Toon posts:

ISP's en Gaming ervaring

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sinds niemand een topic is begonnen over dit onderwerp maar (ik neem aan) een groot deel van de tweakers tevens ook gamers zijn denk ik dat het toch een intressant discussie onderwerp kan zijn.

Deel in dit topic je ervaring met je ISP en multiplayer gaming over het internet op zowel PC als op console. Het delen van de volgende informatie zal de kwaliteit van meeste ISP's in kaart brengen:

1. ISP Naam, abonnement vorm (welk pakket, tv, telefonie, etc.)
2. Regio/stad
3. Geschatte gemiddelde latency (ping) algemeen.
4. Gemiddelde latency (ping) op je favoriete server.
5. Laagst behaalde latency (ping).
6. Gehalte van loss en/of choke.
7. Zijn er irritant lag spikes?
8. Algemene ervaring en persoonlijk rating van de kwaliteit

Ik denk dat alles voor zich spreekt, alleen is het wel handig als de termen choke/loss worden uitgelegd. Iedereen weet hoe het internet werkt, dat hoef ik niet uit te leggen. In het kort is het internet niks anders dan duizenden routers welke allerlei datapakketjes naar elkaar doorsturen om ervoor te zorgen dat het pakketje uiteindelijk op de juiste bestemming aankomt. Als de interconnectie van je ISP en/of het netwerk van je ISP niet goed is dan kan het gebeuren dat deze datapakketjes ergens worden opgehouden, beetje als file. Als datapakketjes ergens worden opgehouden zul je dit meteen in het spel merken, in meeste gevallen zal het spel haperen en/of zullen bepaalde dingen niet meer soepel lopen (in FPS games zullen hits niet goed worden geregistreerd). Het is dus van belang dat er zo min mogelijk choke is en dat de datastroom zo vloeiend mogelijk is.

Loss is ongeveer hetzelfde als choke maar in dit geval worden de datapakketjes niet opgehouden maar raken ze ergens onderweg verloren. Het effect is hetzelfde alleen is het resultaat erger. Omdat het pakketje opnieuw verzonden moet worden duurt het langer voor het spel zich zal herstellen.

Ik zal beginnen.

Ik zit nu bij Tele2 20mb/s internet en telefonie, regio Eindhoven. Ik ben totaal niet tevreden, de minimum ping die ik kan behalen ligt rond de 60ms maar hij zit meestal ergens rond de 70 a 80ms wat een drama is in FPS games. Er zijn teveel lagspikes in de vorm van loss en choke. Een traceroute laat zien dat er teveel hops zijn in het Tele2 netwerk. Om vanuit huis naar de buitenwereld te kunnen moet ik minimaal tussen de 8 a 10 hops in het Tele2 netwerk maken wat voor een hoge latency zorgt en de kans op choke en loss verhoogt.

Mijn persoonlijke ervaring is dat het Tele2 netwerk totaal niet geschikt is voor gaming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punica-
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-11-2023
Just curious, maar show zo'n traceroute eens.

Want 70/80ms is belachelijk voor een DSL provider, dat zou rond de 10 a 20 moeten zijn, en waar mogelijk zelfs 5.

Zomaar stellen dat er 'teveel hops zijn' slaat namelijk nergens op, een extra hop zou niet voor extreme netwerk problemen moeten zorgen.

[ Voor 30% gewijzigd door Punica- op 30-10-2009 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minaaj
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:56
Had hiervoor adsl2+ met een ping rond de 40 op nederlandse servers, gelukkig heb ik nu de beschikking tot glasvezel en speelt het net alsof je op een lan zit.

