Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Trein] School in Leeuwarden, wat te doen?

Pagina: 1
Acties:

• Manuel
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15:55
Beste tweakers,

Zoals jullie kunnen zien heb ik een probleem met een nieuwe school, zou hier graag heen willen maar is vanwege de reiskosten haast niet mogelijk, aangezien mijn ouders ook wat dat betreft een beetje tegenstribbelen . Moet namelijk ook nog schoolgeld betalen. Doe op dit moment het MBO en ben onder de 18, dus een OV-Kaart zit er jammer genoeg niet in. (Kosten zijn €341,80 per maand, ben namelijk niet enig-kind en de rest gaat ook naar school).

Vanwaar een nieuwe school? Dit allemaal aangezien ik op de open dag ben ik ook zwaar voorgelogen van wat ik hier zou krijgen. Er werd me gezegd dat we meteen begonnen met de opleiding Applicatie-ontwikkelaar, na wat vragen bleek dat helemaal niet mogelijk te zijn aangezien die niet hier werd gegeven. Vandaar dat ik ook de term 'zwaar voorgelogen' gebruik.

In Leeuwarden is de school waar ik denk dat ik heel wat kan bijleren als het op IT gebied aankomt, zit alleen heel erg met het vervoer. Als ik met de trein naar school ga zoals ik dan moet doen ben ik ongeveer 1:30 uur onderweg vanaf hier naar Leeuwarden, dat is voor mij dus wel te doen. Alleen zit ik dus erg met de kosten, voor zover ik weet moet ik namelijk hetzelfde als een volwassene betalen.

Heb hier op T.Net reeds gezocht naar een topic waar andere jongeren ook mee te maken hebben, dit waren dus voornamelijk de reiskosten. Er werd toen een suggestie gedaan om te kijken naar een jeugd maand traject abonnement, heb eens goed lopen te zoeken op Google en de NS site maar het spoor liep dood, of terwijl, dat moet dan al wel zijn afgeschaft.

Maandag ben ik van plan om even naar het loket te lopen hier in de buurt en zo wat meer informatie proberen te winnen van wat nou precies te nemen voor dit. Mijn vraag aan jullie is dus ook of jullie ongeveer weten hoe dit in zijn werking gaat, voornamelijk of het ook mogelijk is om er korting op is te krijgen.

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Dat kan tegenwoordig vaak via de onderwijsinstelling. Ik zou zeggen informeer eens bij de school in Leeuwarden of ze een of andere voordeelregeling met de NS hebben :)

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

• t1mmy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-11 16:22
Ik krijg met mijn 17 jaar een paar euro korting op mijn 4 sterren bus abonnement, heb je hier ook aan gedacht? (laatste keer niet gehad trouwens, volgens mij wordt ik voor een 18 jarige aangezien..)

Waar woon je? Ik doe nu zelf MBO, niveau 4, Media Technologie op een Grafisch Lycheeum maar deze opledingen worden ook op roc's gegeven. Misschien is dit wat voor je, en misschien ook meer haalbaar met het OV.

[ Voor 34% gewijzigd door t1mmy op 31-10-2009 23:43 ]

• Manuel
BastiaanN schreef op zaterdag 31 oktober 2009 @ 23:37:
Dat kan tegenwoordig vaak via de onderwijsinstelling. Ik zou zeggen informeer eens bij de school in Leeuwarden of ze een of andere voordeelregeling met de NS hebben :)
Bedankt voor de tip! Heb inderdaad net even op de site gekeken (ook van andere scholen) en het schijnt dat de NS dit heeft afgeschaft.
t1mmy schreef op zaterdag 31 oktober 2009 @ 23:41:
Ik krijg met mijn 17 jaar een paar euro korting op mijn 4 sterren bus abonnement, heb je hier ook aan gedacht? (laatste keer niet gehad trouwens, volgens mij wordt ik voor een 18 jarige aangezien..)

Waar woon je? Ik doe nu zelf MBO, niveau 4, Media Technologie op een Grafisch Lycheeum maar deze opledingen worden ook op roc's gegeven. Misschien is dit wat voor je, en misschien ook meer haalbaar met het OV.
Doe er nu 1:30 uur over met de trein aangezien ik in Winschoten woon, met de bus zou dat dan wel 4x zo lang duren lijkt me. Dus dit is jammer genoeg geen optie, toch bedankt! :)

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Kamer en een baan zoeken is geen optie?

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Bijbaan in het weekend, zelf abonnement betalen? Of op kamers gaan? Of nog even wachten tot je 18 bent en dan doen.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• t1mmy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-11 16:22
Manuel schreef op zondag 01 november 2009 @ 00:02:

[...]

Doe er nu 1:30 uur over met de trein aangezien ik in Winschoten woon, met de bus zou dat dan wel 4x zo lang duren lijkt me. Dus dit is jammer genoeg geen optie, toch bedankt! :)
Ik bedoelde dan ook dat ik reductie krijg en dat jij er waarschijnlijk ook wel in aanmerking voor komt :) Maar, is er geen optie die dichterbij is?

Bijvoorbeeld op het Grafisch Lyceum Groningen? (Roep maar wat)

[ Voor 7% gewijzigd door t1mmy op 01-11-2009 00:18 ]

• BastiaanN
  • Niet online
Met de trein ga je in elk geval waarschijnlijk geen korting krijgen. Het schijnt inderdaad zo te zijn dat de NS per december 2008 alle kortingen voor scholieren heeft afgeschaft...

[ Voor 3% gewijzigd door BastiaanN op 01-11-2009 00:20 ]

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

• Manuel
Hooglander1 schreef op zondag 01 november 2009 @ 00:04:
Kamer en een baan zoeken is geen optie?
Op kamers een leuke optie, daar heb ik ook al naar zitten te zoeken. Heb ondertussen wel een baan maar verdien daar niet genoeg aan om dit even zo erbij in te schieten, moet ook al mijn andere dingen al betalen. Alle extra's, zoals mijn 3 servertjes. Kan wat dat betreft haast niets meer bijverdienen omdat ik anders in de knoop kom te zitten met deze school.

