Toon posts:

Oudere PC, videokaart kapot. Wat is een verstandige keuze?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ok gisteravond begon mijn PC raar te doen, tijdens Call of Duty 4 kreeg ik opeens een raar patroon op m'n scherm en toen herstarte de PC. Daarna begon ik weer te spelen, maar toen kreeg ik dit terug keer op keer.

Daarna heb ik de computer het stof uit mn computer geblazen en toen nog eens geprobeerd maar nu geeft die 5 piepjes in het begin (tu-duu tuu tuu tuu) en de computer start wel, maar het beeldscherm geeft no-signal en blijft uit.

Mijn conclusie is dus dat de videokaart beschadigd is en dus overhit raakt tijdens spellen en daarna iets definitief kapot is gegaan.

En nu wil ik dus zsm een nieuwe videokaart, nu zou ik makkelijk een nieuwe kunnen kopen maar ik wil binnenkort (laten we zeggen binnen 6 maanden) upgraden. Dus ik zou nu al een goede videokaart kunnen kopen. Maar daarbij zit ik met een probleem. Ik heb namelijk een voeding van 380watt en ik weet niet of dat genoeg is om daar ook nog eens een up to date videokaart op te laten lopen.

Dus nu is mijn vraag welke videokaart is geschikt voor mij?

System specs:
AMD Athlon 64 3000
1GB RAM DDR2 (2x512)
ASUS A8N-e moederbord

XFX GeForce 6600GT 128mb videokaart.

Budget is 145euro.

• Bullus
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23-04 14:09
Waarom geen 2e handse?
Je kan dan dezelfde type kaart halen of een wat latere serie 7xxx/8xxx /9xxx
7600/7900
8800
9600

http://tweakers.net/aanbod/list_ads/cat/710

[ Voor 16% gewijzigd door Bullus op 31-10-2009 14:24 ]

|2600k|Asus 290|

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:22

MsG

Forumzwerver

Wat wil je over 6 maand precies upgraden?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Verwijderd

Zou gewoon kijken naar een tweedehands kaartje voor minder dan 30 euro inclusief verzenden moet je al iets veel snellers hebben.
Anders kom je waarschijnlijk in de knoop met de voeding. ;)

Verwijderd

Topicstarter
MsG schreef op zaterdag 31 oktober 2009 @ 14:24:
Processor (minimaal een Intel Core Duo E8400)
Geheugen (minimaal 4GB DDR3)
en bijpassende voeding/moederbord

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:35

F.West98

Alweer 17 jaar hier

MsG schreef op zaterdag 31 oktober 2009 @ 14:24:
ik denk de PC zelf

2x ViewSonic VP-27885K | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

Umbrah

The Incredible MapMan

Geinig genoeg: ik heb ook een Asus A8N in dit moederbord, hoewel er wat ACPI problemen waren bij de install van Windows 7 op dit board (bios update fixed alles!), zijn dit wonderbaarlijk stabiele en toch nog moderne bordjes, voor hun leeftijd.

Een van de dingen die ik heb geprobeerd toen ik W7 probeerde te installeren (hij wou niet starten van DVD, om een verse install te doen, die nodig was omdat ik van 32bit naar 64bit ging), was de videokaart vervangen door de Radeon HD4870 in mijn eigen PC. Ik kan je zeggen: dat werkt. Vista startte op, en voor de gein wou hij zelfs na een driver-install benchmarken ermee.

Dat wil dus zeggen dat theoretisch de HD5xxx serie ook werkt, (met daarmee binnen budget een HD5770) hoewel daar de kwestie meer is:

WAT voor voeding heb je! 380 Watt zegt ongeveer net zoveel over een voeding als dat "een auto met 4 wielen" je iets nuttigs over een auto verteld. Een goede 380 Watt voeding (80silver+ of equivalent) zou ik zelfs nog wel een enkele HD5870 aan durven sluiten met een Phenom II systeem gecombineerd met een AMD790 chipset.

