(mplayer) tearing icm twinview

Pagina: 1
Acties:

• jb044
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 29-10-2025
Heb nu sinds een tijd een Samsung LE37B652 FullHD LCD en deze via een DVI->HDMI kabel van 5 meter aangesloten op mijn Fedora 11 workstation met Nvidia 8800GT (geluid gaat via coaxiale SPDIF naar mijn Denon 1909 receiver). Werkt op zich prima zeker ook met (full)HD materiaal, alleen heb ik behoorlijk last van tearing.

Had me er min of meer al bij neergelegd, iets in de trend van "sommige dingen werken gewoon minder goed onder Linux", maar dat kwam ook vooral omdat ik de term tearing nog niet kende en dus niet goed wist hoe ik het probleem moest omschrijven :) Dus toch maar besloten om iig te kijken of er nog wat aan te doen is.

De gebruikte media player en output modus (xv versus vdpau) lijkt niet echt uit te maken, maar al googlend kwam ik er achter dat de setting "Sync to VBlank" icm " Sync to this display device" (waarbij ik dan natuurlijk de Samsung selecteer) betere resultaten geeft, maar de tearing is er in mindere mate nog steeds.

Dus iemand tips om tearing terug te dringen om zelfs helemaal te voorkomen bij Linux icm de css Nvidia driver en twinview? Het liefst blijf ik trouwens composite gewoon gebruiken.

• gibraltar
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:23
Zelf heb ik ook een poosje lopen spelen met de instellingen, en uiteindelijk composite uitgezet. Los daarvan kun je via de CompizConfig settings manager ook nog eens "Sync to VBlank" aanzetten (iets wat volgens mensen tearing ook zou moeten verhelpen bij gebruik van Compiz). Ik weet niet precies of ze in Fedora 11 standaard die manager installeren, ik kan me herinneren van niet, maar het is al even geleden dat ik Fedora gebruikt heb. In ieder geval zit die optie onder "General Options" > tabblad "Display Settings" > "Sync to VBlank".

Er zit ook nog eens een bug in de NVidia X Server settings app, die de config voor dual screen setups niet netjes zou updaten voor het vinkje wat je zet bij "Sync to VBlank" (wordt alleen gezet voor eerste device).

Uiteindelijk heb ik mplayer werkend gehad zonder tearing door de gl2 video output te gebruiken en in de CompizConfig settings manager VSync aan te vinken, maar omdat je dan bijvoorbeeld in Wine nog steeds last hebt van tearing (en slechte performance overigens), heb ik composite maar weer uitgezet.

• Tim
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-08-2025

Tim

VSync werkt niet in combinatie met Twinview. In ieder geval niet tot Nvidia zijn drivers aanpast.

edit:
Nou ja, als de 2 schermen precies dezelfde refreshrate hebben werkt het wel

[ Voor 32% gewijzigd door Tim op 31-10-2009 12:27 ]

• jb044
Dank voor de reacties, ik gebruik trouwens KDE4. Zal eens kijken of die ook een dergelijke setting heeft. En ja mijn Acer flatscreen en Samsung draaien beide op 60 hz.

Dit is trouwens waar ik op doelde:

Afbeeldingslocatie: http://scorpion77.cjb.net/images/nvidia_synctovblank.png

Dat werkt niet of is dit soms een nieuwe optie?

edit: ja KDE4 heeft ook een sync to vblank setting als je OpenGL rendering aanzet.

edit2: moet zeggen dat ik gister bij een blueray rip niet of nauwelijks tearing gezien heb, zo eens zien hoe het met een verse Smallville gaat, want daar heb ik er altijd zeer veel last van.

[ Voor 29% gewijzigd door jb044 op 31-10-2009 13:11 ]

• gibraltar
Heb wel gemerkt dat de codec ook uitmaakt bij het wel of niet tearen, maar echt goed bewijs is daar moeilijk van te geven. In ieder geval zijn dit mijn settings, die dus ook met Compiz en mplayer op video output gl2.

Afbeeldingslocatie: http://beralt.nl/images/sync_vblank_thumb.png

Dat werkt prima voor bijvoorbeeld H.264 codec spul. Overigens werkt de nieuwe VDPAU output hier ook perfect, maar wel in combinatie met het forcen van gebruikte codec, iets als:

code:
1
$ mplayer -vo vdpau -vc ffh264vdpau /pad/naar/file

Pluspunt is natuurlijk de decodering van H.264 content via GPU, wat bijna geen load op je CPU geeft. Die output werkt hier zowel met als zonder Compiz erg goed. Ik gebruik welliswaar Gnome, maar dat maakt niet uit in dit geval. Volgens mij gebruikt VDPAU intern ook XV als wrapper, dus je gebruikt in dat geval eigenlijk ook XV als output. Dat maakt het erg aannemelijk dat je zowel bij VDPAU als bij XV problemen met tearing zou hebben als je Compiz aan laat staan.

Heb je de OpenGL output al eens geprobeerd? Er zit weinig verschil tussen gl en gl2 (volgens mij heeft dat met een ATI implementatie te maken).

