Rail Away!
Met de Mugen wordt standaard koelpasta bijgeleverd (in de doos van de Mugen), dus je had niet nieuwe hoeven te kopenIk heb een splinternieuwe processor (AMD Phenom II X4 945), alsook
een splinternieuwe processor-koeler scythe mugen 2 - SCMG 2000.
Nu is mijn vraag of ik zelf nu nog koelpasta op de processor moet doen?
(waarvan ik er heb van OCZ Freeze extreme).
Antwoord op je vraag:
Dat zou ik wel doen ja. Een rijstkorrel (nou ja, ietsje meer; misschien twee korrels) op het midden van je koeler (die op de kop ligt) en dan de CPU (die al in het moederbord vast zit) erop duwen, zodat de koelpasta zich verspreidt.
Hierna je Mugen vastschroeven terwijl je je moederbord blijft vasthouden (of je laat het iemand anders doen).
Dit heeft voor mij altijd gewerkt met de Mugen 2 (gebruik ik bijna altijd als ik game pc's maak voor mensen)
Sorry ehh maar als je dat zo doet zoals jij dat voorstelt heb ik medelijden met de kopers van je pc's... Jij plakt dus de cpu op de koeler met koelpasta en gooit dan de combo op het mobo??? Doe liever maar gewoon de cpu op het mobo leg dan een rijstkorrel op de cpu en duw dan de koeler op de cpu en zet hem vast.michaelmou schreef op vrijdag 30 oktober 2009 @ 22:26:
[...]
Met de Mugen wordt standaard koelpasta bijgeleverd (in de doos van de Mugen), dus je had niet nieuwe hoeven te kopen![]()
Antwoord op je vraag:
Dat zou ik wel doen ja. Een rijstkorrel (nou ja, ietsje meer; misschien twee korrels) op het midden van je koeler (die op de kop ligt) en dan de CPU (die al in het moederbord vast zit) erop duwen, zodat de koelpasta zich verspreidt.
Hierna je Mugen vastschroeven terwijl je je moederbord blijft vasthouden (of je laat het iemand anders doen).
Dit heeft voor mij altijd gewerkt met de Mugen 2 (gebruik ik bijna altijd als ik game pc's maak voor mensen)
Gewoon een heel grote verzameling snoertjes
ARME AOW’er
- Sommigen zeggen de koelpasta opensmeren zodat alle oneffenheden zeker vol zitten met de koelpasta, anderen duwen het gewoon op elkaar zonder open te smeren.Craven87 schreef op vrijdag 30 oktober 2009 @ 22:28:
[...]
Sorry ehh maar als je dat zo doet zoals jij dat voorstelt heb ik medelijden met de kopers van je pc's... Jij plakt dus de cpu op de koeler met koelpasta en gooit dan de combo op het mobo??? Doe liever maar gewoon de cpu op het mobo leg dan een rijstkorrel op de cpu en duw dan de koeler op de cpu en zet hem vast.
- Sommigen zeggen eerst de koeler op de CPU en daarna alles in het moederbord, anderen zeggen eerst de cpu in het moederbord en dan de koeler erop.
Ik moet het binnenkort ook de eerste keer doen en ik heb er al veel over opgezocht op het net. Ik begin te denken dat het allemaal niet zoveel uitmaakt in welke volgorde je dit doet!
Verwijderd
balo schreef op vrijdag 30 oktober 2009 @ 22:37:
- Sommigen zeggen eerst de koeler op de CPU en daarna alles in het moederbord,
Craven87 schreef op vrijdag 30 oktober 2009 @ 22:41:
Tuurlijk zijn er meerdere manieren maar eerst cpu op de koeler en daarna alles op het mobo is geen goede optie. Veel kans dat je de fragiele pinnetjes kapot drukt met zown koeler er nog boven. Plus je zet de cpu dan niet vast op het mobo met het bracket daarvoor om dat de koeler dan in de weg zit.
michaelmou schreef op vrijdag 30 oktober 2009 @ 22:26:
de CPU (die al in het moederbord vast zit)
Volgens mij zegt ie helemaal niet wat jij denkt te lezenCraven87 schreef op vrijdag 30 oktober 2009 @ 22:28:
Jij plakt dus de cpu op de koeler met koelpasta en gooit dan de combo op het mobo???
mmmh ja volgende keer ff 2 keer lezen op een late vrijdagavondDido schreef op vrijdag 30 oktober 2009 @ 22:49:
[...]
[...]
Volgens mij zegt ie helemaal niet wat jij denkt te lezen
Mmm...wtf?Craven87 schreef op vrijdag 30 oktober 2009 @ 22:28:
[...]
Sorry ehh maar als je dat zo doet zoals jij dat voorstelt heb ik medelijden met de kopers van je pc's... Jij plakt dus de cpu op de koeler met koelpasta en gooit dan de combo op het mobo??? Doe liever maar gewoon de cpu op het mobo leg dan een rijstkorrel op de cpu en duw dan de koeler op de cpu en zet hem vast.
