Heb ik naast de motorola SBV5120E nog een router nodig?

Pagina: 1
Acties:

• MantaMania
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01-05-2024
Kan iemand me vertellen of ik nou wel of geen router nodig heb met het casema sbv5320e motorola modem?
In de handleiding staat dat een hub voldoende is om internet te delen (You can connect up to 31 computers to an Ethernet hub connected to a SURFboard VoIP cable modem, as shown.) maar overal waar ik lees krijg ik het idee dat een router wel nodig is.

Deze vraag omdat ik net een nieuwe gigabit switch gekocht heb en deze is ipv sitecom 202 wat een router incl switch was. Omdat ik in eerste instantie in de veronderstelling was dat ik geen router nodig heb heb ik dus voor een "normale" switch gekozen.

Nu ik op 1 van de 2 pc's problemen heb om op internet te komen begin ik toch te twijfelen. Heb al wat software matig zitten rommelen maar lijkt niet beter te worden en voor ik alles ga problemen wil ik ff zeker weten of dat het wel moet kunnen.

Fouten die ik kreeg was in eerste instantie kon ie geen ip nr toewijzen dus toen heb ik zelf een ip nummer ingevoerd maar toen kreeg ik dus geen internet verbinding (daarvoor ook niet ofc).

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:24
Heeft de pc met internet problemen ook internetproblemen als je alleen die aansluit op de switch?

• ftpfreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:14
Als je op de computer waar je wel internet op krijgt ipconfig /all uitvoert, wat voor IP adres krijg je dan? Begint dat met 10, 172 of 192?

• MantaMania
@awsom das een goeie en ja hij heeft nog problemen dus dan zou het niet aan switch liggen feit blijft wel dat sinds deze verwisseld is het probleem er is.

@ftpfreak

misschien wat overload aan info maar bij deze de info van de computer met een probleem:

DHCP ingeschakeld:ja
auto. conf. ingesc.: ja
ip adres:169.254.105.121
subnetmasker:255.255.0.0
standaardgateway:169.254.105.121
dhcp server: staat er niet
dns server:staat er niet

computer zonder probleem
DHCP ingeschakeld:ja
auto. conf. ingesc.: ja
ip adres:83.83.45.130
subnetmasker:255.255.255
standaardgateway::83.83.45.1
dhcp server: 212.54.38.80
dns servers:212.54.40.25 en 212.54.35.25

• mindcrash
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-11-2019

mindcrash

Rebellious Monkey

Zover ik weet worden er in Nederland geen kabelmodems met routerfunctie geleverd.

Om een internet verbinding met meerdere computers thuis te realiseren heb je dus echt een router nodig, waar je vervolgens eventueel één of meer switches aan kan prikken.

"The people who are crazy enough to think they could change the world, are the ones who do." -- Steve Jobs (1955-2011) , Aaron Swartz (1986-2013)

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:37

_Eend_

🌻🇺🇦

Ja, je hebt een router nodig.

De PC met problemen (PC A) heeft een IP adres dat begint met 169. Dat geeft al aan dat die PC geen geldig IP adres krijgt, en dus heeft Windows zichzelf maar een IP adres kado gedaan. (APIPA ftw!)

De tweede PC, die zonder problemen (PC B ) heeft wel een geldig IP adres, maar die krijg je van je ISP toegewezen, hierdoor krijgt PC A geen (geldig) IP adres. Ik gok dat als je PC B uitzet en PC A aan dat A het 83. adres krijgt toegewezen en dat je daarop kunt internetten.

[ Voor 0% gewijzigd door _Eend_ op 31-10-2009 20:02 . Reden: typo ]

• MantaMania
balen dus toch een router nodig, nou ja moet maar dan. Kan ik dan mn oude router gebruiken maar wel de snelheid behouden van de gigabit switch? Kan ik dan gewoon het internet signaal op router binnen laten komen en deze naar gigaswitch laten lopen en hierop de computers. (wel jammer dat ik dan toch weer 2 apparaten aan moet hebben staan want router inc switch voor gigabit was nog aardig duur 100,-)

• MantaMania
ter info was idd toch router die heb ik nu voor mn gigabit switch gezet en nu werkt het wel. En volgens mij heb ik gewoon nog een gigabit netwerk omdat ie dat overal aangeeft.

Verwijderd

heb dezelfde constructie. gigabit verbinding werkt trouwens alleen tussen de pc's die aangesloten zitten op de switch naar de router en voorbij de router naar de modem is het gewoon fast ethernet oftewel 100mb/s.

