Installed memory (RAM): 6,00 GB (2,00 GB usable)

Pagina: 1
Acties:

• iactive
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18-02 13:49
Hallo iedereen,

Ik heb sinds 3 maanden een nieuwe Game pc gekocht. En tot gister Windows vista (64bit) gebruikt.
nu ik Windows 7 ultimate (64bit) gebruik geeft Windows aan bij de 'Installed memory (RAM)': 6,00 GB (2,00 GB usable). Ik maak me hier zorgen om, want ik heb namelijk altijd een vermoede gehad dat er iets mis was met de memory.

Mijn pc Configuratie:
Processor: Intel Core i7 920
Geheugen(RAM): OCZ Gold XTC 6GB DDR3-1333 CL8 triple kit
CPU koeler: Scythe Mugen 2
Moederboard: Gigabyte GA-EX58-UD4P
Videokaart: ASUS ENGTX275/HTDI/896MD3
Harddisk: 2 x Samsung Spinpoint F1 640 GB (Raid-0)
Voeding: Cooler Master Real Power M850

Nu is mijn vraag:
Waarom staat die 2g usable er?
en hoe kan ik in mijn Bios zien hoeveel Gb er in zit. (ik heb al gekeken maar ik kom overal 2Gb tegen).
Dus kijk ik wel goed?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Xander

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Heb je Memory Remap ingeschakeld staan in de bios?

• iactive
Hoe kan ik daar achter komen?
(ben nog niet zo goed met computers)

Bedankt voor je snelle reactie :)

Xander

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-02 22:20

PcDealer

HP ftw \o/

Door in de bios te gaan bij het booten. F10 of DEL drukken (afhankelijk van wat er staat). En anders moederbordboekje opzoeken.

LinkedIn WoT Cash Converter

• iactive
oké ik zal effe kijken.
Zal dadelijk reageren of het werkte of niet:)

Xander

• Nielson
  • Nu online
Zit even in de handleiding te kijken omdat dat bij sommige fabrikanten nog wel eens anders wil heten, maar kan het zo ook niet vinden. Mischien dat het bij nieuwere chipsets/bios'en automatisch gaat? Of het komt omdat de afbeeldingen in de handleiding met 512MB geheugen gemaakt zijn en de instelling dan verborgen blijft, maar dan had 'ie toch genoemd moeten worden lijkt me.

• iactive
ik heb zojuist in mijn Bois gekeken maar ik kan niks vinden:S
onder welke categorie hoort het te staan?

• Arjan Scholl
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-02 23:30
Ik heb hetzelfde moederbord hier, hij heeft geen memory remap functie en hier werkt 6GB out of the box in Windows 7 Professional X64

Ik ben toch bang dat er iets meer met het geheugen aan de hand is.

• iactive
en hoe kan ik daar achter komen?

xander

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:10
Je hebt niet bijv. 4 GB toegewezen aan je video kaart o.i.d. ?

• iactive
DukeBox schreef op zaterdag 31 oktober 2009 @ 12:16:
Je hebt niet bijv. 4 GB toegewezen aan je video kaart o.i.d. ?
en hoe kan ik daar achterkomen :S

xander

• BobV
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-02 13:55
Via dxdiag kun je het totaal aantal toegewezen geheugen van je videokaart onder de tab beeldscherm bekijken. Trek daar het ingebouwde videogeheugen vanaf en je weet hoeveel RAM toegewezen is aan je graka.

edit: Trek er dus 896MB vanaf;)

[ Voor 7% gewijzigd door BobV op 31-10-2009 12:23 ]

PVOutput: https://pvoutput.org/list.jsp?sid=96760

• iactive
MisterX1992 schreef op zaterdag 31 oktober 2009 @ 12:22:
Via dxdiag kun je het totaal aantal toegewezen geheugen van je videokaart onder de tab beeldscherm bekijken. Trek daar het ingebouwde videogeheugen vanaf en je weet hoeveel RAM toegewezen is aan je graka.

edit: Trek er dus 896MB vanaf;)
Ik heb bij Dxdiag gekeken en bij systeem zegt hij gewoon dat ik 6144MB RAM heb en bij beeldscherm 1652MB ram

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

Wat zegt Windows in Taakbeheer/Taskmanager over het geheugen? (alt-ctrl-del indrukken)

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

• iactive
Rob schreef op zaterdag 31 oktober 2009 @ 12:29:
Wat zegt Windows in Taakbeheer/Taskmanager over het geheugen? (alt-ctrl-del indrukken)
Onder Performance:

Phisical memory
total: 2046
cached: 1102
avaialble: 1227
free: 179

• BobV
Ik zou haast gaan zeggen dat je de reepjes RAM om de beurt moet gaan testen om te kijken of ze afzonderlijk alle drie goed werken...

• iactive
MisterX1992 schreef op zaterdag 31 oktober 2009 @ 12:36:
Ik zou haast gaan zeggen dat je de reepjes RAM om de beurt moet gaan testen om te kijken of ze afzonderlijk alle drie goed werken...
nu ben ik een beetje onhandig hier mee, is er denk je een mogelijkheid dat ik naar een een computer winkel kan gaan?

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-02 15:00
Zitten de reepjes wel goed vast ?? zal vast wel maar het zal niet de eerste keer wezen dat een reepje niet helemaal goed vast gedrukt is geweest.
Daarnaast wat zegt memtest van je geheugen.