Verder is het niet echt een optie om 2 jaar te verspillen lijkt me.. We krijgen alleen maar 'de basis', meer bied deze opleiding niet.. Zal het er hier thuis nog even over hebben wat het op kamers gaan betreft.

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:51

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Hele andere optie, carpoolen? Collega van mij komt uit Enschede (of in de buurt daarvan), die neemt elke ochtend iemand mee die hij bij het station hier afzet. Heeft hij via een of andere carpool site gevonden, collega hoeft er niet eens voor om te rijden oid.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• DJ Vincento
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19:58

DJ Vincento

1422055

Manuel schreef op zaterdag 31 oktober 2009 @ 23:27:
ongeveer 1:30 uur onderweg vanaf hier naar Leeuwarden, dat is voor mij dus wel te doen.
Maak van die 1:30 maar rustig 2.00 uur....stap ook elke dag op de trein in Zuidbroek om in Leeuwarden te komen...toch 4,5 uur per dag aan reizen kwijt. Maar heb gelukkig wel OV.

• Brons
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-11 13:05

Brons

Fail!

Werken en kamers is het antwoord. Je zal een veel betere ervaring hebben als student (cursist in het geval van het MBO, voor we hier een discussie over krijgen) als je niet iedere dag 3 uren in de trein zit en ook nog eens met je collega's andere dingen kan ondernemen.

En ik moet zeggen dat Leeuwarden zich de laatste jaren goed aan het profileren is als studentenstad. Het is natuurlijk nog geen Groningen maar het is heel gezellig met een grote diversiteit aan speciale opleidingen en projecten voor buitenlandse studenten.

• Manuel
SinergyX schreef op zondag 01 november 2009 @ 00:26:
Hele andere optie, carpoolen? Collega van mij komt uit Enschede (of in de buurt daarvan), die neemt elke ochtend iemand mee die hij bij het station hier afzet. Heeft hij via een of andere carpool site gevonden, collega hoeft er niet eens voor om te rijden oid.
Denk niet echt dat dit mogelijk gaat zijn in deze regio.. Maar ik zal even kijken, dankje :)
Brons schreef op zondag 01 november 2009 @ 00:56:
Werken en kamers is het antwoord. Je zal een veel betere ervaring hebben als student (cursist in het geval van het MBO, voor we hier een discussie over krijgen) als je niet iedere dag 3 uren in de trein zit en ook nog eens met je collega's andere dingen kan ondernemen.

En ik moet zeggen dat Leeuwarden zich de laatste jaren goed aan het profileren is als studentenstad. Het is natuurlijk nog geen Groningen maar het is heel gezellig met een grote diversiteit aan speciale opleidingen en projecten voor buitenlandse studenten.
Aangezien tot nu toe al een aantal personen kamers zeiden ga ik er toch maar eens naar kijken. Dan daar een leuke baan zoeken of als PHP-freelancer werken. Zal het hier thuis als nog even overleggen, aangezien ik net zoveel aan vervoerskosten kwijt ben als een leuk kamertje voor €300 (excl. onkosten natuurlijk, levens-voorzieningen..)

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Ik denk dat als je je ouders kan overtuigen dat het de beste school is, ze best een en ander kunnen betalen en/of voorschieten totdat je wel 18 bent en stufi krijgt.(mits ze niet in de bijstand of dergelijke situatie zitten natuurlijk)

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:10
Manuel schreef op zondag 01 november 2009 @ 01:16:
[...]

Denk niet echt dat dit mogelijk gaat zijn in deze regio.. Maar ik zal even kijken, dankje :)

[...]

Aangezien tot nu toe al een aantal personen kamers zeiden ga ik er toch maar eens naar kijken. Dan daar een leuke baan zoeken of als PHP-freelancer werken. Zal het hier thuis als nog even overleggen, aangezien ik net zoveel aan vervoerskosten kwijt ben als een leuk kamertje voor €300 (excl. onkosten natuurlijk, levens-voorzieningen..)
Ik weet niet hoe de kamermarkt momenteel is in leeuwarden maar 't lijkt me dat het voor heel wat minder dan 300 euro ook wel moet lukken.
In jouw situatie moet je (nog) niet te veeleisend zijn. Een bed en een bureau is genoeg. En die 3 servertjes is leuk om te onderhouden, maar heeft dat echt voorrang op je studie?

• MetalfanBlackness
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

MetalfanBlackness

♥ PV & SB ♥

Manuel schreef op zaterdag 31 oktober 2009 @ 23:27:
Heb hier op T.Net reeds gezocht naar een topic waar andere jongeren ook mee te maken hebben, dit waren dus voornamelijk de reiskosten. Er werd toen een suggestie gedaan om te kijken naar een jeugd maand traject abonnement, heb eens goed lopen te zoeken op Google en de NS site maar het spoor liep dood, of terwijl, dat moet dan al wel zijn afgeschaft.
Volgens mij bestaat een maand traject kaart nog steeds:

http://www.ns.nl/cs/Satel...maandtrajectabonnement-id

Als het goed is staan de kosten voor de maand traject kaart bij de resultaten van een "plan uw reis" op de ns site, je moet wel even op "Toon uitgebreid prijsadvies" klikken.
Hier zie je dat een mand traject kaart tussen winschoten en leeuwarden (€ 345,30) kost, maar ik zie ook dat je voor € 347,- een maand net abonnement kunt nemen, waarmee je meer vrijheid hebt om te kiezen van waar naar waar je wilt reizen.

Solarboiler: Top Senz 200 Nero-3 ⣿⣿ Photovoltaics: 9x LG 320N1K-A5, SE 3000H

• Brons

Brons

Fail!

mcDavid schreef op zondag 01 november 2009 @ 11:13:
[...]

