[win7] opstarten versnellen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cube1984
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14-09 08:03
Hallo,

Ik draai nu 2 weken op win 7 en ik mer toch dat hij al pak trager opstart. Ik heb via msconfig alles progies gesloten die niet mee moeten opstarten . Maar ik merk toch dat hij steeds trager wordt.

Wat is er allemaal geinstalleerd op de c schijf

Win 7
Kleine progies zoals intel burn test
2 games bf2 en ut3 (start normaal gezien niets mee van op )
c schijf is 500 gb en 32 gig van gebruikt
Systeem:

i7 860 2.8 overklocked naar 4.0 ghz
Ram 4gb /1600) overcloked naar 1900
2 samsung spinpoint 7200 rpm schijven

Systeem is snel enkel de opstart tijd is +40 sec ondertussen

Iemand tips ?

Eens dat window geladen is gaat alles perfect snel maar zou graag nog wat doen aan de boot tijd

[ Voor 7% gewijzigd door cube1984 op 31-10-2009 01:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wontcachme
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10:35

wontcachme

You catch me? No you wont

Je zou via services.msc een aantal processen van functies die je niet gebruikt kunnen uitschakelen.

Maar 40 seconden is toch niet verschrikkelijk langzaam?

GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cube1984
we hebben vergeleken met een imac en die start op in 37 sec daar wil ik mijn windows ook kunnen krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 20:59
cube1984 schreef op zaterdag 31 oktober 2009 @ 01:43:
we hebben vergeleken met een imac en die start op in 37 sec daar wil ik mijn windows ook kunnen krijgen
Staat er op die iMac ook Windows 7? Anders is het Apples met peren vergelijken.

[ Voor 13% gewijzigd door Hahn op 31-10-2009 01:45 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wontcachme

wontcachme

^^ with stupid

Als ik me niet vergis heeft een imac namelijk een compleet anders boot proces. Geen "echte" bios, geen POST testen.

GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanx
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14-09 21:03
Ik vind windows 7 ook sloom opstarten hoor.

Vergeleken met mn oude XP install. Ik zal het zo nog een keer meten. Voor de exacte cijfers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graviton12
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23-05 12:53
Rofl je wilt Windows 7 op zelfde tijd krijgen als Mac ???
Opstarttijd van 7 werd lang voor de release er was van gezegd dat hij sneller zou zijn dan Vista maar dit klopt dus niet voor de meeste mensen.
Mijn systeem 7 x64 start sneller dan vorige Vista x64 maar dat lijkt eerder uitzondering dan regel te zijn.

Kijk gewoon eens naar tweak programmas, misschien ondersteunen ze ondertussen 7, in meuktracker ff zoeken op TweakVI ofzo.

Om nou voor 5 seconden boottime je systeem om zeep te helpen met gaan te rotzooien ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
wontcachme schreef op zaterdag 31 oktober 2009 @ 01:29:
Je zou via services.msc een aantal processen van functies die je niet gebruikt kunnen uitschakelen.
Inderdaad, dit lijkt me de beste methode om het sneller te krijgen.
Als je bijv. de Homegroup niet gebruikt kan je daar de 2 services van uitzetten (komen ze ook niet in je nav. pane) en zo zijn er nog wel een hoop andere services die je eventueel uit kan zetten.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Waarom zet je hem na gebruik niet in standby? Dan kun je na een paar seconden werken.
In geval van m'n laptop gewoon klep dicht en open.

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

anandus schreef op zaterdag 31 oktober 2009 @ 13:38:
[...]
Inderdaad, dit lijkt me de beste methode om het sneller te krijgen.
Als je bijv. de Homegroup niet gebruikt kan je daar de 2 services van uitzetten (komen ze ook niet in je nav. pane) en zo zijn er nog wel een hoop andere services die je eventueel uit kan zetten.
1 van de dingen die nou juist veranderd is in 7 is het feit dat services die niet nodig zijn ook niet aanstaan, of alleen starten als het nodig is. In tegenstelling tot Vista waar een heleboel services gewoon wel starten ook al werden ze niet gebruikt.
Verder zou ik ook gewoon standby of hibernate gebruiken, stukken sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 31 oktober 2009 @ 13:44:
[...]

