Toon posts:

Nieuwe e8500 VEEL warmer dan e6600 is dit normaal?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik zit met het volgende probleem men vorige e6600 draaide lekker rond de 50c max met een overclock op 3.0ghz (noctua nh-u12p).

Nu heb ik pas een e8500 gekocht maar toen ik deze met mijn noctua instaleerde kwam ik op stock speed ineens aan de 65-70c op stress tests... dit leek me extreem hoog voor stock speeds niet? daarom dat ik zelfs even de stock cooler heb getest en dan ineens naar de 85c ging na 1-2sec stress test (deze heb ik dan HEEL snel onderbroken)

Ik heb beide coolers er wel 2-3 keer elk eraf genomen coolpasta op wel 3 wijzes erop gedaan maar steeds kwam ik best hoog in temp.

Nu heb ik er een scythe Mugen opgeplaatst en kom ik aan een max van 50c op stock snelheid dit lijkt me ok voor een stock cooler maar voor een cooler als deze lijkt me dit hoog? of toch niet? heb nog geen ervaring met een e8500 dusja.... aan jullie de vraag :D

ps. het is een recente wolfdale core.

Verwijderd

Staat je vcore op auto of heb je zelf een waarde ingesteld?

• clamdxp
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-12-2024
lijkt me meer iets van brakke sensors.
meen me te herinneren dat dat een bekend euvel is

Verwijderd

Topicstarter
hij staat op auto en is 1.1125v volgens coretemp

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 03:18

Umbrah

The Incredible MapMan

Klopt Coretemp wel of staat die CPU in Idle (waar hij lager moet zijn). Op zijn stock speeds (dus geen powersaving aan) hoort de e8500 1,225V te draaien.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

De E8400 die ik een tijdje terug in elkaar heb gezet (helaas niet voor mezelf) deed idle nauwelijks boven kamertemperatuur. Graadje of 28 op een flink warme zolderkamer. Stressed 45 ongeveer.
Vziw heeft de E8x00 serie een TDP van 65watt, welke lager is dan die van een E6600 (95w), dus die zou sowieso niet zoveel warmte mogen ontwikkelen.

Heb je je cooler aangebracht met verse koelpasta? Misschien een bolle of holle heatspreader?
Wordt je cooler uberhaupt erg warm of blijft hij juist koud?

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

Topicstarter
powersaving staat af mckaamos dus eigenlijk draait hij zelf onder zijn sotck voltage dan? :s

Zit idd verse coolpasta op van noctua (nt-h1) de coolers zelf had ik bekeken voor hun vlakheid de cpu dan wel niet omdat ik nog nooit een cpu heb bijgewerkt (veronderstel dat ook gewoon met een 7micron papiertje mag geschuurt worden? maar met water of zonder? vermits het een cpu is?)

de cooler warm worden .. nuja :

-noctua voelde koud aan vond ik zelf de heatpipes (denk rond lichaamstemp)
-stock cooler van een e6600 (zag er veel beter uit dan die van de e8500) deze voelde idd toch wel aan de warme kant aan vond ik
-de scythe nu denk ik ook ongeveer lichaamstemp op de heatpipes maybe ietsjes warmer

ps. allemaal in stress test dan

Verwijderd

Topicstarter
iemand een idee? is het dan echt 2 slechte sensors? kan ik hiervoor een nieuwe cpu vragen? want kan nieteens ligt overclocken.... op 3.8ghz schiet de temp zeer snel op naar 90c :o

dus kan ik em terug sturen? zien ze het dat hij heel even oc'ed heeft gestaan?.. heb mij e6600 nog steeds dus kan wel verder indien ik hem terug stuur

• omgwtfbbq
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 26-01 16:15
Welke Noctua heb je? De C12P heeft namelijk één monteermogelijkheid die echt belabberd koelt. Als je de U12P hebt maakt het niet uit :)

• YannickH
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-09-2025
zoals ik het zo lees kunnen het 2 dingen zijn:
- holle/bolle IHS
- verotte temp sensors

De temp sensors hebben het goed en de warmte word niet goed doorgegeven aan je koeling, OF de temp sensors zijn fout en die 'lichaamstemperatuur' is goed.

