Toon posts:

Geen beeld door even het testen van videokaarten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Ik heb mijn oude Microstar systeem even van zolder gehaald om het een tweede kans te geven en heb even zitten klooien en nu heb ik geen beeld meer op me monitor.

Even terug naar het begin: ik had een Gforce fx 5200 AGP kaartje liggen en dacht deze te plaatsen in dit systeempje aangezien deze een Gforce 2 mx AGP heeft dus moet dit werken. Nou, die fx 5200 werkte dus niet, dus ik dacht laat ik gewoon het oude systeem behouden en deed de Gforce 2 mx er weer in. Alleen heb ik sindsdien helemaal geen beeld meer.
Wanneer ik de PC aan doe, blijft de HDD lampje constant branden en hoor ik de HDD niet. Ook gaat de monitor niet uit de standby stand. Ik heb even de kaart weer uit gehaald en opnieuw in gedaan, maar zonder resultaat.

Deze Gforce 2 mx kaart op een andere oude systeem geprobeerd en het werkte perfect, dus aan de kaart zal het niet liggen. Ook heb ik de stekker uit de kast getrokken, en de batterij uit de mobo om het BIOS te resetten (mss conflicten) maar ook zonder reslutaat.
Wie o wie kan mij verder op weg helpen.

SYSTEEM: mobo MS 6385 (dit staat als koeien letters op het boord)
RIMM geheugen 256mb
HDD Seagate 80GB
Windows XP sp2

Belangrijke opmerking: voor mijn experiment deed alles het natuurlijk perfect dus met het systeem hoeft niet iets mis te zijn denk ik

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:21
Je zegt oud systeem. Wat bedoel je met alles deed het perfect ervoor? Bedoel je dit enkele jaren geleden toen je het systeem opborg, of heb je nog juist voor je de fx5200 in het systeem stopte dit getest?

http://specs.tweak.to/16567

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-05 07:20
Wikipedia: Accelerated Graphics Port

"It is important to check voltage compatibility as some cards incorrectly have dual notches and some motherboards incorrectly have fully open slots. Furthermore, some poorly designed older 3.3 V cards incorrectly have the 1.5 V key. Inserting a card into a slot that does not support the correct signaling voltage may cause damage."

Dat kan misschien jouw probleem zijn. Dan moet je beide kaarten en je mobo even checken op welke AGP versie je hebt.

Verwijderd

Topicstarter
Gister ook mee bezig geweest, maar niks geholpen 8)7 . Ik ga voor de zekerheid nog een nieuwe voeding proberen om dat uit te sluiten.

@ skelleniels: het deed het vroeger natuurlijk ook maar het deed het ook toen ik het afgelopen vrijdag weer op start, rond surfte, Windows XP even update en toen dacht ik laat ik die fx5200 proberen en vanaf dat moment deed het niet meer.

Ik zie nu ook dat het HDD ledje ook continue aan blijft branden en de "gekraak" van een HDD wat je normaal hoort, hoor ik ook niet. :?

@FireAge: dat is een hele goede punt dat je maakt. Ik heb hier de info over de mobo, maar hier staat niks over de AGP voltage. Ik heb even verder gezocht en kwam dit artikel tegen hoe je de voltage van je videokaart kan herkennen. Zoals hier gezegd (uitzonderingen weggelaten) hebben de 1.5V een dubbele gleuf en dat hebben beide kaarten bij mij ook (deze info staat ook op jou linkje).

Inmiddels weet ik dat de Geforce 2mx is een MSI GeForce 2 MX400 PRO (MS-8826) versie 2. Deze is wsch AGP4x. Over exacte voltages van deze kaar en de fx 5200 heb ik zelf nog niet iets gevonden op het net of andere fora. De FX 5200 is een ASUS V9520 fx 5200 en die ondersteunt AGP 8, 4 en 2.

De moederbord op de zieke PC is dus van MSI en die ondersteunt AGP 4 volgens de hierboven beschreven linkje.

Ik heb nog de Geforce 2 op een Asus P4P 800 mobo uit geprobeerd( AGP8x) en deed het daar probleemloos.

@ FireAge: mocht ik dus door de verschil in voltage beschadigd hebben, wat is dan beschadigd? Ik neem aan dat er altijd wel een backup systeem is in gebouwd. Kan de PSU (voeding denk ik dus) stuk zijn?

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:20
Beide GeForces zouden moeten werken op AGP4x en dat is 1,5Volt.

Heb je de GeForce 5 ook geprobeerd op dat P4P800 moederbord?

Werken beiden kaarten op dat moederbord (P4P800) dan is er iets aan de hand met het oude moederbord zelf.

