Toon posts:

E8500 niet compatibel met P5W DH Deluxe?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb deze week mijn E6600 vervangen door een E8500, maar er zijn veel zaken die nu minder goed werken of helemaal niet meer werken. Zo kan ik in de BIOS (laatste versie 2901 uit juni) het voltage van de processor niet meer aanpassen, ik zie alleen de optie 'auto'. Ook de BIOS-fancontrollers werken niet meer (het is silent of performance, optimal werkt niet meer), zodat ik genoodzaakt ben om het softwarematig te regelen.

Dan heb ik nog een standby-probleem: Normaal gezien staat de multiplier op 9.5, maar als ik uit standby kom staat die op 9, zodat mijn kloksnelheid van 3.5 naar 3.3 MHz gaat. Na een standby staat core 0 op ongeveer 85%, zónder dat ik kan zien welk proces hiervoor verantwoordelijk is (99% niet-actieve systeemprocessen).

Ik heb al proberen terugflashen naar de voorgaande BIOS, maar die was mislukt zodat ik mijn BIOS heb moeten recoveren vanop een USB-stick (ik heb veel reacties gelezen van mensen waarvan het moederbord stuk was na een mislukte flash), daarom durf ik niet goed meer terugflashen, maar verschillende versies ervoor hadden als changelog 'Support new CPUs', dus ik zie niet meteen een reden om verder terug te flashen.

Tenslotte werkt EIST ook niet meer, mijn E6600 ging idle van 3 naar 2 GHz, mijn 8500 daarentegen blijft voortdurend op 3.5 GHz draaien, terwijl mijn processor-energieschema minimaal op 5% staat en alle settings in de BIOS hetzelfde zijn als voorheen (speedstep en thermal control enabled)

Mijn overklok is tot nu toe gelukt (van 3.16 naar 3.5 met een middelmatige koeler en alle voltages op auto), maar omdat ik mijn Vcore niet kan aanpassen stopt het overklokken (toch loopt mijn CPU/RAM-test in Orthos vast bij 3.6, terwijl alle CPU-tests succesvol zijn, dus ik vermoed dat mijn moederbord sowieso niet meer mee kan, mijn geheugen staat dan op 760 tov 800 standaard, dus dat kan geen zwakke schakel zijn).

Iemand met gelijkaardige problemen of een tip voor een oplossing?

• lotje1
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01-12-2025
http://www.asus.com/product.aspx?P_ID=m4cR4iaPdABNLtQa

Moet wel compatible zijn....

maar er staan 2 verschillende E8500 in het lijstje.. de 65W E0 en de C0 (denk dat de E0 een energiezuinige variant is?) en beide een biosversie 2103/2901, maar wellicht zit er toch een verschil in die twee?

• lotje1
En je E6600 had standaard 1066 fsb, wat je mobo ook heeft staan (als max), terwijl de E8500 1333fsb als standaard specificatie heeft... Ik weet niet of dit verschil maakt/invloed heeft?

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
lotje1 schreef op zaterdag 31 oktober 2009 @ 02:01:
En je E6600 had standaard 1066 fsb, wat je mobo ook heeft staan (als max), terwijl de E8500 1333fsb als standaard specificatie heeft... Ik weet niet of dit verschil maakt/invloed heeft?
er zit een edit knop hoor.. ;) bij al je andere posts ook...

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Uit de FAQ voor je bord:
Due to chipset limitation, i975X chipset is not able to support all the features of 45nm CPU. The following is a list of the limitations:
1. VT function does not work.
2. The maximum FSB is capped at 1066MHz.
3. 0.5 CPU multiplier is not supported.
4. L2 cache size is not recognized correctly. However L2 cache is still functioning.

P5W DH Deluxe is based on Intel X975 chipset, which limits FSB at 800MHz. With ASUS unique overclock technology, this motherboard is able to be running at FSB 1066MHz. When Intel launched FSB 1333MHz CPUs, we once again overclocked FSB to 1333MHz to support them. However, considering system stability, we do not support FSB and multiplier modification upon 1333MHz FSB platform. That's why EIST and C1E functions are disabled on your PC.