Had je nog vreemde patroontjes in je koelpasta zitten toen je de koeler eraf haalde? Heb je meerdere temperatuur programmaatjes geprobeerd?

Verwijderd

Topicstarter
vreemde patroontjes? dacht het niet maar kan deze er nog wel eens afdoen om de kijken.
Temp heb ik gemeten via bios,coretemp,speedfan .. speedfan geeft zelfs nog 9c hoger aan dan coretemp

maar kan ik de cpu een rma voor vragen? voor die 2 redenen? omdat als ik hem ga lappen dan is men waarborg natuurlijk weg :p

En hoe leg je zoiets uit aan de winkel? met de pc langsgaan en de temp laten zien? die gaan dan zeggen dat de temp binnen de normen is denk ik? (maar is hij niet met deze cooler natuurlijk) of gewoon met de cpu terug gaan en deze laten opsturen naar intel?

En heb ik de doos nodig voor rma? (die heb ik namelijk weggegooid) :s

ps.aan omgwtfbbq momenteel staat er een scythe mugen op dus de montage kan het niet zijn had het met elke cooler (stock intel,noctua en de scythe komen aan belachelijk hoge temp)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2009 23:50 ]

• Giem
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:40
clamdxp schreef op zondag 01 november 2009 @ 10:59:
lijkt me meer iets van brakke sensors.
meen me te herinneren dat dat een bekend euvel is
Komt mij bekent voor, ik heb ook een E8500.. Core temp is 35 graden en dan geeft de case temp aan dat de cpu 60 graden is..

Probeer eens met CoreTemp of RealTemp de tempraturen van je cores uit te lezen.
Verwijderd schreef op zondag 01 november 2009 @ 23:48:
En heb ik de doos nodig voor rma? (die heb ik namelijk weggegooid) :s
Ga er maar vanuit dat je de doos nodig hebt.. Hoe wil je hem anders opsturen, in een plastic zakje?

[ Voor 26% gewijzigd door Giem op 01-11-2009 23:53 ]

• YannickH
Met die vreemde patroontjes bedoelde ik dat er stukjes niet uitgesmeerd waren, of stukken helemaal geen koelpasta hadden gekregen oid.
Op die manier check ik altijd of ik een holle/bolle cpu heb, druppeltje koelpasta in het midden, koeler erop en goed aanschroeven. koeler eraf, en dan kijken wat er met je koelpasta is gebeurd.

Je kan iig proberen rma te krijgen ja, met elke 10grad die je cpu kouder is, is zn levensduur met een jaar verlengd (zoiets heb ik ooit ergens gelezen, en tot een bepaalde grens natuurlijk) dus alles is beter lijkt me :P
En voor mij persoonlijk is voor een willekeurige cpu 60grad stressed de absolute max voor 24/7.

Waarschijnlijk heb je doosje wel nodig trouwens, dus ff naar de vuilnisbak rennen ;)

Succes verder!

Verwijderd

Topicstarter
temp met een scythe mugen

stressed:

Speedfan:63c
Coretemp:52c 52c
Realtemp: 53c 53c

idle:

Speedfan: 49c
Coretemp: 39c 40c
Realtemp: 39c 39c

En als ik hem op 3.8ghz zet ipv 3ghz dan heb ik ineens 85-90c op coretemp.... dus ze meten allemaal het zelfde eigenlijk

Verwijderd

Topicstarter
zal morgen dan eens kijken naar de koelpasta met jouw genoemde methode
en in de container kijken voor het doosje :o als hij nog niet is leeggemaakt :(

