Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:55
hallo

ik ben bezig met het maken van mijn egen water cooling.
heb al een blokje af ziet er ongeveer zo uit.
Afbeeldingslocatie: http://img519.imageshack.us/img519/1240/warer1.png

en nu wil ik nog een blokje maken voor mijn video kaart
ik wil ze ongeveer zo hebben.

wat is beter blokje 1 of 2
Afbeeldingslocatie: http://img145.imageshack.us/img145/2442/water2.png

[ Voor 3% gewijzigd door SkullboyNL op 01-11-2009 00:49 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarno
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17:45
Je moet sowieso zorgen voor zoveel mogelijk wervelingen (=beste warmte afgifte). Maar ik meen dat er ook een home-made wc topic is.. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkullboyNL
Jarno schreef op zondag 01 november 2009 @ 00:53:
Je moet sowieso zorgen voor zoveel mogelijk wervelingen (=beste warmte afgifte). Maar ik meen dat er ook een home-made wc topic is.. :?
weet je waar die staad

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

staat is met een t ;)

Wat is je nou pas nog verteld over zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacBreQ
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08-01-2024
In het Nederlands-lokaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkullboyNL
Verwijderd schreef op zondag 01 november 2009 @ 00:56:
staat is met een t ;)

Wat is je nou pas nog verteld over zoeken?
heb dislexi dus kan af en toe wat verkeert staan.
ik heb wat gezogt kan alleen het grote wc topic vinden en wc/setjes topic

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulls
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-05 22:30
Het beste is zoveel mogelijk contact met het water, dus zo dun mogelijke ribjes en zo lang mogelijke route, maar let wel op zo min mogelijk ristrictie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkullboyNL
Bulls schreef op zondag 01 november 2009 @ 01:04:
Het beste is zoveel mogelijk contact met het water, dus zo dun mogelijke ribjes en zo lang mogelijke route, maar let wel op zo min mogelijk ristrictie.
dus blokje 1

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w-dev
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16:59
Even vanuit werktuigbouwopzicht, hoe was jij van plan om dit te gaan frezen? Met een bovenfrees?
Om een beetje nauwkeurig te kunnen werken is een freesbank toch wel fijn.
Zoals deze bijvoorbeeld:

Afbeeldingslocatie: http://www.hetelucht-stoommachines.nl/images/Freesbank.gif

[ Voor 50% gewijzigd door w-dev op 01-11-2009 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

skullboy1994 schreef op zondag 01 november 2009 @ 01:01:
[...]
...

☻/
/▌
/ \

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkullboyNL
w-dev schreef op zondag 01 november 2009 @ 03:46:
Even vanuit werktuigbouwopzicht, hoe was jij van plan om dit te gaan frezen? Met een bovenfrees?
Om een beetje nauwkeurig te kunnen werken is een freesbank toch wel fijn.
Zoals deze bijvoorbeeld:

[afbeelding]
ik doe de opleiding metaal (werktuigbouwkunde) en wij hebben hele nauwkerige freezen daar staan.
maar ik gebruik de nauwkeurigste wand die kan ook automatich.
leker makelijk.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w-dev
Met digitale uitlezing of NC gestuurd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:26

Umbrah

The Incredible MapMan

Sowieso zal ik overwegen of de aansluiting bovenop moet, en daarnaast is er nog heel wat meer te overwegen bij waterkoeling.

Zeker als het op videokaarten aankomt dient de TS er vanuit te gaan dat het niet 'zomaar' kan, een standaard luchtkoeler en de vervangende kant-en-klaar waterkoel oplossingen hebben niet alleen bepaalde eisen aan de hitte die ze moeten kunnen afvoeren (véél vinnen, ik denk persoonlijk niet dat blokje 1 op je GPU blokken gaat werken omdat het water de weg van de minste weerstand zal nemen, en de 'tussenschotjes' natuurlijk breder zijn dan de rest van het parcours).