Provider-abo; Concepts ICT 35/35 mbit
Stad; Deventer
Geen loss,lag,strakke ping en zeker nog weinig downtime gehad ;)
Als ik nog eens voor de gein counterstrike speel loop je wel met een ping die niet boven de 5 uitkomt op goede nederlandse servers, duitse servers heb je ook lekker rond de 10.. zelfde geld voor uk.

niks te klagen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Het is altijd een momentopname zoiets. Een ISP die nu geweldig is kan door een leuke actie heel veel klanten binnentrekken waardoor pings langzaam hoger worden tot er weer dingen worden uitgebereid of geupgrade. Ik heb dat al vaak genoeg gezien bij verschillende providers :)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itons
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
latency is niet hetzelfde als ping. in latency zit namelijk ook nog de vertraging veroorzaakt door de gameserver opgenomen. je kan een lage ping hebben en toch een hoge latency.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punica-
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-11-2023
itons schreef op vrijdag 30 oktober 2009 @ 13:16:
latency is niet hetzelfde als ping. in latency zit namelijk ook nog de vertraging veroorzaakt door de gameserver opgenomen. je kan een lage ping hebben en toch een hoge latency.
Klopt en dan is er dus niks mis met het netwerk maar met de gameserver, daarom ben ik ook zo benieuwd naar z'n traceroute.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Punica- schreef op vrijdag 30 oktober 2009 @ 13:43:
[...]

Klopt en dan is er dus niks mis met het netwerk maar met de gameserver, daarom ben ik ook zo benieuwd naar z'n traceroute.
Hiero een van mijn favo gameservers in Duitsland. Mensen met Ziggo en/of andere ADSL providers kunnen met 5 ping erop komen, ik zit nooit onder de 70. Mensen in mijn buurt die ook Tele2 hebben hebben dezelfde problemen. Mijn buurman is pas over gestapt naar Ziggo en nu is het goed. Traces naar Amerika of naar andere landen zijn nog erger.

1 1 ms 1 ms 1 ms 192.168.1.1
2 36 ms 36 ms 36 ms ip1-112-173-82.adsl2.static.versatel.nl [82.173.112.1]
3 44 ms 43 ms 43 ms ge-1-0-0-2232.ncr01rt.versatel.net [217.16.46.41]
4 49 ms 45 ms 45 ms ge-1-2-0.ncr01ht.versatel.net [217.16.47.26]
5 47 ms 47 ms 47 ms ge-1-0-0-616.br01sara.versatel.net [212.53.18.122]
6 47 ms 48 ms 49 ms amsix.tng.de [195.69.145.119]
7 48 ms 49 ms 48 ms rt01.sara.ams.aixit.com [83.141.0.185]
8 54 ms 53 ms 54 ms v659-rt03.boe.aixit.net [83.141.1.93]
9 57 ms 58 ms 60 ms aixit-up.ge-1-0-2.cr1.fra1.de.aquatix.net [83.141.1.106]
10 55 ms 56 ms 54 ms server1.hurrikan-gameserver.com [91.200.108.166]

Maar goed het gaat hier dus om de algemene ervaring die mensen hebben, als we het daarbij kunnen houden zou ik het zeer fijn vinden.

/EDIT

Ik begrijp eigenlijk niet zo goed waarom mensen hier denken dat er een verschil is tussen ping en latency.
Latency = vertraging
Ping = een methode om die vertraging te meten.

Of die vertraging nou wordt veroorzaakt door het netwerk of door de software dat maakt niet uit, vertraging is vertraging. Om de vertraging in de software te kunnen meten heeft de srcds software andere variabelen ingebouwd. Ping en latency zijn idd andere begrippen, ik koos ervoor om het als hetzelfde begrip neer te zetten omdat het in de volksmond zo is geaccepteerd (ping is een maatstaaf voor latency), maar het is niet zo dat ping en latency andere delen of andere begrippen in houden.

Hiero nog even een screenshot van de Steam server browser. Als de laagste latency al 50ms is zonder een spel te starten dan denk maar eens na over hoe hoog deze gaat zijn in het spel.

Afbeeldingslocatie: http://img405.imageshack.us/img405/2503/62931146.jpg

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2009 13:23 ]

Pagina: 1