[HP ML110 G5] Raid format traaaagg.....

Pagina: 1
Acties:

• RedGolf
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 14-02 08:07
Gisteren begonnen om mijn nieuwe HP ML110G5 E7400 servertje met 4GB in te richten voor SBS2008 (thuis/hobby gebruik). Hij is standaard voorzien van een Seagate 250GB ES2 drive. Ikzelf heb er 2st WD 1TB green drives bij gezet, die ook goed worden herkend.

De 250GB heb ik in JBOD staan voor het OS en de 2st 1tb drives in Raid 1 voor data.

Nu heb ik gisteren avond tussen 20.00 en 21.00 via de geïntegreerde Raid disk manager (op te roepen met F8 bij opstarten) het formatteren van de 250GB disk in gang gezet en vanochtend om 11.00 was hij pas 85% klaar.... met de 250GB disk in JBOD. Dat kan nog wat worden wanneer ik de 1TB raid set moet gaan formateren.

Is dat niet heel erg traag... een paar uur had ik wel verwacht maar meer dan 12 uur..... Ga ik deze traagheid ook bij normaal gebruik merken?

Nibe S2125-12, SMO S40, ELK9, Vloerverwarming+radiatoren Enphase 7560Wp, ABB SCU200

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik snap niet helemaal waarom je single disks als een RAID array wilt instellen.

Waarschijnlijk zal dat het "probleem" hier zijn dat de RAID controller de format uit moet voeren inclusief een volledige check en verify ofzo?

Waarom niet gewoon aanmaken en door je OS installatie laten formatteren? Eventueel een quick format als je de schijven volledig vertrouwd (eerste keer eigenlijk nooit doen, magoed).

[ Voor 29% gewijzigd door redfoxert op 01-11-2009 12:30 ]

https://discord.com/invite/tweakers

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:37

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Zoals Redfoxert al aangeeft, is het eigenlijk vreemd om vanuit de RAID controller te formatteren. Dit kun je beter tijdens de installatie van het OS doen. Het zal mij niet eens verbasen dta je de controller een soort low-level format laat uitvoeren en dat kan inderdaad lang duren.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• RedGolf
Omdat ik 'slechts' 3 schijven heb kon ik niet 2st raid 1 array's aanmaken. Of alles moet in raid of geen een station in raid.

Aanvankelijk had ik de stations gewoon ingedeeld zonder format, maar toen ik SBS wilde installeren liep het fout. Nadat ik de licentie code had ingevoerd van SBS en ik de disk selecteerde waarop het OS geïnstalleerd moest worden kreeg ik een niets zeggende fout dat het OS niet op deze disk geinstalleerd kon worden. Via het OS kon ik de disk ook niet formateren en toen heb ik gedacht dat ik wellicht de disk eerst via de raid controller zou moeten laten formateren en daar is hij nu bijna mee klaar. Als ik dit zo hoor ben ik bang dat na deze format mijn aanvankelijke probleem nog niet over zal zijn.

In de disk tool van HP wordt ook nergens vermeld dat het een low level format betreft,wanneer ik dat had geweten had ik me nog eens bedacht.

[ Voor 12% gewijzigd door RedGolf op 01-11-2009 14:07 ]

Nibe S2125-12, SMO S40, ELK9, Vloerverwarming+radiatoren Enphase 7560Wp, ABB SCU200

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
RedGolf schreef op zondag 01 november 2009 @ 14:02:
Omdat ik 'slechts' 3 schijven heb kon ik niet 2st raid 1 array's aanmaken.