[ Voor 15% gewijzigd door NitroX infinity op 02-11-2009 13:57 ]

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Verwijderd

Topicstarter
@ NitroX infinity: Beide kaarten werken met de P4P 800 moederbord. Ik denk niet dat er problemen met de MSI MS 6385 moederbord is. Alle fans draaien, lampjes branden, en wanneer ik bv geen geheugen in doe piept het, mijn gevoel zegt dat de moederbord nog leeft :) . kan ik op een of andere manier testen of de moederbord dood is of niet??

• NitroX infinity
Blaas eens goed in het AGP slot, natuurlijk zonder spuug en wrijf daarna met een vel keukenpapier de AGP interfaces van beide kaarten schoon.

Heeft dat moederbord misschien onboard video? Dan moet je de monitor daar op aansluiten, vervolgens in het BIOS de primaire uitvoer op AGP zetten ofzo, en dan de kabel op je videokaart aansluiten.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Verwijderd

Topicstarter
De AGP slot had ik al wonder schoon gespoten met van die luchtdruk spuitjes :) . Er zit verder geen onbaord video op de moederbord. Dus bios heeft maar een keuze uit de videokaarten :).

Ik vroeg me af hoe je op het moederbord een bios kan resetten, zal da helpen? Is het eruit halen en weer na10 sec ofzo terug zetten van het batterijtje voldoende?

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Volgens mij moet je dan ook alles loskoppelen( hd, videokaart, ook de geheugenbankjes, voedingskabels laten zitten op het MB), even opstarten zodat hij begint te piepen ( want dan mist hij het geheugen ), geheugen er weer in en weer proberen...

[ Voor 13% gewijzigd door Humma Kavula op 02-11-2009 16:31 ]

Wear Sunscreen!

• NitroX infinity
Je kunt een BIOS op 3 manieren resetten; via het BIOS zelf; 'load defaults', via een jumper op het moederbord of door de batterij eruit te halen en de boel weer aan te zetten. Daarna de boel weer uit en batterij er weer in.

Verwijderd

Topicstarter
Bios resetten hielp ook niet :? .... Ook de methode van Heatonme was zonder succes..... Wat ik niet begrijp is hoe kan een systeem kaduk gaan als je alleen maar even een Gefoce 2mx vervangt door Geforce FX5200.....Ik bedoel, als ze niet samen willen werken, prima, maar dat het daarna zo gaat...:S.........
Tja, het zal je wel voorzichtiger maken met tweaken....

• Klunssmurf
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Ik las net ff in de specs dat het moederbord alleen maar agp 4x ondersteund met 1,5V
Geen 1x,2x en 8x...

Ik ga er even voor het gemak van uit dat de FX5200 een 0,8V (only?)kaart is..
Dan kan het dus gebeuren dat je wat opblaast.

[ Voor 2% gewijzigd door Klunssmurf op 02-11-2009 18:03 . Reden: Foute gegevens ]

• NitroX infinity
Naar mijn weten ondersteunt elke AGP8x/0,8Volt videokaart ook AGP4x/1,5Volt.

[ Voor 3% gewijzigd door NitroX infinity op 02-11-2009 17:45 ]

• Klunssmurf
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Heb een agp kaart gehad met 0.8V only....1.5V only komt regelmatig voor.
Net nog ff alle specs van van de verschillende ASUS V9520 kaartjes bekeken, overal staat 2x, 4x en 8x support.

Verwijderd

Topicstarter
Nou ja, punt is dat die asus V9520 niet de probleem is omdat ik die weer in me andere systeem gezet heb. Probleem is de MSI GeForce 2 MX400 PRO (MS-8826) versie 2 die al in deze PC had gezetten en gefunctioneerd heeft en dat nu deze systeem het opeens helemaal niet doet door het even wisselen van deze kaart. Met de kaart zelf is niks mis mee want in twee andere PC's doet het prima. Alleen is dus in deze, zeg maar mijn derde PC, waar het eerst in gezetten heeft nu helemaal niet meer doet. Morgen even een andere voeding proberen, en kijken of daar het aan ligt. Anders kan het zijn dat de mobo stuk is want een andere (slimme) verklaring/oplossing heb ik zelf niet meer :)

• Humma Kavula
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Ik vrees dat het slot het heeft begeven...

Heb ik al wel eens eerder gehad met AGP, geen idee welk het bord het was overigens.
( niet dat ik voor iedereen spreek..) :X

Het was al een bejaard systeempje toch? :>

Wear Sunscreen!

Verwijderd

Topicstarter
haha, bejaarde systeem is het zeker wel, maar hij kwam erg handig van pas als video capture en sound editing. Ik hoop echt dat dit systeempje niet dood is. Toch wil ik iedereen die tot nu toe met mij mee gedacht heeft van harte bedanken. You guys rock.

Vanavond (na voetbal natuurlijk) even kijken of een andere voeding er meer leven in kan belazen.