1 van de dingen die nou juist veranderd is in 7 is het feit dat services die niet nodig zijn ook niet aanstaan, of alleen starten als het nodig is. In tegenstelling tot Vista waar een heleboel services gewoon wel starten ook al werden ze niet gebruikt.
Homegroup staat standaard wel aan, ook als je het niet gebruikt/niet aangemeld bent bij een Homegroup.
Zo zal de print spooler ook wel aanstaan, ook al gebruik je geen printer, lijkt me.

[ Voor 8% gewijzigd door anandus op 31-10-2009 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://blogs.msdn.com/e7/.../29/boot-performance.aspx

Als een system service niet absoluut nodig is zal die dus uit staan, of op z'n minst op manual staan. Als een service op automatic staat zal er dus iets in het OS zijn dat het toch nodig heeft. Zomaar allerlei services uitzetten lijkt me dan waarschijnlijk meer om zeep helpen dan dat het helpt. Ik zie zowiezo het probleem niet zo met langzaam opstarten en zeker niet die paar seconden snelheidswinst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Toch wel lang, bij mij start W7 in ca. 12 seconden op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wontcachme

wontcachme

Verwijderd schreef op zaterdag 31 oktober 2009 @ 22:14:
Toch wel lang, bij mij start W7 in ca. 12 seconden op.
Dat lijkt me erg sterk. Zeker vanuit standby of hibernate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

wontcachme schreef op zaterdag 31 oktober 2009 @ 22:16:
[...]

Dat lijkt me erg sterk. Zeker vanuit standby of hibernate
ik haal 15 seconden met mijn win7, maar dat zal grotendeels aan de SSD liggen. ;)

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wontcachme

wontcachme

flippy.nl schreef op zaterdag 31 oktober 2009 @ 22:18:
[...]

ik haal 15 seconden met mijn win7, maar dat zal grotendeels aan de SSD liggen. ;)
Ach ja, die zijn er ook nog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb ook een ssd, vandaar die 12 seconden.
Vanuit slaapstand start hij gelijk op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graviton12
Het blijft gewoon appels met peren vergelijken "ik wil 7 even snel opstarten dan ...".
Misschien dat er binnen afzienbare tijd met updates snelheidswinst gemaakt kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cube1984
SSd's vin ik een dure investering (momenteel nog) . Ik was aan het denken om 2 velocityrapotors in raid 0 te plaatsen mss dat dit ook de snelheid wat naar boven kan halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strikie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-09 08:18

Strikie

Athletics

Zelf vind ik Windows 7 ook traag starten. Toch heb ik een verse installatie en nieuwe hardware.
Phenom 955 met 6GB werkgeheugen. Booten duurt bij mij 50 seconden tot alles volledig is opgestart.
Bij tabblad opstarten staat bijna alles uit.
Ben ook erg benieuwd of hier nog leuke tweaks voor zijn/komen. met google kan ik ook geen bevredigende oplossingen vinden.

::: All Terrain Boys ::: Cube LTD race

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Strikie schreef op zondag 01 november 2009 @ 10:53:
Zelf vind ik Windows 7 ook traag starten. Toch heb ik een verse installatie en nieuwe hardware.
Phenom 955 met 6GB werkgeheugen. Booten duurt bij mij 50 seconden tot alles volledig is opgestart.
Ben ook erg benieuwd of hier nog leuke tweaks voor zijn/komen. met google kan ik ook geen bevredigende oplossingen vinden.
Die zijn er verder ook niet echt.
Het beste is standby of hibernate gebruiken, of een SSD, zoals eerder geopperd.
Ik vrees dat je met tweaks niet meer dan een paar seconden eraf zal halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Misschien heel stom, maar heb je al een schijfopruiming gedaan en je schijven gedefragged met een fatsoenlijke defragtool? (niet de standaard van windows)

Dat helpt hier in de regel ook wel heel aardig. (ok, wel WinXP x64, maar toch...)

Verder met Anandus.
Als je alles getweaked hebt haal je er in de regel niet veel meer uit als een paar seconden. Dan zal je simpelweg over moeten naar dure apparatuur.
Als je een mobo hebt met een losse IDE controller (zoals veel borden met Intel ICH10) die je niet gebruikt, kan je die nog uitschakelen om zo de POST tijd te verkorten. Zelfde geld voor dingen als RAID controllers die je naar AHCI zet ipv RAID zodat er geen RAID BIOS wordt geladen. Scheelt ook weer een paar seconden.