Verwijderd

Topicstarter
Jammer :( Dus eigenlijk zou het wel ondersteund kunnen worden maar ben ik nu genoodzaakt een nieuw moederbord te kopen als ik verder wil overklokken... ASUS heeft nochtans een goede naam wat betreft overklokken? Zijn er merken die hier géén last van hebben? Ze zouden toch wat betere support kunnen geven, dat ze het voor de gewone gebruikers standaard op 1333 FSB zetten (zoals nu automatisch gebeurt bij CPU's met 1333 FSB) en dat ze de overklokker zelf laten beslissen hoe ver hij gaat.

Er zit zo veel in dit bordje (nu reeds van 1066 naar 1480 FSB zonder voltages aan te passen en met een maximum temperatuur van 50°), maar het wordt gewoon gelimiteerd door het BIOS :s

Edit: De link naar de FAQ werkt niet: http://event.asus.com/2006/mb/P5W_DH_DELUXE_faq.htm

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2009 12:05 ]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
EIST/C1E en overclocken gaan nou eenmaal niet samen. Asus heeft op dat bord een chipset geplaatst die op 800MHz FSB is gemaakt, en vervolgens weten ze er met overclocken nog 1066 uit te halen. Boven die 1066 kunnen ze geen stabiliteit meer garanderen als EIST gebruikt wordt, dus zetten ze het uit.
Ik vind het eerlijkgezegd knap van Asus dat ze E8000 series CPUs ondersteunen voor een bord van die leeftijd. Een heleboel fabrikanten verwijzen je naar een nieuw moederbord als je komt vragen om E8000 CPU support.

Verwijderd

Topicstarter
Het is niet zozeer EIST dat me tegenvalt, maar wel het feit dat de BIOS mijn fans niet meer automatisch kan regelen (nu is het alles of niets, vroeger was het gebaseerd op de belasting), én dat ik mijn Vcore niet meer kan instellen, én dat de multiplier na een standby verlaagd wordt én dat een core voor 85% belast is zonder dat ik in de Task Manager kan zien welk proces, dus ik vermoed dat het niet aan Windows ligt (ook na een standby).

PS: Misschien ligt het aan mij, maar wat betreft EIST is het toch gewoon de multiplier verlagen, iets wat nu na een standby ook (ongevraagd) gebeurt (van 9.5 naar 9).

Anyway, ik ben toch tevreden over de prestaties van het moederbord (1480 FSB zonder voltages te veranderen).

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2009 16:51 ]

Verwijderd

voor zo ouwe bord ag je blij zijn dat er nog support heeft voor de wolfdale cpu's

Veel fabricanten geven geen support meer .
En als je van uit gaat dat het een bord was die voor 800bus is ontworpen voor de pentium-d series .
Is het mooi mee genomen dat er een dikke cpu er op kan .

• lotje1
Verwijderd schreef op zaterdag 31 oktober 2009 @ 16:43:
Het is niet zozeer EIST dat me tegenvalt, maar wel het feit dat de BIOS mijn fans niet meer automatisch kan regelen (nu is het alles of niets, vroeger was het gebaseerd op de belasting),
Ik heb geen enkele fan (behalve dan de processor-koeler) op het moederbord aangesloten... Mijn hd-koelers staan voluit en de systeemkoeler regel ik met het handje :)

Verwijderd

Topicstarter
lotje1 schreef op zaterdag 31 oktober 2009 @ 17:39:
[...]

Ik heb geen enkele fan (behalve dan de processor-koeler) op het moederbord aangesloten... Mijn hd-koelers staan voluit en de systeemkoeler regel ik met het handje :)
Mja, ik heb een oudere behuizing met kleinere fans die voluit veel lawaai maken, als ik surf of chat heb ik het graag stil maar als ik game is extra koeling noodzakelijk (FSX: heel CPU-intensief). Nu laat ik het automatisch regelen door Speedfan, uitstekend programma waarmee je heel wat kan instellen. :)
Pagina: 1