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 01 november 2009 @ 21:28:
iemand een idee? is het dan echt 2 slechte sensors?
Nee het zijn zeker geen slechte sensors. De temp is gewoon echt zo hoog.
Kan komen door een slecht gemonteerde koeler, te weinig/te veel koelpasta, of bijvoorbeeld een bolle/holle CPU of koeler.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Verwijderd

Topicstarter
ik vrees dat ik dan een bolle/holle cpu heb... koeler lijkt me raar omdat ik deze ook allemaal op mijn e6600 gehad heb en nooit problemen had toen... zal morgen eens kijken voor rare patronen in de pasta... zelf smeer ik hem altijd in een dunne laag uit dus viel me dit niet op.. morgen doe ik 1 druppel in het midden en zal dan eens kijken

EDIT: Wel maybe een domme vraag maar als het nu idd een holle/bolle cpu is en ik vlak deze dan goed is het dan in orde? want als het zo opgelost is moet ik zelf geen andere hebben.. maar moet dan wel echt ZEKER zijn.. zou ik dit kunnen testen met er een lat ofzo op te leggen?

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 02-11-2009 00:13 ]

• YannickH
De winkelhaak erlangs leggen (of iets wat 100% recht is..) helpt ook :)

als je hem lapped is het dan waarschijnlijk opgelost ja, maar pas eerst mijn koelpastamethode even toe, dan weet je het dus zeker :)
Als je daar dus uit kan concluderen of hij hol/bol is kan je gaan nadenken over lappen: http://gathering.tweakers...essages/1307381/0//lappen

Het is niet iets waar je in een kwartiertje mee klaar bent en above all vervalt je garantie..

Ga dus eerst voor de rma, nooit geschoten is altijd mis ;)

[ Voor 7% gewijzigd door YannickH op 02-11-2009 00:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Even een update heb de cpu er nog eens af gehad.. hij is niet perfect vlak ok.. maar niet echt oneven of moet dit nu echt perfect zijn? (veronderstel van niet want dan had lappen niet veel zin?)

Heb dan ook even de stock cooler gemonteerd met de druppelmethode (zoals yannickh vroeg)
Afbeeldingslocatie: http://media-3.mediahump.com/image/179198/1/0/drup.JPG

Afbeeldingslocatie: http://media-1.mediahump.com/image/179199/1/0/paste.JPG

Afbeeldingslocatie: http://media-2.mediahump.com/image/179200/1/0/paste2.JPG

Ik zie er eigenlijk niet veel mis aan? :/

En resultaat is ....

Afbeeldingslocatie: http://media-2.mediahump.com/image/179197/1/0/temp.jpg

Dus eigenlijk +- de zelfde temp als mijn scythe mugen :(

Vind het vervelend steeds dezelfde vraag te stellen aan jullie.. maar wat kan er mis zijn? :? :'(

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 02-11-2009 16:39 ]

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

gare temp sensors vermoed ik, ik ben juist van n e8400 naar een q6600 gegaan, en de temps zijn meer dan 25 graden gedaald, met dezelfde koeler. kortom: de e8400 was iets mis mee, waarschijnlijk de tempsensors... (en bij de e8400 was de tcase ook echt 25 graden lager dan de tcores... bij de q6600 loopt dat redelijk gelijk)

[ Voor 20% gewijzigd door AlexanderB op 02-11-2009 17:10 ]

• YannickH
Die koelpasta ziet er prima uit zo, ik vrees dat het idd de sensors zijn :S
Verder kan ik ook zo even niets verzinnen..

Ik zou het hier maar op houden zo, en er vanuit gaan dat het allemaal wel snor zit.. hoe vreemd het ook klinkt.
Je kan moeilijk weken hiermee bezig gaan zijn, en kilo's koelpasta verspillen voor jan doedel :P

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
YannickH schreef op maandag 02 november 2009 @ 17:26:
Die koelpasta ziet er prima uit zo, ik vrees dat het idd de sensors zijn :S
Onmogelijk. ;)

Zoals ik al zei wat is er mis met 56 graden stess? :?