Dat zeg ik dus niet he
Je zet de koeler neer, de cpu zit al in het moederbord, en dan komt er koelpast op de koeler en duw je het mobo (met de proc uiteraard op de koeler) zachtjes aan zodat de koelpasta zich verspreidt tussen proc en koeler.
En dan schroef je het vast.
Op een andere manier is het bijna niet mogelijk met een mugen, tenzij je een krom bord wilt.
Voortaan ff beter lezen manneke
Edit:
mmmh ja volgende keer ff 2 keer lezen op een late vrijdagavond. Maar toch dan snap ik hem nog steeds niet helemaal. Legt hij dan zn koeler op zn kop en legt dan het hele mobo erop? (Jüstem!) Anyway de TS snapt het idee dus lama hangen.
[ Voor 14% gewijzigd door michaelmou op 30-10-2009 23:03 ]
• Voor het gemak zit je moederbord in je pc-kast. (misschien is dit niet helemaal waar, ik vind het iig makkelijk met mijn standaard koeler)
• dan je cpu in/op je moederbord zetten.
• dan koelpasta op de cpu
• dan de koeler op je cpu duwen. de koelpasta wordt dan vanzelf geplet en vult de oneffenheden op tussen de cpu en de koeler.
knappe jongen die het andersom doet.. de pc-kast, moederbord en cpu op de koeler prikken...
[ Voor 10% gewijzigd door Barleone op 30-10-2009 23:04 ]
Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?
Hij niet alleen leest zo ik zelf ook denk toch dat het aan jezelf ligt. Betreft de nu betere uitleg ben ik het mee eens alleen niet de hoeveelheid. Betreft de hoeveelheid is toch altijd testen bij elke koeler is het wel anders. een korrel rijst is een gemiddelde maat.michaelmou schreef op vrijdag 30 oktober 2009 @ 22:58:
[...]
Mmm...wtf?
Dat zeg ik dus niet he![]()
Je zet de koeler neer, de cpu zit al in het moederbord, en dan komt er koelpast op de koeler en duw je het mobo (met de proc uiteraard op de koeler) zachtjes aan zodat de koelpasta zich verspreidt tussen proc en koeler.
En dan schroef je het vast.
Op een andere manier is het bijna niet mogelijk met een mugen, tenzij je een krom bord wilt.
Voortaan ff beter lezen manneke
Dit kan dus niet, de Mugen heeft een backplate. Dat wordt lastig vastmaken als het mobo al in de kast zit.Barleone schreef op vrijdag 30 oktober 2009 @ 22:59:
Ik vind het sowieso een rare redenatie op de cpu met moederbord óp je koeler te prikken.
Voor het gemak zit je moederbord in je pc-kast.
dan je cpu in/op je moederbord zetten.
dan koelpasta op de cpu
dan de koeler op je cpu duwen. de koelpasta wordt dan vanzelf geplet en vult de oneffenheden op tussen de cpu en de koeler.
Tsja, misschien staat het er wat scheef, maar zo te zien kan jij dat ook wel.bobsqaud schreef op vrijdag 30 oktober 2009 @ 23:04:
[...]
Hij niet alleen leest zo ik zelf ook denk toch dat het aan jezelf ligt. Betreft de nu betere uitleg ben ik het mee eens alleen niet de hoeveelheid. Betreft de hoeveelheid is toch altijd testen bij elke koeler is het wel anders. een korrel rijst is een gemiddelde maat.
[ Voor 30% gewijzigd door michaelmou op 30-10-2009 23:08 ]
Precies. Dit is steeds meer een trend aan het wordenBlisterin_Bull schreef op vrijdag 30 oktober 2009 @ 23:09:
Kan wel als je een kast met waar een gat ter hoogte van de cpu socket in het mobotray zit.
Smeer de hele cpu vol(er boven op dus), dus met een hele dunne laag, ja uitsmeren met een plastic kaartje is het beste. Dus de hele cpu oppevlakte zo dun mogelijk bestrijken.
De cpu en koeler zijn allebei zeer vlak, maar de pasta is er om oneffenheden die er nog zijn op te vangen.
Indien je er te veel op doet kan het zijn dat de pasta eruit komt, en je kortsluiting veroorzaakt(heb ik al gezien bij iemand anders gelukkig). Of de koeling is niet zo goed.
Dus niet he! Hierdoor krijg je bubbelsjan99999 schreef op zaterdag 31 oktober 2009 @ 07:32:
Hoeveel erop moet?
Smeer de hele cpu vol(er boven op dus), dus met een hele dunne laag, ja uitsmeren met een plastic kaartje is het beste. Dus de hele cpu oppevlakte zo dun mogelijk bestrijken.
De cpu en koeler zijn allebei zeer vlak, maar de pasta is er om oneffenheden die er nog zijn op te vangen.
Indien je er te veel op doet kan het zijn dat de pasta eruit komt, en je kortsluiting veroorzaakt(heb ik al gezien bij iemand anders gelukkig). Of de koeling is niet zo goed.
Door duwen moet de koelpasta zich verspreiden; dan zit je ook niet zo snel met dat de pasta er uit komt.
