met password) in gebruik dus door iedereen te gebruiken .
Ik mag aannemen dat het bedrijf zijn taak serieus neemt en je data als de HDD toch nog terug komt vernietigd.
De kans dat iemand deze HDD in handen krijgt en iets met je persoon gegevens wil is niet zo groot dus maak je niet te veel zorgen.
Surfen op internet is gevaarlijker.

4 Nee een computer werkt ook zonder HDD alleen zul je dan het os (XP) via een ander medium moeten starten (CD,DVD,USBstick of iets anders) om er zinvol gebruik van te maken.

Een standaard 3,5" HDD heeft ongeveer de volgende maten Lengte:14,5cm breete:10,1CM hoogte:2,5cm

Ik hoop voor je dat je regelmatig een backup van je belangrijke info hebt gemaakt en dus geen belangrijke info kwijt bent.

• Graviton12
  • Laatst online: 23-05-2025
Af en toe moet je als consument toch net een beetje teveel crap slikken van bedrijven maar helaas trek je meestal aan het kortste end.
In ieder geval klacht indienen maar steek er niet meer moeite in dan nodig is, je frustreerd jezelf er uiteindelijk alleen maar mee ...

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 26-01 17:00

lasharor

7 december 2004

Je bent toch al akkoord gegaan met het vervangen van de kwijtgeraakte Hardeschijf. Lijkt me dat je daar verder geen vergoeding voor kan vragen, dan had je die nieuwe hardeschijf maar niet moeten accepteren.

Ik vindt het wel vreemd dat jij je computer in een ander filiaal moet ophalen dan waar je dat in hebt geleverd. Daar kan je imo nog wel een klacht over indienen danwel eisen dat je je pc op de desbetreffende locatie kan ophalen.

Zie hierboven

In de prullenbak of bij een of andere hacker/dief/maffia :+

Jawel, creditcard gegevens of dergelijke gegevens kunnen altijd gebruikt worden.

Je moet wel het stekkertje er opnieuw induwen, bij sommige kasten kan het ook nog dat je niet bij de voeding kan als je de harde schijf er niet uithaald, maar dat lijkt me hier niet het geval.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie. Volgens mij is het dezelfde als ik heb ingeleverd.
Het is een platte kast. Type: PARADIGIT CR i 500, Intel Celeron D staat erop.
Ik heb van iemand gehoord dat bij een platte kast je harde schijf er misschien wel uit moet? Ervaringen mee?

Ja, ik heb in iedergeval een nieuwe harde schijf, maar de service vind ik echt waardeloos.
Als je niet eens een computer thuis kunt brengen van een klant waarvan de harde schijf weg is.
Je raakt zo natuurlijk een klant kwijt.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 06:15

Umbrah

The Incredible MapMan

1. Nee, ik heb geen tips, hoewel ik stiekem vanuit professioneel oogpunt begrip kan hebben voor die ondernemer (die met krappe marges toch maar weer een harddisk moet weggeven).

2. Hoogstwaarschijnlijk, zoals bij elk bedrijf: een fout in het proces/slordig werken waardoor het ding 'verwisseld' is. Ik weet niet wat voor PC je hebt, maar als het bijvoorbeeld een modelletje-ALDI van 5 jaar terug is heb je kans dat er daar meer hebben gestaan, die dingen gaan nu allemaal zo'n beetje stuk. Mogelijk een 'neefje' met een ander probleem wat je harddisk heeft gekregen.

3. Theoretisch: ja. Praktisch: onbekend, het hangt er vanaf hoe hij kwijt is geraakt. In het worst-case scenario dat hij in een IDENTIEKE PC is over gebouwd kan je bestaande besturingssysteem worden opgestart, dingen waar je zelf makkelijk bij kan, zullen ook voor hen beschikbaar zijn (getypede geschiedenis, Documents Library, Bookmarks, etc...). Mogelijk is hij eerst geformatteerd door die zaak, hoewel er in theorie door iemand met kennis dan nog gegevens kunnen worden teruggehaald, is dit iets anders dan even in "C:\gebruikers\gebruikersnaam\documenten" te kijken.