[ Voor 10% gewijzigd door Umbrah op 31-10-2009 14:38 ]

• xp7amrkr
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10-04-2025

xp7amrkr

De enige echte!

Je 380W voeding bied niet veel ruimte voor een echt snelle videokaart, en buiten dat zou de videokaart dan heel erg overkill zijn voor de rest van je systeem.

Zoals hierboven al genoemd kan je kijken naar een leuke betaalbare 2e hands videokaart op het Vraag&Aanbod gedeelte. Dit zijn een aantal leuke voor jou systeem (ik neem aan dat je een AGP 8x slot hebt?):
V&A aangeboden: Asus GeForce 6600 256MB (AGP, DVI), N6600/TD/256MB
V&A aangeboden: ASUS AGP-V7700 GeForce 2 GTS Deluxe
V&A aangeboden: XFX GeForce 6600 GT 128MB DDR3 (AGP, 2x DVI), PV-T43A-NDF7
Umbrah schreef op zaterdag 31 oktober 2009 @ 14:36:
WAT voor voeding heb je! 380 Watt zegt ongeveer net zoveel over een voeding als dat "een auto met 4 wielen" je iets nuttigs over een auto verteld. Een goede 380 Watt voeding (80silver+ of equivalent) zou ik zelfs nog wel een enkele HD5870 aan durven sluiten met een Phenom II systeem gecombineerd met een AMD790 chipset.
Dit is voor de TS helemaal niet van belang want deze videokaarten zijn VEELS te overkill voor zijn systeem, en ze zullen waarschijnlijk niet passen omdat ik vermoed dat hij nog een AGP slot heeft, en geen PCI-e.

[ Voor 26% gewijzigd door xp7amrkr op 31-10-2009 14:39 ]

True science is not measured by its successes, but by its ability to learn gracefully from its failures.

Verwijderd

Is AGP daarnaast is die prijs imo belachelijk daar vind je op V&A al HD3850's voor die zelf niet kwijt te raken zijn.

• xp7amrkr

xp7amrkr

De enige echte!

Verwijderd schreef op zaterdag 31 oktober 2009 @ 14:40:
[...]

Is AGP daarnaast is die prijs imo belachelijk daar vind je op V&A al HD3850's voor die zelf niet kwijt te raken zijn.
Een vraagprijs is wat anders dan de verkoopprijs. Neem contact op met de verkoper en zeg dat hij hem voor 10 euro in een envelop mag stoppen.

True science is not measured by its successes, but by its ability to learn gracefully from its failures.

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat om een Antec Truepower II 380w en mijn huidige videokaart is een PCI-e. Daarnaast is het natuurlijk overkill, maar dat is het hele punt niet. Ik heb gewoon een goede videokaart nodig waarmee ik binnen enkele maanden naast enkele upgrades de meeste games op een acceptabele grafische settings kan spelen.

En daarnaast, natuurlijk is het een simpele oplossing gewoon een 7600GT te kopen of in die range. Maar wat ik wil weten is of ik ook een nieuwe kaart kan gebruiken, ook al is het overkill.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2009 14:50 ]

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

Umbrah

The Incredible MapMan

Zoals ik zei: ik heb ook zo'n moederbord, en je onderschat deze plankjes! Het zijn welliswaar Socket939 plankjes, maar ze komen uit de tijd dat DDR2 al betaalbaar was. Deze bordjes waren populair om dezelfde reden dat men een Core2 niet zo snel koppel(de) aan DDR3: door de lagere latency van DDR1 en het feit dat de CPU's toch maar '800MHz FSB' hadden, was DDR1 sneller.

