Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-09 21:06
Ik ben er mij al enige tijd op aan het voorbereiden een computerwinkel te openen. Momenteel werk ik in de ICT sector, en doe ik in mijn vrije tijd computerreparaties, dan bestel ik een aantal systemen voor de vrienden en kennisenkring. Momenteel doe ik dit bij 4Launch, omdat daar de standaard prijs die ik en elke consument daar krijg, al lager is dan bij een groothandel in België (bizar). Nu heb ik al wat onderzoek gedaan naar alle groothandels in België. Deze telt 2 belangrijke spelers namelijk Tech Data en Ingram Micro (ik schat dat zij samen al 70% marktaandeel hebben, dus er is weinig concurrentie).

Nu heb ik via een kennis (die een degelijk lopende winkel heeft) gehoort dat je bij grotere afnames wel een korting kunt regelen van om en bij de 4-6%. Deze korting in rekening gebracht betaal je ongeveer de prijs van 4Launch als Nederlandse of Belgische consument.

Nu weet ik dat de concurrentie bij webshops in Nederland moordend is, en vraag ik wel af, welke zijn de groothandels in Nederland? Zodat ik met deze ook eens contact kan gaan opnemen, om prijzen te vergelijken en eventuele afspraken gaan maken. Er zit hier op dit forum vast iemand in de branche die me hiermee op weg kan helpen!

Ik denk niet dat het prijsverschil te wijten is aan enkel het feit dat die Nederlandse groothandels dichter bij de haven van Rotterdam en dergelijke liggen. De loonkosten zullen er ook wel iets mee te maken hebben, maar bij mij lijkt het toch het gebrek aan concurrentie dat de doorslag geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cai
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-04 09:13

Cai

Als je zakelijk een winkel start is het belangrijk een goede handelsrelatie te kweken met je leveranciers. Dit zijn zaken die je naast je inkoopsprijs mee moet nemen.

Als IT dienstverlener hebben wij een keer een bestelling geplaatst bij de genoemde 4all leverencier. De leverdatum werd onacceptabel zonder communicatie overschreden. De order is derhalve geannuleerd. Restitutie is na 55 dagen niet ontvangen en telefonisch zijn ze onbereikbaar. Ergo de sommatie is de deur uit.

In het ergste geval gaan wij voor een klein bedrag het schip in, het nadeel is dat je er een hoop tijd aan kwijt bent.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat de paar dubbeltjes die Tech data, Copaco, Ingram, Avnet, ETC, enz enz duurder zijn in verhouding tot enkele consumenten webshops, wij in ieder geval, graag op de koop toe nemen. Afhankelijk van wat je doelgroep wordt adviseer ik je om hierbij strategisch rekening te houden.

Service is IMHO een onderschat goed in de webwinkel wereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gotfurrr
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08-09 07:22
ik denk dat je 2 webshops met elkaar verward, 4launch.nl is volgens mij een prima webshop en diegene die jij bedoelt is sinds vandaag failliet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:40

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Hierover loopt al een uitgebreid topic in het Shopping Forum: Distributeurs/groothandels

Wellicht dat je daar eens rond kan kijken :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarthDavy
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06-06 16:12

DarthDavy

Excellent!

Heeft de 19% BTW in Nederland versus de 21% in België hier ook niets mee te maken.

Daarmee kom je uiteraard nog niet aan de 4 à 6% die je zelf ervaart, maar daar kan dan inderdaad het concurrentieel probleem voor tussen zitten.

Trouwens, ik denk dat je beter op de markt zit in België dan in Nederland, want daar is die concurrentie gewoonweg moordend.

Bier zonder alcohol is zoals een BH aan de wasdraad: het beste is eruit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:47

Sen

<-->

Ga eens met diditrade en of 2by2 praten die kunnen echt wel leuke prijzen geven in belgie. En in nederland zijn de grootte ook tech en ingram met misschien copaco er bij.

[ Voor 30% gewijzigd door Sen op 30-10-2009 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OcinO
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-02 11:29
Of anders heb je nog een paar kleinere als: Socia (voorheen ITWebwinkel) / Bas computers / MCDOS en zo zijn er nog wel een paar te bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibidem
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-08 14:55
Nog een punt om rekening mee te houden is dat de zgn "Broadliners" (TD, IM, etc..) in NL welke dus ook vestigingen in Belgie hebben, jou niet als nieuwe klant zullen willen hebben daar jij in Belgie gevestigd bent. Beste kun je dus contact opnemen met de Belgische vestigingen van de genoemde ondernemingen.