4. Het hangt er van af, om iets duidelijk te maken: het is netter een OS te starten om een voeding te testen, maar even meten werkt vaak sneller. Sommige kasten zijn zo compact op elkaar gestapeld van binnen dat je haast het hele systeem uit elkaar moet schroeven om alle kabels los te kunnen halen en weer aan te sluiten, een harddisk kooi los halen om bij de stekkers te kunnen komen is >NIET< ongewoon. Mogelijk dat daar een fout is gemaakt, want die kooitjes lijken ook heel erg op elkaar.

Over het langsbrengen... wat valt daar over te zeggen, ik had het zelf coulance genoemd, maar soms is dat niet mogelijk, je moet er zo vanuit gaan: er zitten een stel MBO-niveau mensen in een soort van sweatshop daar de hele tijd reparaties te doen (was zelf ook ooit zo'n figuur, tegenwoordig bedrijfskundig informaticus), als ze een centrale werkplaats hebben (waar het naar klinkt). Vaak heeft een bedrijf als dat geen eigen wagenpark/tijd/personeel om 'bezorgingen' zelf te doen, wat ook de reden is waarom TNT-post niet failliet is.

[ Voor 14% gewijzigd door Umbrah op 01-11-2009 15:56 ]

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Het kan soms best zijn dat ze de harde schijf eruit moeten halen om de voeding te vervangen. Ik zal er maar vanuit gaan dat dat bij jouw kast ook het geval is. Daarna zijn ze vergeten om de harde schijf weer terug te plaatsen en die blijft liggen. Waarschijnlijk is het ding vervolgens in een bak terechtgekomen met oude onderdelen. De winkel heeft er dan niet echt zin in om _alle_ harde schijven uit die bak te gaan inbouwen in een pc om de data ervan uit te lezen en dus zeggen ze dat de schijf verloren is gegaan.

Wat je hier verder aan kunt doen: niks. Zolang die schijf niet meer opduikt kunnen ze net zo goed zeggen dat ie vernietigd is en dat jouw persoonlijke data veilig is. Bovendien heb je getekend voro het risico dat je data verloren kan gaan, dus daar doe je ook niks tegen.

Kortom, pech. Je bent hier op tweakers.net en wij vervangen dat soort dingen zelf. Verdiep je hie rverder in en je kunt het ook zelf doen ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Palomar op 01-11-2009 16:02 ]

Verwijderd

Topicstarter
Wat is een OS?
Mijn computer:
Type: PARADIGIT CR i 500, Intel Celeron D

Hmm ik denk maar niet aan het worst-case scenario...
Liever aan een container..

• Erw
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23:15

Erw

(jarig!)
OS = Operating System = Windows :)

Eagles may soar, but weasels don't get sucked into jet engines

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 26-01 17:00

lasharor

7 december 2004

Verwijderd schreef op zondag 01 november 2009 @ 16:04:
Wat is een OS?
Mijn computer:
Type: PARADIGIT CR i 500, Intel Celeron D

Hmm ik denk maar niet aan het worst-case scenario...
Liever aan een container..
OS= Operation system

Dergelijke termen kan je ook wel googlen hoor.

Verwijderd

Topicstarter
[Kortom, pech. Je bent hier op tweakers.net en wij vervangen dat soort dingen zelf. Verdiep je hie rverder in en je kunt het ook zelf doen ;)
[/quote]

Haha, mag deze ervaring een reden zijn om zelf digi-BETER te worden ;-).