Het meest complexe bij zelfbouw waterkoelblokken voor GPU's is niet zozeer die waterwegen, maar meer de onderkant, een standaard koeler omvat méér dan alleen de GPU, maar pakt ook het geheugen, de voeding, en een hele lading andere elektronische componenten erbij die ook erg heet kunnen worden. Qua patroon heeft een GPU koeling aan de onderkant haast wel wat weg van een inca tempel:

Afbeeldingslocatie: http://www.chiphell.com/uploadfile/2009/0819/20090819123358634.jpg

Ook leuk is om even naar het EKWB blok te kijken, hoe die het hebben gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w-dev
Je zit niet alleen met het patroon maar ook nog met de verschillende dieptes die in je blok uit moet frezen om goed contact te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
heb dislexi dyslexie dus kan af en toe wat verkeert verkeerd staan.
ik heb wat gezogt gezocht kan alleen het grote wc topic vinden en wc/setjes topic
skullboy1994 schreef op zondag 01 november 2009 @ 13:13:
ik doe de opleiding metaal (werktuigbouwkunde) en wij hebben hele nauwkerige nauwkeurige freezen daar staan.
maar ik gebruik de nauwkeurigste wand want die kan ook automatich automatisch.
leker lekker makelijk makkelijk.
Mijn spellingchecker kon 80% van jouw fouten er zo uithalen.
Is het echt teveel moeite om die even aan te zetten?

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xp7amrkr
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10-04 13:30

xp7amrkr

De enige echte!

Ik denk dat je jezelf eerst nog eens goed moet verdiepen in waterkoeling voordat je hier aan kan beginnen. Je wilt natuurlijk dat je een zo groot mogelijk oppervlak heb om de warmte aan je koelvloeistof af te geven. Met dat in gedachte kan je zo al zien welke beter zou zijn. (helaas bij beide ontwerpen hun nadelen)

Ontwerp 1 voor je videokaart kan werken, maar dat is erg afhankelijk van waar je je aansluitpunten wilt maken. Als je ze beide bovenaan doet zal het compleet geen effect hebben en dan zit je al snel met een oververhitte gpu.
Ontwerp 2 voor je videokaart heeft een veels te klein warmteoverdragings vlak waardoor je je koelvloeistof er heel snel doorheen moet pompen om te zorgen dat je het geheel koel houd. (dit zelfde geld voor het ontwerp van je cpu-koelblok)

Je zegt dat je Werktuigbouwkunde studeert, dan weet je toch dat het ontwerp van je cpu-koelblok niet (makkelijk) te maken is? Ook zeg je dat er hele nauwkeurige freezen freesmachines aanwezig zijn, dit is zegt natuurlijk even veel als de uitspraak 'een computer verbruikt stroom'. De nauwkeurigheid van de machine is irrelevant in dit geval, de kennis van de persoon welke de machine bedient is belangrijker. Ik heb zo mijn vermoeden dat jij niet de vaardigheden hebt om een conventionele freesmachine te bedienen, of hier al ervaring mee hebt. (dan had je namelijk het ontwerp wel anders gemaakt) Als je het door een (C)NC-freesmachine uit laat frezen, had je het niet in sketchup moeten tekenen.

Ik raad je aan jezelf eerst eens te verdiepen in waterkoeling. Waarom koper gebruiken en niet bijvoorbeeld aluminium? Zoek uit wat voor pomp je wilt gaan gebruiken, als je weet hoeveel water deze verplaatst kan je aan de hand van het temperatuurverschil tussen het koelvloeistof en de cpu/gpu berekenen hoeveel oppervlakte je koelblok nodig hebben.

Vervolgens ga je kijken welke materialen en gereedschappen er ter beschikking zijn en dan maak je een degelijk ontwerp. (in sketchup of een 'professioneler' programma)
Sorry als ik misschien een beetje negatief overkom, is niet zo bedoeld.

True science is not measured by its successes, but by its ability to learn gracefully from its failures.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:21
Ik zat te denken, als je je tekening strategisch maakt en op sommige punten er voor zorgt dat het water direct op een ronde wand terecht komt(gemaakt met bolfrees), dus loodrecht, en dit naar de zijkant laat persen, dan krijg je een mooie werveling. Vervolgens laat je dit langs schotjes lopen die kriskras over het veld staan met een hoek van 30 graden op de ingang = nog meer werveling.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Gek genoeg schrijven alle mensen met dyslexie die ik ken veel woorden erg krom, maar kunnen ze de doodsimpele taalregeltjes voor d's en t's gewoon correct toepassen.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xp7amrkr
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10-04 13:30

xp7amrkr

De enige echte!

Exirion schreef op zondag 01 november 2009 @ 15:20:
[...]

Gek genoeg schrijven alle mensen met dyslexie die ik ken veel woorden erg krom, maar kunnen ze de doodsimpele taalregeltjes voor d's en t's gewoon correct toepassen.
offtopic:
Ik heb zelf ook dyslexie maar ik let er gewoon veel op, spellingchecker erbij en alles nog een keer doorlezen. Mijn bovenstaande post vind ik toch netjes verwoord.

True science is not measured by its successes, but by its ability to learn gracefully from its failures.

Pagina: 1