Ik weet niet hoe de kamermarkt momenteel is in leeuwarden maar 't lijkt me dat het voor heel wat minder dan 300 euro ook wel moet lukken.
In jouw situatie moet je (nog) niet te veeleisend zijn. Een bed en een bureau is genoeg. En die 3 servertjes is leuk om te onderhouden, maar heeft dat echt voorrang op je studie?
Heel wat minder dan €300 denk ik niet. Bij de sociale huur in ieder geval niet. Bij particuliere huur maak je misschien nog een kans.

Ik woon ondertussen niet meer in Leeuwarden maar Leeuwarden heeft dezelfde problemen als iedere stad. Met een tekort aan goedkope sociale huurwoningen als een van de belangrijkste.

Reken op €250 per maand. En dan moet je mazzel hebben dat niemand anders die woning wil hebben.

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Afhankelijk van het inkomen van je ouder kan het ook heel goed zijn dat je gemeente een vergoeding aanbiedt. Echter weet ik niet zeker of dit ook voor het MBO is. Ik moest een maand zonder OV reizen toen ik begon met mijn HBO studie, en achteraf heb ik dat geld teruggkregen van de gemeente(290eu)+ nog 560 euro bij elkaar van de SVB en de IB Groep. Terwijl mijn treinabbo maar 270 euro was.

• Manuel
LED-Maniak schreef op zondag 01 november 2009 @ 02:43:
Ik denk dat als je je ouders kan overtuigen dat het de beste school is, ze best een en ander kunnen betalen en/of voorschieten totdat je wel 18 bent en stufi krijgt.(mits ze niet in de bijstand of dergelijke situatie zitten natuurlijk)
Dat is me inmiddels gelukt, alleen het voorschieten zijn ze niet echt blij mee. Aangezien ik zoals eerder gezegd geen enig kind ben plus mijn ouders willen dat ik het beste van mijn studie ga maken, dus niet binnenkort met schulden bij hun ga zitten.
mcDavid schreef op zondag 01 november 2009 @ 11:13:
[...]

Mwah, jammer genoeg heb ik een spel draaien op die 3 servers, dan heb ik het niet over crime-games maar eerder over een spel wat een daemon vereist. Dus jammer genoeg geen optie, de laatste optie zou zijn de servers qua specs laten verkleinen maar dat moet dan ook echt alles zijn.

Ik ga zo eens even kijken op van die huizen-site's, eventueel even contact opnemen, want dan is het een keer de rit en daarna op mezelf wonen.
MetalfanBlackness schreef op zondag 01 november 2009 @ 11:28:
[...]
Volgens mij bestaat een maand traject kaart nog steeds:

http://www.ns.nl/cs/Satel...maandtrajectabonnement-id

Als het goed is staan de kosten voor de maand traject kaart bij de resultaten van een "plan uw reis" op de ns site, je moet wel even op "Toon uitgebreid prijsadvies" klikken.
Hier zie je dat een mand traject kaart tussen winschoten en leeuwarden (€ 345,30) kost, maar ik zie ook dat je voor € 347,- een maand net abonnement kunt nemen, waarmee je meer vrijheid hebt om te kiezen van waar naar waar je wilt reizen.
Klopt inderdaad, hier heb ik ook al naar zitten te kijken, alleen schijnt het te zijn dat als je jonger dan 18 bent en ouder dan 14 (dacht ik) je een jeugd maandkaart traject abonnement kon krijgen.
Sefyu schreef op zondag 01 november 2009 @ 11:47:
Afhankelijk van het inkomen van je ouder kan het ook heel goed zijn dat je gemeente een vergoeding aanbiedt. Echter weet ik niet zeker of dit ook voor het MBO is. Ik moest een maand zonder OV reizen toen ik begon met mijn HBO studie, en achteraf heb ik dat geld teruggkregen van de gemeente(290eu)+ nog 560 euro bij elkaar van de SVB en de IB Groep. Terwijl mijn treinabbo maar 270 euro was.
Op de Postbus 51 site staat ook al zoiets, dat klopt. Alleen zou ik dan wel graag weten wat de korting bedraagt. Als het €10 is schiet ik er als nog niet veel mee op. Anders kan ik nu ook al werken om de reiskosten voor mijn eigen reis daarheen te betalen.

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:46

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Heb je misschien niet familie in de buurt wonen of dichterbij Leeuwarden dan wat jij nu woont? Misschien dat je daar wat mee kan regelen voor een korte periode kan blijven/wonen tegen een vergoeding die jou wel schikt?zodat je kan kijken of de opleiding echt bevalt en of er fatsoenlijk werk te zoeken is voor jou?

Aangezien Winschoten echt een teringeind weg is van Leeuwarden ( heb 1 jaar lang Eelde-Leeuwarden gedaan en opzich wel te doen, maar zelfs ik was al snel 2 uur onderweg :X Dat terwijl Groningen--> Eelde maar 12 KM is)

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• Kurgan
  • Laatst online: 18-11 19:06
Mijn advies is: ga op kamers. Ik heb zelf in Haarlem gestudeerd terwijl ik in Rotterdam woonde, en achteraf beschouw ik het als een grote fout dat ik niet in Haarlem ben gaan wonen. Je bent ontzettend veel tijd en energie kwijt aan dat reizen, veel meer dan je in eerste instantie denkt, en dat gaat ten koste van je studie. Later ben ik in Alkmaar gaan studeren en daar ook op kamers gegaan, en het ging me meteen allemaal een stuk makkelijker af.

Als je het idee hebt dat je de tijd in de trein kunt gebruiken om te werken: vergeet het maar. Er is teveel wat je afleidt dus dan moet je na een lange treinreis alsnog dat werk gaan zitten doen. Het is alleen maar een kwestie van tijd voordat je dat niet meer volhoudt.