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

• BobV
iactive schreef op zaterdag 31 oktober 2009 @ 12:42:
[...]

nu ben ik een beetje onhandig hier mee, is er denk je een mogelijkheid dat ik naar een een computer winkel kan gaan?
Misschien dat een mede-tweaker die bij je in de buurt woont langs kan komen O-)

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16-02 12:23

Shuriken

Life is all about priorities

Misschien heb je wat aan dit topic? http://forums.tweaktown.c...nel-memory-problem-31900/

[ Voor 88% gewijzigd door Shuriken op 31-10-2009 13:03 ]

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Ts heeft 3 dimms van elk 2GB. Kan het zijn dat het in de verkeerde slots is geplaatst?
In de manual staat dat de sloten er als volgt uit zien:
2-1 4-3 6-5
Zoek in de manual de juiste volgorde van plaatsen.

• iactive
ik zal nu even de tijd nemen om al jullie reacties te gaan bekijken.
als iemand nog andere oplossingen heeft, zet er er dan bij.

ik zal jullie op de hoogte houden

Xander

[ Voor 8% gewijzigd door iactive op 31-10-2009 13:22 ]

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

weet je 100% zeker dat je 64 bit windows draait? :X

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• BobV
flippy.nl schreef op zaterdag 31 oktober 2009 @ 13:43:
weet je 100% zeker dat je 64 bit windows draait? :X
Als dat niet het geval zou zijn, zou 3,5 GB bruikbaar zijn, zoals ik heb op het moment (Windows 7 met 4GB RAM)

• JKratos
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22-02 14:22
Zoek bij start eens op 'systeemconfiguratie' dan naar 'computer opstarten' dan doorklikken naar 'geavanceerde opties' en kijk dan rechstboven wat er staat bij 'maximaal geheugen'. Als het aan gevinkt staat, vink het dan uit en start de PC opnieuw op. Het zou het op kunnen lossen.

Bij werkte het van de week in iig wel. Toen zei die ook dat ik 4 GB had en maar 2 GB 'usable' was. Na bovenstaande gedaan te hebben pakte die wel weer de volle 4 GB.

Altijd proberen waard zou ik zeggen.

''Choose your enemies carefully because they will define you. Make them interesting, cos in some ways they will find you. They're not there in the beginning but when your story ends. Gonna last with you longer than your friends.''

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:01

Umbrah

The Incredible MapMan

MisterX1992 schreef op zaterdag 31 oktober 2009 @ 13:54:
[...]

Als dat niet het geval zou zijn, zou 3,5 GB bruikbaar zijn, zoals ik heb op het moment (Windows 7 met 4GB RAM)
FOUT.

Een 32 bit besturingssysteem (maakt niet uit wát het is) heeft een limiet van 4GB. Waarom er minder geheugen word weergegeven: elk apparaat reserveert wat geheugen, om het maar versimpeld te stellen. Elke USB kaart, geluidskaart, PCI-E device en noem het maar op (als het een IRQ heeft...), neemt wat geheugen, afhankelijk van het apparaat. Vooral RAID controllers en videokaarten hebben er een handje van veel geheugen te nemen, aangezien je Raid0 gebruikt en een videokaart met behoorlijk wat geheugen, kun je stellen dat die 3,5 eerder een 3,1GB zal worden, hoewel dat natuurlijk alsnog meer is dan de 2GB die je nu hebt staan.

Weet je echt 100% zeker dat je een 64bit OS draait, want een fout als dit heb ik nog nóóit gezien, op een memory remap probleem na, maar dat is slechts zo zeldzaam dat die functie er überhaupt op zit (het is eerder vanzelfsprekend dan een uitzondering), dat dat het op een x58 bord haast niet kan zijn.

Gebruik je wel een legitieme Windows 7 Home Premium of hoger? Als je bijvoorbeeld een schijf hebt gebruikt die 'oorspronkelijk' een Starter editie was, dan zit je gewoon beperkt aan die 2GB. Je komt online wel eens van die geknutselde OEM-mod's tegen waar een of andere aap met Vlite een of andere netbook editie heeft lopen ombouwen, en tjsa, dat werkt dan half.

• iactive
JKratos schreef op zaterdag 31 oktober 2009 @ 14:04:
Zoek bij start eens op 'systeemconfiguratie' dan naar 'computer opstarten' dan doorklikken naar 'geavanceerde opties' en kijk dan rechstboven wat er staat bij 'maximaal geheugen'. Als het aan gevinkt staat, vink het dan uit en start de PC opnieuw op. Het zou het op kunnen lossen.

Bij werkte het van de week in iig wel. Toen zei die ook dat ik 4 GB had en maar 2 GB 'usable' was. Na bovenstaande gedaan te hebben pakte die wel weer de volle 4 GB.

Altijd proberen waard zou ik zeggen.
ik zal meteen kijken

[ Voor 12% gewijzigd door iactive op 31-10-2009 14:14 ]

Verwijderd

makkelijkste lijkt me even memtest64 (bijv ubuntu live cd) even te laten draaien. Dan zie je precies hoeveel geheugen in je mobo zit geprikt en of alles werkt. Mocht hier uit komen dat je 6gb gewoon goed werkt, dan ligt het aan Windows 7 x64.

• Ch3cker
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19-02 11:16

Ch3cker

Testlab Teamlead
Start -> Run -> Tik in "msconfig" (zonder de " ") -> System bootup (ofzoiets) -> Advanced options -> Dan rechtsboven dat vinkje.

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Ch3cker schreef op zaterdag 31 oktober 2009 @ 14:16:
[...]