Daarnaast moet je rekening houden met het feit dat veel Nederlandse webshops de prijzen erg laag hebben staan met een margepercentage tussen de 1 en de 8% (Top 10 webshops in de PW) Uitzonderingen als Alternate en Informatique daargelaten aangezien die al jaren bestaan, groot zijn en veelal uitstekende condities hebben kunnen bedingen bij distributeurs en fabrikanten. Hier kan jij als (nieuwe) onderneming maar moeilijk tegen op boksen.

Wanneer jij producten bij de zogenaamde subdistributeurs gaat bestellen (in NL, DE of BE) houdt dan rekening bij met name componenten op de garantieafhandeling cq garantietermijnen. HDD's en CPU's zijn veelal afkomstig uit grote OEM partijen met als gevolg dat de standaard garantie waar je vooraf rekening mee houdt (3 jaar op non OEM producten) zal worden verlaagd naar 1 jaar omdat het OEM producten zijn. Aan de buitenkant alleen te zien door het serienummer bij de fabrikant na te trekken. Prijzen van sub-disti's zijn op dit vlak erg verleidelijk echter moet je de garantie voor de langere termijn min of meer afkopen. Dit kan uiteraard alleen door veel om te zetten en zo de garantie af te kopen. Kwestie van calculaties.

Suc6!

..::System Specs::..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-06 15:21
Galactic schreef op vrijdag 30 oktober 2009 @ 13:34:
Nu heb ik via een kennis (die een degelijk lopende winkel heeft) gehoort dat je bij grotere afnames wel een korting kunt regelen van om en bij de 4-6%. Deze korting in rekening gebracht betaal je ongeveer de prijs van 4Launch als Nederlandse of Belgische consument.
Waarom begin je niet met die kennis een soort inkoopcombinatie? (Of koop je in via die kennis?) Dan kun jij direct meeprofiteren van die grotere bestelrondes zonder dat het jouw de kop kost.

Wat dat betreft moet je sowieso heel bewust gaan kijken waar je gaat zitten met je computerwinkeltje en wat je precies gaat doen. Ik ken een kerel in een volksbuurtje ergens in de grote stad waar die man al jaren goed verkoopt met zijn zwaar overpriced spullen (lees: veel no name spul voor een te hoge prijs). Hij heeft z'n winkel al eens verhuist en heeft ook nog wat personeel lopen. Ik zou 'als liefhebber' nooit iets kopen in die winkel, het enige wat ie doet ie computers fixen en zelf wat nieuwe verkopen. Maar echt de concurrentie aangaan met de paradigit of mycom in de stad doet ie niet, want dat verliest ie toch. Toch heeft die man een enorm klantenbestand van mensen die maar blijven terugkomen vanwege de persoonlijke en snelle service. Want ik zeg wel: bij hem krijg je je computer vaak dezelfde dag terug en niet na een paar weken zoals bij een gemiddelde fabrikant.

En hij heeft ook wat van die demo-stands van allerhande merken die hun eigen retailkanaal erop na houden. Vaak kabeltjes, muizen en dat soort dingen. Van dat sub-Sitecom spul zeg maar. Als je van plan was er een echt pand op na te houden kan je ook zoiets naar binnen laten fietsen; het kost vaak niks en de marges zijn hoog. Want ja; "dat ene printertje wat u net gekocht heeft komt toch echt zonder USB kabeltje".

Als ik een winkel zou hebben zou ik geen online verkoop beginnen. Je prijzen zijn niet concurrerend genoeg t.o.v. de webshops (zoals hier in de PW), daarnaast kost het veel moeite en heb je al maar gedoe met verzenden van pakketten en tegen de zoveelste tweakert die z'n mem gefrituurd heeft moet je ook netjes blijven ;)

Of begin eerst zonder winkel. Een vage kennis verkocht ook computers vanuit huis. Dat deed ie er gewoon in de avonduren bij naast z'n werk. Z'n vrouw schroefde die dingen in elkaar en hij deed de verkoop. Ze maakte zo een extra leuk zakcentje. Maar dan moet ik erbij zeggen dat dat wel het pre-internet-era was, zijn klandizie kwam van beurzen en reclame in de wijk. Ook deed ie wat B2B (ongelooflijk ja, back in the days). :P Uiteindelijk gestopt na z'n scheiding (hehe, dus als je van je vrouw af wilt weet je wat je moet doen).

[ Voor 20% gewijzigd door ebia op 02-11-2009 20:56 ]

Pagina: 1