Ubuntu 9.10 amd64 via USB Installeren

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simyager
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Ik heb dus de volgende probleem: Ik wil graag via USB Ubuntu instaleren op mn pc/laptop. Ik heb dus het volgende al geprobeerd en helaas kan ik niet via ubuntu dan opstarten want dan boot hij meteen windows op.

Ik heb deze nieuwe topic opgestart na een advies van Graviton12. :w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 04-05 13:21

F.West98

Alweer 16 jaar hier

dan moet je, (als je dat nog niet gedaan hebt) volgens mij in de BIOS instellen dat hij kan booten van een USB-stick

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simyager
  • Niet online
Hij boot ook via usb en gaat automagisch over in Live CD mode en dan kan ik dus even testen hoe Ubuntu is. Allemaal leuk en aardig :') maar ik wil uiteraard wel meer dan dat. Ik kan dus Ubuntu installeren alleen op 94% zegt die dan:
De installatie van het pakket 'grub' in /target/ is mislukt. Zonder de GRUB-opstartlader zal het geïnstalleerde systeem niet kunnen opstarten.
En als ik dan de pc opnieuw opstart dan gaat ie gwn over naar windows en negeert Linux totaal. :N

edit: Deze foutmelding heb ik dus gekregen nadat ik op ok heb gedrukt bij Grub-error
ubiquity crashed with InstallSteperror in configure_bootloader() ProcCmdline /usr/bin/python /usr/lib/ubiquity/bin/ubiquity gtk_ui

[ Voor 19% gewijzigd door Simyager op 30-10-2009 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetroTycoon
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online
Even googlen:
https://bugs.launchpad.ne...urce/ubiquity/+bug/340498
I did a similar installation again, but this time I already had the USB stick connected during boot, so that the BIOS saw it. Installation went without a hitch, and I can boot from the USB stick. (Awesome, I now have a full workstation installation on my key ring! :-) )
Probeer 'ns :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simyager
  • Niet online
Helaas pindakaas, werkt nog niet :')
krijg weer dezelfde fout :|
De installatie van het pakket 'grub' in /target/ is mislukt. Zonder de GRUB-opstartlader zal het geïnstalleerde systeem niet kunnen opstarten.

[ Voor 107% gewijzigd door Simyager op 30-10-2009 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 269399

Wat een vertaling, opstartlader.

In elk geval, blijkbaar kan grub niet installeren. Heb je een gekke partitietabel of zet je ubuntu op een anderszins 'vreemde' partitie? In principe zou het moeten kunnen booten van een logische partitie, maar je kunt altijd een primaire proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simyager
  • Niet online
Nu je het zegt over die partitie ik had eerst een raid 0 en op een gegeven moment kon ik niet meer goed opstarten dus had ik het geformateerd met windows. En hij heeft inderdaad deze partitie die ik heb gekozen in een vreemde partitie gezet. Ik heb nu ook geen raid 0 meer

*O* Hulde aan VisitorQ, dat je zo veel af weet *O*. Ik was het totaal vergeten. Ik ga denk ik nu even in windows een betere partitie maken of stel je iets beters voor?

edit: Niet dat andere mij niet heel goed hebben geholpen, ook hulde aan hen *O* jullie hebben me ook goed geholpen dank jullie wel ;) Helaas werkt ie nog niet :' (

[ Voor 19% gewijzigd door Simyager op 01-11-2009 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetroTycoon
  • Nu online
Simyager schreef op vrijdag 30 oktober 2009 @ 19:44:
Nu je het zegt over die partitie ik had eerst een raid 0 en op een gegeven moment kon ik niet meer goed opstarten dus had ik het geformateerd met windows. En hij heeft inderdaad deze partitie die ik heb gekozen in een vreemde partitie gezet. Ik heb nu ook geen raid 0 meer

*O* Hulde aan VisitorQ, dat je zo veel af weet *O*. Ik was het totaal vergeten. Ik ga denk ik nu even in windows een betere partitie maken of stel je iets beters voor?
Gparted op de live-cd gebruiken :)
edit: ook voor usb-sticks natuurlijk :P

[ Voor 3% gewijzigd door RetroTycoon op 30-10-2009 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simyager
  • Niet online
En nu wil hij na volledig te zijn geinstalleerd niet ubuntu laden ook niet recovery mode en om het nog mooier te maken kan ik nu niet meer window booten hij is er wel, maar de boot laat hem niet zien xD.