Start -> Run -> Tik in "msconfig" (zonder de " ") -> System bootup (ofzoiets) -> Advanced options -> Dan rechtsboven dat vinkje.
Dat hele run gebeuren is niet meer nodig, type gewoon in het zoekvenster: msconfig, en beuk enter. Klaar! Het was ook voor mij wennen om van 'run' af te komen, maar dat zoekvenster is erg snel, en makkelijk als je door folders gaat browsen (type bijvoorbeeld C: in, en je ziet de subdirs al, en kan zelfs met de pijltjes verder navigeren!)

• iactive
werkte niet :(

• JKratos
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22-02 14:22
Balen. Heb helaas geen andere ideeën.

''Choose your enemies carefully because they will define you. Make them interesting, cos in some ways they will find you. They're not there in the beginning but when your story ends. Gonna last with you longer than your friends.''

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Heb je al wat gedaan met de laatste twee alinea's van mijn post in dit topic met timestamp 14:06? Vooral de laatste vind ik een geniale ingeving van mezelf, vooral omdat het vaker voorkomt.

• lotje1
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01-12-2025
misschien een nieuwe/andere bios update nodig?

de i7 920 (her)kent volgens de specificaties max 1066-geheugen, niet 1333 geheugen.
Wellicht dat er ergens een stukje software is, dat dit probleem oplost, of dat een andere tweaker een idee heeft welke invloed dit heeft op het functioneren van jouw 1333-geheugen

specs van de i7 920
http://ark.intel.com/Product.aspx?id=37147

[ Voor 83% gewijzigd door lotje1 op 31-10-2009 19:13 ]

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23-02 12:14

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Gewoon even memtest86 downloaden (http://www.memtest86.com/), op een schijfje branden en van opstarten en kijken hoeveel geheugen hij herkent ;)

www.maartendeboer.net

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

als de computer opstart, dan doet hij toch ook een mem test, bij mij zie ik dat al het geheugen geteld wordt, wat staat daar bij jou? Dan weet je of het geheugen stuk is of niet. En in de bios moet het geheugen er ook staan.

• loekf2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-02 08:46
Bespaar je de moeite met memtest86 etc.. Windows roept 6 GB, dus het BIOS zal ook 6 GB zien.

1) Weet je zeker dat je een 32-bits OS geinstalleerd hebt ? Check Computer -> right click -> Properties.

2) Weet je zeker dat memory (hole) remapping in het BIOS (mocht die optie er zijn) aan staat ? Reboot -> wacht tot logo verschijnt, druk op DEL (of F10 naar gelang het merk) en check de settings. Bij je motherboard zou een handleiding moeten zitten. Moet ergens onder DRAM settings zitten.

3) Weet je zeker dat je on-board video kaart (mocht die er zijn) uit staat en je naar je enige echte video kaart zit te kijken ?

[ Voor 17% gewijzigd door loekf2 op 31-10-2009 19:26 ]

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

• iactive
Umbrah schreef op zaterdag 31 oktober 2009 @ 14:06:
[...]

FOUT.

Een 32 bit besturingssysteem (maakt niet uit wát het is) heeft een limiet van 4GB. Waarom er minder geheugen word weergegeven: elk apparaat reserveert wat geheugen, om het maar versimpeld te stellen. Elke USB kaart, geluidskaart, PCI-E device en noem het maar op (als het een IRQ heeft...), neemt wat geheugen, afhankelijk van het apparaat. Vooral RAID controllers en videokaarten hebben er een handje van veel geheugen te nemen, aangezien je Raid0 gebruikt en een videokaart met behoorlijk wat geheugen, kun je stellen dat die 3,5 eerder een 3,1GB zal worden, hoewel dat natuurlijk alsnog meer is dan de 2GB die je nu hebt staan.

Weet je echt 100% zeker dat je een 64bit OS draait, want een fout als dit heb ik nog nóóit gezien, op een memory remap probleem na, maar dat is slechts zo zeldzaam dat die functie er überhaupt op zit (het is eerder vanzelfsprekend dan een uitzondering), dat dat het op een x58 bord haast niet kan zijn.

Gebruik je wel een legitieme Windows 7 Home Premium of hoger? Als je bijvoorbeeld een schijf hebt gebruikt die 'oorspronkelijk' een Starter editie was, dan zit je gewoon beperkt aan die 2GB. Je komt online wel eens van die geknutselde OEM-mod's tegen waar een of andere aap met Vlite een of andere netbook editie heeft lopen ombouwen, en tjsa, dat werkt dan half.
ik heb 100% cker een 64bit

[...]

Op mijn werk zei iemand over dat ik iets aan moest zetten op mijn moederboard, weet iemand meschien wat hij bedoelt?

[...]
brilsmurfffje schreef op zaterdag 31 oktober 2009 @ 19:15:
als de computer opstart, dan doet hij toch ook een mem test, bij mij zie ik dat al het geheugen geteld wordt, wat staat daar bij jou? Dan weet je of het geheugen stuk is of niet. En in de bios moet het geheugen er ook staan.
dit gaat veelste snel maar waar zal ik dan precies moeten kijken?

Aub niet meerdere keren achter elkaar posten binnen 24u. Als je nog iets toe te voegen hebt, gebruik de edit-knop. Deze keer heb ik ze samengevoegd voor je. Volgende keer het zelf graag bij één post houden.

[ Voor 19% gewijzigd door dion_b op 03-11-2009 00:29 ]

• BobV
[...]

FOUT.

