Netwerk / backup strategie

Pagina: 1
Acties:

• Plofke
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-10-2023
Beste Iedereen,

Ik ben gelukkig nog nooit foto's kwijt geraakt en wil dit in de toekomst dan ook voorkomen.
Daarom back up ik al mijn zooi. Foto's (eigen)films en video fragmenten en muziek, dat laatste het minst belangrijk.

Je kan je voorstellen dat de foto's en video fragmenten wel belangrijk zijn.

Hoe ik nu backup:
pc met wat gb's intern daar gooi ik mijn foto's op en video fragmenten en deze zooi copier ik eens in de zoveel tijd (kan 1 maand zijn kan 3 maanden zijn) naar een NAS van 500 gb en daarna gooi ik het allemaal nog eens op een andere pc (media pc, bij tv) dus heb altijd wel ergens een backup maar waar ? dat weet ik eigenlijk niet, tis redelijk onoverzichtelijk at the moment....

bovendien zeer omslachtig en niet goed uitgedacht vandaar dit topic !
Nu heb ik er een aantal dagen over nagedacht, en heb op het whiteboard thuis en op mijn werk wat opgekliedert en daar is dit uitgekomen:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/joep.verboven/Networkhome.jpg

Uitleg:
Modem is logisch daar komt mijn inet binnen (al aanwezig, standaard van @home)
Vervolgens router WNDR3700 van Netgear (nog niet aangekocht) (specs zien er goed uit)
1 pc (gewone werk pc)
1 media pc (pc bij mijn tv)
1 server (nog niet aangesloten nu moet nog gebouwd worden etc)
1 NAS LaCie internet Space 1TB external
1 Western 1 TB external

Op dit moment heb ik een router en een aparte acces point en hier wil ik vanaf, dus daarom een nieuwe router.

Ik heb nu een western 500gb NAS en wil deze bij de server erbij aansluiten als data storage eventueel via USB is dit verstandig (Vraag 1)

De LaCie wordt mijn hoofd NAS hier moet alles op komen te staan denk aan mail, foto's, docs, film etc.
Deze moet eens in de maand overgezet worden naar de 2de NAS (de western van 1TB) deze wil ik uit huis plaatsen (bij een maatje van me) en eens in de maand ophalen en een backup maken...

Zodat ik altijd Extern (dat wil zeggen uit huis) data van mij heb liggen (een backup van een maand)

Van NAS naar NAS komt een usb kabel (dit wordt door LaCie ondersteund tbv backup (kan dit gescheduled worden vanuit de LaCie of via de server???) (Vraag 2)

Hoe kan mijn server hier een goede rol in gaan spelen?
Ik ben ook blij als jullie met software komen die dit voor mij kan realiseren.
Als jullie andere suggesties hebben dan hoor ik dit graag.
Ik hoop dat jullie uit mijn chaotische verhaal komen.

Alvast bedankt,

Plofke

• Graviton12
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07-02 14:41
Bekijk Freenas eens, misschien al gedacht aan online backup, natuurlijk wel alleen maar als je quasi geen limiet hebt op je internet abo :)
Auto backup/sync is misschien ook niet slecht ipv eens in de maand - 3 maand :)

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Wat ik zelf heb is mijn server volgestouwd met hardeschijven, 4x1TB in Raid5 zodat ik bij een schijf die uitvalt nog geen problemen heb en nog 2x200GB.
Alle bestanden van de computers hier in huis (desktop en laptop van mij en laptops van ouders) sturen via Windows Live Sync direct hun bestanden naar een map op de server toe op een 200GB schijf. Dit wordt daarna om de 2 uur weer gebackupped (Synctoy via schedule) naar een aparte hardeschijf in de server.
Daarnaast heb ik mijn Media Center, die maakt elke keer dat hij opgestart word (dagelijks eigenlijk) een backup van de backup map op mijn server.

Wat ik jou zou aanraden is je server als eerste backup gebruiken en vervolgens naar je NAS automatisch backuppen. Je andere NAS laat je dan elke week een backup maken en houd je verder ontkoppeld en bewaar je op een veilige locatie.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N