Toon posts:

Nieuwe PC stoort over speakers

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Sinds kort ben ik in het bezit van een nieuwe pc, de Mobii slim pc ion/atom n330.

Nu heb ik deze aangesloten op mijn audio installatie, een Marantz 1050 met capella cp-3000 speakers.

Al direct bij het aanzetten van de pc hoor ik een storend geluid als de harddisk gaat draaien. Het bewegen van de muis geeft nog extra storing. Ik heb de pc teruggestuurd maar de leverancier zegt het probleem niet te ondervinden en heeft de pc weer teruggestuurd.

Het probleem doet zich alleen voor bij deze pc. MIjn oude gare pc leverde geen probleem op. Ook mijn laptop geeft geen enkele storing. Helaas heb ik geen geaarde wcd in mijn huiskamer maar ook het aansluiten op een verlengsnoer mat aarde vanuit de keuken leverde geen verschil. Ook het verbinden van de massa's gaf geen positief resultaat...

Ik heb de pc nu op een Pioneer a-223 versterker aangesloten en dan is het probleem weg. Via de hoofdtelefoon hoor ik geen storing. Toch zou ik graag mijn nieuwe pc op de Marantz aansluiten.

Er is op dit forum al veel geschreven over storingen maar ik hoop dat iemand mij een uitleg/oplossing op maat wil geven. Ik vind het vooral vreemd dat det de combinatie van deze pc met deze versterker lijkt te zijn.

mvg,

De Prutser

[ Voor 2% gewijzigd door een moderator op 31-10-2009 11:52 . Reden: Titel even aangepast voor je :-) ]

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Meerdere oorzaken mogelijk met meerdere oplossingen.

Ik begin maar eens met de meest voordehand liggende:

Je hebt misschien last van een aardlus. Om dat te testen, ontkoppel je alles van je versterker en je computer, behalve datgene wat je echt even nodig hebt om te testen. Monitor, toetsenbord, muis en speakers blijven dus aangesloten. ALLE andere stekkers er even uit (en de netvoeding natuurlijk erin laten zitten). Storing nu weg? Dan was het een aardlus en ga je nu 1 voor 1 alles weer aansluiten tot het probleem er weer is. Dan weet je waar het vandaan komt en vanaf daar, kijken we wel weer verder.
Vaak is een oorzaak van een dergelijk probleem de kabel aansluiting van de TV. Trek die er gewoon eens uit en hoor eens of het probleem weg is?

Mocht het inderdaad een aardlus zijn, er bestaan voor zo'n beetje alle soorten verbindingen zogenaamde ground loop isolators. Wat google werk (of zoeken op dit forum) zou je moeten wijzen naar de artikelen die je nodig hebt om het probleem op te lossen. Wellicht wel even slim om dat eerst in dit topic te tonen.

Alles kan stuk.

Verwijderd

Misschien is het een beetje overdreven maar sluit het allebij op een een andere groep aan. Als namelijk beide apparaten op een niet/slecht geaard stopcontact zitten kan dat problemen veroorzaken dat had ik ook.

Na het aansluiten van beide apparaten was het probleem verholpen.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Verwijderd schreef op zaterdag 31 oktober 2009 @ 15:54:
Misschien is het een beetje overdreven maar sluit het allebij op een een andere groep aan.
Bij apparaten die onderling met elkaar zijn verbonden en mét het bestaan van een mogelijke aardlus is dit wel een redelijk gevaarlijk advies.

Verder is een basis regel (uit de professionele markt) dat je audio apparatuur juist niet op verschillende groepen aan moet sluiten, juist om aardlussen en andere (hele) vervelende gevolgen te voorkomen. En vooral als je niet overal de beschikking hebt over geaarde stopcontacten.

[ Voor 6% gewijzigd door remco_k op 31-10-2009 16:00 ]

Alles kan stuk.