[...]
FOUT: :X
Ik heb 4GB RAM in mijn pc
Graka maakt gebruikt van 1,7 GB, waarvan 256 MB op de kaart zelf zit (HD2600 XT)

Windows 7 (32bit ultimate RC) geeft aan: 4,0GB (3,5 GB bruikbaar)

Simpel rekensommetje: 4 - (1,7-0,25) IS NIET 3,5

Het gaat bij iactive juist om dat gegeven, wat niet meeneemt wat voor een devices RAM opslorpen.
[...]

Het idee van een starter editie staat me dan wel weer aan O-) , kijk even bij winver (invoeren in zoeken en op enter drukken) om te kijken welke versie je nou echt hebt.
brilsmurfffje schreef op zaterdag 31 oktober 2009 @ 19:15:
Helaas geven lang niet alle biossen dit standaard weer, snelle opstart functies enzo ;)

• lotje1
In de herhaling..... je processor nekt je
lotje1 schreef op zaterdag 31 oktober 2009 @ 18:56:
misschien een nieuwe/andere bios update nodig?

de i7 920 (her)kent volgens de specificaties max 1066-geheugen, niet 1333 geheugen.
Wellicht dat er ergens een stukje software is, dat dit probleem oplost, of dat een andere tweaker een idee heeft welke invloed dit heeft op het functioneren van jouw 1333-geheugen

specs van de i7 920
http://ark.intel.com/Product.aspx?id=37147

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
lotje1 schreef op zondag 01 november 2009 @ 02:43:
In de herhaling..... je processor nekt je

[...]
En hoezo zou de snelheid van je geheugen moeten bepalen dat er maar 2GB van gebruikt zou kunnen worden? Dat heb ik echt nog nooit van mn hele IT level meegemaakt eerlijk gezegd. Zeker moderne systemen zorgen gewoon dat het geheugen niet sneller naar de processor praat.

Mijn DDR2-800 geheugen loopt ook gewoon op 800Mhz ipv 667 wat mn processor maximaal trekt. Gevolg van een a-synchrone bus op mijn Asus P5K Premium bord.

https://discord.com/invite/tweakers

• lotje1
als je processor niet de 1333mhz trekt zonder aanpassingen, dan nekt op dat moment de processor je... dan maakt het niet uit, hoeveel G geheugen je erin hebt, je processor communiceert dan niet goed meer met je geheugen.

en iactive heeft geen Asus P5K bordje maar een probleem met zijn geheugen

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
lotje1 schreef op zondag 01 november 2009 @ 03:14:
als je processor niet de 1333mhz trekt zonder aanpassingen, dan nekt op dat moment de processor je... dan maakt het niet uit, hoeveel G geheugen je erin hebt, je processor communiceert dan niet goed meer met je geheugen.

en iactive heeft geen Asus P5K bordje maar een probleem met zijn geheugen
Dan gaat het geheugen gewoon op een langzamer pitje draaien, dat heeft niks te maken met hoeveel geheugen die processor kan aanspreken. Het geheugen kan namelijk ook LANGZAMER draaien dan de specificaties toestaan, net zo goed als dat je het sneller kan laten draaien door over te klokken.

Moederbord is dan ook weinig relevant.

https://discord.com/invite/tweakers

• Ch3cker
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19-02 11:16

Ch3cker

Testlab Teamlead
Umbrah schreef op zaterdag 31 oktober 2009 @ 14:31:
[...]

Dat hele run gebeuren is niet meer nodig, type gewoon in het zoekvenster: msconfig, en beuk enter. Klaar! Het was ook voor mij wennen om van 'run' af te komen, maar dat zoekvenster is erg snel, en makkelijk als je door folders gaat browsen (type bijvoorbeeld C: in, en je ziet de subdirs al, en kan zelfs met de pijltjes verder navigeren!)
Tsjah, ik gebruik continu het commando Start+R om Run uit te voeren. Gaat super snel, gewoon een toetsenbord combinatie. Dingen die ik dan veel gebruik zijn notepad, wordpad, msconfig, calc, mspaint etc.

• MPeek
  • Laatst online: 04-02 16:55
lotje1, wat je zegt is niet logisch. Ik heb een systeem met een i7 920, OCZ Gold XTC 3GB 1333Mhz en dat werkte out of the box prima. Dat de processor toevallig out of the box de snelheid niet ondersteund, wil niet zeggen dat het niet wil werken. Mijn moederbord (MSI X58 Pro SLi) zet het geheugen terug naar 1066Mhz als het hoger dan die snelheid is, maar ik heb het gewoon op 1600Mhz staan en dat werkt prima.

Ik denk dat het een probleem met WIndows 7 is, aangezien de TS dit probleem niet in Vista had en er niks verandert is qua hardware (voor zover wij weten). Het kan goed zijn dat je een versie van de Starter editie hebt waarmee gekloot is, waardoor hij niet meer dan 2GB kan gebruiken, maar dat kunnen wij natuurlijk niet ruiken/zien/aanvoelen/whatever. Je zou kunnen proberen een andere versie van Windows 7 aan te kunnen komen en te kijken of je daar ook het probleem mee hebt...