Het is een bug in Compiz in combinatie met XVideo, waardoor onder composite sync to vblank blijkbaar niet werkt. Meer informatie is te vinden in bug #151674 via Ubuntu Launchpad.

[ Voor 9% gewijzigd door gibraltar op 31-10-2009 14:18 ]

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:14

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Het helpt een hoop als je XV/VDPAU hebt ingesteld dat ze moeten syncen naar vblank, hoe dat moet in Mplayer geen idee maar het is iig wel een optie in Xine ;)

www.maartendeboer.net

• jb044
gibraltar schreef op zaterdag 31 oktober 2009 @ 13:54:
Heb je de OpenGL output al eens geprobeerd? Er zit weinig verschil tussen gl en gl2 (volgens mij heeft dat met een ATI implementatie te maken).

Het is een bug in Compiz in combinatie met XVideo, waardoor onder composite sync to vblank blijkbaar niet werkt. Meer informatie is te vinden in bug #151674 via Ubuntu Launchpad.
Met OpenGL output lijkt het beter, maar als ik goed kijk zie ik nog steeds lichte tearing. Nadeel is wel dat ik dan geen vdpau codecs kan gebruiken, maar met een Q9450@3200Mhz valt daar mee te leven ;) De benchmark lijkt iig aan te tonen dat xv zich niks aantrekt van de vsync setting (+/- 100fps), maar GL output wel (bij benadering 60 fps).

Wat ik iig niet goed begrijp is of dit nou een probleem is met twinview of composite of een combinatie van beiden :?
Phas0r schreef op zaterdag 31 oktober 2009 @ 13:58:
Het helpt een hoop als je XV/VDPAU hebt ingesteld dat ze moeten syncen naar vblank, hoe dat moet in Mplayer geen idee maar het is iig wel een optie in Xine ;)
Helaas, ik gebruik een mplayer vdpau build die niet helemaal goed is gemaakt, dwz mplayer doet het prima maar gmplayer meldt dat mplayer zonder mplayer-gui is gecompileerd en valt dus terug op mplayer....verwacht elk moment een update die dit fixed dus zal dan kijken naar jouw suggestie.

[ Voor 22% gewijzigd door jb044 op 31-10-2009 15:22 ]

• Supersymmetry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:35
Ik had hetzelfde, de enige oplossing voor zover ik weet is toch de composite uit te schakelen met:

nvidia-xconfig --no-composite

(in te geven als root in een terminal.)

Dan ben je van de tearing verlost. Helaas moet je dan wel zonder desktop effects, maar ik vind een lekker lopende film of serie (onder VDPAU) belangrijker dan dat :)
Wat ik iig niet goed begrijp is of dit nou een probleem is met twinview of composite of een combinatie van beiden
Voor zover ik weet is het een combinatie van beide.

En hier kun je de VDPAU versie van Mplayer en Smplayer vinden:

https://launchpad.net/~nvidia-vdpau/+archive/ppa

[ Voor 30% gewijzigd door Supersymmetry op 31-10-2009 15:27 ]

• gibraltar
jb044 schreef op zaterdag 31 oktober 2009 @ 15:18:
[...]
Wat ik iig niet goed begrijp is of dit nou een probleem is met twinview of composite of een combinatie van beiden :?
[...]
In dit geval de combinatie Compiz + XVideo output.

Er zijn helaas meerdere factoren die tearing veroorzaken, wel met dezelfde oorzaak overigens. Tearing komt omdat de video output niet helemaal in sync loopt met de refresh rate, waardoor video frames overlappen.

Bij meerdere monitoren kan dit liggen aan twee verschillende refresh rates onderling. Zoals je GUI al mag afleiden kan de Nvidia driver maar syncen op een enkele monitor. Maar dit is in dit specifieke geval geen probleem aangezien beide monitoren dezelfde refresh rate hebben.

Een ander probleem is een bug (als dat het is?) in het hele composite gebeuren. Zo kan je composite aanzetten in je x.org config zonder last te hebben van tearing. Zodra je dan Compiz gaat draaien dan gaat het mis, omdat blijkbaar XVideo + Compiz zorgt voor geen VSync. Dat klopt volgens deze post (#22). Dat zou komen omdat 8-series gebruik maken van XV texture adapters, althans volgens deze informatie. Waarom VSync dan uitgezet wordt is mij een raadsel.

• laurencevde
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-10-2025
De instellingen van nvidia-settings worden bij het inloggen standaard niet automatisch geladen, maar daarvoor moet nvidia-settings met een of andere optie ergens tijdens het inloggen gedraaid worden. Ik geloof niet dat er distro's zijn die dat al automatisch doen.

Compositing gebruikt openGL. Helpt het om opengl ook te laten vsyncen?

Kwin heeft onder <alt><shift><F12> een compositing-toggle (toggle comp aan/uit) zitten. Ook wel handig...

Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL

• jb044
Kijk niet elke dag een film of serie dus ik had ff tijd nodig :)

Gister Terminator Salvation 720P bekeken en ik had hoogstens 2x zoiets van dat zou lichte tearing kunnen zijn, of niet. Dit met mplayer -vo gl2. Dus voorlopig lijkt de GL2 backend de beste optie te zijn en mijn hardware trekt het.
Pagina: 1