Dus wat moet ik nu doen :')

Edit : Ik ga gewoon mn hele pc formateren en Ubuntu erop zetten *zucht* -O- . Dag games :w , hallo huiswerk ;)

Edit2: Hij kan niet formateren en ik krijg een ?? fout melding. What the hell moet ik nu doen 7(8)7 Ik ben nu echt radeloos.

[ Voor 49% gewijzigd door Simyager op 30-10-2009 20:45 . Reden: formateren van pc ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DLGandalf
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 27-04 21:37
druk bij grub boot scherm op 'c'

je krijgt nu een command line interface

grub>

dan
code:
1
rootnoverify (hdx,x)

waarbij de eerste x je hardeschijf is geteld vanaf 0, de tweede x is je partitie op die schijf waar windows op staat geteld vanaf 1. Terwijl je dat intikt kan je met tab auto-completen, net zoals in een terminal.

hierna:
code:
1
2
3
makeactive
chainloader +1
boot

als het goed is boot grub nu windows.

/edit
ik zie nu dat ik te laat ben met me reactie, maar dat had je dus kunnen doen, problemen met slechts de bootloader zijn nooit reden tot paniek.

[ Voor 21% gewijzigd door DLGandalf op 01-11-2009 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simyager
  • Niet online
Maar dus ik heb nu al weer geformateerd voor de 3de keer ofzo :p . Hij wil nog niet met Grub installeren ik heb zelfs pendrivelinux geprobeert (door eerst windows erop te zetten en dan pas ubuntu op usb stick), maar daarna kon ik dus weer niet booten met windows dus heb ik dat ook maar s weer geformateerd :+ .Hij is nu bezig taalpakketten aan het downloaden. Ik vertel straks wel hoe het verloopt, maar *zucht* ik denk dat ik dan weer bij 94% probleem krijg van Grub.

PS: Ik heb in de bios ook aangepast dat het geen raid is maar ASHC, ik weet niet meer iig je kon kiezen tussen raid en dat wat met een A begint. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GraveR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-01 20:08
Simyager schreef op zondag 01 november 2009 @ 19:29:
Maar dus ik heb nu al weer geformateerd voor de 3de keer ofzo :p . Hij wil nog niet met Grub installeren ik heb zelfs pendrivelinux geprobeert (door eerst windows erop te zetten en dan pas ubuntu op usb stick), maar daarna kon ik dus weer niet booten met windows dus heb ik dat ook maar s weer geformateerd :+ .Hij is nu bezig taalpakketten aan het downloaden. Ik vertel straks wel hoe het verloopt, maar *zucht* ik denk dat ik dan weer bij 94% probleem krijg van Grub.

PS: Ik heb in de bios ook aangepast dat het geen raid is maar ASHC, ik weet niet meer iig je kon kiezen tussen raid en dat wat met een A begint. :)
AHCI, dus :).

Linux laat zich inderdaad niet makkelijk op FakeRAIDs installeren. RAID kun je beter door Linux via MD laten doen en dat loopt als een malle. Op verzoek wil ik wel een kleine howto maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simyager
  • Niet online
Umm jah :+ AHCI idd, maar nu als ik dus boot krijg ik dit voor mn neus:

Boot From AHCI CD-ROM:
GRUB loading stage1.5.