• twiFight
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Even een korte vraag tussendoor hoor, maar is er uberhaupt nu nog wel een mobo te koop die niet standaard meer dan 4GB aanspreekt? Dat ze 3 jaar geleden zo'n optie hadden kan ik begrijpen, maar ik kan me niet voorstellen dat ze een i7 moederbord verkopen waarbij je nog handmatig memory remapping aan moet zetten.
Ch3cker schreef op zondag 01 november 2009 @ 03:30:
[...]Tsjah, ik gebruik continu het commando Start+R om Run uit te voeren. Gaat super snel, gewoon een toetsenbord combinatie. Dingen die ik dan veel gebruik zijn notepad, wordpad, msconfig, calc, mspaint etc.
Druk nu eens Start (windows knop bedoel je neem ik aan) in en tik calc, enter
Gaat nog sneller.... Werkt nog beter ook omdat je ook op delen van de naam kan zoeken

[ Voor 43% gewijzigd door twiFight op 01-11-2009 03:33 ]

• MPeek
  • Laatst online: 04-02 16:55
twiFight schreef op zondag 01 november 2009 @ 03:31:
Even een korte vraag tussendoor hoor, maar is er uberhaupt nu nog wel een mobo te koop die niet standaard meer dan 4GB aanspreekt? Dat ze 3 jaar geleden zo'n optie hadden kan ik begrijpen, maar ik kan me niet voorstellen dat ze een i7 moederbord verkopen waarbij je nog handmatig memory remapping aan moet zetten.
Dat lijkt me niet, aangezien alle moederborden nagenoeg dezelfde chipset hebben (ICH10(R)) en de memory controller in elke i7 gewoon gelijk is... Elk moederbord kan, mits ze 6 memory sloten hebben, maximaal 24GB aan geheugen aanspreken. Het moederbord en/of de processor kan dus nooit de beperkende factor zijn.

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-01 12:34
redfoxert schreef op zondag 01 november 2009 @ 03:20:
[...]

Dan gaat het geheugen gewoon op een langzamer pitje draaien, dat heeft niks te maken met hoeveel geheugen die processor kan aanspreken. Het geheugen kan namelijk ook LANGZAMER draaien dan de specificaties toestaan, net zo goed als dat je het sneller kan laten draaien door over te klokken.

Moederbord is dan ook weinig relevant.
Pure FUD dit. Ga je mond spoelen of tief op van tweakers.net. :(
Ja, de 920 kan officieel misschien maar 1066Mhz geheugen aan. Echter kan je het prima op 1333Mhz of meer laten lopen, je overclockt alleen je geheugenbus, wat eigenlijk altijd goed gaat bij de i7's.
Als het al niet goed gaat dan merk je dat aan instabiliteit, niet aan geheugen wat half gedetecteerd wordt.

LinkedIn
BlackIntel

• twiFight
  • Niet online
Rustig aan zeg :p

Volgens mij (niet gaan schelden als het niet klopt he :p) hebben ze beide niet helemaal gelijk.

Ten eerste nekt niemand een ander stuk hardware.
Ten tweede zal alles draaien zo snel als het volgens specificaties kan.

Een processor kan prima op 667 mhz 'lullen' terwijl het RAM op 800 mhz 'lult'. Daar merken ze zelf weinig van. Het moederbord regelt dat. Feit is wel dat, omdat ze niet met dezelfde snelheid lullen, de performance relatief slechter kan zijn, omdat de een op de ander aan het wachten is. Bij mij was bijvoorbeeld bij een E6750 (667 mhz) het DDR2 RAM op 800 mhz langzamer dan op 667 mhz. Het geheugen langzamer laten lopen dan het kon verbeterde dus de prestaties.

Standaard, op mijn moederbord in ieder geval, loopt alle hardware zo snel als het zelf kan, en het moederbord het kan ondersteunen. Zo loopt mijn cpu 667 mhz op de bus, mijn oude DDR2 RAM 800 mhz en mijn nieuwe DDR3 RAM 1333 mhz. Zoals ik al zei regelt het moederbord dat verder zelf. Het RAM zal dus niet langzamer gaan draaien om in sync te lopen met de CPU, tenzij je dat zelf instelt. Maar ik wil wel geloven dat een ander merk moederbord dat anders doet en dat andere mensen hier misschien andere ervaringen mee hebben.

-snip, ben volgens mij nog niet helemaal bij met de nieuwe generatie cpus met geintegreerde controller :p-

[ Voor 21% gewijzigd door twiFight op 01-11-2009 04:17 ]

• lotje1
:) zal niet schelden :)

nekken is misschien niet helemaal het goede woord...

en als vrouw ben ik misschien niet altijd even logisch ;)

mijn idee is echter, dat als moederbord makkelijk kan omgaan met 1600 geheugen en je 1600-geheugen hebt dat het dan wel handiger is, als je processor daar standaard ook goed mee overweg kan.
En nekken is m.i. niet hetzelfde als niet werken.. maar meer dat het dan (veel) meer moeite gaat kosten om het maximum (in dit geval 1600mhz) uit je systeem te krijgen

:)

• twiFight
  • Niet online
EvilWhiteDragon schreef op zondag 01 november 2009 @ 03:39:
[...]

Pure FUD dit. Ga je mond spoelen of tief op van tweakers.net. :(
Ja, de 920 kan officieel misschien maar 1066Mhz geheugen aan. Echter kan je het prima op 1333Mhz of meer laten lopen, je overclockt alleen je geheugenbus, wat eigenlijk altijd goed gaat bij de i7's.
Als het al niet goed gaat dan merk je dat aan instabiliteit, niet aan geheugen wat half gedetecteerd wordt.
Overigens heeft redfoxert hier gewoon helemaal gelijk hoor, dus waarom je zo tekeer gaat is me even een raadsel. Standaard zal 1333 mhz RAM bij een i7 920 gewoon langzamer draaien op 1067 mhz. Hij heeft dus helemaal gelijk. Dat je het wel kan overklokken naar 1333 mhz (en dus de cpu ook sneller laat draaien) is misschien wel zo, maar wie had het hier over de CPU overklokken? De post die hij quote had het zelfs nog specifiek over "zonder aanpassingen". Zonder aanpassingen zal het RAM dus gewoon op 1067 mhz gaan lopen.
lotje1 schreef op zondag 01 november 2009 @ 04:20:mijn idee is echter, dat als moederbord makkelijk kan omgaan met 1600 geheugen en je 1600-geheugen hebt dat het dan wel handiger is, als je processor daar standaard ook goed mee overweg kan.
En nekken is m.i. niet hetzelfde als niet werken.. maar meer dat het dan (veel) meer moeite gaat kosten om het maximum (in dit geval 1600mhz) uit je systeem te krijgen
"nekken" was idd op nogal wat manieren interpreteerbaar.

