• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Hallo Iedereen,

Terwijl ik eigenlijk wat problemen heb met crashende nvidia drivers wil ik de vraag toch hier stellen gezien ik tijdens mijn zoektocht een foutieve instelling in mijn geheugen instellingen heb gevonden en me eigenlijk stiekem afvraag of dit de oorzaak zou kunnen zijn van lagende aero effecten in windows 7 en TDR errors in zowel 7 als Vista x64.

Ik ben in het bezit van een MSI Eclipse SLI met een X58 chipset. Ik heb hier twee reepjes 2GB GeIL geheugen in zitten van het type DDR3-1600 (800Mhz). Dit moederbord kan voor deze chips op een of andere manier niet goed het voltage bepalen waardoor alles instabiel wordt. Ik heb daarom handmatig het voltage gezet op 1.6 volt en in principe draait dan alles wel stabiel op de bovengenoemde rariteit na.

Als ik via cpu-z de chips uitlees komt daar het volgende uit:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/2fqchUf4OqZvCHrwCPs7GGSd/full.png

In de timingstable zie je vervolgens staan dat het chipje alleen bij de XMP-1600 instelling 1.6 volt vraagt, mijn chips draaien echter allebei op 534 Mhz volgens cpu-z. Dit betekend dus dat ik eigenlijk een te hoog voltage gebruik voor de huidige timings instellingen. Mijn vraag is dan ook, kan deze "mismatch" ervoor zorgen dat er ergens iets toch niet helemaal lekker gaat? of zou het niet uit mogen maken? :)

Ter aanvulling, Ik heb de PC een paar rondjes memtest86 laten doen met zowel 1.5v als 1.6v als ingesteld voltage en daar komt hij keer op keer vlekkenloos door.

De complete specs van de pc staan hier: gallery: BastiaanN

[ Voor 5% gewijzigd door BastiaanN op 30-10-2009 23:40 ]

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

• lotje1
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01-12-2025
uhm.. jij hebt 2 geheugen-modules op een triple-channel bord?

• lotje1
Socket 1366
CPU (Max Support) i7
AM3 CPU Ready N/A
FSB / Hyper Transport Bus 6.4GT/s
Chipset Intel® X58+ICH10R
DDR2 Memory N/A
DDR3 Memory DDR3 800/1066/1333*/1600* (OC)
Memory Channel Triple

jouw bordje draait dus beter op 3 modules.....
en 1600mhz geheugen, kan dat-ie dat niet op standaard instelling kan behappen... vandaar dat *(oc).... alleen door overklokken goed te zetten

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22-02 14:38

Edmin

Crew Council

get on my horse!

lotje1 schreef op vrijdag 30 oktober 2009 @ 23:56:
jouw bordje draait dus beter op 3 modules.....
Helaas, maar dat is niet waar. X58 borden ondersteunen zowel dual als triple channel configuraties.

TS, officieel ondersteunt de i7 920 alleen maar 1066MHz DDR3. Dat jou geheugen dus ook op die snelheid loopt heeft niets met falende NV drivers te maken.

• BastiaanN
  • Niet online
Dat van de snelheid begrijp ik. Maar dat ik die instelling op 1.6v draai ipv 1.5v kan dat er niets mee te maken hebben?

• mindcrash
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-11-2019

mindcrash

Rebellious Monkey

TDR fouten zijn schijnbaar een bekend fenomeen bij bepaalde combinaties van moederbord chipsets, Geforce drivers en kaarten. Er loopt ook een draadje op Nvidia's forums met een officiële statement van ze en wat te doen als je de foutmelding tegenkomt. Helaas is de boel daar nu offline omdat ze bezig zijn met een merge actie van de SLI zone forums en de forums op nvidia.com.

Google heeft overigens wel een gecachede versie van de draad, wellicht kun je daar wat mee?