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 06:15

Umbrah

The Incredible MapMan

Nou Amy, je hebt wat dat betreft helemaal gelijk, hoewel een modern besturingssysteem (zoals Windows 7) al een stap in de goede richting is, is het zeker geen onzin om 'alert' te zijn. Gebruik maken van een functie als 'wachtwoord onthouden' op websites is handig, maar iets simpels als verschillende wachtwoorden/website helpt al heel erg met het buiten de deur houden van problemen. Persoonlijk denk ik dat je gegevens wel veilig zijn (grotere kans dat het niet een identieke PC was waardoor de winkel, als ze hem niet weggegooid hebben, de harddisk hebben geformatteerd) nu, maar er over nadenken is belangrijk! Zo ook de gebruikers die hun foto's van 3 jaar niet back-uppen en dan een defecte schijf hebben (ja, dat ding draait paar duizend rondjes per minuut, en ja, dat gaat op den duur stuk).

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Hebben ze eigenlijk ook Windows er weer opnieuw voor je opgezet? Want met alleen een nieuwe schijf ben je er nog niet. Die is nl. leeg :+

Verwijderd

Topicstarter
Goed punt ja ;-) Windows staat er opnieuw op, maar ik dacht dat Word, PowerPoint etc. het dan ook allemaal automatisch zou doen? Niet dus.

• Graviton12
  • Laatst online: 23-05-2025
Hehe, Office gratis in Windows ga je dan vanuit, ik dacht het niet :)
Je kan altijd OpenOffice downloaden en installen, daar heb je een nederlandse versie van en is volledig gratis.
Ziet er ongeveer uit zoals Microsoft Office alleen iets trager.

Downloadlink -> http://nl.openoffice.org/

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 01 november 2009 @ 12:40:
Mijn vader heeft de computer opgehaald bij Wageningen en naar mijn huis in Utrecht gebracht.
De computer doet het niet en ik snap niet waarom, dus ik bel de Helpdesk van Wageningen.
Kan je dat concretiseren? Wat deed de computer net niet, of wat deed hij wel? Wat gaf hij weer op het scherm wanneer je probeerde op te starten?
Met die info kunnen we kijken of dat typisch is aan enkel een ontbrekende harde schijf en of het verhaal aldus klopt. Wanneer er enkel een harde schijf ontbreekt gaat het systeem wel degelijk door de hardware-detectie gaan en verschijnt tekst op het scherm tot aan het punt dat hij een OS probeert te booten en er geen vindt (hiervan gaat hij dan ook een boodschap geven).
Via de website wil ik nu een klacht indienen.
1) Wat ik niet zo heel goed begrijp is: wat wil je op dit moment nog exact bekomen? Wat wil je net aanklagen? Alleen dat de originele harde schijf (met persoonsgegevens) nog ergens rondslingert, of iets anders?
2) Daar kunnen wij niet op antwoorden. De zaak zal deze wel uit de kast gehaald hebben maar wat er verder mee gebeurd is...
3) Ja. Kunnen zeker. Wat de kans is dat dat gebeurt, durf ik niet in te schatten.
4) In kasten met veel ruimte: als je de voeding vervangt moet er een voedingskabeltje uit de harde schijf getrokken worden. Vervolgens wordt de voeding vervangen en wordt het kabeltje van de nieuwe voeding terug in de harde schijf geplugd. Hierbij hoeft de harde schijf niet uit de kast gehaald te worden.
In kleine kasten met weinig ruimte kan het zijn dat de harde schijf er eerst uitgehaald moet worden, vooraleer er voldoende plek is om de voeding eruit te halen en en nieuwe er in te steken.

• theuser
  • Laatst online: 03-01-2025
@Amy25,

Geen serie nummers genoteerd?
Doe ik meestal wel en als ze er niet zijn plak ik stikkers met Postcode en huisnummer.
Voor de volgende keer als je electronica moet opstuuren mischien een iedee.

Had er even niet aan gedacht dat er kleine kasten zijn waar iedere milimeter benut woden, tweakers hebben vaak grotere kasten om lekker felxiebel te zijn.