Je hebt gelijk met wat je zegt, dat is ook wat ik in mijn voorbeeldje duidelijk maak. Het RAM sneller laten lopen geeft dus niet per definitie een sneller systeem. In sommige gevallen is het handiger op het RAM en CPU 1:1 te laten lopen. Bijkomend voordeel is dat als je je RAM onderklokt je vaak de timings wat strakker kunt doen. Zo loopt mijn DDR3 1333 mhz RAM nu op 960 mhz, maar heeft het wel de - voor DDR3 - superstrakke timings van 6-6-6-18

[ Voor 32% gewijzigd door twiFight op 01-11-2009 04:34 ]

• BobV
Kijk in ieder geval even na of je geheugen op de goede plaats zit (pagina 16):
http://europe.giga-byte.c...manual_ga-ex58-ud4p_e.pdf

Volgens de handleiding moeten ze als volgt zitten, anders kan het problemen veroorzaken 8)7 (Due to chipset limitation, read the following guidelines before installing the memory in Dual or 3 Channel mode.):

CPU - Leeg slot - RAM - Leeg slot - RAM - Leeg slot - RAM - Power connector

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

MisterX1992 schreef op zondag 01 november 2009 @ 09:49:
Kijk in ieder geval even na of je geheugen op de goede plaats zit (pagina 16):
http://europe.giga-byte.c...manual_ga-ex58-ud4p_e.pdf

Volgens de handleiding moeten ze als volgt zitten, anders kan het problemen veroorzaken 8)7 (Due to chipset limitation, read the following guidelines before installing the memory in Dual or 3 Channel mode.):

CPU - Leeg slot - RAM - Leeg slot - RAM - Leeg slot - RAM - Power connector
Wat ik dus al veeeeeeeel eerder schreef.

Ik zou de topicstarter willen verzoeken nog eens alle posts door te nemen en antwoord te geven op alle vragen en niet op slechts enkele van de vele. We komen zo niets verder en wekt alleen maar irritatie op, met gevolg dat ik en wellicht meerderen er geen zin in hebben weigerachtige gebruikers te helpen.

[ Voor 3% gewijzigd door PcDealer op 01-11-2009 10:01 ]

• BobV
PcDealer schreef op zondag 01 november 2009 @ 10:00:
[...]

Ik zou de topicstarter willen verzoeken nog eens alle posts door te nemen en antwoord te geven op alle vragen en niet op slechts enkele van de vele. We komen zo niets verder en wekt alleen maar irritatie op, met gevolg dat ik en wellicht meerderen er geen zin in hebben weigerachtige gebruikers te helpen.
Je hebt helemaal gelijk ;) Ik heb er voor de makkelijkheid een schema erbij gezet, de eer mag naar jou toe :9

• iactive
PcDealer schreef op zondag 01 november 2009 @ 10:00:
[...]

Ik heb inderdaad niet kunnen reageren omdat ik niet de tijd had om te kijken, mijn excuses.
Ik breng het probleem gewoon naar de winkel waar ik mijn computer in elkaar heb laten zetten. Ik heb toch Garantie als er iets stuk is.

overigens heb ik bij winver gekeken en er staat:
(in het groot) Windows 7 ultimate
version 6.1 (build 7600)

• DukeBox
Even voor de zekerheid.. is het een gekochte of gedownloade versie ?
De gegevens die je krijgt bij winver kan iedereen aanpassen met een hexeditor.
Als je een ISO hebt gedownload van een niet microsoft bron, is er ook een Windows 7 ISO Verifier tool om zeker te zijn dat deze in orde is.

• iactive
Iemand anders heeft hem geïnstalleerd bij mij dus ik denk eigenlijk gedownload dus.
Maar bij die persoon was alles gewoon goed. overigens krijg ik ook gewoon updates enz. ik zal nu die tool downloaden en kijken.

[ Voor 24% gewijzigd door iactive op 01-11-2009 10:44 ]

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23-02 20:02

Yucko

One clown to rule them all !

Ultimate ja, maar waar staat het stukje over 64 bits? (dan nog, je had dan iig tot 4GB moeten zien)

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  MacBook Air M4 13" -  AirPods Pro 3 -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Dikke kans dat dat het dus is, er circuleert inderdaad een ISO rond die opgebouwd is door een of andere kluns vanaf een recovery disk van een W7 netbook waar hij een WAU-pakket in heeft geprobeerd te slipstreamen alsof het een service pack is. Natuurlijk wel gewoon Aero en overige non-starter voordeeltjes, maar wel de 2GB limiet nog.

Wat die winkel je ook zal vertellen, die zullen er waarschijnlijk achter komen dat je hardware in orde is (waar ik zelf niet aan twijfel, anders had hij überhaupt niet verteld dat er 6GB in zit). Ze zullen waarschijnlijk het OS als schuldige aan wijzen, en je bellen om je W7 CD + Licentie, als je een legitieme Ultimate (upgrade) hebt, zit die licentie op een kartonnetje in het doosje. Anders: Ga terug naar Vista, ga niet langs Start, en betaal de reparatiekosten.