Bovendien zul je dezelfde problemen tegenkomen als ik: gemiste lessen door vertragingen en uitval van treinen, en ik had ook nog een keertje een staking midden in een tentamenweek.Verspil dus in vredesnaam niet je tijd aan dat reizen met de trein. Been there, done that, still regret it. |:( Als je echt het beste van je studie wilt maken zul je op kamers moeten gaan.

Foto's Take only pictures, leave only footprints, kill only time

• Manuel
Touchdomex schreef op zondag 01 november 2009 @ 13:48:
Heb je misschien niet familie in de buurt wonen of dichterbij Leeuwarden dan wat jij nu woont? Misschien dat je daar wat mee kan regelen voor een korte periode kan blijven/wonen tegen een vergoeding die jou wel schikt?zodat je kan kijken of de opleiding echt bevalt en of er fatsoenlijk werk te zoeken is voor jou?

Aangezien Winschoten echt een teringeind weg is van Leeuwarden ( heb 1 jaar lang Eelde-Leeuwarden gedaan en opzich wel te doen, maar zelfs ik was al snel 2 uur onderweg :X Dat terwijl Groningen--> Eelde maar 12 KM is)
Jammer genoeg niet, iedereen woont in de provincie Groningen, allemaal erg dichtbij elkaar wat dat betreft. Maar na al die reacties over de ergernis in het openbaar vervoer zit ik er hard aan te twijfelen.. Je bent namelijk altijd afhankelijk van iemand anders waar ik dan niet zo blij mee ben.
Kurgan schreef op zondag 01 november 2009 @ 13:48:
Mijn advies is: ga op kamers. Ik heb zelf in Haarlem gestudeerd terwijl ik in Rotterdam woonde, en achteraf beschouw ik het als een grote fout dat ik niet in Haarlem ben gaan wonen. Je bent ontzettend veel tijd en energie kwijt aan dat reizen, veel meer dan je in eerste instantie denkt, en dat gaat ten koste van je studie. Later ben ik in Alkmaar gaan studeren en daar ook op kamers gegaan, en het ging me meteen allemaal een stuk makkelijker af.

Als je het idee hebt dat je de tijd in de trein kunt gebruiken om te werken: vergeet het maar. Er is teveel wat je afleidt dus dan moet je na een lange treinreis alsnog dat werk gaan zitten doen. Het is alleen maar een kwestie van tijd voordat je dat niet meer volhoudt.

Bovendien zul je dezelfde problemen tegenkomen als ik: gemiste lessen door vertragingen en uitval van treinen, en ik had ook nog een keertje een staking midden in een tentamenweek.Verspil dus in vredesnaam niet je tijd aan dat reizen met de trein. Been there, done that, still regret it. |:( Als je echt het beste van je studie wilt maken zul je op kamers moeten gaan.
Echt bedankt voor de tip! Ik ga het nog een keer hier in de groep gooien en dan maar hopen dat het feest kan doorgaan. Trouwens, heb eens gekeken op die kamer site's, het meeste wat ik tegen kwam waren kamers die waren 'furnished' of terwijl al gemeubileerd, deze kamers worden aangeboden voor een kleine €315 per maand, alleen zit ik dan nog even met de onkosten. Ik g a ondertussen even weer verder zoeken, iedereen echt hartelijk bedankt!

Meer tips/adviezen zijn altijd welkom!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:46

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Manuel schreef op zondag 01 november 2009 @ 14:41:
[...]

Jammer genoeg niet, iedereen woont in de provincie Groningen, allemaal erg dichtbij elkaar wat dat betreft. Maar na al die reacties over de ergernis in het openbaar vervoer zit ik er hard aan te twijfelen.. Je bent namelijk altijd afhankelijk van iemand anders waar ik dan niet zo blij mee ben.
Dat is zonde. Ik zelf heb bijvoorbeeld over heel Nederland familie zitten en als die geen ruimte hebben. Dan weten ze altijd wel waar wel woonruimte is goedkoop :+
Echt bedankt voor de tip! Ik ga het nog een keer hier in de groep gooien en dan maar hopen dat het feest kan doorgaan. Trouwens, heb eens gekeken op die kamer site's, het meeste wat ik tegen kwam waren kamers die waren 'furnished' of terwijl al gemeubileerd, deze kamers worden aangeboden voor een kleine €315 per maand, alleen zit ik dan nog even met de onkosten. Ik g a ondertussen even weer verder zoeken, iedereen echt hartelijk bedankt!

Meer tips/adviezen zijn altijd welkom!
De reden dat ze daar gemeubileerd al zijn is omdat Stenden een internationale school is met studenten van over de hele wereld. Die komen hier meestal maar een jaar of 2 studeren en gaan dan hun studie weer in hun eigen land verder volgen. Erg nette oplossing inderdaad als jij er ook gebruik van kan maken :+ >:)

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• racoon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-11 11:26

racoon

mooowwww

meld je aan op http://www.kamernet.nl/

24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??

• Manuel
Touchdomex schreef op zondag 01 november 2009 @ 14:44:
[...]

