[Windows 7] BSOD door onbekende oorzaak?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExPlanE
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

ExPlanE

Let the beat hit 'em!

Topicstarter
Tweakerts,

een kennis van mij heeft onlangs een nieuwe PC gebouwd, meteen Windows 7 erop gegooid. Alleen: binnen een paar dagen had hij last van relatief 'random' BSOD's. Ben even langs geweest maar kon de oorzaak in eerste instantie niet vinden. Ook omdat de foutcodes elke keer anders waren. Heb toen een aantal minidumps door de mangel gehaald met WhoCrashed. Daar kwam het volgende uit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
This was likely caused by the following module: ntkrnlpa.exe
Bugcheck code: 0xBE (0x33312, 0x589D6005, 0xA085F6EC, 0xA)
Error: ATTEMPTED_WRITE_TO_READONLY_MEMORY
file path: C:\Windows\system32\ntkrnlpa.exe
product: Microsoft® Windows® Operating System
company: Microsoft Corporation
description: NT Kernel & System
The crash took place in a standard Microsoft module. Likely the culprit is another driver on your system which cannot be identified.

Mijn conclusie was dat ntkrnlpa.exe blijkbaar een conflict had met een andere driver. Op google wel zat berichten te vinden met mensen die ook BSOD's hebben, en dan blijkt dat het door ditzelfde bestandje komt. Maar wat nu de exacte oorzaak is, blijft mij compleet onduidelijk.

Heb voor de zekerheid een MemTest gedraaid, daar kwam 'ie goed door heen, 100% succesvol. Daarna nog even de harde schijf gecheckt met chkdsk en met HD Tune, beide zonder fouten.

Welnu, heeft een van jullie enig idee wat de oorzaak zou kunnen zijn van een dergelijke BSOD? Welk programma/driver eventueel in conflict zou kunnen zijn? Even voor de volledigheid hier een .rar'retje met een tweetal .dmp's. Wellicht dat daaruit meer duidelijk wordt.

Specs zijn als volgt:
AMD Athlon II X2 250
GigaByte GA-MA785GM-US2H
2x2GB OCZ Geheugen (DDR2 PC6400)
XFX 9600GT

Alvast bedankt!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yellowneck
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yellowneck

Dure hobby....:\

Gebruik je misschien een gare image van een illegale Windows 7 installatie?
Daarnaast zou je eventueel chkdsk kunnen draaien.
Alle drivers geupdate? Draai je 32bit of 64bit?

Fotogear: Canon EOS RP | Canon 400D + BG-E3 | RF 24-105mm F4.0L | 50mm F1.8 | 17-40mm F4.0L | 70-200mm F4.0L | 100mm F2.8L Macro | 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExPlanE
  • Niet online

ExPlanE

Let the beat hit 'em!

Topicstarter
Geen idee of installatie legaal of illegaal gedaan is. Het is van een kennis. Neem aan dat hij gewoon een legale CD in huis heeft gehaald.

Chkdsk heb ik gedraaid, staat overigens ook in m'n bericht te lezen ;). Kwam 'ie 100% goed doorheen, geen fouten in ieder geval.

Drivers zijn ook recent. Immers, de PC draait net een paar weken. Moederboard drivers en videokaart drivers zijn sowieso up-to-date, weet dat ze (weliswaar paar weken terug) van internet gehaald zijn.

Hij gebruikt een 32bits versie van Windows 7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die dump van 20:54 is veroorzaakt door ntfs.sys volgens BlueScreenView
http://www.nirsoft.net/utils/blue_screen_view.html

Je zou kunnen overwegen om een full memory dump aan te zetten, misschien dat daar meer uit komt (minidumps bevatten meestal niet genoeg info)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExPlanE
  • Niet online

ExPlanE

Let the beat hit 'em!

Topicstarter
ntfs.sys duid op een probleem met de HDD? In dat geval zou chkdsk fouten moeten geven?

edit:
Zie net dat ik de oudste minidumps heb geupload. Hier zijn 2 recentere logs van BSOD's te vinden.

Volgens de ene .dmp gaat het fout met ntkrnlpa.exe, en volgens de ander bij halmacpi.dll .

[ Voor 69% gewijzigd door ExPlanE op 31-10-2009 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExPlanE
  • Niet online

ExPlanE

Let the beat hit 'em!

Topicstarter
Update:
Heb sinds m'n laatste post wat extra tests gedraaid, weer HDD en RAM gechecked. HDD was (nog steeds) in orde, maar RAM gaf (met een ander test-progsel dan waarmee ik in eerste instantie getest had) vreemde fouten. Per toeval kwam ik erachter dat hij zijn geheugen in slots 3 en 4 had. Vond 't het proberen waard om z'n geheugen gewoon in #1 en #2 te doen. Gek genoeg gaf hij daarna geen fouten meer. Ook nog even prime gedraaid, en hij lijkt nu wel stabiel te lopen. Heb alleen niet heel uitgebreid kunnen testen nog.

Maar kan het zo zijn dat je BSOD's krijgt door het plaatsen van je geheugen in #3 en #4 in plaats van #1 en #2? Naar mijn idee mag dit weinig uitmaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-06 13:25

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

ExPlanE schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 16:04:
Update:
Heb sinds m'n laatste post wat extra tests gedraaid, weer HDD en RAM gechecked. HDD was (nog steeds) in orde, maar RAM gaf (met een ander test-progsel dan waarmee ik in eerste instantie getest had) vreemde fouten. Per toeval kwam ik erachter dat hij zijn geheugen in slots 3 en 4 had. Vond 't het proberen waard om z'n geheugen gewoon in #1 en #2 te doen. Gek genoeg gaf hij daarna geen fouten meer. Ook nog even prime gedraaid, en hij lijkt nu wel stabiel te lopen. Heb alleen niet heel uitgebreid kunnen testen nog.

Maar kan het zo zijn dat je BSOD's krijgt door het plaatsen van je geheugen in #3 en #4 in plaats van #1 en #2? Naar mijn idee mag dit weinig uitmaken?
Antwoord heb ik helaas niet maar wel een vraag: welk testproggie heb jij gebruikt voor je geheugen?
Pagina: 1