[ Voor 41% gewijzigd door Umbrah op 01-11-2009 10:56 ]

• iactive
Ik ben nu een Screen geüpload weet alleen niet hoe ik tumbnails gebruik dus hier een link: http://i594.photobucket.c...t23/xndr_photo/Mijnpc.png

[...]
Umbrah schreef op zondag 01 november 2009 @ 10:54:
Dikke kans dat dat het dus is, er circuleert inderdaad een ISO rond die opgebouwd is door een of andere kluns vanaf een recovery disk van een W7 netbook waar hij een WAU-pakket in heeft geprobeerd te slipstreamen alsof het een service pack is. Natuurlijk wel gewoon Aero en overige non-starter voordeeltjes, maar wel de 2GB limiet nog.

Wat die winkel je ook zal vertellen, die zullen er waarschijnlijk achter komen dat je hardware in orde is (waar ik zelf niet aan twijfel, anders had hij überhaupt niet verteld dat er 6GB in zit). Ze zullen waarschijnlijk het OS als schuldige aan wijzen, en je bellen om je W7 CD + Licentie, als je een legitieme Ultimate (upgrade) hebt, zit die licentie op een kartonnetje in het doosje. Anders: Ga terug naar Vista, ga niet langs Start, en betaal de reparatiekosten.
ik had hier ook al over na gedacht. misschien is windows xp 64 bits iets? of toch vista?

Ook hier heb ik je berichten samengevoegd.

[ Voor 76% gewijzigd door dion_b op 03-11-2009 00:30 ]

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Ja, nuttig, en ja, 64 bit: maar wáár komt dat schijfje vandaan?

• iactive
Umbrah schreef op zondag 01 november 2009 @ 11:03:
Ja, nuttig, en ja, 64 bit: maar wáár komt dat schijfje vandaan?
volgens mij heeft een collega dat.

en: toen ik vista Legaal gebruikte stond er altijd bij taskmanager 2g.. waardoor komt dit? overigens stond er wel gewoon bij de computer eigenschappen 6g

Maar ik ben nu zo ver gekomen dat ik op het punt sta om Windows 7 te kopen welke versie adviseren jullie? (bijv:) Windows 7 Home Premium, Windows 7 Professional, Windows 7 Ultimate
ik gebruik mijn computer voor school en vooral games.

[ Voor 25% gewijzigd door iactive op 01-11-2009 11:16 ]

• iactive
iemand :)?
Modbreak:Doe eens niet zo ongeduldig/asociaal :o

GoT is geen helpdesk, pas na 24u mag je zo je topic omhoog schoppen. Niet na 15 minuten...

[ Voor 88% gewijzigd door dion_b op 03-11-2009 00:31 ]

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-02 08:19
iactive schreef op zondag 01 november 2009 @ 11:05:
[...]

volgens mij heeft een collega dat.

en: toen ik vista Legaal gebruikte stond er altijd bij taskmanager 2g.. waardoor komt dit? overigens stond er wel gewoon bij de computer eigenschappen 6g
Omdat je waarschijnlijk de 32 bit versie gebruikte. Als je taakbeheer opendoet en je gaat naar prestaties. Wat staat er naast het totaal van Fysiek geheugen? Als er inderdaad maar 2 GB gebruikt wordt, dan moet daar 2048 staan.

edit: home premium is goed genoeg voor de meeste gebruikers.

[ Voor 5% gewijzigd door skelleniels op 01-11-2009 11:28 ]

http://specs.tweak.to/16567

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08:33
home premium waarschijnlijk en neem een 64bits versie :)

neem even een kijkje hier om te zien welke het beste bij je past..
http://www.microsoft.com/...ws-7/compare/default.aspx

[ Voor 54% gewijzigd door Caelorum op 01-11-2009 11:29 ]

• Nielson
  • Nu online
Test anders eerst even met een Linux live-cd of een nieuwe installatie met een x64 Windows om te bevestigen dat 't probleem inderdaad in je huidige Win7 install zit en niet in je hardware.

[ Voor 97% gewijzigd door Nielson op 01-11-2009 11:30 ]

• iactive
skelleniels schreef op zondag 01 november 2009 @ 11:27:
[...]

Omdat je waarschijnlijk de 32 bit versie gebruikte. Als je taakbeheer opendoet en je gaat naar prestaties. Wat staat er naast het totaal van Fysiek geheugen? Als er inderdaad maar 2 GB gebruikt wordt, dan moet daar 2048 staan.

edit: home premium is goed genoeg voor de meeste gebruikers.
nee, ik gebruikte 64 bit
Nielson schreef op zondag 01 november 2009 @ 11:28:
[...]
Test anders eerst even met een Linux live-cd of een nieuwe installatie met een x64 Windows om te bevestigen dat 't probleem inderdaad in je huidige Win7 install zit en niet in je hardware.
Hoe kom ik hier aan?
Wederom, niet meermaals achter elkaar posten. Je kunt prima meerdere quotes in een enkele bericht verwerken, of later via een edit toevoegen :o

[ Voor 35% gewijzigd door dion_b op 03-11-2009 00:31 ]

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

iactive, serieus, doe eens wat moeite. Een simpele zoektocht leert je wát linux is, en je weet zelf ook wel wat Windows is, en van tweakers word verwacht dat ze op zijn minst Windows kunnen installeren. Omdat ik vandaag lief ben (hoewel mijn geduld bijna op is door die kl*te tentamens): http://www.google.nl/#hl=...ve+cd&fp=8b5dc20de4ccd027

Aangezien je hier post, zul je vast ook wel af en toe op de frontpage kijken, als zijnde een brave tweakert, en de naam ubuntu zal vast ook wel eens zijn gevallen. Dat is een op linux gebaseerd besturingssysteem, waar een live cd/dvd van te downloaden valt. Veel plezier. ISO's branden kun je hopelijk nog wél zelf.