[ Voor 12% gewijzigd door -The_Mask- op 02-11-2009 17:35 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• YannickH
Onmogelijk. ;)

Zoals ik al zei wat is er mis met 56 graden stess? :?
Hmm, excuses, verkeerd/te snel gekeken vrees ik. Dit zijn idd nog prima temps.

Ik zat nog met die 80grad van startpost in mn hoofd.
Hier zou ik het dan helemaal bij laten, wellicht teveel koelpasta? ik zie op het plaatje zo'n 3x zo veel koelpasta zitten als ik zou gebruiken, tevens doe ik het midden op de cpu, en druk ik de koeler daarop, niet andersom.

Dan lijkt me dit trouwens opgelost :) deze temps zijn best acceptabel.

Verwijderd

Topicstarter
nuja niet echt... dat is op stock snelheid.. als ik een miserabele overclock doe naar 400fsb ipv 333fsb (dus 3.8ghz ipv 3.1ghz) dan is de temp in de BIOS 80-90c... durf hem niet eens windows te laten laden dan.

En even ter vergelijking heb er nu de e6600 inzitten met same cooler enz op 333fsb ipv 266fsb (3.0ghz ipv 2.4ghz) deze komt dan rond de 60c stressed uit terwijl hij overclockt is.

En ik leesde hier dat de e8x00 reeks minder hitte dan de e6x00 reeks produceerde dus lijkt me dit raar?

Wat dan ook geen verschil maakt op de e8500 is welke cooler erop staat of ik nu de stock neem of men noctua of mijn mugen de temp blijft hetzelfde... terwijl als ik op de e6600 mijn zwaardere coolers monteer deze wel de max temp laat zakken.

Is dit nu echt normaal ? want dan heb ik gewoon 200euro weggegooid in mijn ogen op stock is hij maar nipt voldoende voor wat ik hem wil gebruiken en als ik hem probeer te overclocken draait hij dol :/

ps. als ik minder erop doe dan moet ik het wat uitsmeren nadat ik de cooler erop heb gezet 1maal? want niet alles was bedekt eerst daarom nog beetje bij gedaan

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 02-11-2009 21:01 ]

• Jeffrey0416
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21-01 08:22
Dacht dat de e8400 zoiezo warmer werd als je hem over clocked. Ook moet je bij de mugen 2 een klein mogelijk pasta laagje aanbrengen. Doe dit meestal met een oude housje of schoolpas. Niet dat we dezelfde cpu hebben maar mijn i7 word op 3ghz stressed max 37 graden toen er een dikkere laag opzat was het 44 graden tog bijna een verschil van 7 graden

Verwijderd

Topicstarter
nuja ok warmer worden.. maar instant 80-90c in bios? (op 3.8ghz dan) dan is dit de slechte cpu die ik ooit heb gehad en heb ik echt spijt van men aankoop (want dan gaat men e6600 hoger in ghz wtf).

En dan komen we weer aan het punt van de stock speed toch al een temp van 63c.. mijn e6600 is een PAK koeler op stock speed (zal zo anders even zien)

Volgens mij gaat er toch echt iets mis zijn met de heatspreader... en ik besef ook dat er no way is dat ik dit kan uitleggen aan de winkel volgens mij ... want die gaat ook zeggen "60c is toch niet te hoog" :(

Update:

Nog even iets getest e6600 op stock speed stressed=42c (zoiets verwacht ik ook van de e8500 eerlijk gezet)
En nog 1 ding getest... de ECHTE STOCK COOLER(gebruikte eerst de stock e6600 cooler die is met koper bewerkt) van een e8500 op de cpu gezet temp in bios... 75C dus ergens ben ik blij dat hij echt ZO hoog is met de stock cooler van de e8500 want dit is duidelijk voor de winkel dat het niet normaal is.

Ga proberen morgen gewoon proberen met de pc langs te gaan en zien wat ze zeggen want no way is dit normaal

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2009 18:51 ]

Pagina: 1