Aanvankelijk had ik de stations gewoon ingedeeld zonder format, maar toen ik SBS wilde installeren liep het fout. Nadat ik de licentie code had ingevoerd van SBS en ik de disk selecteerde waarop het OS geïnstalleerd moest worden kreeg ik een niets zeggende fout dat het OS niet op deze disk gesinstalleerd kon worden. Via het OS kon ik de disk ook niet formateren en toen heb ik gedacht dat ik wellicht de disk eerst via de raid controller zou moeten laten formateren en daar is hij nu bijna mee klaar. Als ik dit zo hoor ben ik bang dat na deze format mijn aanvankelijke probleem nog niet over zal zijn.
Ik zou even de drivers van de raid controller op een usb stick zetten ofzo zodat je deze kan laden wanneer je SBS gaat installeren. Ik neem in dit geval aan dat je SBS 2008 gaat installeren.

https://discord.com/invite/tweakers

• RedGolf
redfoxert schreef op zondag 01 november 2009 @ 14:04:
[...]

Ik zou even de drivers van de raid controller op een usb stick zetten ofzo zodat je deze kan laden wanneer je SBS gaat installeren. Ik neem in dit geval aan dat je SBS 2008 gaat installeren.
Dat heb ik gedaan, HP is niet erg helder. Er worden allerlei installatie tools genoemd, maar geen van alle zijn ze geschikt voor SBS2008.Uiteindelijk blijkt dat je zoals je zegd,de drivers voor Windows Server 2008 x64 op usb moet zetten en deze moet laden tijdens de installatie. Tot zover gaat het goed, maar zodra ik het station aanwijs waarop geïnstalleerd moet worden geeft de setup aan dat dat station niet geschikt is oid. Het station staat overigens aangemerkt als primair opstart station.

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-02 13:08
RedGolf schreef op zondag 01 november 2009 @ 14:13:
[...]

Dat heb ik gedaan, HP is niet erg helder. Er worden allerlei installatie tools genoemd, maar geen van alle zijn ze geschikt voor SBS2008.Uiteindelijk blijkt dat je zoals je zegd,de drivers voor Windows Server 2008 x64 op usb moet zetten en deze moet laden tijdens de installatie. Tot zover gaat het goed, maar zodra ik het station aanwijs waarop geïnstalleerd moet worden geeft de setup aan dat dat station niet geschikt is oid. Het station staat overigens aangemerkt als primair opstart station.
Verwijder IN de setup even alle partities en selecteer daarna het station gewoon en druk op New.
Dan maakt hij gewoon gelijk een goede partitie aan en kan je daarop installeren.

Let wel op dat SBS minimaal een partitie wil van ik dacht 70GB...

Even niets...

• UberTweaker
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 04-01 20:43
Als het een opstart partitie is, probeer dan de partitie weg te gooien, bij opties > Delete gooi je de partitie weg.

• RedGolf
Na de format ging het nog niet van harte, de geformateerde disk was zijn logische station definitie kwijtgeraakt. Weer via de Bios (F8) van dit station een logisch station gemaakt en als opstart partitie aangemerkt. Nu opnieuw SBS setup gestart, inderdaad via de USB stick de juiste raid driver geselecteerd. Nu verscheen er in de Windows setup de mogelijkheid om de partitie aan te maken en de grootte te selecteren (dat heb ik de vorige keer niet gezien). Ik heb de volledige 250GB (232) GB aan Windows toegewezen,omdat straks de 1tb raid 1 voor data te gebruiken.

De setup loopt, ik ben benieuwd hoe het met mijn 1TB raid straks gaat verlopen. Ik hoop niet dat ik die ook zo moet formatern, in dit tempo gaat dat 2-3 dagen duren en dat kan toch niet de bedoeling zijn.

Nu heb ik op een HP forum een niet afgerond toppic gezien waar iemand vergelijkbare problemen had en toen bleek dat hij tijdens het opstarten/installeren zijn USB stick in de machine had laten zitten, waardoor de drives niet goed herkent werden. Ik heb er geen verklaring voor in iedergeval.

• RedGolf
Inmiddels is SBS2008 geïnstalleerd. Vanuit schijfbeheer heb ik het formateren gestart van het Raid 1 1TB station, na ruim een uur zitten we op 2%....

Pagina: 1