GRUB loading, please wait...
Error 2

Edit: Hij was wel tot 100% geinstalleerd en vroeg om te herstarten wat ik dus wel had gedaan en toen hij opnieuw ging booten kreeg ik dus het bovenste voor mn neus.

[ Voor 36% gewijzigd door Simyager op 01-11-2009 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GraveR
Simyager schreef op zondag 01 november 2009 @ 19:43:
Umm jah :+ AHCI idd, maar nu als ik dus boot krijg ik dit voor mn neus:

Boot From AHCI CD-ROM:
GRUB loading stage1.5.

GRUB loading, please wait...
Error 2

Edit: Hij was wel tot 100% geinstalleerd en vroeg om te herstarten wat ik dus wel had gedaan en toen hij opnieuw ging booten kreeg ik dus het bovenste voor mn neus.
Mja, als je na installatie nog gaat wisselen van RAID naar AHCI weet Grub zich helemaal geen raad meer :)

Het probleem is als volgt:

Door FakeRAID laat de driver van de fabrikant aan het OS alleen de RAID-disks zien. Aangezien het FakeRAID is, ziet Linux standaard de losse (onderliggende) disks en de device mapper ziet ook nog eens de RAID disks, waardoor het lijkt alsof je nog meer schijven hebt.

Grub installeert zich standaard dus op de standaardplek, en da's de eerste schijf (dus niet RAID-disk).

Voor zover ik weet is het mogelijk om dit alsnog te fixen door via de CD in Rescue mode te gaan, een shell openen op de installatie en dan 'grub-install /dev/mapper/isw_XXXXXXXXXXX' waar XXXXXXX de unieke ID is van de RAID-disk en dan bidden tot je maker dat het werkt.

[ Voor 38% gewijzigd door GraveR op 01-11-2009 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simyager
  • Niet online
Ok misschien een domme vraag maar hoe ga ik dan in de rescue mode van de cd? Want ik heb ubuntu geinstalleerd via USB en ik heb niet meer de RAID/AHCI verandert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GraveR
Simyager schreef op zondag 01 november 2009 @ 20:27:
Ok misschien een domme vraag maar hoe ga ik dan in de rescue mode van de cd? Want ik heb ubuntu geinstalleerd via USB en ik heb niet meer de RAID/AHCI verandert.
Hmz, vanaf USB. Zie je onderstaande ook als je boot van die stick?
Afbeeldingslocatie: http://radiotwenterand.nl/~graver/ubuntu/rescue.png
Wij zoeken namelijk 'Rescue a broken system'
Dit is trouwens de Alternate install CD, dus niet de LiveCD.

[ Voor 11% gewijzigd door GraveR op 01-11-2009 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simyager
  • Niet online
Tja helaas ziet die van mij er anders uit. Ik heb geen plaatje ervan maar er staat geen rescue a broken system.

run ubuntu persistently
Install Ubuntu
check cd for defects
advanced options >
boot from first hard disk
help

en bij advanced options krijg je dan
back... >
en dan ga je dus ook echt terug naar het menu. check cd for defects deed niks bijzonders

[ Voor 5% gewijzigd door Simyager op 01-11-2009 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 311571

Bij mij werkte het gwn om een iso naar USB te imagen met dd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GraveR
Simyager schreef op zondag 01 november 2009 @ 20:43:
Tja helaas ziet die van mij er anders uit. Ik heb geen plaatje ervan maar er staat geen rescue a broken system.

run ubuntu persistently
Install Ubuntu
check cd for defects
advanced options >
boot from first hard disk
help

en bij advanced options krijg je dan
back... >
en dan ga je dus ook echt terug naar het menu. check cd for defects deed niks bijzonders
Ah, das dus niet de alternate install maar de normale live CD zo te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simyager
  • Niet online
wat jij bedoelt met alternate install is toch niet de enige met 64 bit he? Want ik heb met die pendrivelinux namelijk eeerst zelf de iso gedownload en dan pas in de map van die pendrive erin gezet en later vandaar, een of andere .bat bestand geopend, waarna hij dus alles op die usb heeft geinstalleerd.

