Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
dag T.net

Kleine situatieschets. 24jaar, Belgische nationaliteit. In Januari ontvang ik een diploma in de toegepaste informatica, keuzerichting applicatieontwikkeling.

Ik weet niet zo heel goed hoe het nu verder moet. Ik heb dus nog enkele maanden vrij voor ik mijn diploma in ontvangst neem en daadwerkelijk kan beginnen solliciteren (ik neem aan dat het geen al te positieve indruk maakt bij bedrijven om op te dagen zonder daadwerkelijk het diploma te bezitten :))

Ik heb een hekel aan stilzitten, en wil graag dingen bijleren. Zeker in deze tijden lijkt het me een goed idee om extra vaardigheden te bezitten die mijn CV onderscheiden van de andere sollicitanten.

In deze periode van ~3 maanden wil ik graag nog iets bijleren dat mooi staat op het CV. Probleem is dat cursussen en examens voor bepaalde certificaten nauwelijks betaalbaar zijn, tenzij door een bedrijf gesponsord. Het enige idee dat nog resteert is zelf wat C# / Java applicaties in elkaar knutselen om extra ervaring op te doen. Dit is op zich ook een leuke bezigheid, maar ik vroeg me of er geen betere manier is om deze hiaat op te vullen.

De richting maakt niet zo veel uit, ik heb voor het moment het idee dat ik alles wel een beetje kan, maar ik heb nog geen specifieke nadruk gelegd op een bepaalde aspect. Webdesign, databases, oo-programmatie, linux ... wat dan ook, ik denk dat ik het allemaal wel leuk vind als ik me er op kan toeleggen.

Alvast bedankt!

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2009 13:37 ]

• CubicQ
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14:21
Verwijderd schreef op zaterdag 31 oktober 2009 @ 13:07:
Ik weet niet zo heel goed hoe het nu verder moet. Ik heb dus nog enkele maanden vrij voor ik mijn diploma in ontvangst neem en daadwerkelijk kan beginnen solliciteren (ik neem aan dat het geen al te positieve indruk maakt bij bedrijven om op te dagen zonder daadwerkelijk het diploma te bezitten :))
Dat is over het algemeen geen probleem hoor. Bij ons beginnen zoveel mensen die pas over 2-3 maanden hun diploma krijgen, omdat de diploma-uitreiking later is.

Dus ik zou gewoon beginnen met solliciteren.
In deze periode van ~3 maanden wil ik graag nog iets bijleren dat mooi staat op het CV. Probleem is dat cursussen en examens voor bepaalde certificaten nauwelijks betaalbaar zijn, tenzij door een bedrijf gesponsord. Het enige idee dat nog resteert is zelf wat C# / Java applicaties in elkaar knutselen om extra ervaring op te doen. Dit is op zich ook een leuke bezigheid, maar ik vroeg me of er geen betere manier is om deze hiaat op te vullen.
De examens voor certificaten zijn niet zo heel erg prijzig (100-200 euro), de cursussen zijn duur. Dus wanneer je door middel van zelfstudie 1 of 2 certificaten kan halen kost dat niet zo ontzettend veel geld, maar staat het wel positief op je CV.

Denk hierbij aan:
- Sun Certified Java Programmer
- Microsoft equivalent (iemand kan je vast en zeker wel het meest logische 70-x nummer vertellen, ik heb net eventjes gezocht, maar kan het niet zo 1-2-3 vinden)
- ISTQB Foundation
- etc

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reactie :)

Ik probeer informatie te vinden over het behaven van een SCJP-certificaat, maar er is nergens een echt transparant beeld van de leerstof die je moet beheersen voor het examen. Ik neem aan dat de boeken op zich ook weer redelijk prijzig gaan zijn.

Na een gesprek met een vriend die al een tijd voor een grote bank werkt, heb ik besloten om misschien toch al een aantal sollicitatie/motivatiebrieven rond te sturen om eventueel een contract te hebben vanaf januari. Verdere tips zijn natuurlijk altijd welkom :)

• Haijo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19-11 17:38
Boek voor SCJP certificaat is 40 euro, link, het is vrij pittig, er worden erg veel details gevraagd en veel strikvragen met onlogische indentingen en dergelijke. Het boek zelf is geschreven door mensen die het examen hebben gemaakt. Ik heb hem zelf ook, goed boek! Met wat humor er tussendoor zodat het niet strontvervelend wordt!

Edit: overigns is solliciteren vrij langdradig en kan het gemakkelijk 3 maanden duren. Dus nu al solliciteren is echt geen slecht idee zolang je maar duidelijk bent over wanneer je je diploma gaat halen. Als je al zover gaat zullen bedrijven je wel geloven voor wat betreft je opleiding. :)

[ Voor 25% gewijzigd door Haijo op 31-10-2009 16:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dank, ik ga dit weekend nog eens goed nadenken over het al dan niet behalen van dit certificaat. Ik heb geen idee hoeveel mijn "marktwaarde" dankzij dit certificaat verhoogd wordt, maar ik ben alleszins geïnteresseerd in het verbreden van mijn Java-kennis.

