Verwijderd

Topicstarter
Hallo luitjes,

Ik heb gisteren mijn mijn processor overklokt naar de respectabele waarde van 3.2 ghz origineel 2.4 zoals jullie ongetwijfeld weten.

Eerst heb ik het geheugen teruggeklokt naar 667mhz
Mijn fsb heb ik verhoogd stapsgewijs naar 356 mhz en die was origineel 266.
Als ik bij prime 95 een fout kreeg heb ik het voltage verhoogd van de processor en die staat nu op 1.5 volt
Hij word niet echt warm, na 1,5 uur stressen blijft hij hangen rond de 44/45 graden.
Idle ongeveer 18 graden bij kamertemperaturen.

Nu de vragen....

Ik hoor en lees veel over dat het geheugen en de fsb 1 op 1 moeten lopen maar in everest staat de verhouding 10:8 dit is dus geen 1 op 1. :(
Hoe kan ik dit oplossen?

En ik lees ook wel dat mensen een nog hogere klok bereiken met een cpu-voltage van 1.35 maar dat gaat bij mijn cpu echt niet lukken.
Doe ik nog iets fout?
Zijn de waardes van mijn systeem redelijk te noemen?
Als het goed is staan de rest van mijn specs onder deze post.

Sorry voor de domme vragen maar ik ben een beginnende klokker.....

Alvast bedankt!!! _/-\o_

• omgwtfbbq
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 26-01 16:15
1,5 volt is echt heel erg veel. Met welk programma meet je de temperaturen overigen? 45 stressed met dat voltage lijkt me onwaarschijnlijk.

Je moet je geheugen in de BIOS 2x de waarde van je FSB geven. Dus 356*2 = 712Mhz, dan loopt het 1:1.

Overigens is de ene CPU de andere niet, het kan zijn dat jij een hele slechte batch hebt die nauwlijks overklokt.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hem nu even terug gezet op een vorige setting fsb 333 multiplier 9x dus 3.0ghz
Nu staat mijn cpuvoltage op 1.375v
Dit gezien jouw laatste opmerking..... ik wil mijn processor niet vastlassen in zijn socket! :*)

Ik meet mijn temps met everest wat toch vrij secuur is lijkt me?
Is die 1,5v slecht dan?

Ik had mijn systeem al op prime95 laten draaien voor 1,5 uur en dat was foutloos, Gisteren maakte 1 core al na 20 min een rekenfout, kan dit ook komen omdat mijn geheugen nog niet 1 op 1 draaide?

Mijn geheugen staat nu wel 1 op 1 dankzij jouw hulp dus alvast dank daarvoor! ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2009 11:10 ]

Verwijderd

Everest komt ongeveer 10 graden bij op.Coretemp of realtemp moet je heben.1,5 volt is trouwens het max volgens intels specificaties wat je er op mag zetten.doe ik ook hoor als ik hem naar 3,9 overklok.Maar voor mijn 24/7 settings heb ik hem op 3,7 ghz staan op 1,45 volt

[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2009 13:19 ]

Verwijderd

Gebruik Coretemp om temps te meten.
1.5V is aan de hoge kant, probeer ergens rond de 1.4 uit te komen.
Welke stepping heb je? B3 klokt lang niet zo goed over als G0.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:36

Thandor

SilverStreak

In jouw signature zie ik dat je een MSI P45 Platinum met PC2-8500 RAM hebt. Waarom zet je dan niet in het BIOS de FSB op bijvoorbeeld 400MHz, de multiplier op 8x en het geheugen op DDR2-800 of iets dergelijks? Alle componenten kunnen dat prima aan :). Zolang je de multiplier maar op 8x zet zul je niet boven de 3.2GHz uitkomen.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• xp7amrkr
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10-04-2025

xp7amrkr

De enige echte!

Ik draai nu met de Q6600 op 400x9 met DDR2-800, zoals Thandor hierboven ook al aanraad. Mijn voltage staat op 1.4V en dat is prachtig stabiel. (ben wel jaloers op jou temps, draai hier 68graden stressed met flinke koeler en goede kast)

True science is not measured by its successes, but by its ability to learn gracefully from its failures.

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:35
Verwijderd schreef op zaterdag 31 oktober 2009 @ 17:44:
Als ik bij prime 95 een fout kreeg heb ik het voltage verhoogd van de processor en die staat nu op 1.5 volt
Hij word niet echt warm, na 1,5 uur stressen blijft hij hangen rond de 44/45 graden.
Idle ongeveer 18 graden bij kamertemperaturen.
Staat is soms op het balkon? :o

18 graden bij kamertempratuur, samen met dat voltage moet die kaart in een omgeving van 10C ofzo zijn op z'n hoogst.