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:24
MantaMania schreef op zondag 01 november 2009 @ 08:24:
ter info was idd toch router die heb ik nu voor mn gigabit switch gezet en nu werkt het wel. En volgens mij heb ik gewoon nog een gigabit netwerk omdat ie dat overal aangeeft.
Je hebt gigabit netwerk tussen de computers. Van de gigabit switch naar router naar modem is 100mbit. ;)

• MantaMania
ja precies maar voor mn internet heb ik toch geen gigabit nodig "nog" dus dit is dan een redelijke oplossing nu.
Heb het idee naar mn mediacenter dat het nog ontzettend traag gaat 20 min voor 8gb weet niet of dat dat normaal is voor een gigabit netwerk.

ps modem -> router met ingebouwde mbitswitch -> gigabit switch en hierop zitten 2 computers en 1 mediacenter.

[ Voor 18% gewijzigd door MantaMania op 01-11-2009 13:58 ]

Verwijderd

8GB moet in principe binnen 1 a 2 min overgepompt zijn op een goed gigabit netwerk maar dit kan aan verschillende factoren liggen nl. de harde schijf, de netwerkchip, een van de pc's is druk bezig, OS heeft slechte doorvoer, switch heeft een slecht chipset. we moeten toch iets meer weten over de computers en de switch om te weten wat het probleem dan is.

• MrNGm
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-11-2025
Als het *goed* is, zou dat Motorola modem gewoon IP adressen in de reeks 192.168.100.x moeten uitdelen. Je kan even kijken in http://192.168.100.1/ of de DHCP server daarvoor aanstaat. Mocht je moeten inloggen, dan volstaat 'admin' met als wachtwoord het merk ;)

Kan je misschien wat specs geven aan wat voor netwerkkaarten er in je pc's zitten? Misschien staat je netwerkkaart op je mediacenter niet goed ingesteld, of is het wellicht geen gbit kaart...

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
MrNGm schreef op zondag 01 november 2009 @ 21:19:
Als het *goed* is, zou dat Motorola modem gewoon IP adressen in de reeks 192.168.100.x moeten uitdelen. Je kan even kijken in http://192.168.100.1/ of de DHCP server daarvoor aanstaat. Mocht je moeten inloggen, dan volstaat 'admin' met als wachtwoord het merk ;)

Kan je misschien wat specs geven aan wat voor netwerkkaarten er in je pc's zitten? Misschien staat je netwerkkaart op je mediacenter niet goed ingesteld, of is het wellicht geen gbit kaart...
Dat doet ie alleen wanneer de internetverbinding niet actief is of het modem in offline mode staat. Wanneer er wél een internetverbinding is kent stuurt ie de dhcp-requests door richting de provider, die maximaal 2 adressen toekent als ik het me goed herinner.

Desktop: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 192GB DDR5-5600; Woonkamer: Asrock DeskMini B860, Core Ultra 5 245K, 16GB DDR5-7600

Verwijderd

spone schreef op zondag 01 november 2009 @ 21:35:
[...]

Dat doet ie alleen wanneer de internetverbinding niet actief is of het modem in offline mode staat. Wanneer er wél een internetverbinding is kent stuurt ie de dhcp-requests door richting de provider, die maximaal 2 adressen toekent als ik het me goed herinner.
er zit een router tussen dus deze neemt de dhcp aan de kant van het lokale lokale netwerk over zolang de router maar een externe ip krijgt is het helemaal niet interessant welke ip of hoeveel ip's de provider uitgeeft. ook weet ik geen enkele provider die meerdere ipv4 adressen uitgeeft aan een klant die zijn namelijk vrij duur en er zijn er niet veel meer van. dit is de reden dat ze naar ipv6 over willen.

ontopic
ook heeft zowel de modem als de router niks te maken met snelheidsprobleem dat je hebt de pakket komen niet eens bij de router in de buurt omdat de switch dit afhandeld.

ook heel even een vraagje je hebt het over een media center is dit een HTPC of een netwerk media tank (bv. popcorn hour of WD TV). als dit een HTPC (een daadwerkelijke PC die als media center dient) is de doorvoer te laag en is er iets mis maar als een netwerk media tank is kan het zijn dat het apparaat gewoon niet sneller is.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 02-11-2009 02:35 . Reden: vraag over NMT toegevoegd. ]

• MantaMania
netwerk kaarten in beide pc's zijn realtek RTL8168/811 pci-e gigabit ethernet nic kaarten en mediacenter is een wd tv live inderdaad dus jij zou zeggen daar zit het probleem evt?
Erop aangesloten zit een wdj2500 wd harddisk.

Verwijderd

een redelijk simpele test kan je vrij snel een antwoord geven. kopieer iets van de ene pc naar de andere. als dit veel sneller gaat dan het kopiëren van pc naar de WD live dan zit het probleem ergens in de WD live. het kan dan zijn dat een nieuwe firmware dit oplost maar ga daar maar niet van uit. het is veel waarschijnlijker dat de hardware gewoon niet sneller gaat. als het kopiëren van pc naar pc niet sneller gaat dan is er iets mis tussen je pc's of in de switch. maar ik denk zelf dat de WD live gewoon niet sneller is.
Pagina: 1