Zo doe ik het ook altijd. Heb regelmatig gezien dat bij de rijstkorrel manier er na het verwijderen van de koeler er alleen in het midden van de HS een vrij dikke ronde plak koelpasta zat en verder niet. Mag jij gokken wat beter geleidt, dat of een mooi dun gelijkmatig aangebracht laagje met een plastic kaartje.michaelmou schreef op zaterdag 31 oktober 2009 @ 10:51:
[...]
Dus niet he! Hierdoor krijg je bubbels![]()
Door duwen moet de koelpasta zich verspreiden; dan zit je ook niet zo snel met dat de pasta er uit komt.
http://www.arcticsilver.com/arctic_silver_instructions.htm
Koelpasta die kortsluiting maakt ?jan99999 schreef op zaterdag 31 oktober 2009 @ 07:32:
Hoeveel erop moet?
Alle koelpasta die ik ooit heb gehad was niet geleidend, dacht ik...
En meestal doe ik gewoon wat koelpasta op de CPU, en laat ik de koeler het uitsmeren, anders heb je idd. bubbels...
1. Moederbord in de kast steken.
2. Processor in het moederbord.
3. Dun laagje koelpasta uitsmeren over het oppervlak van de IHS (of er een drupje op doen als ik weinig tijd heb).
4. Koeler op de CPU drukken en vastzetten.
Zo doe ik het meestal. Soms is de koeler echter zo groot dat je niet meer aan de pins om hem vast te draaien kan, of moet je zo hard drukken op bepaalde delen dat je het best doet wanneer je mobo uit je kast is.
Alleen zit je dan soms met het probleem dat je met de schroevendraaier niet meer aan de schroefjes kan om het mobo vast te draaien in de kast
Ja het kan soms vervelend zijn, maar over het algemeen lukt het allemaal vanzelf
[ Voor 3% gewijzigd door Petervanakelyen op 31-10-2009 20:14 ]
Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.
Dat verschilt per pasta. Arctic Silver is afaik redelijk geleidend bijvoorbeeld. Maar ik heb nog niet mee gemaakt dat kortsluiting veroorzaakt werd door pasta, maar ik heb het zelf dan ook nooit op die manier overmatig gebruikt.Petervanakelyen schreef op zaterdag 31 oktober 2009 @ 20:13:
[...]
Koelpasta die kortsluiting maakt ?
Alle koelpasta die ik ooit heb gehad was niet geleidend, dacht ik...
Koeler langzaam licht schuin (~10 graden is al meer dan genoeg) over je CPU laten zakken zonder druk te zetten is al voldoende om dat op te lossen.En meestal doe ik gewoon wat koelpasta op de CPU, en laat ik de koeler het uitsmeren, anders heb je idd. bubbels...
Methode maakt verder niet zoveel uit imo, het is het resultaat wat er om doet. En zolang dat resultaat een zeer dun laagje pasta tussen CPU en koeler is, is het prima.
Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Moet je harder drukkenNielson schreef op zaterdag 31 oktober 2009 @ 11:34:
[...]
Zo doe ik het ook altijd. Heb regelmatig gezien dat bij de rijstkorrel manier er na het verwijderen van de koeler er alleen in het midden van de HS een vrij dikke ronde plak koelpasta zat en verder niet. Mag jij gokken wat beter geleidt, dat of een mooi dun gelijkmatig aangebracht laagje met een plastic kaartje.
Ja ik draai ook altijd een beetje tijdens het duwen. Dit verspreidt het best en zonder bubbels.flippy.nl schreef op zaterdag 31 oktober 2009 @ 20:34:
ik doe altijd rijstkorrel, dan koeler erop maar nog niet vastklikken en drukken en rustig rondjes draaien (kleine) zodat er geen bellen ontstaan en de pasta goed kan uitvloeien. heb tot zover altijd de hele cpu bestreken. elke keer dat ik het blok eraf haalde was de hele cpu keurig egaal bestreken zonder bellen.
[ Voor 36% gewijzigd door michaelmou op 01-11-2009 14:41 ]
Verwijderd
Klaar. Al dat moeilijk gedoe scheelt misschien 2 graden ofzo
http://www.arcticsilver.com/instructions.htm
Check hier op pagina 4, de dual core zelf is langwerpig dus daar moet je rekening mee houden met het aanbrengen.
Dan heb je dus te weinig gebruikt.Nielson schreef op zaterdag 31 oktober 2009 @ 11:34:
[...]
Heb regelmatig gezien dat bij de rijstkorrel manier er na het verwijderen van de koeler er alleen in het midden van de HS een vrij dikke ronde plak koelpasta zat en verder niet.
De vraag in de topicstart wordt gewoon in de handleiding van deze koeler beantwoord - in plaatjes, bij stap 1 nog wel.
De handleiding lezen is toch echt het eerste wat we van je verwachten qua eigen inzet. Aangezien je dat niet gedaan hebt gaat dit topic dicht.
Oslik blyat! Oslik!
Dit topic is gesloten.
![]()