[ Voor 50% gewijzigd door McKaamos op 01-11-2009 11:10 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xp7amrkr
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10-04 13:30

xp7amrkr

De enige echte!

Ik snap dat hele gerotzooi over die boot tijden niet. Tuurlijk, het is leuk als hij direct aanstaat maar dat is veelal gewoon niet mogelijk door middel van tests welke bios uitvoert, bestanden laden en het opstarten van de benodigde services.

Oke, misschien krijg je met wat tweaks je boot tijd 3 seconde omlaag. Ik zet mijn pc ongeveer 2 keer per dag aan, voordat ik naar school / werk ga en nog eens in de avond. Om nou een een paar uur te kloten voor 6 sec winst op een dag vind ik rond uit belachelijk.

Tevens vind ik Windows 7 wel degelijk sneller dan Vista / Xp. (geen ervaring met Mac) Hij doet er misschien wel wat langer over om op het bureaublad te komen (heb er nooit een stopwatch naast gehad), maar als ik me bureaublad in beeld heb kan ik ook meteen aan de gang, met Vista en Xp had ik dan altijd dat hij nog van alles aan het doen was.

True science is not measured by its successes, but by its ability to learn gracefully from its failures.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
xp7amrkr schreef op zondag 01 november 2009 @ 11:13:
Om nou een een paar uur te kloten voor 6 sec winst op een dag vind ik rond uit belachelijk.
Aan de andere kant: Daar zijn we Tweakers voor, niet? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graviton12
Strikie schreef op zondag 01 november 2009 @ 10:53:
Phenom 955 met 6GB RAM? Rare combo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cube1984
heb net effe filmpje gemaakt om te zien hoelang alles duurd.

Volledige boot 52 sec

het duurd 14 sec voor dat de bios boot (lijkt me wel vrij lang)

ik zal vanavond filmpje posten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xp7amrkr
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10-04 13:30

xp7amrkr

De enige echte!

Graviton12 schreef op zondag 01 november 2009 @ 08:36:
Het blijft gewoon appels met peren vergelijken "ik wil 7 even snel opstarten dan ...".
offtopic:
Als we toch appels met peren aan het vergelijken zijn, ik wil dat mijn Windows Mobile 6.1 device even snel opstart als mijn 6 jaar oude Nokia. Moet toch best gaan gezien de hardware verbeteringen 8)7
anandus schreef op zondag 01 november 2009 @ 11:18:
[...]
Aan de andere kant: Daar zijn we Tweakers voor, niet? ;)
Al doet me pc er 5min over om op te starten, maakt mij niet uit. Zolang hij het maar doet als hij aanstaat :P

True science is not measured by its successes, but by its ability to learn gracefully from its failures.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-10-2023

jvo

geen commentaar

flippy.nl schreef op zaterdag 31 oktober 2009 @ 22:18:
[...]
Iets dergelijks haalde ik ook op m'n laptop, maar sinds de updates van gisteren niet meer. Het gaat om een Asus U6 met een Intel Postville 160 GB en Windows 7 32 bits. Na de updates van gisteren staat blijft hij bijna een minuut stilstaan bij de "Microsoft Windows" tekst. Hierna pas komt het windows logo erin en vanaf daar gaat alles normaal. Als ik me niet vergis is dit het gedeelte waarin drivers worden geladen. Misschien is hij opnieuw aan het proberen wat de beste volgorde voor het laden van drivers is en dat het daarom langer duurt, maar zijn er meer mensen die dit effect hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haaglander
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Geef eens een logje van de event viewer van ID 100

Systeembeheer/ logboeken/ Logboeken Toepassingen en Services/ Microsoft/ Windows/ Diagnostics Performance (klikken op Operational)

Zoek in rechtervenster naar gebeurtenis-ID no. 100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nvm071
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07-07 17:48
je kan bijvoorbeeld in het zoekvak van windows MSConfig typen dan enter en dan naar opstarten gaan en dan de functies waarvan je niet wilt dat ze opstarten of die je niet gebruikt (behalve besturingssysteem windows uiteraard) uitzetten.
Pagina: 1