Wat bedoel je met dd ;)

edit: Ah ik zie al wat je bedoelt met dd, ff googlen en ik vond het antwoord ;)

[ Voor 21% gewijzigd door Simyager op 01-11-2009 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GraveR
Simyager schreef op zondag 01 november 2009 @ 22:20:
wat jij bedoelt met alternate install is toch niet de enige met 64 bit he?
Nee. Met alternate wordt bedoeld een installeer die NIET grafisch is. Deze gebruik ik altijd, aangezien deze meer en geavanceerdere opties heeft (waaronder dus rescue a broken system).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simyager
  • Niet online
:S Wat kan ik nu doen dan? Weer windows installeren en dan weer de usb formateren met unetbootin ofzo? Want ik heb zoiets al eerder gedaan zonder succes helaas ;(

EDIT: Ok maar zal ik het in AHCI laten of raid want ik wil juist geen RAID maar gewoon extra capaciteit. Ik heb het al in de bios AHCI ingesteld, dus ik verwacht nu eigenlijk geen problemen meer bij het formateren.

Dat doe ik dan laat in de avond, want heb nu te veel dingen te doen. ;(

Tenzij iemand zegt dat ik niet moet formateren en dus een betere advies heeft ;) :')

[ Voor 53% gewijzigd door Simyager op 02-11-2009 13:42 . Reden: na de reactie van t.coenraad toch besloten om het later te formateren ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetroTycoon
  • Nu online
Ik denk dat dat idd een van de weinige opties die je hebt ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GraveR
Hmz. Ik bedenk me nu opeens dat het ook nog wel een heel goed kan zijn dat grub de stront indraait omdat ja van USB start. Dikke kans dat het daar misgaat.

Als grub mislukt, krijg je nog de mogelijkheid om zelf een disk/partitie op te geven waarop grub geinstalleerd moet worden?

Zo ja, dan gebruik je /dev/sda voor de eerste schijf en /dev/sdb voor de 2e. En de volgorde van installeren blijft Windows en dan Linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simyager
  • Niet online
helaas krijg ik een error scherm die zegt dat ik nog moet wachten. Dus ik ga denk ik helaas voor de format :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simyager
  • Niet online
Ik heb hem geformateerd en windows erop gezet. Mn 2de harde schijf kon hij wel zien, maar zag die aan voor 598GB aan terwijl hij maar 320GB is en hij zei ook nog dat ie niet is geiniteerd en als ik dat deed kreeg ik een foutmelding en lukte dus niet. Later heb ik mn oude cd van 9.04 Ubuntu gevonden en die gebruikt om te installeren. Ik zag dat het ext3 was en ik wou per se ext4 hebben. :+

Dus heb ik de hele 9.10 amd64 opnieuw gedownload en de hele schijf opnieuw geformateerd met 9.10 nu. Maar nu heb ik nog steeds een probleem, namelijk hij "ziet" de 2de harde schijf niet en ik wil die uiteraard wel gebruiken. :Y

Als ik disk utility gebruik ziet hij hem wel maar zegt dat ie in raid is? :?

Wat ik ook vreemd vind is dat ik met ubuntu 9.04 wel mn 2de harde schijf kon zien en partitioneren ( is dat eigenlijk wel een echt Nederlands woord :+ ?) , maar met 9.10 heb ik niet eens de mogelijkheid om partities aan te maken :| 7(8)7 Kunnen jullie me verder helpen? :/

Edit: *zucht* Alleen werkt ie nu nog niet zoals ik het wil B) :')

EDIT2: Hij werkt weer Hardstikke bedankt allemaal. Helaas werkte het niet via de usb, maar cd werkt ook wel ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Simyager op 06-11-2009 11:37 . Reden: erbij gezet dat het nu werkt ;) ]

Pagina: 1