"The people who are crazy enough to think they could change the world, are the ones who do." -- Steve Jobs (1955-2011) , Aaron Swartz (1986-2013)

• lotje1
@ Ed_L Misschien ben ik hoogblond, maar geldt dat voor alle x58 borden? Want ik zag het hier niet staan

http://global.msi.eu/inde...170&cat3_no=&prod_no=1695

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22-02 14:38

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Nee, het staat er niet bij, maar het zit wel ingebakken in de mem controller.

• lotje1
ah... bedankt voor de info, weer wat geleerd.

@BastiaanN sorry voor mijn foute info

• lotje1
Even verder gekeken dan mijn neus lang was...

in de supported memory-list staat deze Geil-kit : G.SKILL F3-12800CL9D-4GBNQ

Vraag is of jij deze kit erin hebt zitten?
Jij hebt er echter een andere kit in zitten, de GV34GB1600C8DC

Wellicht dat dit verschil maakt?
Op de website van Geil stond dit bij de instellingen voor dit geheugen

DDR3 1600MHz CAS8 Dual Channel

- Available in 2GB(1GBx2) & 4GB(2GBx2) Dual Channel Package
- Available CAS: 8-8-8-28
- FBGA 64Mx8 and 128Mx8 DDR3 Chips
- 240 pin, Non-ECC, Un-buffered DIMM
- Working Voltage 1.6/1.65V*

[ Voor 59% gewijzigd door lotje1 op 31-10-2009 01:06 ]

• lotje1
kwam nog wat tegen in een review...

productreview: Intel Core i7 920 review door frankknopers
review van frankknopers

---------------------------------------------------------------
4. Overklokken
Omdat de Core i7 quadcore niet meer met de FSB werkt is ook het overklokken van de chip iets anders. Zo is er een bepaalde Base Clock, die via verschillende multipliers is gekoppeld aan de klokfrequentie van je DDR3 geheugen en je processor. Standaard is deze Base Clock 133MHz bij een Core i7 920. Vermenigvuldigd met een multiplier van 20x levert dat een effectieve kloksnelheid van 2,67 GHz. Het DDR3 geheugen werkt bij een 133MHz base clock op 1066 MHz.

Overklokken doe je dus primair door deze base clock aan te passen in het BIOS. Bij een base clock van 166MHz zal een Core i7 920 dus op 3,33 GHz lopen en werkt het DDR3 geheugen op 1333 MHz. Je hebt dus geen uitzonderlijk snel DDR3 geheugen nodig om je processor over te klokken.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Voor wie hier beter in thuis is, gelieve te corrigeren waar ik het fout heb.... maar lijkt erop dat je 1600 geheugen voor deze processor te hoog gegrepen is en dat je met een lager geheugen middels overklokken misschien meer stabiliteit krijgt.

[ Voor 7% gewijzigd door lotje1 op 31-10-2009 01:41 ]

• BastiaanN
  • Niet online
Bedankt voor alle reacties. Het is nu in elk geval duidelijk waarom mijn moederbord @ default de instellingen niet goed pakt. Nu zit ik echter nog steeds met de vraag of het problemen kan opleveren wanneer je een lagere instelling met een voltage draait dat bedoeld is voor extreme instelling bijvoorbeeld.

En maakt het nog wat uit dat de spd van mijn geheugen geen timingsettings heeft voor 1066Mhz (533 MHz per chip)?

• lotje1
Ik durf je geen antwoord te geven op bovenstaande vragen.
Wat mij wel lijkt, is dat jouw moederbord meer aankan dan jouw processor en dat die processor eigenlijk de bottleneck in jouw systeem is.

Geen moeten natuurlijk en als iemand anders een antwoord of betere optie heeft, dan graag..
maar misschien zou je voor de stabiliteit van je systeem een minder zwaar geheugen moeten overwegen?
Dus gewoon een 1066 supported geheugen?

• BastiaanN
  • Niet online
Ik heb op aanraden van iemand bij MSI het eXtreme Memory Profile geactiveerd waardoor het geheugen forced op 800Mhz loopt @ 1.6v. Het systeem lijkt al een stuk stabieler te lopen en ik heb tot nu toe ook nog geen crashes weer gehad. ik houdt jullie op de hoogte! :)

Pagina: 1