• gravitone
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-02-2025
zou heel goed kunnen dat de statische lading die je had toen je de videokaart verwisseld hebt je moederbord en of ram beschadigd heeft. Kijk ook eens naar de condensatoren op het moederbord. Als er 1 of meerdere bol staan of lek zijn zou dat je problemen kunnen verklaren.

Voor verdere diagnose zou een PCI kaartje met status display handig zijn. Probeer iig het moederbordje eens met een andere voeding en minimale ram, en dan alleen icbm. je videokaarten.

• FireAge
Heb je al even een PCI videokaart geprobeerd?
Dat is de simpelste check om te kijken of je hele mobo of alleen je AGP kapot is.

Ik heb zelf tijden lang mijn oude PII 350 op 466 gedraaid (wat ook mijn AGP met 33% overclockte).
Na 5 jaar begaf het AGP slot het helaas, maar daarna heeft hij nog 3 jaar als server kunnen dienen met een PCI kaart.

Verwijderd

Topicstarter
helaas niet in het bezit van een pci videokaartje.
... : 8)7 De voeding experiment die ik wilde uitvoeren, blijkt ook niet te kunnen aangezien voeding die ik had liggen blijkt over andere kwaliteiten te beschikken dan hier nodig. Sowieso denk ik dat voeding niet de boosdoener is...

Ik heb even alle onderdelen nog eens losgekoppeld en weer een voor een aangesloten en gekeken of ik iets vreemds zag en nou zie ik dat wanneer de IDE kabeltje van de DVD-rom aangesloten is op het mobo, het lampje van de HDD blijft continu branden (dus niet aan/uit zoals het bij lezen ervan gebeurt) en wanneer ik deze uit trek, dan gaat de HDD lampje helemaal niet aan...hmmmm......nog meer mysterie....

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2009 17:38 ]

• Humma Kavula
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Het mysterie van een defect moederbord... :+

Wear Sunscreen!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Had je de stekker wel uit het stopcontact gehaald toen je de kaarten verwisselde? Als je dat niet doet kan er stroom op het moederbord blijven staan, ondanks dat de pc wel uit lijkt te staan. En dat kan weer leiden tot kortsluiting oid.

Verwijderd

Topicstarter
stekker was eruit, en ik had latex handschoenen aan (wat ik altijd doe bij dit soort zaken). Ik ga even kijken of ik ergens een tweedehands PCI grka kan scoren...

• FireAge
Latex? Speciale anti-statische handschoenen dan?
Want volgens mij is latex prima om statische elektriciteit mee op te wekken.

EDIT:
Ga anders ff langs het gemeentelijke recycle centrum.
Vast wel een oude P1 waar je een kaartje uit kan strippen.

Ik heb hier zelf altijd een 4mb S3 virge liggen voor dit soort testen.

[ Voor 44% gewijzigd door FireAge op 04-11-2009 18:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nou, vandaag heb ik een oude Geforce 4 mx480 PCI 64mb DDR W/TV kunnen vinden en natuurlijk meteen uitgeprobeerd en wat blijkt......voila.....het werkt nog steeds niet... Maw, ik heb nog steeds geen beeld en geen HDD activiteit. Natuurlijk heb ik de AGP kaart eruit gehaald! Ook probeerde ik even de PC te laten *PIEPEN*, dus haalde ik alle memorybanken leeg en PC aangezet, maar hoorde helemaal niks.

Moet ik nu met 100% zekerheid van uitgaan dat de moederbord stuk is :(? Of zijn er nog alternatieven die ik nog even proberen moet?

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:21
Heb je het ramgeheugen er al eens uitgehaald en opnieuw ingestoken? Ik heb dat hier vaak met mijn oude P3 500 mhz dat als ik in de kast zit en iets verander dat hij niet meer start. Dan moet ik het RAMgeheugen er eens opnieuw insteken of zelfs de CPU. Na al die jaren maakt het allemaal geen zo'n goed contact meer :+

http://specs.tweak.to/16567

Verwijderd

Topicstarter
RAM (in dit geval de RIMM) heb ik al tig keer uit gehaald en erin gestopt. CPU nog niet gedaan, omdat ik da niet echt durf nog...:) Bovendien moet ik nog even uitvogelen hoe dat precies vast zit en wat beste manier van eruit halen is en wat de risico's zijn (ivm koelpasta, oid)

• FireAge
Scrappen en als onderdelen verkopen zou ik zeggen. Het heeft je nu al meer tijd gekost dan het systeem waard is :)

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Aller eerst wil ik een ieder die gereageerd heeft op deze topic en samen met mij mee heeft zitten denken van harte bedanken.

Helaas moet ik het maar opgeven en inderdaad accepteren dat mijn dierbare oude PC-tje waar ik jaren plezier aan beleefd heb is komen te overlijden (R.I.P) O-) .

Het zal nu uit elkaar worden gehaald en in stukjes weggegeven/verkocht/weggegooid worden.

Einde van dit bericht.
MVG,
G_T_O
Pagina: 1