Dat is zonde. Ik zelf heb bijvoorbeeld over heel Nederland familie zitten en als die geen ruimte hebben. Dan weten ze altijd wel waar wel woonruimte is goedkoop :+
Had ik maar eens zoveel geluk :+ De zoektocht gaat daarin tegen wel gewoon door.
De reden dat ze daar gemeubileerd al zijn is omdat Stenden een internationale school is met studenten van over de hele wereld. Die komen hier meestal maar een jaar of 2 studeren en gaan dan hun studie weer in hun eigen land verder volgen. Erg nette oplossing inderdaad als jij er ook gebruik van kan maken :+ >:)
Bedankt voor de uitleg, is me nu een stukje duidelijk! Verder heb ik me eens aangemeld op die site die racoon heeft gezegd. Ik wacht even totdat iemand mij daar een mailtje stuurt voordat ik €20 ga uitgeven om de kans iets te vergroten. Ik zal wel zien waar het schip strandt :)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:30

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwacht niet dat mensen jou mailtjes gaan sturen op kamernet.nl, je zult daar echt zelf moeten reageren, wat dus geld kost. Dat gezegd, Leeuwarden is niet zo lastig als Nijmegen, Utrecht of Amsterdam, en het aanbod is sowieso wegens crisis hoger dan in jaren, dus goede kans dat een paar reacties genoeg zal zijn (sterker nog, dat snappen ze bij Kamernet zo te zien ook dondersgoed. Vroeger kon je voor EUR 5 een handjevol reactiemogelijkheden kopen, maar nu moet je verplicht voor EUR 18 inkopen)

Overigens, Kamernet is onderdeel van Direct Wonen. Ga wat dan ook je doet niet in op het advies op de site om naar DW zelf te gaan. Het meest gunstige wat je daarover kunt zeggen is dat je je dondersgoed moet beseffen dat jij niet hun klant maar hun grondstof bent. Hun klanten zijn de verhuurders, en ze doen dan ook alles om hen (ten koste van jou) in de watten te leggen. Reken daar sowieso op prijzen die minimaal de (wettelijk) maximaal redelijke huur bedragen, soms meer, en op torenhoge provisie voor DW (maand huur plus servicekosten plus contractkosten en daar nog eens 19% BTW overheen). Doe dat dus niet!

Als je alleen op kamernet.nl kijkt heb je hier geen last van.

Oslik blyat! Oslik!

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-11 22:33

Luke!

#Treinbaas
BastiaanN schreef op zondag 01 november 2009 @ 00:20:
Met de trein ga je in elk geval waarschijnlijk geen korting krijgen. Het schijnt inderdaad zo te zijn dat de NS per december 2008 alle kortingen voor scholieren heeft afgeschaft...
Het lijkt me voor de topicstarter verstandig om eens te kijken wat Arriva aan kortingen biedt, want als je van Winschoten naar Leeuwarden reist raak je in geen enkele NS-trein verzeild...
Kurgan schreef op zondag 01 november 2009 @ 13:48:

Kun je dat niet beter aan de topicstarter zelf overlaten? Ik ken genoeg mensen die er tegengesteld aan jou over denken en dat moet ook kunnen. Beetje gezeiver zoals je het brengt. Net of je niet het beste van je studie knut maken als je niet op kamers zit. 8)7

[ Voor 53% gewijzigd door Luke! op 03-11-2009 11:36 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dat is weer een andere discussie. Ik ben het met je eens dat studeren in de trein voor velen prima kan (een van de vele redenen waarom ik liever langere zakenreizen met OV doe), maar de nadelen van niet in/in de buurt van je plaats van studie zitten voor het grootste deel op ander vlak.

Studeren is niet alleen het verwerven en verwerken van kennis tijdens kantooruren en alleen thuis achter de boeken. Je extracurriculaire activiteiten zijn net zo belangrijk. Of het gaat om een biertje te pakken met studiegenoten, iets cultureels doen samen met docenten, of willekeurig wat, als je ver van je studieplaats weg woont zijn dergelijke dingen lastig. Dat wil niet zeggen dat je niet je diploma/bul kunt halen als je elke dag nog die laatste trein moet halen, maar als je dat doet ga je zeker niet alles uit je studententijd halen wat erin zit.

Dat laatste is de reden dat ik sterk zou adviseren op kamers te gaan. Een andere is natuurlijk de zelfstandigheid die je daarmee opdoet, wat ook gewoon een kwestie is van algemene ontwikkeling :)

Oslik blyat! Oslik!

• Kurgan
  • Laatst online: 18-11 19:06
Luccus schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 11:34:
[...]
Kun je dat niet beter aan de topicstarter zelf overlaten? Ik ken genoeg mensen die er tegengesteld aan jou over denken en dat moet ook kunnen. Beetje gezeiver zoals je het brengt. Net of je niet het beste van je studie knut maken als je niet op kamers zit. 8)7
Hebben die mensen ook allebei de alternatieven zelf geprobeerd? Ik probeer de TS te behoeden voor een fout die ik zelf al eens gemaakt heb. Natuurlijk kun je heel je studie lang heen en weer blijven reizen en gewoon slagen, ik zat al in het derde jaar van mijn studie toen ik besloot om op kamers te gaan. Toen merkte ik pas écht hoeveel makkelijker het is als je niet te ver van je school af zit. Een paar nadelen van ver van school wonen: je kunt niet even snel bij een van je medestudenten of een docent langsgaan als je ergens mee zit, je bent eerder geneigd om dat ene lesje over te slaan omdat het zo'n lange reis is, als het een keertje laat wordt op school ben je gruwelijk laat thuis en je moet de volgende ochtend weer vroeg op, je hebt veel minder tijd om te ontspannen of een bijbaan te hebben en ga zo maar door. Er hangt nog een veel groter prijskaartje aan een lange reis dan alleen het geld. Studeren is tegenwoordig al pittig genoeg, waarom zou je het jezelf nog moeilijker maken?

Anyway, dat is mijn advies op basis van mijn eigen ervaringen. Het staat iedereen vrij om ernaar te luisteren of het in de wind te slaan.

Foto's Take only pictures, leave only footprints, kill only time

• Manuel
Bedankt voor de tips iedereen. Heb ondertussen eens wat zitten te rekenen met mijn ouders en oom erbij, die vonden het voor mij nog niet zo verstandig om nu al op kamers te gaan, als ik dan op kamers wou gaan moest dat dan in Groningen, iets dichterbij. Dus jammer genoeg valt voor mij die optie af als ik het zo allemaal zie.

