Wachten op NextGen HTPC chipsets? (GF6150 als overbrugging)

Pagina: 1
Acties:

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Op dit moment zou ik een HTPC willen bouwen die:

* compromisloos HD content afspeelt
* 5.1 LPCM kan uitsturen over HDMI (samen met beeld)
* analoge tv kan opnemen (ik denk aan een HVR 2200)
* als fileserver en downloadbak (Torrents, usenet) en evt webservertje kan dienen
* zuinig is ivm 24/7 beschikbaarheid
* in een low-profile kastje past (mATX)

Het liefst zou ik ivm budget een AMD systeem bouwen, maar een 780g/785g systeem valt af doordat 7.1 LPCM niet over HDMI uitgestuurd kan worden. Een GF 8200/8300 is net niet helemaal geschikt om alle HD kwaliteitsopties te bieden (voor zover ik heb begrepen). Blijft over een Intel gebaseerd systeem (GF9300/9400), maar daar is niet meer aan te komen. Bovendien vrij duur.

Wachten tot er een nieuwe generatie HTPC bordjes uitkomt (met geschikte IGP, zuinig, 7.1 LPCM) heb ik niet veel zin in. (Wie kan er vertellen wat er uberhaupt op de markt gaat komen aan chipsets?). Daarom denk ik nu als tussenoplossing aan het volgende.

Ik heb nog een PC'tje staan met een Asus A8N-VM CSM moederbordje (Geforce 6150) met een A64 3000 CPU (Venice core). Als ik daar een Radeon HD 4550 videokaartje in stop (zoals is geadviseerd in de HTPC BBG van september), dan heb ik voorlopig een hele aardige HTPC dacht ik. Dan kan ik toch alle HD beeld en 5.1 LPCM geluid uitsturen over HDMI? Als dit inderdaad een aardige tussenoplossing is, kan iemand me vertellen of dit ook een beetje zuinig is tov de 785g/GF8200/GF9300 chipsets?

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12:57

HaTe

haat niet

Voor een htpc moet je geen Nividia nemen. Neem ATi, want deze
geeft echt een betere beeld kwaliteit. Neem minimaal een hd4550. Deze is denk ik net wel snel genoeg als je full HD tv wilt decoderen en edge enhancement gebruikt.
Zelf zit in onze mediacenter een hd4670 die het met gemak aan kan: max 55% gpu gebruik met video.

Dat is wat ik je kan aanbevelen qua videokaart :)

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

• Pyronick
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-01 16:20

Pyronick

Vorsprung durch gas geben.

Voor Windows wil je waarschijnlijk een AMD chipset, de RS890 die binnenkort uitkomt (officieel januari, maar waarschijnlijk eerder nog) heeft volgens de geruchten hardware upscaling om DVDs naar HD-resolutie op te schalen (deze techniek is niet echt geweldig, maar het is zonder meer noemenswaardig) zonder gebruik te maken van de CPU.
Deze heeft ook 7.1 LPCM conform de HDMI 1.3 specificaties.
Als je Mythbuntu, XBMC Live of iets dergelijks gebruikt wil je waarschijnlijk een moderne nVidia chipset.

Hoewel AMD drivers sinds Ubuntu 9.10 opeens enorm goed presteren, is de XvBA implementatie nog steeds non-existant.
Ik denk wel dat deze heel erg snel zal verschijnen aangezien er ook aan UVD flink word gesleutelt.

[ Voor 7% gewijzigd door Pyronick op 01-11-2009 00:09 ]

• JPS
  • Niet online
HaTe schreef op zondag 01 november 2009 @ 00:02:
Voor een htpc moet je geen Nividia nemen. Neem ATi, want deze
geeft echt een betere beeld kwaliteit. Neem minimaal een hd4550. Deze is denk ik net wel snel genoeg als je full HD tv wilt decoderen en edge enhancement gebruikt.
Zelf zit in onze mediacenter een hd4670 die het met gemak aan kan: max 55% gpu gebruik met video.

Dat is wat ik je kan aanbevelen qua videokaart :)
Ok, misschien ben ik niet helemaal duidelijk. Totdat de nieuwe chipsets komen zou ik dan de A8N-VM gebruiken maar de IGP uitschakelen. Beeld en geluid worden dan door een relatief goedkoop ATI Radeaon HD4550 kaartje over HDMI uitgestuurd. Dit is dan echt een tijdelijke en goedkope tussenoplossing.

Zodra er een nieuwe generatie ultieme chipsets op de markt komen vervang ik dan MB/CPU/Geheugen.

• JPS
  • Niet online
SgtH3nry3 schreef op zondag 01 november 2009 @ 00:07:
Voor Windows wil je waarschijnlijk een AMD chipset, de RS890 die binnenkort uitkomt (officieel januari, maar waarschijnlijk eerder nog) heeft volgens de geruchten hardware upscaling om DVDs naar HD-resolutie op te schalen (deze techniek is niet echt geweldig, maar het is zonder meer noemenswaardig) zonder gebruik te maken van de CPU.
Deze heeft ook 7.1 LPCM conform de HDMI 1.3 specificaties.
Thx, dat is goed te horen. Als die RS890 chipset uitkomt dan zal ik ook eerst even de eerste reviews afwachten, dus pas in feb/maart eventueel overstappen. Daarom wil ik al eerder een HTPC in de lucht hebben om de donkere dagen met mooie films door te komen :*)

Hoe denk je dus over de combinatie A8n-vm / Ati Radeon 4550 als tijdelijk alternatief?