Verwijderd

Topicstarter
Hee mensen,

Ten eerste bedankt voor alle reacties, erg fijn forum hier.
Ik heb inmiddels Realtemp 3.00 gedownload en idd de temps zijn daar in een stukje hoger.
Toch ben ik nu al 3 uur aan het stressen met prime95 en hoger dan 56 graden op core 0 is hij niet geweest.
Mijn laatst beschreven setting FSB 333 x 9 cpu 1.39V draait nu al 3 uur stabiel dus dat is toch een plusje...

Ik ga straks eens even kijken of ik hem met 8x multiplier op een mooie klok kan krijgen.
Is een goede suggestie dus ga ik zeker even proberen.

De stepping van mijn processor is B en de revision G0 volgens cpu-z
En nee.... mijn kastje staat gewoon in de living niet op het balkon... O-)

Nogmaals dank!

• DaViDoViTsCh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-09-2025

DaViDoViTsCh

Frans-Nederlandse Duitser

8x400 is wel een goeie snelheid, dan kun je ook mooi je geheugen 1:1 laten draaien en gaat je CPU als een tierelier. Mijn cpu draait @ 1,35V

Ici kann uw Werbung staan

• Tremmie
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-01 14:52
Mijn Q6600 draait nu op 3.1 Ghz, 1.3v. Maar de temperaturen zijn nogal hoog. Is dit echt te warm, of valt het nog wel mee?

Afbeeldingslocatie: http://ns1.onweer.eu/~tremor/temp.jpg

Verwijderd

Mijne draait op 1,5 volt op 3,8 ghz niet warmer dan 60 graden.Wel op waterkoeling maar goed dat ter zijde ik zou hem zelf iig niet warmer laten worden.71 garden is geloof ik max voor deze processor.

• Boagriuz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21-12-2025
Tremmie schreef op zaterdag 07 november 2009 @ 15:18:
Mijn Q6600 draait nu op 3.1 Ghz, 1.3v. Maar de temperaturen zijn nogal hoog. Is dit echt te warm, of valt het nog wel mee?

[afbeelding]
Werk jij met stock koeler? Dan kan het inderdaad goed kloppen dat hij zo heet wordt.

Ik heb hem lopen op 2800 Mhz (400 x 7) op uit mijn hoofd 1,26 Volt (cpu-z geeft 1,2 Volt aan) en wanneer ik alle 4 de cores stress wordt hij max. 66 graden.

*Heb vd week dan toch maar een Scythe Mugen 2 besteld en gister binnen gekregen, ga ik er morgen maar eens inbouwen, kijken of ik de 3600 Mhz haal met redelijke temps, kan k mijn geheugen makkelijk 1:1 laten lopen*

Damn wat is dat ding groot trouwens :9

Edit: Ik heb btw een G0 voor het geval iemand dat zich afvraagt.

[ Voor 4% gewijzigd door Boagriuz op 09-11-2009 01:57 ]

Verwijderd

Dat lukt vast wel ik heb hem op een corsair h50 en doe load temps op 3.8 ghz onder de de 60 graden op 1.5 volt.

• Tremmie
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-01 14:52
Boagriuz schreef op maandag 09 november 2009 @ 01:56:
[...]

Werk jij met stock koeler? Dan kan het inderdaad goed kloppen dat hij zo heet wordt.
Ik heb een Cooler Master Hyper TX3. Met stock koeler gaan de temperaturen met een paar graden omhoog, maar veel scheelt het niet.

• Boagriuz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21-12-2025
Aha, daar weet ik verder niet veel van af helaas. Maar 3.1 Ghz is toch al bijna 30% overklok. Mocht je nog verder willen zou ik dan gaan nadenken over een betere koeler.

Heb zojuist na veel gekloot (wat is dat irritant in je eentje) mijn Scythe Mugen 2 geïnstalleerd en met alle 4 cores 100% stressed blijft mijn 6600 gemiddeld 50 graden nu op 2,8 ghz.

Misschien wat voor jou ook? Kost 3 tientjes, maar is wel een van de betere lucht koelers volgens mij.

Anyway, good luck met je temps!

Verwijderd

Misschien een overbodige vraag,maar hoe bereken je dat je geheugen en fsb 1 op 1 draaien.

Heb zelf mijn Q6600 op 2,8 ghz draaien met stock cooler.

Draait op 9x311 en in Everest geeft ie 12:10 ratio aan.

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

ja, dan moet je je geheugen op 662 zetten, zit net onder 667. ik denk dat je dan beter nog ff door kan tweaken, en de cpu op 9x333 zetten (= de helft van 667)
wat je ook kan doen is 400x7 (2800) en je ram 1:1 op 800 draaien. evt kan je ook, als je de koeling verbetert, het voltage iets omhoog en n hogere multi, 400x8 is al 3.2 ghz en das een hele nette clock voor een q6600 :)
Pagina: 1