Deze bordjes zijn gewoon uitgerust met PCI-E, en er is ook een SLI-editie van, die zelfs zónder een fysiek jumper-achtig systeem het bovenste slot naar PCI-E x8 kan zetten, en het tweede x16-size slot van x4 naar x8, gewoon vanuit de BIOS! Je geeft deze bordjes veel te weinig credit! Dezelfde chipset (nForce 4) is nog tijden gebruikt op zelfs AM2+ bordjes!

Maar goed, qua CPU support zijn ze wel oud (Athlon 64 4000+ max), maar om het de TS maar even te vertellen: als je meer budget hebt, en een A-voeding, is het niet eens zo fout om een nieuwe videokaart te kopen, die je kunt overzetten in je nieuwe systeem. Overkill: misschien, er zijn veel spellen die niet zo snel CPU capped zijn, maar eerder GPU-capped. Vooral 13-in-een-dozijn shooters die in multiplayer gespeeld worden (zoals de TS noemt), zijn vaak eerder GPU capped dan CPU capped. Niet dat ik zeg dat dat zijn systeem adequaat is, maar om gelijk de term 'overkill' te gebruiken ben ik het niet mee eens.

Verwijderd

heb nog wel een ati1950pro in de kast liggen. voor 2 tientjes mag je em komen halen :) (groningen)

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:45
Tweedehands is het slimst, wil je per se nieuw dan zou ik een ATI 4670 kopen, past perfect bij jouw systeem en voeding. Heb hem bij mijn zoontje erin hangen, verbazingwekkend wat dat ding nog allemaal draait.

Raak je over een half jaar ook nog wel kwijt ook.

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

• xp7amrkr

xp7amrkr

De enige echte!

Verwijderd schreef op zaterdag 31 oktober 2009 @ 14:46:
Het gaat om een Antec Truepower II 380w en mijn huidige videokaart is een PCI-e. Daarnaast is het natuurlijk overkill, maar dat is het hele punt niet. Ik heb gewoon een goede videokaart nodig waarmee ik binnen enkele maanden naast enkele upgrades de meeste games op een acceptabele grafische settings kan spelen.
Ik snap dat het natuurlijk het makkelijkst is om nu een goede videokaart te kopen zodat je over een half jaar niet nog een hoeft te kopen als je de rest van je pc upgrade, maar ik ben van mening dat een goede kaart (zeg HD4750) in jou systeem amper voordelen heeft ten opzichte van bijvoorbeeld een 7600GT. Als je nu een HD4750 koopt, is deze over een half jaar meer in prijs gezakt als waarvoor je nu die 7600GT kan kopen.

Ik raad je aan nu gewoon een basic kaart te kopen voor maximaal twee tientjes zodat je computer in verhouding klopt. (niet 100% cpu belasting en 20% gpu) En upgrade je gehele systeem dan in één keer.

Verwijderd

Het beste ben je uit met een Phenom II X2 processor met 4670 grafische kaart. Deze combinatie is onverslaanbaar in gaming performance per prijs.

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:22

MsG

Forumzwerver

No shit, maar alleen aan de hand van zoiets kan je serieus bepalen wat voor investering je nog moet doen aan het huidige systeem...

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 31 oktober 2009 @ 15:30:
Het beste ben je uit met een Phenom II X2 processor met 4670 grafische kaart. Deze combinatie is onverslaanbaar in gaming performance per prijs.
Nou ik zou toch eerder gaan voor een Athlon II X2 en HD4770 dan. :P

Verwijderd

Yo the mask, ik respecteer je, dat weet je zelf. Ik vind de 4770 niet een slecht idee, maar je kan dat geld beter in de L3 cache van een Phenom II x2 douwen. Je hebt vet voordeel aan L3 in gaming holmes!

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2009 16:23 . Reden: Ik maakte een foutje over athlon vs phenom ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 31 oktober 2009 @ 16:20:
Je hebt vet voordeel aan L3 in gaming holmes!
Je hebt idd voordeel aan L3 cache, maar dat voordeel staat in het niet tegenover de HD4670 vs HD4770. ;)
Pagina: 1