Ik zal dan ook maar onmiddellijk beginnen met het rondsturen van mijn CV :)

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-11 00:04

EMP

Krulloos!

Ik had mijn contract al getekend voordat mijn afstudeeropdracht beoordeeld was :Y)

Maar als je toch tijd over hebt kun je je ook op een specifiek open source project storten. Afhankelijk van in welke business je precies wilt gaan werken kan dit een kleine of grote pré op je CV zijn.

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

• DarthDavy
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06-06 16:12

DarthDavy

Excellent!

Voor Microsoft certificiering in .NET kan je kijken naar het examen 70-536 ( http://www.microsoft.com/...px?ID=70-536&Locale=en-us ). Dat is de basis waar alle andere trajecten uit vertrekken. Het examen kost 140 euro en het officiële boek daarvan zal rond de 50 euro zijn.

Anderzijds zou ik ook al zeker gaan solliciteren. Als je toch zeker bent dat je afgestudeerd bent en je diploma zal krijgen zal geen enkel bedrijf moeilijk doen over het feit dat je het nog niet effectief hebt (behalve de overheid misschien).

Bier zonder alcohol is zoals een BH aan de wasdraad: het beste is eruit

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een CV en motivatiebrief opgesteld. Ik check elke dag de jobaanbiedingen op de Belgische markt, maar er lijken betreurend weinig mogelijkheden te zijn voor iemand die net afgestudeerd is. Overal worden mensen met ervaring gevraagd, die ik dus niet heb.

In afwachting van de sollicitaties heb ik mezelf op het SCJP-boek gestort, wat aardig lukt tot nu toe. Het meeste had ik wel al in mindere mate gezien tijdens m'n opleiding, dus het schiet wel vlot op. Geen idee wat de toegevoegde waarde hiervan is, maar dat zijn dan zorgen voor later.

Liefst wil ik aan java-developing gaan doen in projectverband, dat zou relevante ervaring zijn in het domein waar ik wil bijleren. Hartelijk dank voor de replies alleszins, hopelijk kan ik snel aan de slag :)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 06-11-2009 23:36 ]

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:16

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Gewoon solliciteren. Alles wat enigszins in jouw straatje past (junior devwerk in bedrijfstakken die je wat lijken?) en waar beperkte ervaring gevraagd wordt (tot een jaar of 3 a 4): Gewoon reageren.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

• Kapoen
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:04
dag T.net

Kleine situatieschets. 24jaar, Belgische nationaliteit. In Januari ontvang ik een diploma in de toegepaste informatica, keuzerichting applicatieontwikkeling.
Gewoon uit nieuwsgierigheid... hoe komt het dat jij je diploma in januari ontvangt, is dat niet normaal gezien ergens in juni? Of mag je je stage periode overslaan? ;)

En om nog iets nuttigs toe te voegen, ik heb zelf een klassieke graduaat toegepaste informatica die in feite ook gericht is op applicatie ontwikkeling en analyse. In juni 2003 afgestudeerd en tegen september was ik aan de slag, bedrijven maken er geen probleem van als je een tijdje thuiszit hoor (voor je eerste baan :) ).

[ Voor 26% gewijzigd door Kapoen op 07-11-2009 17:12 ]

Clowns to the left of me, Jokers to the right

Verwijderd

Topicstarter
Het is een lang verhaal dat er eigenlijk weinig toe doet. Het komt er op neer dat ik mijn laatste anderhalf jaar op een jaar tijd afgelegd heb :)

Als ik een paar jaar eerder afgestudeerd was, had ik nu waarschijnlijk ook werk, maar in de huidige economische situatie is dat niet echt voor de hand liggend blijkbaar. Heb een hoop jobaanbiedingen geselecteerd, nu nog individuele motivatiebrieven schrijven :)

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-11 22:50

Apache

amateur software devver

Ik heb een gelijkaardige leeftijd als jij en ik ben ook Belg. Solliciteren duurt echt geen 3 maand, ik ben nog nooit op sollicitatie geweest waarbij ze mij niet direct een contract hebben aangeboden. (2x van job veranderd laatste 2 jaar, daarvoor op 2 plaatsen gesolliciteerd, één zag ik zelf niet meteen zitten, de andere heb ik dan uiteindelijk getekend na wat onderhandelen)

SCJP moet je NIET zelf betalen, ga gewoon solliciteren bij een Cronos/Cegeka/real-dolmen en zeg dat je snel wat certificaten wil behalen als je evt nog niet bij een klant terecht kan als consultant en je kunt zo je scjp en evt nog wat andere behalen op hun kosten.

Diploma zal idd geen probleem zijn, heb ik nog nooit moeten tonen.