Verder heb ik het ook eens met wat klasgenoten er over gehad van hoe het zit met de trein en om de hele tijd heen en weer te gaan. Een klasgenoot van me heeft er ook al mee te maken gehad maar dan alleen om naar Groningen te gaan, dat was volgens hem wel te doen dat kleine halfuurtje.

Jammer genoeg moet ik er anderhalf uur over doen om naar Leeuwarden te gaan, dus weet niet hoe de ervaringen er over zijn. Ik ga het eerst eens proberen met de trein denk ik zo, als dat niet bevalt kan ik nog altijd overwegen om op kamers te gaan. :)

Verder heb ik ook nog eens zitten te kijken naar de kosten die ik dan kwijt ben om naar school te gaan, in totaal kom ik op €345,30 per maand uit en het moest van de belasting af kunnen. Heb zojuist even gebeld naar de belastingdienst en daar is mij weer gezegd dat het niet mogelijk was, of terwijl de Postbus 51 site is incorrect of de belastingdienst.

Ben in ieder geval weer terug bij af.. Indien jullie enige tips / advies hebben zou ik het graag willen horen! Aangezien €345,30 voor alleen mij niet mogelijk gaat zijn. De rest moet namelijk ook nog allemaal naar school.

• Brons

Brons

Fail!

Het lijkt mij zinloos om je in Groningen te laten wonen als je in Leeuwarden moet zijn. Zeker als je op kamers wil gaan wonen om de OV kosten te drukken. Ik ken je persoonlijk niet maar het lijkt er op dat je ouders je geen zelfstandigheid willen geven.

Overigens is Groningen <-> Leeuwarden goed te doen met de trein. Ook zal je niet ver van het centraal station in Leeuwarden moeten zijn voor je opleiding (tenzij je naar de Friese Poort gaat, dan moet je op een ander station uitstappen).

• Manuel
Helemaal mee eens, zo'n gevoel had ik dus ook al. Maar goed, het zijn en blijven mijn ouders dus heb wel te accepteren wat hun zeggen over dit soort zaken. Verder valt er op dit moment nog niets aan te veranderen. Ik ga dit jaar sowieso aan deze school afmaken wat inhoud dat ik in totaal 1 jaar nog zonder OV moet reizen. Of terwijl eenmalig een kleine €3500 en daarna heb ik hopelijk een OV.

Of als de plannen van de overheid doorgaan dat MBO'ers ook een OV met bijbetaling kunnen krijgen, alleen dan wordt het een ander verhaal. (eerlijk gezegd komt het in mijn ogen eerder over als discriminatie aangezien HBO'ers wel recht hebben op een OV en de MBO'ers niet. Terwijl er vaak niet eens zo heel veel verschil in zit).

• Brons

Brons

Fail!

MBO'ers krijgen wel een OV. Maar pas als ze 18 zijn. De redenering is dat er meer ROC's zijn dan HBO/WO instellingen en je dus eigenlijk altijd wel zelfstandig naar je ROC kan. Daar ben je echter mooi klaar mee als je in de provincie zit en je opleiding is ver weg. Ik vind het ook een vreemde regel.

[ Voor 6% gewijzigd door Brons op 04-11-2009 17:23 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Tja, je kiest (of je ouders kiezen) er ook voor om ergens achteraf te wonen en Winschoten valt duidelijk in de categorie "ergens achteraf", en om dan toch een flink eind weg een opleiding te willen volgen. Het is te makkelijk om maar naar de overheid te wijzen en zeggen dat zij de gevolgen van die keuzes moeten ondervangen.

Elke keuze - ook mbt waar je woont - heeft voor- en nadelen. Degene die de keuze maakt mag IMHO primair verantwoordelijk zijn voor de gevolgen :o

In dit geval zijn het primair de ouders, aangezien Manuel zelf aangeeft anders te willen kiezen. Dat betekent practisch gezien dat hij prima gerechtvaardigd is om te eisen dat ze ofwel vervoerskosten betalen, danwel hem toestaan elders te gaan wonen. Wat trouwens ook een keuze is met flinke (financiele) gevolgen, maarja hij heeft al aangegeven bereid te zijn om die gevolgen op zich te nemen - een mooie houding :)

Oslik blyat! Oslik!

• Brons

Brons

Fail!

Maar waarom krijgt een 16 jarige HBO'er wel een OV en een 16 jarige MBO'er niet? En waarom krijgt hij er dan wel eentje als hij 18 is?

Waar het hier eigenlijk op neer komt is dat je ouders je belemmeren deze opleiding te volgen. Weinig aan te doen ben ik bang.

• Manuel
Brons schreef op woensdag 04 november 2009 @ 17:23:
MBO'ers krijgen wel een OV. Maar pas als ze 18 zijn. De redenering is dat er meer ROC's zijn dan HBO/WO instellingen en je dus eigenlijk altijd wel zelfstandig naar je ROC kan. Daar ben je echter mooi klaar mee als je in de provincie zit en je opleiding is ver weg. Ik vind het ook een vreemde regel.
Inderdaad, vind het zelf ook nergens op slaan. Wat veranderd er aan als je 18 bent, is dat de gemiddelde MBO leeftijd of wat. Sta er nog steeds van te kijken. Heb wel eens een blog gelezen van iemand die er vel op tegen was dat MBO'ers onder de 18 ook een OV konden krijgen met als hoofdreden dat wij niet zoveel kosten zouden hoeven te betalen voor de opleiding.
dion_b schreef op woensdag 04 november 2009 @ 17:30:
Tja, je kiest (of je ouders kiezen) er ook voor om ergens achteraf te wonen en Winschoten valt duidelijk in de categorie "ergens achteraf", en om dan toch een flink eind weg een opleiding te willen volgen. Het is te makkelijk om maar naar de overheid te wijzen en zeggen dat zij de gevolgen van die keuzes moeten ondervangen.