@Umbrah,
Je hebt groot gelijk dat je je daar zorgen om maakt.
Als onbeperkt toegang tot een HDD hebt (direct of via Internet maakt niet uit) dan heb je in windows toegang tot alles, dit is inclusief password voor e-mail en msn en login voor Windows.
Windows is wat dit betreft een groote zeef.

Gelukkig weet niet iedereen hoe dit gaat en is de kans uiterst klein dat de schijf in handen komt van iemand die dit kan en wil.
De kans is grooter dat iemand het ziet als een meevaller en de HDD formateerd en gebruikt voor eigen toepassingen.
Ook is de kans groot dat de schijf bij het computer bedrijf vernietigd is.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Geen hardware probleem, dit mag in SF

Verwijderd

Topicstarter
Een hoop cijfers. Ik weet niet meer welke.
En dan: insert system disk and press enter
De medewerker van de helpdesk zei dat mijn harde schijf dan los zat of beschadigd was geraakt.
Bij Paradigit aangekomen, bleek dus dat ie er niet in zat.

Ik heb dus een nieuwe harde schijf dat heb ik al bereikt. In de klachtenbrief wil ik duidelijk maken dat ik niet blij ben met de service. Ik weet niet wat ik daarmee kan bereiken, maar ik vind het gewoon vervelend om als klant aangezien te worden als iemand die zelf haar harde schijf eruit haalt. Ze moeten me gewoon serieus nemen en mij niet op laten draaien voor vervoer van de pc. Dus misschien dat ze na zo'n klachtenbrief daarvoor een vergoeding geven.

Verwijderd

Topicstarter
Volgende keer zal ik het serienummer noteren en ze laten op schrijven wat er allemaal in mijn pc zit ;-)

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Tja ik heb zelf bij paradigit gewerkt en de procedure was gewoon de PC opstarten en het serienummer noteren. Er is hier ergens door iemand een fout gemaakt door die harde schijf te laten slingeren, tja slordig maar kan gebeuren.... Aangezien het om een bouw-PC van hun gaat hebben zij het serienummer van die harde schijf wel gewoon in hun systeem staan. Dus je zou nog eens kunnen proberen om die op te vragen en dan Wageningen bellen om ze nog eens met klem te vragen naar die harde schijf te gaan zoeken..
Vrees dat dat je enige mogelijkheid is....

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Atlas schreef op zondag 01 november 2009 @ 22:58:
Tja ik heb zelf bij paradigit gewerkt [...]
Dan weet je ook dat de HD of ineens opduikt, of nooit meer verschijnt.
Op een reparatieafdeling een hardeschijf zoeken is ondoenlijk, overal liggen test en klant hardeschijven en als hij niet herkenbaar is, dan is het zoeken naar een speld in een stukje stro in een hooiberg. Met klem vragen of ze gaan zoeken is daarmee een beetje overbodig. Alleen een uren of dagen durende zoektocht kan uitsluitsel geven en dan nog is er geen zekerheid dat het ding gevonden wordt.

Hoewel ik het erg vervelend voor je vindt, is er weinig meer dat je kunt doen. Ze hebben het recht om de harde schijf te wissen en daar gebruik van gemaakt toen je een nieuwe kreeg. De discussie of jij of zij de HD eruit hebben gehaald zijn ze niet aangegaan, wat erg netjes is van hun. Het had ook een wellus/nietus spelletje kunnen worden.

In het algemeen is het zo dat als je een garantie afhandeling laat doen dat het toch een beetje een risicovol proces is. Krassen, beschadigingen, kwijtraken en nog veel meer, het kan allemaal gebeuren. Je hebt recht op een correcte oplossing, maar dat betekent niet dat ze alles moeten doen wat de klant vraagt.

[ Voor 4% gewijzigd door TheGhostInc op 01-11-2009 23:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor al jullie tips! En ook voor Office, Graviton12.
Pagina: 1