If it ain't broken it doesn't have enough features

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19-11 23:36
Normaal krijg te toch een document dat aantoont dat je geslaagd bent.
Dat je diploma er nog niet is zou normaal geen probleem mogen zijn.

Nu, tegenwoordig is de markt voor pas-afgestudeerden verre van goed.
Maar laat dat je niet tegen houden.
Begin zo snel mogelijk te soliciteren, dan laat je al zien dat je verder wil. Begin ook met de studie voor dat certificaat. Mocht je dat halen, dan heb je als pas afgestudeerde toch wel een streepje voor.
Je laat namenlijk zien dat je bereid bent om te investeren in eigen ontwikkeling, iets wat zeker nu als een troef beschouwd kan worden.

Verwijderd

Topicstarter
Dag tweakers,

Een kleine update ondertussen: ben al een aantal weken aan het solliciteren, en ben zonet uitgenodigd om donderdag op gesprek te komen.

Had gesolliciteerd voor een functie in Luxemburg (omwille van het fiscale voordeel en internationale contacten) bij een bedrijf dat vestigingen heeft zowel in België als Luxemburg. In de titel van mijn motivatiebrief had ik het referentienummer van de jobaanbieding in Luxemburg gepaste, en nu ben ik toch op gesprek uitgenodigd in Brussel.

Het zou kunnen dat kandidaten sowieso eerst naar Brussel moeten, en sowieso ben ik ook blij als de jobaanbieding alleen geldig is voor Brussel, maar als ik de keuze krijg, zou ik liever in Luxemburg werken, als er sprake is van een salarisverschil. Hoe kan ik hier best naar informeren ? Sowieso lijkt me dat geen vraag voor een kennismakingsgesprek, maar ik zit er wel een beetje mee.

Heeft iemand verder misschien nog tips, dingen waar ik op moet letten of zeker niet mag vergeten voor dit gesprek om een goede indruk achter te laten ?

Bedankt alvast :>

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2009 11:42 ]

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-11 22:50

Apache

amateur software devver

Als je een luxemburgs contract wil moet je in luxemburg wonen. Zelfs als je voor een buitenlands bedrijf werkt in Belgie krijg je gewoon een Belgisch contract + afhandeling volgens Belgisch arbeidsrecht en je loon word ook in Belgie uitbetaald (incl rsz/belastingen).

De luxemburgse platen, hoewel je ze nog af en toe tegenkomt werken een beetje als een rode lap op een stier wat de fiscus betreft.

Dat zal die firma ook wel weten en je daarom in Brussel op gesprek laten komen.

Is het toevallig ausy?

If it ain't broken it doesn't have enough features

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:57

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Is het geen idee om dat bedrijf even te bellen? Als er dan inderdaad verschillende opties blijken te zijn, kan je altijd nog tijdens het gesprek aangeven wat je voorkeur heeft, maar het voorkomt dat je met een verkeerde indruk aan het gesprek begint of dat je tijdens het gesprek dit soort vragen moet stellen.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

Topicstarter
Voorlopig heb ik geen vaste woonplaats (studentenkamer in Leuven die ik makkelijk kan onderverhuren vanaf Januari), en ik zou een verhuis naar Luxemburg best zien zitten als er een duidelijk loonsverschil is :) Het ging niet om Ausy trouwens.

Voorlopig ga ik het bedrijf niet bellen. Ik heb donderdag een afspraak, de kans zit er nog altijd in dat ze me na het verkennend gesprek nooit meer hoeven te zien, dus misschien maak ik me wel onnodig zorgen.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2009 12:34 ]

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:42

Eh .... waarom denk je dat ?
Je hebt toch een mond, dus je kan het toch uitleggen ? Dat diploma is pas een formaliteit hé; als je zegt dat je afgestudeert bent, en je je papiertje echt maar in januari krijgt, wat is het probleem ?
Denk dat het juist aantoont dat je niet bij de pakken blijft zitten als je nu al solliciteert.
(Ikzelf had al een contract, nog voordat het academiejaar afgelopen was; de examens moesten zelfs nog beginnen).

https://fgheysels.github.io/

Verwijderd

Topicstarter
Geen idee, ik was nieuw op de arbeidsmartk, leek me gewoon geen goed idee. Ondertussen ben ik wel al een tijdje aan het solliciteren :)

Heb een gesprek morgen, en dan nog eentje overmorgen. Morgen weet ik alvast al dat ik eerst een gesprek heb, dan logica-tests, dan taalvaardigheidstests. Sorry voor al de vragen maar : kan ik best vermelden dat ik nog een gesprek heb donderdag ?

• racoon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:26

racoon

mooowwww

ik zou niet melden dat je nog een gesprek hebt, mocht je bij alle 2 aangenomen worden dan zou ik kijken waar je het prettigst bij voelt en waar jij denkt veel te kunnen leren.

Beter 2 banen en moeten kiezen dan gene baan.

24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??

Pagina: 1