Elke keuze - ook mbt waar je woont - heeft voor- en nadelen. Degene die de keuze maakt mag IMHO primair verantwoordelijk zijn voor de gevolgen :o

In dit geval zijn het primair de ouders, aangezien Manuel zelf aangeeft anders te willen kiezen. Dat betekent practisch gezien dat hij prima gerechtvaardigd is om te eisen dat ze ofwel vervoerskosten betalen, danwel hem toestaan elders te gaan wonen. Wat trouwens ook een keuze is met flinke (financiele) gevolgen, maarja hij heeft al aangegeven bereid te zijn om die gevolgen op zich te nemen - een mooie houding :)
Maar goed, hoe konden hun dat nou 12 jaar geleden weten dat ik ICT wou gaan kiezen als ik 16 werd, ik bedoel maar. Ben naar heel wat scholen geweest op een opendag en zelfs nog onder schooltijd zelf en heb overal eens een dagje meegedraaid, dit was voor mij toch echt de beste school indien ik meer wou bijleren. Jammer genoeg wordt het een grote kostenpot maar dat verdient zich later hopelijk weer allemaal terug.
Brons schreef op woensdag 04 november 2009 @ 17:33:Waar het hier eigenlijk op neer komt is dat je ouders je belemmeren deze opleiding te volgen. Weinig aan te doen ben ik bang.
Mwah nee hoor, ze steunen me wel wat dat betreft alleen de kosten zijn een probleem. Als ik nou enigskind was dan had het wel uitgekunt maar aangezien maar 1 van mijn ouders werkt en ik zelf een onderbetaalde baan heb op dit moment kan ik niets. Het enige wat ik kan doen is bij instanties om enige korting vragen zoals bij de NS dat het als nog mogelijk gaat worden.

Alleen is het irritant dat ik maar steeds blijf worden doorgestuurd van instantie naar instantie. Om een voorbeeld te geven van hoe het vanmiddag was: Postbus 51 => WTOS => Belastingdienst => Postbus 51 => Arriva => NS => now..?

[ Voor 15% gewijzigd door Manuel op 04-11-2009 18:02 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Manuel schreef op woensdag 04 november 2009 @ 17:42:
[...]

Maar goed, hoe konden hun dat nou 12 jaar geleden weten dat ik ICT wou gaan kiezen als ik 16 werd, ik bedoel maar.
Niet. Maar het is een waarheid als een koe dat je op het platteland weinig keus gaat hebben en (relatief) lange reistijden, ongeacht welke opleiding je gaat volgen (geldt trouwens ook voor werk, tenzij je boer bent en op het erf woont). Die beperkingen golden 12 jaar geleden net zo. Of ze het toen inzagen of niet, hun keuze toen is grotendeels verantwoordelijk voor jouw situatie nu (waarin jij moet kiezen tussen een slechte school dichtbij of dagelijks idioot lang reizen naar een goede) - wederom, een situatie die bij willekeurig welke opleiding had kunnen optreden.

Als ze in Groningen stad waren gaan wonen was er meer keuze geweest, maar waren jullie waarschijnlijk kleiner behuisd. Alles heeft z'n voor en nadelen, en degene die de keuze gemaakt heeft moet zich verantwoordelijk voelen voor beide gevolgen :o
Ben naar heel wat scholen geweest op een opendag en zelfs nog onder schooltijd zelf en heb overal eens een dagje meegedraaid, dit was voor mij toch echt de beste school indien ik meer wou bijleren. Jammer genoeg wordt het een grote kostenpot maar dat verdient zich later hopelijk weer allemaal terug.
Bekijk het ook eens verder dan alleen de financiele kosten/baten. Zoals ik al eerder zei, een opleiding is veel meer dan x-jaar dingen uit boeken en colleges/lessen in je kop stampen, na tijdje in examens uitbraken en vervolgens dat afsluiten met een stuk papier.

Het gaat ook om jezelf vormen als mens :o

Zeker in je latere tienerjaren leer je (al dan niet) zelfstandig en verantwoordelijk te worden, leg je contacten die je levenslang gaat houden en vaak ook in grotere mate bepalen hoe je je buiten je thuissituatie gaat ontplooien. Ik zou durven beweren dat dat dingen zijn waar je - op lange termijn bekeken - meer aan hebt dan een positief financiele saldo, maar ook zeker dat het dingen zijn die daaraan kunnen bijdragen.
Kijk voor de grap maar eens hoe vaak "zelfstandig werken" en "verantwoordelijkheidsgevoel" bij functieomschrijvingen als eis staan. Dat zijn dingen die je niet in de klas leert. Kijk ook wat werkgevers doen als ze een stapel bij benadering identieke CV's hebben liggen. Dan pikken ze degene eruit die iets interessants gedaan heeft buiten school, of veel eigen initiatief getoont heeft (bijvoorbeeld door naar een veel verder weg gelegen opleiding te gaan om gegronde redenen...).

Die dingen leer je dus niet in de schoolbanken, maar een goede school stimuleert dat soort dingen rechstreeks door veel ontplooiingsmogelijkheden te geven, en onrechtstreeks nog meer door andere gemotiveerde mensen aan te trekken met wie je samen buiten schooltijd contacten onderhoudt en je verder verdiept en verbreedt.

Wat dat betreft klinkt het alsof de keuze voor die betere school sowieso een gunstige is, maar goed, je zit dus wel met de gevolgen daarvan icm de gevolgen van de keuze van je ouders voor een afgelegen vestigingsplaats - en hun negatieve houding tov op kamers gaan.

Allicht kun je dit een jaartje proberen; gaat het goed, dan kun je zo doorgaan, maar als het echt slecht te doen is (drie uur per dag onderweg zijn is *VEEL*, IMHO teveel ongeacht reden - maar dat is een persoonlijke afweging) kun je dan beter onderbouwd (en een jaartje ouder, zelfstandiger en hopelijk verstandiger) kijken of je niet alsnog op kamers kunt :)

Oslik blyat! Oslik!