• iactive
Ik heb vanaf van dag de Legaale Home Prem.. ik heb nog steeds last van dit probleem.... nu staat er Geinstaleerd geheugen 6,00 GB (2,00 GB beschikbaar).

Zal ik nu toch naar de winkel gaan waar ik mijn PC in elkaar heb laten zetten?

• BobV
Ga nou eerst maar is de RAM bezetting controleren....

• DukeBox
Zet anders eens een screenshot neer, misschien dat jij en wij iets heel anders bedoelen.

• Jfwiet
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Dit soort problemen kunnen ook hardwarematig zijn.

Je kan bij een gigabyte bord meteen op het eerste biosscherm zien hoeveel memory erin zit: Dit zal nu misschien 2048000 bytes zijn. Controleer of je geheugen modules goed in de sloten zitten.

Gebruik memtest (lees aantal posts terug) hiermee kan je gewoon meteen zien of het werkt.

Andere manier:

Trek je modules eruit net zolang tot je weet welke werkt, wissel daarna de modules om naar deze module. Dan kan je zien of er misschien een module niet goed werkt. Gebruik ook de module die goed werkt om de overige bankjes te testen.

Een manier om het probleem te verhelpen is om je CPU te herinstalleren, de geheugen controller zit namelijk in de CPU en de connectie met het moederbord kan misschien niet goed zijn.

Als blijkt dat de modules goed zijn, kan je het beste rebooten met 1 module (met biosclear) daarna 1 module erbij, en dan de laatste. Dit is de meest effectieve manier.

Succes!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:02

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Het lijkt me eerlijk gezegd vrij sterk dat het aan defecte DIMMs (of DIMMs die niet compatibel zijn met het moederbord) een zou liggen - je zou dan verwachten dat ze ofwel helemaal niet herkend worden, danwel dat ze herkend worden, maar fouten/vastlopers/opstartproblemen geven.

Dat is niet wat hier gebeurt. Dat gezegd, het kan zeker geen kwaad om het uit te sluiten.

Maareh iactive, doe je nickname eens eer aan en ga eens actief aan de slag met de suggesties die hier gedaan worden. Er is veel voorgesteld waar je wat aan zou kunnen hebben, onder andere:
  • kijk bij de eerste POST (opstart)scherm wat aangegeven wordt. Zoals in je handleiding te vinden is kun je dat pauzeren met de "Pause/Break" toets.
  • Geef eens aan wat in BIOS bij geheugeninstellingen aan en uit staat.
  • Maak als je het niet goed kunt uitleggen screenshots van de relevante schermen in Windows.
  • Geef aan in welke slots je DIMMs fysiek zitten (elke slot heeft een naam, wat op het moederbord geschreven is naast de slot en tevens terug te vinden is in je handleiding)
  • start eens op van een degelijke liveCD met 64b OS erop (bijvoorbeeld deze) en kijk hoeveel RAM daar herkend wordt
Als je doorgaat met alle suggesties die anderen doen die enige inspanning van jouw kant vergen te negeren, heeft dit topic geen zin en gaan we hem sluiten. Laat het niet zover te komen en help ons jou helpen door je handen uit de mouwen te steken en jezelf te helpen :o

Oslik blyat! Oslik!

• Nielson
  • Nu online
Geef ook nog even aan welke bios versie je momenteel draait (te zien tijdens POST of in Windows intypen msinfo32.exe in Uitvoeren/Zoekvenster Startmenu). Bios versie F5 verbetert bv DDR compatibiliteit, maar kan ook zijn dat je cpu niet helemaal goed herkend wordt. Van de i7 920 zijn twee revisies, een C0 en een D0. De laatste wordt pas ondersteund vanaf bios versie F6 en nog weer verbeterd in F7.

[ Voor 11% gewijzigd door Nielson op 03-11-2009 09:39 ]

• wjjkoevoets
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17-02 19:12

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Even ter informatie, ik heb hetzelfde moederbord (Gigabyte GA-EX58-UD4P) in combinatie met 6GB Triple-channel 1600MHz geheugen van Corsair (3x 2GB). Dit werkt prima in combinatie met 7 Ultimate 64-bit (Komt van MSDN dus er is niet mee geklooid).

Zoals de andere al hebben gezegd moet men bij dit moederbord goed opletten hoe men de geheugen modules erin prikt. Ik dacht in eerste instantie een DOA moederbord te hebben, omdat hij niet eens een POST scherm gaf.

De indeling is namelijk, zoals door andere al gezegd en benadrukt hebben anders dan bij het gemiddelde moederbord:
2-1-4 3-6-5

Let er dus op dat de modules correct geplaatst zijn voor Tripple Chananel anders krijg je dus mogelijk een probleem, zoals jij beschrijft.

Of all tyrannies, a tyranny sincerely exercised for the good of its victims may be the most oppressive.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23-02 17:24

M2M

medicijnman

en anders is in windows de memory config ook goed te bekijken met CPU-Z (hoewel ik besef dat dat advies een beetje laat komt..., maar voor mensen met een soortgelijk probleem :))

-_-

Pagina: 1