• Manuel
dion_b schreef op woensdag 04 november 2009 @ 18:05:
[...]

Niet. Maar het is een waarheid als een koe dat je op het platteland weinig keus gaat hebben en (relatief) lange reistijden, ongeacht welke opleiding je gaat volgen (geldt trouwens ook voor werk, tenzij je boer bent en op het erf woont). Die beperkingen golden 12 jaar geleden net zo. Of ze het toen inzagen of niet, hun keuze toen is grotendeels verantwoordelijk voor jouw situatie nu (waarin jij moet kiezen tussen een slechte school dichtbij of dagelijks idioot lang reizen naar een goede) - wederom, een situatie die bij willekeurig welke opleiding had kunnen optreden.

Als ze in Groningen stad waren gaan wonen was er meer keuze geweest, maar waren jullie waarschijnlijk kleiner behuisd. Alles heeft z'n voor en nadelen, en degene die de keuze gemaakt heeft moet zich verantwoordelijk voelen voor beide gevolgen :o
Nee inderdaad wat dat betreft ben ik het er volledig mee eens, maar precies wat je eerder al hebt gezegd. Alles brengt zo zijn voor en nadelen mee ongeacht waar ik ga wonen, het is alleen lastig om die eens te maken. Het is alleen zo vanuit mijn oogpunt dat ik liever niet in de schulden wil gaan zitten van wat ik allemaal voor school heb moeten doen.
[...]

Bekijk het ook eens verder dan alleen de financiele kosten/baten. Zoals ik al eerder zei, een opleiding is veel meer dan x-jaar dingen uit boeken en colleges/lessen in je kop stampen, na tijdje in examens uitbraken en vervolgens dat afsluiten met een stuk papier.

Het gaat ook om jezelf vormen als mens :o

Zeker in je latere tienerjaren leer je (al dan niet) zelfstandig en verantwoordelijk te worden, leg je contacten die je levenslang gaat houden en vaak ook in grotere mate bepalen hoe je je buiten je thuissituatie gaat ontplooien. Ik zou durven beweren dat dat dingen zijn waar je - op lange termijn bekeken - meer aan hebt dan een positief financiele saldo, maar ook zeker dat het dingen zijn die daaraan kunnen bijdragen.
Kijk voor de grap maar eens hoe vaak "zelfstandig werken" en "verantwoordelijkheidsgevoel" bij functieomschrijvingen als eis staan. Dat zijn dingen die je niet in de klas leert. Kijk ook wat werkgevers doen als ze een stapel bij benadering identieke CV's hebben liggen. Dan pikken ze degene eruit die iets interessants gedaan heeft buiten school, of veel eigen initiatief getoont heeft (bijvoorbeeld door naar een veel verder weg gelegen opleiding te gaan om gegronde redenen...).
En weer heb je gelijk, alleen is het voor mij in deze situatie waarin ik me nou bevind lastig om naar de andere kant kijken, eerst het ene probleem dan het andere heb ik geleerd. Niet op school maar gewoon uit pure ervaring, het is vaak zo dat als je het ene maakt dat er dan altijd een ander probleem weer de hoek om komt zetten. Dus het wordt voor mij dus nog wel even wennen wat dat betreft.

Wat dat betreft wordt het een hele nieuwe ervaring voor mij om ook eens mee te maken, alleen zoals ik maar blijf aanhameren zijn de kosten. Dit is echt het punt dat me in mijn hoofd erg dwarszit...
Die dingen leer je dus niet in de schoolbanken, maar een goede school stimuleert dat soort dingen rechstreeks door veel ontplooiingsmogelijkheden te geven, en onrechtstreeks nog meer door andere gemotiveerde mensen aan te trekken met wie je samen buiten schooltijd contacten onderhoudt en je verder verdiept en verbreedt.
Mijn school raad alleen maar aan dat ik naar een andere filliaal van ze ga of terwijl dezelfde situatie waar ik dus niet weer in terecht wil komen. Heb daar namelijk ook een dagje meegedraaid, dat was ook helemaal niets. Klasgenoten horen in mijn ogen ongeveer op hetzelfde niveau te zitten, dat was alleen bij het Friesland College jammer genoeg het geval.
Wat dat betreft klinkt het alsof de keuze voor die betere school sowieso een gunstige is, maar goed, je zit dus wel met de gevolgen daarvan icm de gevolgen van de keuze van je ouders voor een afgelegen vestigingsplaats - en hun negatieve houding tov op kamers gaan.

Allicht kun je dit een jaartje proberen; gaat het goed, dan kun je zo doorgaan, maar als het echt slecht te doen is (drie uur per dag onderweg zijn is *VEEL*, IMHO teveel ongeacht reden - maar dat is een persoonlijke afweging) kun je dan beter onderbouwd (en een jaartje ouder, zelfstandiger en hopelijk verstandiger) kijken of je niet alsnog op kamers kunt :)
Wie niet waagt wie niet wint is mij ook vroeger aangeleerd, dus daar zou ik graag eens gebruik van willen maken. Het ompraten van mijn ouders t.o.v het op kamers gaan lijkt mijzelf op dit moment niet echt het beste idee, aangezien ze volgens mij *als ik hun blik zie bijvoorbeeld* dat ze denken dat ik er nog niet klaar voor ben. Er zou vast wel een reden aan vast zitten maar daar vraag ik ze later wel eens om.

De trein maakt mij eigenlijk niet zo heel veel uit om eerlijk te zijn, dan ben ik in ieder geval al ergens waar ik wou komen, hierna kan ik natuurlijk weer een stapje verder gaan zoals je zei op kamers gaan, maar als nog eerst even kijken of ik dit kan regelen met de trein :)
Pagina: 1